Тема. Я, моя родина, мій народ.
Мета:
- продовжувати формувати у дітей уявлення про сім'ю як спільноту рідних людей, вчити шанувати й любити своїх батьків та інших членів родини, надавати їм посильну допомогу у веденні домашнього господарства;
- розвивати позитивне ставлення до рідної домівки; викликати у дітей бажання до ведення сімейних альбомів, календарів, збагачення й збереження родинних реліквій;
- виховувати в учнів розуміння свого місця в сім'ї, виховувати шанобливе ставлення до свого роду.
Обладнання: ілюстрації із зображенням родини, сімейні реліквії, фотографії; малюнок "Дерево роду".
Хід уроку
І. Організація класу.
- Добрий день!
Зичу радості й пісень.
А ще вам я побажаю
Сил, натхнення на весь день!»
Поверніться, посміхніться, привітайтесь .
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з’ясуємо значення нових слів, понять, вчитимемося складати схему родовідного дерева і шанувати рідних. Роботи у нас багато, і щоб усю її подолати, ви повинні бути уважними, розумними, організованими, кмітливими. Звичайно. Нам потрібний помічник. Ним буде сонечко з незвичайними промінцями, по яких ми будемо подорожувати.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа «Утвори пари слів».
Діти, а зараз подивіться на дошку і прочитайте стовпчики слів, а потім утворіть пари.
наш рід
рідна сім’я
велика народ
родовідне родина
український народ
2. Словникова робота.
Одне або ряд поколінь , які пішли від одного предка - наш рід. Тато, мама, брат, сестра ви – це рідна сім’я. Група людей (родичі) – велика родина. Населення, люди, які живуть у нашій країні – український народ.
3. Подорож на першому промені «Сім’я, склад сім’ї».
3.1. Бесіда.
Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас, у ній панує злагода, повага до старших, особливо дідусь і бабусів. Адже вони – коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають і вміють. Кожна сім’я – це частина великого українського народу.
- Хто чекає вас, коли приходите додому?
- Чи приємно приходити до своїх рідних, чому?
- Чому ви радієте зустрічі з батьками?
- Що потрібно, щоб з малюка виросла хороша людина? (Турботливі руки, їх любов, ласка).
- Отже, найближчі рідні люди, які вас оточують, складають сім'ю.
3.2. Вправа «Закінчіть речення».
1. Донька моєї мами - то моя ... (сестра).
2. Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... (тато).
3. Своїх онуків розуму навчає старенький ... (дідусь).
4. Найбільше пестять та голублять своїх дітей ... (мами).
5. Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ... (син).
6. Твою матусю донечкою кличе твоя ... (бабуся).
4. Подорож на другому промені «Родовід».
4.1. Словникова хвилинка.
Родина – це група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів. Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то побачите свій родовід.
4.2. Робота в зошиті.
Прадідусі і прабабусі - це коріння.
1. Хто знає, як їх звали.
Бабусі з дідусями - стовбури. Батьки - гілочки.
А ви - листочки. (Рід).
Дидактична гра "Оживи дерево".
Діти показують дерева і, вказуючи на листочок, гілочку, стовбур, розповідають, хто це в їхній родині.
5. Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Час вставати!
Будемо відпочивати.
Пострибаємо, як зайчата,
Політаємо, як пташата,
Потанцюємо трішки,
Щоб спочили ручки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер – до праці знову.
6. Подорож на третьому промені «Сімейний альбом».
- Чи є у вашій родині сімейний альбом? Сімейний альбом – це історія родини. Давайте
7. Подорож на четвертому промені «Сімейний календар».
- Які свята у ваших сім’ях найулюбленіші?
- Чи святкуєте ви дні народження, іменини?
- Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?
- На які свята збарається вся ваша родина?
- Чи є у вас сімейний календарик, у якому записані дні народження всіх членів родини.
Родина - це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, школа, весь народ.
Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружних і працьовитих. Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, землю свою, рідний край, бо ми частина всього цього, нам рідного і близького.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родився, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Криниця при дорозі край села.
І журавель похилений над нею.
Хоч би куди дорога завела,
Думки наші із рідною землею.
Бо тут наш дім, і тут наша рідня.
І тут священні предківські могили.
Душа наша не прожила б і дня
Без рідної землі, яка нас всіх зростила.
IV. Підсумок уроку.
- Ось і закінчується наша подорож. Ми повертаємося з новими враженнями.
- Що нового ви дізнались?
- Що треба зробити, аби стати гідним продовжувачем свого роду?
- Діти, запам’ятайте слова В. О. Сухомлинського: «Бути хорошою людиною, принести щастя матері і батькові, не допускати, щоб старість їхня стала горем,- нехай все це стане бажанням всього вашого життя».
V. Домашнє завдання.
Оформити плакати «Родинне дерево».