Урок № 29. НА БАЛУ
Мета:
♦ навчальна: учити учнів співати природним звуком; засвоїти з ними поняття «менует»; ознайомити учнів з особливостями танцю менует;
♦ розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів за допомогою емоційного змісту музики Й. С. Баха, С. Прокоф'єва;
♦ виховна: виховувати емоційну чутливість, здатність до співпереживання, розуміння почуттів і думок, що виражені в музиці.
Музичний матеріал: С. Прокоф'єв «Вечір»; Й. С. Бах «Менует»; Н. Май «Виглядаєм сонечко»; Т. Жупаніна «Рання бджілка»; поспівка «Бом-бім».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; А. Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі» (репродукція картини); малюнки — ілюстрації до музичних творів; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; вірш «Зоре моя вечірняя...»Т. Шевченка.
Обладнання: дитячі музичні інструменти; комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Вечір» С. Прокоф’єва).
Перевірка готовності класу до уроку
Музичне вітання
♦ Які танці вам відомі?
♦ Що таке вокальна музика?
♦ Яку музику ми називаємо інструментальною?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Після насиченого різними подіями дня — навчання у школі, спілкування з друзями, підготовки уроків, допомоги батькам удома — настає вечір. Як ви гадаєте, чи може музика зобразити цю пору?
Сьогодні ми про це дізнаємося.
Розучування поспівки «Бом-бім», виконання з показом рукою руху мелодії (робота у зошитах, с. 34)
♦ Чи були ви коли-небудь на вечірній прогулянці з батьками?
♦ Що ви бачили дивного?
Учитель. Як чудово виглядає природа ввечері! Діти збираються в саду або на березі ставка, вдивляються в навколишній світ, услуховуються у звуки, обмінюються думками про почуття.
Послухайте, як видатний український поет Т. Шевченко описав свої враження від вечірньої зорі.
Учитель декламує уривок з поеми «Княжна» Т. Шевченка «Зоре моя вечірняя...».
Які чудові поетичні слова! А ось як побачив цю картину ще один геніальний митець — художник А. Куїнджі. Роздивіться репродукцію його картини «Місячна ніч на Дніпрі».
Композитори також не залишилися байдужими до вечірньої пори, адже вони також відображають у своїх творах навколишній світ, але зображують особливо — музикою.
♦ Що ми можемо почути у цій вечірній музиці?
Якщо послухаєте п’єсу «Вечір» Сергія Сергійовича Прокоф’єва, то зможете дати відповідь на це запитання.
Слухання п'єси «Вечір» С. Прокоф'єва
♦ Як музика малює вечірню пору?
♦ Яку картину ви змогли б намалювати?
♦ Який твір С. Прокоф’єва ми вже слухали?
Учитель. Музика С. Прокоф’єва змальовує дивовижну, сповнену таємниць, загадкову картину вечора. Ніжна, наспівна мелодія тихого вечора, у яку втручається густий, низький дзвін вечірнього дзвона. Послухайте ще раз цю п’єсу, і нехай ваші руки намалюють у повітрі цю вечірню мелодію, а коли ви почуєте низький дзвін дзвона — заховайте руки.
Повторне прослуховування музики з пластичним інтонуванням
4.3. Засвоєння нових знань
Учитель. Діти, ми отримали листа, у якому нас запросили на бал. А щоб туди потрапити, звернімося до музики, адже це справжня чародійка, що допоможе нам потрапити до Німеччини давніх часів.
Отже, велика зала, запалені свічки, усі гості у старовинному одязі виконують старовинний танець — менует.
Менует — старовинний бальний танець, сповнений увічливих поклонів, реверансів, неспішних кроків.
4.4. Слухання музики
Слухання фрагмента «Менуету» Й. С. Баха (робота у зошитах, с. 33)
Учитель. Цю музику написав німецький композитор Йоганн Себастьян Бах. Його ім’я та його твори ви ще неодноразово почуєте на уроках музики. Прислухайтесь уважно до його музики!
♦ Якими словами ви розповідатимете про музику менуету? Ця музика є плавною та спокійною чи швидкою та енергійною?
Повторне слухання «Менуету» Й. С. Баха
4.5. Вокально-хорова робота
Учитель. Як хочеться швидше зігрітися у яскравому сонячному промінні! Навіть якщо йде короткий весняний дощ, ми виглядаємо сонечко. Ната- лія Май у своїй пісні «Виглядаєм сонечко» розповіла про те, як діти чекають на його теплі промінці.
Послухайте цю пісню!
Слухання пісні «Виглядаєм сонечко» Н. Май,
розучування, виконання з елементами інсценування
♦ Що роблять діти для того, щоб швидше визирнуло сонце?
♦ Які весняні пісні-веснянки ви можете згадати?
Продовження роботи над піснею «Рання бджілка» Т. Жупаніної
(з інсценуванням)
♦ Яку назву має старовинний німецький танець?
♦ У якому темпі його виконують?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Вечір» С. Прокоф’єва).