Урок № 31. ЩО В МУЗИЦІ ЗВУЧИТЬ?
Мета:
♦ навчальна: учити учнів визначати особливості емоційного змісту, засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; продовжити формувати ладові уявлення, зорово-слухове сприйняття;
♦ розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, уміння завдяки музиці відчувати красу навколишнього світу, неповторність кожного з представників живої природи;
♦ виховна: виховувати інтерес і любов до музики, пісні, творчої праці, бажання вчитися музики.
Музичний матеріал: К. Сен-Санс «Лебідь», «Слон»; М. Лисенко «Пісня Лисички» (з опери «Коза-Дереза»); А. Філіпенко «Зацвіла в долині»; українська народна пісня-гра «Іди, іди, дощику».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; малюнки — ілюстрації до музичних творів та пісень; зображення слона, лебедя та лисички; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас».
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Лебідь» К. Сен-Санса).
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
♦ Які настрої може виражати музика?
♦ Пригадайте, які музичні твори допомогли нам побачити природу.
♦ Які засоби музичної виразності ви пам’ятаєте?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Нас об’єднує вірний друг — музика. Вона може багато про що розповісти, підказати, розрадити, заспокоїти, адже в неї багато помічників: пісні й танці, оркестри і солісти, композитори та виконавці. Ми вже знаємо, що музика може намалювати природу, передати настрій людини і навіть... оживити картину.
Чи хотіли б ви почути і побачити ці картини?
Учитель. На дошці — малюнки тварин, але ми їх ще не бачимо. (Малюнки обернені зворотним боком.) Зараз прозвучить музика, ви її уважно послухайте та відгадайте, про кого йшлося в ній, а малюнки допоможуть дізнатися, чи правильно ми відповіли. Послухайте першу музичну загадку та скажіть, хто змальований у цьому творі?
Слухання твору «Слон» К. Сен-Санса
♦ Якими звуками — низькими чи високими — змальовано образ тварини?
♦ Як звучала музика: легко чи важко, швидко чи повільно?
А тепер погляньмо на малюнок! (Перегорнути малюнок.) Хто це? Так, слон — важкий, неповороткий, дуже великий. Тому музика, що його зобразила, важка, повільна, виконана на інструменті з низьким звучанням — контрабасі.
♦ Чи підказала вам музика, що робить слон?
Послухайте ще раз та намалюйте рухами рук музику слона.
Повторне слухання музики з пластичним інтонуванням
Ви відчули, що спочатку слон нібито важко крокує, а потім починає танцювати.
Складіть до цього твору коротеньке оповідання.
Учні складють коротенькі оповідання за прослуханою п’єсою К. Сен- Санса «Слон». Учитель заслуховує оповідання 2—3 учнів.
А ось і друга музична загадка.
Цей твір розповість вам про іншого представника живої природи.
А ось про кого — ви здогадаєтеся, почувши його музику!
Слухання «Лебідь» К. Сен-Санса
♦ Як звучить музика? Оберіть потрібні слова: спокійно, тихо, м’яко, ніжно, радісно, грайливо. (Робота у зошитах, с. 38-39.)
Погляньмо на малюнок! (Перегорнути малюнок.) Який чудовий птах!
Це — величний лебідь, з довгою гордою шиєю, білосніжним пір’ям. Він тихо погойдується на маленьких хвилях, дозволяє нам милуватися його казковою красою.
Ці дві п’єси так і називаються — «Слон» та «Лебідь». Написав їх французький композитор Каміль Сен-Санс.
4.2. Вокально-хорова робота Розучування поспівки «Іди, іди, дощику»
(українська народна пісня-гра)
Учитель. Чи любите ви казки? Я знаю, що так. У багатьох казках дійовою особою є лисичка.
♦ Пригадайте казки, у яких однією з дійових осіб була лисичка.
♦ Які риси характеру має лисичка?
Ви, мабуть, здогадалися, що на третьому малюнку ми побачимо лисичку. Але яку? Послухайте «Пісню Лисички» М. Лисенка.
♦ Якою, на вашу думку, буде зображена лисичка на малюнку?
Слухання твору «Пісня Лисички» М. Лисенка
♦ Який характер Лисички бачимо у пісні?
♦ Яким є настрій музики пісні?
♦ Якою ви намалювали б Лисичку?
Погляньте, яка вона охайна, весела! (Перегорнути малюнок.) А яка трудівниця! Дуже гарна лисичка!
Розучування твору «Пісня Лисички» М. Лисенка, робота над текстом, дикцією, чистотою інтонації (робота у зошитах, с. 38)
Повторення пісні «Зацвіла в долині» А. Філіпенка
Учитель. Сьогодні на уроці до нашої музичної скарбнички ми додали три музичних портрети різних тварин.
♦ Які картини ми побачили на уроці?
♦ Як музика зображувала слона та лебедя?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Лебідь» Е. Сен-Санса).