Урок № 32. ЗУСТРІЧАЄМО ЛІТЕЧКО
Мета:
♦ навчальна: учити учнів розпізнавати життєвий зміст музики та на елементарному рівні висловлювати враження від музичних творів; ознайомити з шотландським музичним інструментом волинкою;
♦ розвивальна: розвивати вокально-хорові навички, емоційну чуттєвість та музичний досвід дітей;
♦ виховна: виховувати інтерес до культури свого та інших народів.
Музичний матеріал: А. Вівальді «Літо»; Й. С. Бах «Волинка»; українська народна пісня- гра «іди, іди, дощику»; українська народна пісня «Край долини мак»; м. Лисенко «Пісня Лисички»; гра «Композитор».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; малюнки — ілюстрації до музичних творів; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас».
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Учні заходять до класу під музичний супровід (А. Вівальді «Літо»).
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
♦ Які пісні співають діти, щоб швидше вийшло сонце?
♦ Які пісні-веснянки ви можете пригадати?
♦ Які твори, що зображують різних тварин, ви пам’ятаєте?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Незабаром настане весела чудова пора — літо. Стало дуже пригрівати сонце, і навіть прокинулась маленька комаха, а яка — ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку:
Навесні барвиста квітка На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли —
Враз знялась і полетіла.
Так, правильно, це — метелик. Отже, вирушаємо у літню подорож за метеликом, а допоможе нам музика.
Гра «Композитор»
♦ Якщо ви були б композитором, яку музику про літо ви б написали?
Учитель. Послухайте, яким уявив літо італійський композитор Антоніо Вівальді. Його твір так і називається — «Літо».
♦ Чи збігається настрій вашої музики з музикою композитора?
Слухання «Літо» А. Вівальді
♦ Якими барвами ви розфарбуєте малюнок літа?
Барвистим літом люди різних країн збираються на свята, щоб разом порадіти цій порі року. Тож і ми разом з метеликом вирушимо на народне свято до далекої країни — Шотландії, щоб почути незвичайний музичний інструмент, що має назву волинка.
4.2. Засвоєння нових знань Засвоєння понять
Кожен музичний інструмент має свій голос. Я хочу розповісти вам про ще один дуже цікавий й незвичний музичний інструмент — волинку. Це старовинний музичний інструмент зі шкіряного міху, у який ушиті труба для надування повітря та кілька ігрових трубок з отворами. Про волинку знають із давніх часів у багатьох країнах світу. У Шотландії вона супроводжує всі урочисті заходи. Під звуки волинки у давнину люди танцювали на народних святах. Звучання волинки протяжне і гучне. У такт музиці танцюристи гучно тупотять дерев’яними підошвами свого взуття.
4.3. Слухання музики Слухання звучання волинки
Учитель. Німецький композитор Й. С. Бах вирішив скопіювати звучання волинки на фортепіано.
Хоча це музика не народна, а авторська, ми відчуваємо дух німецького народного свята, де танцюють під звучання волинки.
Послухайте уважно музичний твір «Волинка» Й. С. Баха.
♦ Як чергуються у музиці «спів» волинки і «тупотіння» танцюристів?
Слухання «Волинки» Й. С. Баха
Так, ми чуємо протяжні та гучні звуки волинки, які змінюються тупотінням взуття танцюристів.
Проплескування пульсу (звучання волинки) та ритму (тупотіння сандалів)
Повторне слухання «Волинки» Й. С. Баха з ритмічним супроводом
4.4. Вокально-хорова робота
Повторення української народноїпісні-гри «іди, іди, дощику»
Учитель. Жодна квітка, жодна рослина не може жити без дощику.
Отже, своєю піснею закличмо весняний дощикі
В останній місяць весни особливо квітучою стає земля, яку прикрашає чудова, яскрава рослина — мак.
Спочатку — це чудова квітка, а згодом, коли він визріває, люди збирають макове насіння та печуть смачні пиріжки, якими ми так любимо ласувати.
Саме цю квітку оспівує український народ у пісні «Край долини мак», яку ми зараз вивчимо.
Слухання та розучування української народної пісні «Край долини мак» Продовження роботи над «Піснею Лисички» М. Лисенка
Учитель. Сьогодні ми переконалися в тому, що музика не потребує перекладу.
Сьогодні на уроці ми почули, що музика може передавати настрій та змальовувати різні музичні образи.
♦ Чи може музика зображувати навколишній світ?
♦ Які музичні образи ми зустріли у творах?
Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Вівальді «Літо»).