Урок. Як історики досліджують козацьку добу.
Мета. Визначити, як історики довідуються про діяльність історичних постатей, називати і розповідати про діячів, які уособлюють козацькуу добу,. Розвивати навички роботи з історичними джерелами, критично ооцінювати їх.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання.
Хід уроку
І Організація класу.
ІІ. Актуалізація.
Чимало людей думають, що досліджувати минуле нескладно. Достатньо зібрати відомості про те, що відбулося колись, та цікаво це переповісти. Можливо, ви також думаєте, що історією може займатися кожний, досить забажати. Інша річ – природничі науки. Фізикові чи хімікові треба вміти експериментувати, мати для цього дорогі прилади та знати сотні різних незрозумілих пересічній людині формул.
Але чи так уже легко, як ми часто думаємо, історикам пізнавати, наприклад, минуле нашого народу?
«Так»-«Ні». Виправ помилку.
ІІІ. Мотивація.
У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків – це 300 спартанців, а в українського народу своє унікальне явище- козацтво.
Асоціативний кущ. Козацтво.
IV. Засвоєння нових знань.
Створювали літописи і за доби козацтва. С. 152 (закінчити речення.)
Назва літопису починається словами: «Сказання про війну козацьку...».
С. 152-153 Прочитайте уривок із літопису. Про яку подію повідомляє автор? (Хмельницького обирають гетьманом)
- У якому році відбулася ця подія? (1648 р.)
- Чи можемо ми назвати Б.Хмельницького історичною особою?
- кого називають історичними особами? (мали вплив на історичні події)
- Погортайте підручник. Яких історичних осіб можете пригадати?
Постать Б.Хмельницького приваблювала багатьох митців.
С. 154. – Ікона із портретом Б.Хмельницького
Офорт Т.Шевченка «Дари в Чигирині»
Популярність українського гетьмана Богдана Хмельницького в народі була настільки великою, що він став героєм народних пісень, дум, переказів. Чим Богдан Хмельницький зажив всенародної шани?
Ще однією особою був Іван Мазепа.
С. 154-155 – Які дії уславили Івана Мазепу?
- Чи піклувався Мазепа про Україну?
- Що вам сподобалось у цій людині?
У. Підсумок.
Записати по 2 питання до тексту , які починаютьс словами