Урок "Причини виникнення держави. Поняття й ознаки держави. Державний лад"

Про матеріал

Розробка урока з основ правознавства для учнів 9 класів. Після уроку учні зможуть

називати ознаки державної влади; пояснювати та застосовувати поняття: «держава», «суверенітет», «влада»; характеризувати функції держави; висловлювати судження щодо ролі держави в житті людини та суспільства.

Перегляд файлу

Дата. 11.09

Клас. 9-Б

Тема. Причини виникнення держави. Поняття й ознаки держави. Державний лад. Форми держави. Державна влада. Функції держави.

Мета: розглянути основні ознаки й функції держави, принципи організації державної влади; удосконалювати вміння учнів працювати зі схемою, навички співпраці в парах й групах, формувати вміння висловлювати власне ставлення до проблеми.

Очікувані результати: учні зможуть: називати ознаки державної влади; пояснювати та застосовувати поняття: «держава», «суверенітет», «влада»; характеризувати функції держави; висловлювати судження щодо ролі держави в житті людини та суспільства.

Основні поняття: «держава», «суверенітет», «влада».

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1.Дайте визначення «право», «правило», «закон».

2. Евристична бесіда

1.  Чому людина має знати закони?

2.  Де містяться закони держави: в яких документах? Назвіть основні з них.

-Яке ж призначення права в сучасному суспільстві? (Учні за бажанням дискутують з цього питання.)

Права і свободи людини в сучасному розумінні невід'ємні від її обов'язків та відповідальності перед суспільством, державою, іншими людь­ми. Це фундамент не тільки демократії, але і справедливості, рівноправ'я у суспільстві. Сьогодні Україна веде демократичну боротьбу за повноправ­ну вільну людину і громадянина, за гідні умови існування.

3. Які права мають учні та де вони закріплені?

(Конституція,  Декларація прав дитини — міжнародна декларація, проголошена Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 року., Статут школи)

4. «Правовий диктант» (необхідно з’ясувати, які з наведених ситуацій є юридичною, а які моральною нормою):

а)  викладач підійшла до учня, який сидів, і почала з ним розмовляти. Учень, продовжуючи сидіти, охоче відповідав на запитання;

б)  учень кинув недопалок на підлогу в коридорі школи;

в)  учень запізнився на заняття на 30 хвилин без поважної причини;

г)  учень не привітався з викладачем;

д)  учениця 10 класу не поступилася місцем у трамваї похилому чоловікові;

е)  учень виготовив ніж з набірною ручкою;

ж)  група учнів після відбою бешкетувала в гуртожитку.

Відповіді: норми права: б, в, е, ж; норми моралі: а, г, д.

5. Визначити, у яких ситуаціях відносини між людьми врегульовуються правовими нормами.

Ситуація 1. Максим хоче запропонувати Віталієві стати його другом.

Ситуація 2. Елеонора бажає влаштуватися на роботу.

Ситуація 3. Харитон і Ельвіра бажають укласти між собою шлюб.

Ситуація 4. Василина хоче охрестити свою новонароджену дитину.

Відповідь: у другій та третій ситуаціях.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Причини виникнення держави
  2. Поняття й ознаки держави
  3. Державна влада
  4. Функції держави

1.Причини виникнення держави

1) Необхідність єдиного керівництва суспільством (удосконалення керу­вання суспільством).

2) Необхідність підтримання суспільного порядку. Неспроможність сус­пільної влади первісного суспільства надалі регулювати відносинами між класами (як організація влади, так і методи та прийоми прийняття рішень, важелі впливу стають недієвими: правий той, у кого за спиною сила, раб працює на плантації під вартою наглядача, селянин платить податки під загрозою фізичної розправи тощо) зумовила необхідність встановлення та підтримання єдиного порядку, оформлення товарно-грошових відносин, пом’якшення та вирішення протиріч між різними вер­ствами населення шляхом узаконення.

3) Необхідність організації захисту та ведення військових дій. Перехід від кочового до осілого способу життя сприяв збільшенню чисельності та щільнос­ті населення. Виникають проблеми щодо врегулювання стосунків, вирішення суперечок між племенами, сфери життєдіяльності яких перетинаються в результаті цих змін. Постають питання захисту кордонів, збільшення території, для виконання яких лише держава могла зорганізувати все населення.

Отже, держава виникає як результат процесів, які відбувалися в суспільстві, реагуючи на розвиток його потреб.

 

2. Поняття й ознаки держави

Держава — це специфічна, політико-територіальна організація, що виражає інтереси населення.

Держава — особлива організація політичної влади, що існує у суспільстві, за допо- могою якої здійснюється управління загальносуспільними та місцевими справами.

 

Практично все населення планети живе у тій чи іншій державі. Кожна людина у повсякденному житті взаємодіє з державою, перебуває у постійному тісному зв’яз­ку з нею.

Держава як організація має свої ознаки, що відрізняють її від інших організацій.

Ознаками держави є:

1.Територія і населення. Держава є єдиною універсальною, специфічною організацією на території країни. Під її впливом перебуває все населення; держава встановлює адміністративно-територіальний поділ країни, інститут громадянства.

2.Публічна влада. Влада, яка не співпадає з населенням, проте виступає від його імені, забезпечує державний примус у вигляді органів державної влади (законодавчі, виконавчі, судові…)

3.Податки. Обов’язкові платежі на користь держави від громадян, підпри­ємств, організацій, установ, необхідні для функціонування держави (утри­мання державного апарату, медицина, освіта, культура тощо).

4.Наявність органів державного примусу (армія, поліція, служби безпеки держав тощо). Лише держава (її органи) наділена повноваженнями засто­совувати примус до всіх без винятку осіб, які перебувають на її території: громадян, осіб без громадянства, іноземців.

5. Система права. Держава встановлює загальнообов’язкові правила поведінки, дово­дить їх до людей, забезпечує дотримання, вимагає виконання, а в разі пору­шення застосовує примус.

6.Грошова система.

7.Формальні реквізити — державні символи (Державна символіка — за­сіб ідентифікації суверенної держави і суб’єкта влади в системі внутрішніх і міжнародних відносин, яка являє собою законодавчо закріплені символи — Державний Герб, Державний Прапор та Державний Гімн).

8.Суверенітет (фр. souveraineté — найвища влада). Здатність держави про­водити самостійну внутрішню і зовнішню політику. Влада держави поширю­ється на всі організації, на всіх осіб, які перебувають у країні (органи влади приймають обов’язкові для всіх закони, встановлюють податки тощо). На міжнародній арені держава самостійно приймає рішення щодо напрямів зов­нішньої політики, вступу до міжнародних організацій, встановлення полі­тичних та економічних зв’язків з іншими державами.

 

3. Державна влада

Бесіда.

  • Чи доводилось вам бути в ситуації, коли хтось нав`язує вам чи вашим знайомим свою волю?
  • Як ви вважаєте, чому одні люди можуть нав`язувати свою волю іншим  людям?
  • Які види влади ми можемо виділити?

Влада – можливість і здатність людини або групи людей здійснювати свою волю, нав’язуючи її, у разі потреби, суспільству чи іншим людям.

Наявність влади у суспільстві цілком нормальне необхідне явище, адже за допомогою влади забезпечується функціонування людської спільноти, держави, підтримується порядок, законність, регулюється широке коло відносин. Здійснення влади — це завжди двосторонній процес, процес взаємодії того, хто має владу, та підвладного (підвладних) йому осіб.

Владу, яка регулює стосунки між людьми, називають соціальною.

 

Є такі види соціальної влади:

  • Сімейна
  • Духовна
  • Економічна
  • Політична
  • Державна та інші.

Особливе місце займає державна влада.

 

Державна владарізновид влади, що здійснюється державою та її органами.

Ознаки державної влади:

Верховенствопосідає найвище місце серед усіх інших видів влад та має панівне становище (наділена такими функціями, яких не має жодна інша влада).

Легітимністьдіє на законних підставах (на­род обирає на основі законів про вибори).

Загальністьпоширюється на усіх осіб, що перебувають в межах кордонів цієї держави (громадяни держави, іноземці, особи без грома­дянства).

Суверенітетнезалежність від будь-якої іншої влади (здатність самостійно приймати закони, укладати договори, програми тощо).

Публічністьвладу здійснюють спеціально створені органи (парламенти, міністерства, ві­домства, суди, поліція...).

Універсальністьмає вплив на всі найважли­віші відносини в суспільстві.

Обов`язковістьрішення органів державної влади є обов’язковими для виконання (невико­нання тягне за собою державний примус — юри­дичну відповідальність).

 

Робота з Конституцією України, ст. 6, ст. 8, ст. 17.

1.На які гілки поділяється влада в Україні?

2.Який документ регламентує повноваження різних гілок влади?

3.Який нормативний документ має в Україні найвищу юридичну силу?

4.Які функції виконують Збройні сили України?

 

4. Функції держави

Функції держави (функція — лат. functio — виконання) — основні напрями ді- яльності держави для управління суспільством.

За сферами політичного напряму (за сферами діяльності) функції держави поді­ляють на:

Внутрішні — здійснюються в межах держави і характеризують її внутріш­ню політику. Розрізняють:

 

а) регулятивну (врегулювання стосунків у суспільстві, забезпечення ді­яльності органів держави, самоврядування);

б) економічну (регулювання економічного розвитку держави, розробка економічних проектів, організація праці населення, податки тощо);

в) соціальну (охорона та реалізація прав і свобод громадян, охорона здо­ров’я, соціальне забезпечення, соціальний захист населення, соціальна допомога, пенсії, пільги, компенсації тощо);

г) культурно-освітню (забезпечення розвитку закладів науки, культу­ри, освіти з метою підвищення рівня розвитку громадян).

Зовнішні — здійснюються за межами держави, на міжнародній арені і ха­рактеризують зовнішню політику. Розрізняють:

 

а) оборонну (захист кордонів, території, цілісності, суверенітету держави);

б) зовнішньополітичну (співробітництво з іншими державами, під­тримка миру, участь у міжнародних організаціях, миротворчих опера­ціях, боротьба з тероризмом);

в) зовнішньоекономічну (укладення економічних договорів про торгів­лю і співробітництво між державами, участь у міжнародних економіч­них організаціях, співпраця в галузі охорони екології тощо);

г) зовнішньо-культурну (обмін культурними надбаннями: музеї, ви­ставки, театри, живопис, музика, кіно).

За сферами суспільного життя розрізняють функції:

-економічні — розвиток економіки, підприємництва, введення та зміна подат­ків;

-соціальні — охорона прав і свобод громадян, забезпечення їх реалізації;

-політичні — охорона суверенітету, організація політичних відносин з ме­тою забезпечення життєдіяльності;

-ідеологічні — всебічний розвиток науки, культури, освіти з метою форму­вання суспільної свідомості.

 

ІV. Актуалізація вивченого

1) Прочитайте уривки із Конституції України та Декларації про державний су­веренітет України. Про які ознаки держави йдеться?

- «Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на за­конодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України» (Конституція України, ст. 6);

- «В Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-пра­вові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відпо­відати їй» (Конституція України, ст. 8);

- «Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України» (Конститу­ція України, ст. 17);

- «Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом» (Конституція України, ст. 67);

- «Українська РСР розвивається як суверенна національна держава в іс­нуючих кордонах» (Декларація про державний суверенітет України);

- «Народ України — єдине джерело державної влади у республіці» (Де­кларація про державний суверенітет України);

- «Українська РСР виступає рівноправним учасником міжнародного спіл­кування, активно сприяє зміцненню загального миру і міжнародної безпе­ки, безпосередньо бере участь у загальноєвропейському процесі та євро­пейських структурах» (Декларація про державний суверенітет України).

 

2.Про які функції держави за сферами діяльності йдеться?

а) Мінімальний розмір пенсії в Україні станом на 1 грудня 2016 р. стано­вив 1247 грн;

б) Загін патрульної поліції затримав чоловіка, що намагався викрасти автомобіль;

в) За зверненням жителів вулиці міський голова розпорядився заборони­ти будівництво автозаправної станції у житловій зоні;

г) Верховна Рада України призначила суддів господарських судів;

ґ) У зв’язку з низькою врожайністю зернових ВРУ прийняла закон про нульове ввізне мито на імпорт зерна;

д) Співробітники Служби безпеки України (СБУ) затримали науковця, який намагався передати матеріали, що містили державну таємницю, одному з іноземних дипломатів, акредитованому в Україні;

е) У результаті спільної операції прикордонників та митників України було затримано групу нелегалів з Афганістану, яка намагалася потра­пити до Німеччини;

V. Домашнє завдання. Параграф 1, ст.16 №1-6

 Складіть таблицю «Ознаки держави»(якщо обмаль часу – це завдання можна залишити для опрацювання вдома)

Ознака

Зміст

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Рогова Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ламія Олівер
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
22411
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку