Тренінг для класних керівників:
Вправа «Чарівний кошик»
Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змінювати на розсуд тренера)
Вправа – знайомство « Квітка нашого колективу»
Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної співпраці.
Зміст вправи: Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього, вибрати пелюстку,(жовта, червона, синя), пояснити чому саме вибрали червону а не синю… назвати своє повне ім’я та відповісти на питання, які розміщені на пелюстках.
Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!
Очікування Сонце і хмари
Вправа «Скажи мені хто твій друг»
Мета: виявлення спільниїх інтересів
Зміст вправи: "Безумовно, у кожного з вас в групі вже з'явилася людина, яка чимось близька вам. Впродовж 5 хвилин ви повинні скласти "психологічний портрет" цієї людини. Вказувати на ознаки, особливо на зовнішні, по яких можна відразу впізнати конкретну людину, не можна. У "портреті" повинно бути не менше 10-12 рис характеру, звичок, особливостей, характеризуючих саме цю людину. Той, учей який склав «портрет» виступає зі своєю інформацією перед групою, а інші учасники намагаються вгадати, чий це портрет".
Притча “Про добру сім’ю”
Шановні колеги! Хочу вам розповісти чудову китайську притчу про добру сім’ю, в якій більше 100 осіб жили разом мирно й дружно, без сварок і суперечок. Правитель країни позаздрив їхній злагоді й спеціально приїхав дізнатись, у чому ж тут секрет. Старійшина всього роду довго щось писав на папері, а потім віддав його правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, ПРОЩЕННЯ.
– І це все?, - Здивувався правитель.
- Так, - відповів старійшина, - але сто разів любов, сто разів терпіння, сто разів прощення.
- А зараз висловіть будь-ласка свої враження від почутого
Притча «Скільки важить сніжинка?»
Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:
— Скільки важить одна сніжинка?
— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.
— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, — вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці. Почався снігопад. Це ще не була віхола, легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», упала на неї — гілка зламалася.
Після цього синичка злетіла, залишивши голуба в глибокій задумі.
Обговорення
- Скільки важать наші слова?
Часом ті слова, що «не важать» нічого, наші вчинки, що ми робимо, непомітні для нас самих, лягають тягарем, образою й болем на інших. І під усім цим може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не замислюючись над цим.
(Діти висловлюють свої відповіді на запитання: «Чи можна зважити наші слова?».«Чи можна словом чинити насилля?». Насправді слова, із якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть «убити».)
Гра «Вітер дме для тих, хто…»
Мета: активізувати учасників, підготувати їх до виконання наступних вправ
Тренер пропонує учасникам помінятися місцями з тими учасниками, з ким співпали умови «Вітер дме для тих, хто…..
Вправа тиск руки
Мета: довести учасникам, що тиск та насильство важко вистоїти
Міні-лекція «Що таке насильство?»
НАСИЛЬСТВО - це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.
Види насильства:
Фактори, що сприяють насильству:
Ціль: активізація та закріплення теоретичного матеріалу.
Інструкція: на дошці написані види насилля. Кожному учню роздається стікер, на котрому надруковані тези, а саме :побиття; приниження особи, брудні лайки, образи; примус до сексуальних дій; тілесні ушкодження; повне вилучення або обмеження коштів; спроба задушення; проституція; втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків; обмеження свободи дій; використання зброї; жебракування). Учень має визначити вид насилля та приклеїти стікер.
1.Дайте кожному учаснику по аркушу паперу.
2.Інструкция учасникам:
тримайте листок за два верхніх кута прямо перед собою; закрийте очі;
уважно слухати те, що говорить тренер; робіть те, що говорить тренер, з закритими очима.
3.Завдання:
складіть листок вдвічі і відірвіть лівий нижній кут;
зігніть листок ще раз вдвічі і відірвіть лівий нижній кут;
ще раз зігніть листочок вдвічі і відірвіть лівий нижній кут.
4. Тепер розгорніть листки.
5.У всіх однакові листки?
Чим відрізняються листки?
У чому листки схожі?
Так і кожен з нас: однакові ми у тому, що ми люди, діти, дві руки, дві ноги, голова тощо. Водночас ми всі дуже різні, у кожного з нас свій погляд на життя, свої цілі і потреби у цьому житті. А кожен, хто намагається чи чинить насильство, прагне підлаштувати світ і людей під себе, щоб йому було зручно жити.
Відео «Стоп булінг»
Учитель. Лють, жорстокість, злість – руйнують нервову систему людини. Так, у будь-якій конфліктній ситуації агресор завдає шкоди не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, тим самим руйнує своє здоров’я.
Вправа « Я проти насилля»
Ціль: відреагування на проблему, зняття напруги, сприяє зближенню учасників групи.
Інструкція: на ватмані необхідно зробити груповий малюнок, який характеризує негативне відношення до проблеми насилля. Кожен має обвести маркером свою долонь і написати всередині текст на свій розсуд, який змусить замислитися над проблемою і не боятися говорити про неї (наприклад: «я проти насилля», « не будь жертвою, не мовчи», « скажи насильству – НІ» , « звернись за допомогою»). Цей плакат вивісити в коридорі школі, стіни будуть поповнюватись малюнками від інших класів.
Було б набагато краще, якби люди замість булінгу, робили хороші речі один для одного
Відео «Про почуття і співчуття»
Рефлексія
– для мене було важливим і цікавим…
– з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…
– мені було важко (мені не сподобалось)…
– моя оцінка психологічної атмосфери…
– для мене було недостатньо…
— Що б ви хотіли побажати одне одному?