Як не потрапити в тенета торгівця людьми

Про матеріал
У розробці заняття надається визначення проблеми торгівлі людьми; з’ясування шляхів потрапляння українських громадян до торгівців людьми; опрацювання законодавчої бази щодо торгівлі людьми.
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для старшокласників

 «Як не потрапити в тенета торгівця людьми?»

 

Мета: визначення проблеми торгівлі людьми;

з’ясування шляхів потрапляння українських громадян до торгівців людьми; опрацювання законодавчої бази щодо торгівлі людьми.

Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, карта світу, стикери, маркери.

Хід заняття

Вправа – знайомство «Країни світу» (5хв)

Мета: познайомити учасників для створення комфортної атмосфери під час подальшої роботи групи.

Хід вправи: ведучий пропонує учасникам по колу назвати своє ім’я і продовжити речення: «Мене звати…Я хочу поїхати до…(назвати країну)».

Прийняття правил роботи (10хв).

Мета: забезпечити конструктивну атмосферу роботи в групі.

Хід вправи: обговорити з учасниками, що таке правила, навіщо потрібно їх ухвалювати. Учасники пропонують правила, психолог записує. Обговорити та узгодити з групою кожне із записаних на плакаті правил, які слід дотримуватися всім під час проведення заняття.

Вступ. Очікування (10хв)

Мета: визначити очікування учасників від заняття.

Хід вправи: ведучий зазначає, що сьогодні на занятті йтиметься про проблему торгівлі людьми. Далі пропонує учасникам визначити свої очікування від заняття і записати їх нижче прапора на розданих аркушах. Після цього учасники зачитують свої записи і прикріплюють їх на плакат «Наші очікування» у вигляді карти світу, на якій зазначено, у яких куточках світу перебувають українці.

«Мозкова атака» (15хв).

Мета: акцентувати увагу дітей на важливості теми.

Хід вправи: психолог нагадує, що коли всі знайомились, то кожен із учасників проговорив, що хотів би поїхати до якоїсь із країн світу. Пропонує пригадати, яку країну кожний називав.

Обговорення

Чи хотіли б ви поїхати до цієї країни жити, працювати? (думки дітей).

Хто із вас знає мову тієї країни, до якої хоче поїхати?

Хто знає трудове законодавство тих країн, у яких ви бажаєте працювати?

Хто із вас знає контакти українського посольства в тій країні, до якої ви хочете потрапити?

Інформаційне повідомлення (5хв).

Мета: визначити причини виїзду українців за кордон.

      В основі  сучасної еміграції з України – бажання громадян працевлаштуватись за кордоном. Унаслідок важкої економічної ситуації в Україні, значного дефіциту робочих місць на ринку праці триває виїзд громадян з України до інших  країн. Сезонне, тимчасове працевлаштування або «човникові» поїздки за кордон за непростих економічних умов перехідного періоду, на жаль, стали чи не основним способом виживання для багатьох українських сімей. За різними оцінками, протягом року приблизно 5 млн українців перебувають на заробітках за кордоном. Наші громадяни помилково вважають, що більшість країн колишнього Радянського Союзу не можуть бути небезпечними для них, оскільки майже не існує мовного бар’єру, адже більшість населення розуміє російську мову. Крім того, в’їзд до цих  країн значно простіший, ніж до країн далекого зарубіжжя, чим, у свою чергу, користуються торговці людьми.

       Проблема з різною гостротою виявляється в різних регіонах України. Особливо складне становище в західних областях: Рівненській, Тернопільській, Волинській, Чернівецькій, де на обліку в центрі зайнятості перебуває по декілька членів однієї родини. У найбільш проблемних областях збільшується кількість сімей, де жінки є головними годувальницями сім’ї. Вони відповідають за родину та дітей. Сьогодні наголошується не стільки на безробітті як причині бідності, скільки на дуже низьких заробітках, які позбавляють можливості перетнути межу бідності навіть за умови висококваліфікованої праці ( лікарі, медичні працівники, вчителі, серед яких абсолютна більшість жінки). Спостерігається унікальне явище обвального зниження рівня життя тієї частини населення, що за світовими стандартами має належати до «середнього класу». Усе це штовхає громадян на пошук роботи за межами України. За даними досліджень Державного інституту проблем сім’ї та молоді, неурядових організацій, найбільша кількість громадян виїздить з райцентрів, малих міст та сіл. Вікова категорія осіб, які виїжджають за кордон,- це випускники середніх навчальних закладів, а також особи віком 25 -27 років, більшість з яких уже мають сім’ї (50- 60% мають дітей).

        Масова трудова міграція молодих людей має серйозні негативні наслідки. Це й економічні втрати (відсутність надійних механізмів перерахування отриманих за кордоном доходів), і соціально – трудові (дискримінаційні умови праці та її оплати, відсутність правового врегулювання захисту трудових і соціальних прав). Однією з основних проблем, пов’язаних з трудовою міграцією, є розрив родинних стосунків, унаслідок чого діти залишаються без батьківського піклування протягом кількох років. Незважаючи на це, люди готові їхати за кордон без знання мови, правових знань, кваліфікації, навіть на нелегальну роботу, що робить їх потенційними жертвами работоргівлі. Намагання потенційних мігрантів виїхати та працевлаштуватися за межами держави активізує діяльність злочинних груп, що практикуються на оформленні виїзних документів і переправленні за кордон громадян України. Дуже часто такі люди потрапляють у ситуацію торгівлі людьми. З торгівлею людьми може бути пов’язана особа або група осіб, починаючи з вербувальника і закінчуючи тим, хто купує чи одержує жертву. Тому торгівлю  людьми визначають як вербування, перевезення, передання або утримання людей шляхом погрози або її застосування чи інших форм примусу, викрадення, шахрайства, обману, зловживання владою або шляхом підкупу у вигляді платежів чи вигод для отримання згоди особи, яка контролює іншу особу.

      Перегляд фільму «Станція призначення –ЖИТТЯ»

Мета: підвищити поінформованість учасників групи про проблему торгівлі людьми. Перед переглядом об’єднуємо дітей у 3-4 групи, поставивши кожній групі запитання, на які їм потрібно відповісти після перегляду фільму:

      Назвіть види торгівлі людьми.

      Запам’ятайте поради для безпечної поїздки за кордон, що прозвучать у фільмі.

Під час обговорення варто врахувати думки кожної дитини. Для стимулювання відповідей учнів перед обговоренням потрібно наголосити на тому, що всі думки, що прозвучать, є правильними і такими, що мають право на існування. Акцентуйте увагу не на забороні виїзду за кордон, а на отриманні корисної інформації для безпечної поїздки: на навчання, на відпочинок, на роботу.

    Вправа «Експерти».

Мета: ознайомитись із основним нормативним документом стосовно проблеми торгівлі людьми – Законом України «Про протидію торгівлі людьми».

 Хід вправи: ведучий об’єднує учасників у 4 групи за порами року. Роздає кожній групі частину Закону України «Про протидію торгівлі людьми»: Зима – Розділ І, Весна – Розділи ІІ-ІV, Літо -  Розділ V, Осінь – VІ- X.

Кожна група читає впродовж 10 хвилин запропонований документ і виписує із нього найважливіше. Спікер кожної групи подає напрацьований матеріал впродовж 10 хвилин. Після цього – групове обговорення.

     Вправа «Дівчина і вербувальник».

Мета:  набути в безпечному середовищі практичних навичок взаємодії з потенційними торгівцями людьми в ризикованих ситуаціях.

Хід  вправи: дітей об’єднують у 3 групи. У кожній групі обирають по 2 дійові особи: І –вербувальник; ІІ – дівчина. «Вербувальник» зобов’язаний переконати дівчину поїхати до ОАЕ для зйомок реклами соку. «Дівчина» змушена відмовитись. Решта учасників групи – спостерігачі.

Інсценізація триває 5 хвилин. Після програвання – обговорення в загальному колі.

    Запитання до «дівчат»:

  • Які почуття у вас виникали, коли незнайомий чоловік пропонував вам таку вигідну, високооплачувану роботу?
  • Чи виникало у вас відчуття, що вас обманюють?
  • Чи важко відмовлятися? Чи важко казати «ні», коли ви впевнені, що вас обманюють?

Запитання до «вербувальників»:

  • Чи вдалося вам завербувати жертву? Чому? У який спосіб?
  • Які пропозиції, на вашу думку, були сприйняті із цікавістю?
  • У який момент ви зрозуміли, що дівчина не піддається на ваші провокації?

Підсумки (10хв).

Чи справдилися ваші очікування? Погляньте на нашу карту. Якщо ви передумали їхати на роботу за кордон, то заберіть ваш аркуш із карти світу, якщо ні – то залишіть.

Наостанок психолог пропонує всім утворити коло і закінчити фразу: «Я бажаю сусіду ліворуч…»

                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

 

 

    

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
дмитрук руслан
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
22 березня 2023
Переглядів
271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку