Розробка урока з основ правознавства для учнів 9 класів. Після уроку учні зможуть
називати ознаки державної влади; пояснювати та застосовувати поняття: «держава», «суверенітет», «влада»; характеризувати функції держави; висловлювати судження щодо ролі держави в житті людини та суспільства.
Дата. 11.09
Клас. 9-Б
Тема. Причини виникнення держави. Поняття й ознаки держави. Державний лад. Форми держави. Державна влада. Функції держави.
Мета: розглянути основні ознаки й функції держави, принципи організації державної влади; удосконалювати вміння учнів працювати зі схемою, навички співпраці в парах й групах, формувати вміння висловлювати власне ставлення до проблеми.
Очікувані результати: учні зможуть: називати ознаки державної влади; пояснювати та застосовувати поняття: «держава», «суверенітет», «влада»; характеризувати функції держави; висловлювати судження щодо ролі держави в житті людини та суспільства.
Основні поняття: «держава», «суверенітет», «влада».
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1.Дайте визначення «право», «правило», «закон».
2. Евристична бесіда
1. Чому людина має знати закони?
2. Де містяться закони держави: в яких документах? Назвіть основні з них.
-Яке ж призначення права в сучасному суспільстві? (Учні за бажанням дискутують з цього питання.)
Права і свободи людини в сучасному розумінні невід'ємні від її обов'язків та відповідальності перед суспільством, державою, іншими людьми. Це фундамент не тільки демократії, але і справедливості, рівноправ'я у суспільстві. Сьогодні Україна веде демократичну боротьбу за повноправну вільну людину і громадянина, за гідні умови існування.
3. Які права мають учні та де вони закріплені?
(Конституція, Декларація прав дитини — міжнародна декларація, проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 року., Статут школи)
4. «Правовий диктант» (необхідно з’ясувати, які з наведених ситуацій є юридичною, а які моральною нормою):
а) викладач підійшла до учня, який сидів, і почала з ним розмовляти. Учень, продовжуючи сидіти, охоче відповідав на запитання;
б) учень кинув недопалок на підлогу в коридорі школи;
в) учень запізнився на заняття на 30 хвилин без поважної причини;
г) учень не привітався з викладачем;
д) учениця 10 класу не поступилася місцем у трамваї похилому чоловікові;
е) учень виготовив ніж з набірною ручкою;
ж) група учнів після відбою бешкетувала в гуртожитку.
Відповіді: норми права: б, в, е, ж; норми моралі: а, г, д.
5. Визначити, у яких ситуаціях відносини між людьми врегульовуються правовими нормами.
Ситуація 1. Максим хоче запропонувати Віталієві стати його другом.
Ситуація 2. Елеонора бажає влаштуватися на роботу.
Ситуація 3. Харитон і Ельвіра бажають укласти між собою шлюб.
Ситуація 4. Василина хоче охрестити свою новонароджену дитину.
Відповідь: у другій та третій ситуаціях.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План
1.Причини виникнення держави
1) Необхідність єдиного керівництва суспільством (удосконалення керування суспільством).
2) Необхідність підтримання суспільного порядку. Неспроможність суспільної влади первісного суспільства надалі регулювати відносинами між класами (як організація влади, так і методи та прийоми прийняття рішень, важелі впливу стають недієвими: правий той, у кого за спиною сила, раб працює на плантації під вартою наглядача, селянин платить податки під загрозою фізичної розправи тощо) зумовила необхідність встановлення та підтримання єдиного порядку, оформлення товарно-грошових відносин, пом’якшення та вирішення протиріч між різними верствами населення шляхом узаконення.
3) Необхідність організації захисту та ведення військових дій. Перехід від кочового до осілого способу життя сприяв збільшенню чисельності та щільності населення. Виникають проблеми щодо врегулювання стосунків, вирішення суперечок між племенами, сфери життєдіяльності яких перетинаються в результаті цих змін. Постають питання захисту кордонів, збільшення території, для виконання яких лише держава могла зорганізувати все населення.
Отже, держава виникає як результат процесів, які відбувалися в суспільстві, реагуючи на розвиток його потреб.
2. Поняття й ознаки держави
Держава — це специфічна, політико-територіальна організація, що виражає інтереси населення.
Держава — особлива організація політичної влади, що існує у суспільстві, за допо- могою якої здійснюється управління загальносуспільними та місцевими справами.
Практично все населення планети живе у тій чи іншій державі. Кожна людина у повсякденному житті взаємодіє з державою, перебуває у постійному тісному зв’язку з нею.
Держава як організація має свої ознаки, що відрізняють її від інших організацій.
Ознаками держави є:
1.Територія і населення. Держава є єдиною універсальною, специфічною організацією на території країни. Під її впливом перебуває все населення; держава встановлює адміністративно-територіальний поділ країни, інститут громадянства.
2.Публічна влада. Влада, яка не співпадає з населенням, проте виступає від його імені, забезпечує державний примус у вигляді органів державної влади (законодавчі, виконавчі, судові…)
3.Податки. Обов’язкові платежі на користь держави від громадян, підприємств, організацій, установ, необхідні для функціонування держави (утримання державного апарату, медицина, освіта, культура тощо).
4.Наявність органів державного примусу (армія, поліція, служби безпеки держав тощо). Лише держава (її органи) наділена повноваженнями застосовувати примус до всіх без винятку осіб, які перебувають на її території: громадян, осіб без громадянства, іноземців.
5. Система права. Держава встановлює загальнообов’язкові правила поведінки, доводить їх до людей, забезпечує дотримання, вимагає виконання, а в разі порушення застосовує примус.
6.Грошова система.
7.Формальні реквізити — державні символи (Державна символіка — засіб ідентифікації суверенної держави і суб’єкта влади в системі внутрішніх і міжнародних відносин, яка являє собою законодавчо закріплені символи — Державний Герб, Державний Прапор та Державний Гімн).
8.Суверенітет (фр. souveraineté — найвища влада). Здатність держави проводити самостійну внутрішню і зовнішню політику. Влада держави поширюється на всі організації, на всіх осіб, які перебувають у країні (органи влади приймають обов’язкові для всіх закони, встановлюють податки тощо). На міжнародній арені держава самостійно приймає рішення щодо напрямів зовнішньої політики, вступу до міжнародних організацій, встановлення політичних та економічних зв’язків з іншими державами.
3. Державна влада
Бесіда.
Влада – можливість і здатність людини або групи людей здійснювати свою волю, нав’язуючи її, у разі потреби, суспільству чи іншим людям.
Наявність влади у суспільстві цілком нормальне необхідне явище, адже за допомогою влади забезпечується функціонування людської спільноти, держави, підтримується порядок, законність, регулюється широке коло відносин. Здійснення влади — це завжди двосторонній процес, процес взаємодії того, хто має владу, та підвладного (підвладних) йому осіб.
Владу, яка регулює стосунки між людьми, називають соціальною.
Є такі види соціальної влади:
Особливе місце займає державна влада.
Державна влада –різновид влади, що здійснюється державою та її органами.
Ознаки державної влади:
Верховенство – посідає найвище місце серед усіх інших видів влад та має панівне становище (наділена такими функціями, яких не має жодна інша влада).
Легітимність – діє на законних підставах (народ обирає на основі законів про вибори).
Загальність – поширюється на усіх осіб, що перебувають в межах кордонів цієї держави (громадяни держави, іноземці, особи без громадянства).
Суверенітет – незалежність від будь-якої іншої влади (здатність самостійно приймати закони, укладати договори, програми тощо).
Публічність – владу здійснюють спеціально створені органи (парламенти, міністерства, відомства, суди, поліція...).
Універсальність – має вплив на всі найважливіші відносини в суспільстві.
Обов`язковість – рішення органів державної влади є обов’язковими для виконання (невиконання тягне за собою державний примус — юридичну відповідальність).
Робота з Конституцією України, ст. 6, ст. 8, ст. 17.
1.На які гілки поділяється влада в Україні?
2.Який документ регламентує повноваження різних гілок влади?
3.Який нормативний документ має в Україні найвищу юридичну силу?
4.Які функції виконують Збройні сили України?
4. Функції держави
Функції держави (функція — лат. functio — виконання) — основні напрями ді- яльності держави для управління суспільством.
За сферами політичного напряму (за сферами діяльності) функції держави поділяють на:
Внутрішні — здійснюються в межах держави і характеризують її внутрішню політику. Розрізняють:
а) регулятивну (врегулювання стосунків у суспільстві, забезпечення діяльності органів держави, самоврядування);
б) економічну (регулювання економічного розвитку держави, розробка економічних проектів, організація праці населення, податки тощо);
в) соціальну (охорона та реалізація прав і свобод громадян, охорона здоров’я, соціальне забезпечення, соціальний захист населення, соціальна допомога, пенсії, пільги, компенсації тощо);
г) культурно-освітню (забезпечення розвитку закладів науки, культури, освіти з метою підвищення рівня розвитку громадян).
Зовнішні — здійснюються за межами держави, на міжнародній арені і характеризують зовнішню політику. Розрізняють:
а) оборонну (захист кордонів, території, цілісності, суверенітету держави);
б) зовнішньополітичну (співробітництво з іншими державами, підтримка миру, участь у міжнародних організаціях, миротворчих операціях, боротьба з тероризмом);
в) зовнішньоекономічну (укладення економічних договорів про торгівлю і співробітництво між державами, участь у міжнародних економічних організаціях, співпраця в галузі охорони екології тощо);
г) зовнішньо-культурну (обмін культурними надбаннями: музеї, виставки, театри, живопис, музика, кіно).
За сферами суспільного життя розрізняють функції:
-економічні — розвиток економіки, підприємництва, введення та зміна податків;
-соціальні — охорона прав і свобод громадян, забезпечення їх реалізації;
-політичні — охорона суверенітету, організація політичних відносин з метою забезпечення життєдіяльності;
-ідеологічні — всебічний розвиток науки, культури, освіти з метою формування суспільної свідомості.
ІV. Актуалізація вивченого
1) Прочитайте уривки із Конституції України та Декларації про державний суверенітет України. Про які ознаки держави йдеться?
- «Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України» (Конституція України, ст. 6);
- «В Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй» (Конституція України, ст. 8);
- «Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України» (Конституція України, ст. 17);
- «Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом» (Конституція України, ст. 67);
- «Українська РСР розвивається як суверенна національна держава в існуючих кордонах» (Декларація про державний суверенітет України);
- «Народ України — єдине джерело державної влади у республіці» (Декларація про державний суверенітет України);
- «Українська РСР виступає рівноправним учасником міжнародного спілкування, активно сприяє зміцненню загального миру і міжнародної безпеки, безпосередньо бере участь у загальноєвропейському процесі та європейських структурах» (Декларація про державний суверенітет України).
2.Про які функції держави за сферами діяльності йдеться?
а) Мінімальний розмір пенсії в Україні станом на 1 грудня 2016 р. становив 1247 грн;
б) Загін патрульної поліції затримав чоловіка, що намагався викрасти автомобіль;
в) За зверненням жителів вулиці міський голова розпорядився заборонити будівництво автозаправної станції у житловій зоні;
г) Верховна Рада України призначила суддів господарських судів;
ґ) У зв’язку з низькою врожайністю зернових ВРУ прийняла закон про нульове ввізне мито на імпорт зерна;
д) Співробітники Служби безпеки України (СБУ) затримали науковця, який намагався передати матеріали, що містили державну таємницю, одному з іноземних дипломатів, акредитованому в Україні;
е) У результаті спільної операції прикордонників та митників України було затримано групу нелегалів з Афганістану, яка намагалася потрапити до Німеччини;
V. Домашнє завдання. Параграф 1, ст.16 №1-6
Складіть таблицю «Ознаки держави»(якщо обмаль часу – це завдання можна залишити для опрацювання вдома)
Ознака |
Зміст |
|
|