Урок № 28. ЯК НАРОДЖУЄТЬСЯ МУЗИКА?
Мета:
• навчальна: учити учнів визначати особливості музики, що змальовує картини природи, спів пташок; дати визначення понять «диригент», «оркестр»;
• розвивальна: розвивати творчі здібності, емоційність учнів, уміння імпровізувати та пластичними рухами передавати емоційний зміст і характер музичних творів;
• виховна: виховувати любов до природи, української пісні.
Музичний матеріал: Й. Штраус вальс «Весняні голоси» (фрагмент); поспівка «Усмішка ласкава»; Т. Жупаніна «Рання бджілка»; В. Верменич «Повертайся, ластівко»; гра «Веселі лісові голоси».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; казка «Бджолина музика»; малюнки або ілюстрації до музичних творів; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; вірш Г. Вієру «Весна».
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Весняні голоси»
Й. Штрауса).
Перевірка готовності класу до урок
Музичне вітання
♦ Як називають людину, яка створює музику?
♦ Як називають людину, яка виконує музику?
♦ Які музичні інструменти вам відомі?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Якщо ви почуєте вірш італійською, французькою або японською мовами, то чи зрозумієте ви його зміст? Мабуть, ні, якщо ви не знаєте цих мов, і вам для розуміння його потрібен буде перекладач.
А як ви гадаєте, якщо італійський, французький або японський композитор напише музику, то чи зможете ви відчути та зрозуміти її настрій, побачити картини природи?
Отже, музика не потребує перекладу. Сьогодні на уроці ми переконаємось у цьому.
4.1. Засвоєння нових знань Засвоєння понять
У чудовій музичній країні живе багато інструментів. Кожен інструмент може звучати окремо, але коли вони збираються разом, то утворюється оркестр, а керує ними музикант, якого називають диригентом.
Учитель. Життя кожної людини завжди пов’язане з природою, адже до природного світу належать не лише шелест листя та вітру, дзюрчання струмків, а й тварини, птахи і власне ми. Краса навколишнього світу викликає захоплення у поетів, художників, композиторів у всіх країнах. Одного разу австрійський композитор Й. Штраус подорожував. Він їхав полем, лугом, лісом.
Чудова весняна природа, дзвін весняних голосів полонили його, тому у голові зазвучала музика, яку він так і назвав — «Весняні голоси».
ВЕСНА Чути перший гуркіт грому,
Лине ластівка додому.
Ручаї туркочуть сині,
Абрикос цвіте в долині.
Перша бджілка вилітає,
Красне сонце прославляє.
Сонце тепле, як яєчко У пташиному гніздечку.
Г. Вієру
Ми вже слухали подібну музику, тому я впевнений (-на), що ви зможете визначити, якому музичному «киту» вона належить. А підкажуть вам ваші руки, що рухатимуться разом із музикою.
Слухання вальсу «Весняні голоси» Й. Штрауса з пластичним інтонуванням
♦ Чи відповідає музика вашим уявленням про весняну природу?
♦ Які картини допомогла «побачити» вам музика вальсу «Весняні голоси»?
І справді чудова музика: захоплює, кружляє, наповнює енергією, зігріває теплом і нібито говорить: подивись навколо, який чудовий світ! (Робота у зошитах, с. 33.)
Розучування поспівки «Усмішка ласкава»
Гра «Веселі лісові голоси» (звуконаслідування: «Ку-ку! Тьох-тьохі Цінь-цвірінь!
Тукі-тукі-тук! Ух-ух-ух! Дзум-дзум-дзум!»)
Учитель. Усім нам подобається весна. Ми відчуваємо її тепло, прокидаються тварини, які впадали в сплячку, комашки та мушки, бджілки та джмелі. До нас завітали гості, а хто саме — дізнаєтеся, відгадавши загадку.
Зимою спить, літом бринить,
Понад води, понад сади літає,
Солодку росу збирає. (Бджола)
БДЖОЛИНА МУЗИКА
З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика.
Заплющиш очі — чуєш, немов струна бринить. Де ця струна? Може, у вуликах? Може, сидять там бджілки і грають на якомусь дивному інструменті? Бо бринить музика скрізь: і біля вуликів, і в саду, і в квітучій гречці. Весь світ співає. І синє небо, і сонце — все співає.
А може, тоненькі струни у квітах? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квітки, сяде між пелюстками й грає на тих маленьких струнах маленькими лапками.
Слухання та розучування пісні «Рання бджілка» Т. Жупаніної
♦ Про що йдеться в цій пісні?
♦ Про яку бджілку розповіла музика?
♦ Про що розповів у своєму вальсі австрійський композитор Йоганн Штраус?
♦ Яку назву має його твір?
♦ Який настрій весняних голосів ми почули?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Весняні голоси»
Й. Штрауса).