Як подолати стрес та попередити батьківське вигорання

Про матеріал
Бути батьками, означає щоденно, повсякчасно віддавати душевні сили та енергію дитині. А бути батьками особливої дитини – навантаження більше в рази. Тому і емоційна втома, і спустошення набагато гостріше, а вміння допомогти собі в такій ситуації є потрібним і обов’язковим. Найбільш вираженими симптомами емоційного вигорання є неадекватне виборче емоційне реагування і редукція сімейних обов’язків. На стадії становлення знаходяться такі симптоми як переживання психотравмуючих обставин, емоційно-моральна дезорієнтація, психосоматичні порушення. Уміння володіти собою, тримати себе в руках – один з головних показників від яких залежать і його успіхи людини, і її психологічне здоров’я. Людина, що знає себе, свої потреби і способи їх задоволення, може більш усвідомлено та ефективно розподілити свої сили протягом кожного дня, тижня, місяця, цілого року, а значить, продовжити термін свого успішного життя.
Перегляд файлу

Тренінг для батьків дітей з ООП «Як подолати стрес та попередити емоційне вигоряння»

Мета: Зняття психологічного напруження, залучення батьків до активної участі у повсякденному житті своїх дітей, вироблення навичок адекватної допомоги у навчанні своїм дітям.

Для того, щоб учасники тренінгу могли налаштуватися на сприйняття інформації, необхідно знизити їх рівень тривожності стосовно незвичної обстановки та допомогти подолати психологічне напруження.

Вступне слово психолога.

Бути батьками, означає щоденно, повсякчасно віддавати душевні сили та енергію дитині. А бути батьками особливої дитини – навантаження більше в рази. Тому і емоційна втома, і спустошення набагато гостріше, а вміння допомогти собі в такій ситуації є потрібним і обов’язковим. Найбільш вираженими симптомами емоційного вигорання є неадекватне виборче емоційне реагування і редукція сімейних обов’язків. На стадії становлення знаходяться такі симптоми як переживання психотравмуючих обставин, емоційно-моральна дезорієнтація, психосоматичні порушення. Уміння володіти собою, тримати себе в руках – один з головних показників від яких залежать і його успіхи людини, і її психологічне здоров’я. Людина, що знає себе, свої потреби і способи їх задоволення, може більш усвідомлено та ефективно розподілити свої сили протягом кожного дня, тижня, місяця, цілого року, а значить, продовжити термін свого успішного життя.

 

1.Вправа «Знайомство» «Футболка з написом» (15 хв.)

Мета: зняття напруження в группі, вміння себе презентувати.

Інструкція:батькам пропонується уявити себе в футболці, фасон, колір та фактуру якої обирає кожний учасник для себе сам. Крім того,  кожна  футболка  повинна  мати на  собі  напис,  який  є  своєрідним життєвим кредом учасника. Кожен по колу розказує оточуючим про свою модель і таким чином презентує себе групі.

Методичні рекомендації: Психолог запитує учасників, чи хотіли б вони собі таку футболку, як у когось із колег. Яку футболку ніколи не одягнули б? Чому?

 

2.Правила роботи тренінгової групи

Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти певні правила, за якими будемо працювати протягом нашої зустрічі.  Практика проведення тренінгу показує, що найбільш корисними в групі є такі правила:

- Спілкування на основі довіри.

- Спілкування за принципом « тут» і « тепер» (говорити про те, що турбує саме зараз) «Я» висловлювання (я думаю, я вважаю).

- Щирість спілкування  (немає бажання висловитися відверто, краще промовчи).

- Активна участь у тому, що відбувається ( активно слухаємо, дивимося, говоримо. Не замикаємося, ми весь час у групі, уважні до оточуючих).

- Толерантність один до одного (повага, тактовність, терплячість, співчуття, товариськість, рівність, люб’язність, інтелігентність).

- Правило «Вільної ноги» (учасник має можливість вийти в будь який момент не привертаючи уваги та не заважаючи іншим учасникам тренінгу, але обов'язково повернутись в групу) (5 хв.)

 

3.Самодіагностика « «Настрій це - …»»

На протязі 10 хвилин Вам необхідно розкрити тему «асоціація на слово – настрій», використовуйте для цього 10-15 слів або речень. Не намагайтеся відібрати правельні або неправельні відповіді, пишить їх так, як вони приходять Вам у голову. Ви ж самі розумієте – правельних чи неправельних відповідей бути не може.

Питання для обговорення:

  • Чи легко було передавати на папері  власні асоціації?                                              
  • Чого більше гарного чи поганого?
  • Скільки слів та речень ви встигли записати за 10 хв.?

Тепер ще раз зверніть увагу на свої відповіді.

А тепер, зеленим кольором відмідьте ті асоціації, які на вашу думку допомогають вам у житті.

Червоним – ті які заважають,

 Жовтим – які не мають жодного впливу на ваше життя.

Яких відповідей у Вас більше? Зелених? Червоних? Жовтих?

Той колір, якого більше характерезує Ваше уявлення про власні можливості Зелений – Ви бажаєте домогтися більшого, впевнені у власних здібностях та успіху.
Червоний – на Вашу упевненість у собі негативно впливає думка інших та страх невдачі.
Жовтий – бажання досягти більшого в житті має таку ж силу, як і страх невдачі.

 

4 Вправа вчимось ефективно спілкуватись

Що ми розуміємо під поняттям «ефективне спілкування»

«Для успіху в житті вміння спілкуватися з людьми набагато важливіше за наявність таланту»

Джон Леббок

Вміння спілкуватися є надійним фундаментом здорових міжособистісних стосунків. Коли ми правильно і точно висловлюємо свої думки, наша позиція стає зрозумілою іншим людям. Тому, ймовірніше, що нам вдасться досягти взаєморозуміння. Спілкування батьків зі своїми дітьми одне з найважливіших процесів в соціалізації дитини, а спілкування з особливою дитиною не рідко здається нам майже неможливим. Але, найперша наша з Вами ціль знайти порозуміння зі своїми дітьми та навчитися їх розуміти й сприймати їх як окрему особистість зі своїми думками та бажаннями.

Батьки об’єднуються в 3 групи. 

Завдання для роботи в групах:

І – ЩО, на вашу думку, ДОПОМАГАЄ ефективному спілкуванню з дитиною?

ІІ - ЩО, на вашу думку, ЗАВАЖАЄ ефективному спілкуванню з дитиною?

ІІІ – скласти ПОРАДИ ефективного спілкування

Обговорення результатів роботи в групі.

Коментар психолога.

Ефективний діалог з дитиною залежить від 3-х факторів:  

-   ЩО говорити

- ЯК говорити

- КОЛИ говорити

 

 

5. Вправа «Автомобілі» (10 хв.)

Мета: підвести учасників до розуміння того, що вони не самотні і навколо є надійне оточення для підтримки. Навчити довіри своєму партнеру.

Психолог. Зараз ми об'єднаємося у пари, станемо один за одним, поклавши руки на талію учасника, який стоїть попереду. Перший із пари — автомобіль, другий — водій. Дорогу бачить лише водій. «Автомобіль» рухається із заплющеними очима, тримаючи руки перед собою. За моїм сигналом ви починаєте рухатися. Водій повинен так вести машину, щоб не потрапити в аварію, причому він не пояснює словами, куди та як рухатись, лише керує невербально, тобто без слів. (Усі учасники мають побувати у ролі автомобіля та у ролі водія.)

Методичні рекомендації: Про що ця гра, як ви гадаєте? Як ви почувалися у ролі водія? Як почувалися у ролі автомобіля?

 

6. Вправа «Ідеальна дитина – ідеальні батьки».(10 хв)

Інструкція. Батьки описують на листочках ідеальну, на їхню думку, дитину та ідеальних батьків. Бажаючі зачитують свої описи, а потім ведучий запитує: «А хто знає таких людей? Чи є вони в природі? Група приходить висновку, що ідеальних людей немає. Ведучий пропонує розірвати листочки з описами і прийняти своїх дітей і себе самих такими, які є.

 

 

7.  Вправа " Моя зона відповідальності"

 

На чистому аркуші паперу необхідно  написати список імен людей за якими ви, як батьки, відчуваєте відповідальність. Кількість необмежена. Це мають бути люди про яких ви постійно піклуєтесь, переймаєтесь їхніми проблемами, постійно думаєте про них і намагаєтесь при нагоді зробити їхнє життя якомога кращим.

Наступний етап – задати запитання “Чи включили ви в цей список себе?”

Дана тренінгова вправа направлена на те, щоб якщо не полюбити, то хоча б звернути увагу на себе. Якщо ми, батьки, будемо залишати час на свої потреби, любити себе, насолоджуватись життям, то станемо набагато щасливішими, зменшиться роздратування, що звичайно відобразиться на стилі та якості виховання наших дітей!

 

8. Релаксаційна Вправа «Долонька бажань» (15 хв.)

Мета: отримання позитиву, взаємопідтримка учасників групи.

Завдання: на аркуші паперу обведіть свою долоньку і напишіть своє ім’я. Передавайте аркуш за годинниковою стрілкою. Хай кожен учасник заняття напише вам побажання, а ви в свою чергу пишете побажання всім учасникам. Вправа закінчується тоді, коли кожен учасник отримує свій аркуш. Не можна писати одне й те саме побажання на всіх долоньках.

 

Притча «Дружна родина» (5 хв.)

Жила колись на світі родина. Вона була проста. Більше 100 людей було в ній.  І займала вона ціле село. Так і жили всією родиною й усім селом. Ви скажете: «Ну той що, є чимало й більших сімей на світі. Але річ у тім, що родина була особлива – мир і спокій панували в ній, а отже, і в селі. Ні сварок, ні лайки, ні крий Боже, бійок і розбрату.

        Чутка про цю родину дійшла до самого володаря країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: навкруги чистота, краса, статок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Задумався володар. Вирішив довідатися, як жителі села досягли такого ладу, прийшов до голови родини: «Розкажи, чому така згода і лад у твоїй родині?» Той взяв аркуш паперу й став щось писати. Писав довго – видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володарю. Три слова були на папері: «Любов, прощення, терпіння». І наприкінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав потилицю і запитав:

-          І все?

-          Так, - відповів старий, - це і є основа життя всякої гарної родини. – І подумавши, додав: - У світі теж!.

Бажаємо і у ваших родинах багато любові, прощення і терпіння

 

 

 

Список використаної літератури

  1.               Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності.- Х.: Вид. Група «Основа», 2009. – 159.
  2.               Деркач О.О. Педагогіка творчості: Арт-терапія та казкотерапія на допомогу вчителю, вихователю, практичному психологу: Навчально-методичний посібник. – Вінниця,  ВДПУ, 2009. – 88.
  3.               Назарчук Н. Психічне здоров’я педагога // Психолог.- 2006. - № 31-32.
  4.               Прутченков А. С. Тренинг  личностного роста: Методические разработки занятий. – М., 1993.
  5.               Рудестам К.  Групповая психотерапия – СПб.: Питер, 2000. 348с.:( Серия «Мастера психологии»)

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Позакласні заходи
Інкл
Додано
10 листопада 2023
Переглядів
417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку