Емоційне виснаження педагогів ( фокус на особистість)

Про матеріал
Підвищення стресостійкості педагогів через способи саморегуляції емоційними станами в стресових ситуаціях, пошук внутрішніх ресурсів для підвищення впевненості в собі; активізувати особистісний потенціал для самовдосконалення, саморозвитку, формувати навички співпраці, спілкування, формування установки на досягнення емоційної стабільності, власної професійної реалізації та особистісного зростання; підвищення рівня мотивації, зниження рівня тривожності пов’язаної із виникненням стресових ситуацій; сприяти розвитку інноваційного мислення.
Перегляд файлу

Вовнянко Тетяна Сергіївна

практичний психолог Прогресівського ЗЗСО І-ІІІ ст.

Кіптівської сільської ради, Чернігівська область

 

Емоційне виснаження педагогів

( фокус на особистість)

Мета: підвищення стресостійкості педагогів  через способи саморегуляції емоційними станами в стресових ситуаціях, пошук внутрішніх ресурсів для підвищення впевненості в собі;  активізувати особистісний потенціал для самовдосконалення, саморозвитку, формувати навички співпраці, спілкування, формування установки на досягнення емоційної стабільності, власної професійної реалізації та особистісного зростання; підвищення рівня мотивації,  зниження рівня тривожності пов’язаної із виникненням стресових ситуацій; сприяти розвитку інноваційного мислення.

Хід заняття

Знайомство. Вправа « Стрічка знайомств»

Мета: надати учасникам можливість познайомитись один з одним, розвиток навичок самопрезентації.

 Умовою ефективної праці є невимушене, неформальне спілкування. Тож давайте познайомимось. Учасник, у чиїх руках знаходиться клубок має назвати себе, і сказати , чим він пишається, який він. Потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-кому з учасників. Клубок має побувати в руках у кожного. Так ми в’язатимемо візерунок нашої групи. А тепер пропоную підняти руки вгору та поглянути , що в нас вийшло? На що схоже?

Обговорення:

-         Чи сподобалась така форма знайомств?

-         Що ви відчували під час виконання цього завдання?

Вступ

 Стреси є невід’ємною умовою нашого сьогодення і уникнути їх неможливо. Будь-яка діяльність сучасної людини призводить до появи нових і нових стресів. У житті шкільного вчителя ( психолога) кожний навчальний рік це адаптація. Адаптація після відпустки до нових і доросліших учнів, нових вимог на роботі. Будь-яка адаптація – це суцільна стресова ситуація.

  Усім відомо, що вчительська професія нелегка і з кожним роком ускладнюється. Тому важливо працювати над собою, щоб вміти долати власну тривожність та впоратись зі своїми емоціями, щоб досягти високих результатів в професійному та особистому житті.

 Сучасному вчителю необхідні гнучкість і нестандартність мислення, уміння адаптуватися до швидких змін умов життя. А це можливо лише за умови високого рівня професійної компетентності, наявності розвинених професійних здібностей.

Вправа « Мій дракон, мої  недоліки»

Мета: розвиток самопізнання, формування навичок подолання негативних емоційних станів.

  У кожного з нас є свій дракон – наші страхи, недоліки, які заважають нам жити, але з якими ми існуємо, примиряємося. У багатьох людей дракон багатоголовий. Спробуйте намалювати свого дракона і назвати його загалом. Назвати кожну голову окремо. Придумати історію про те, як перемогти свого дракона. Або хоча б зменшити кількість голів.

Вікторина  « Педагогічна майстерність»

Мета: активізувати мислення, розширити знання про складові педагогічної майстерності.

Обладнання: бланки з питаннями.

 Учасників об’єднаємо у дві групи для розгадування кросвордів, після чого відбувається обговорення.

Запитання до вікторини « Майстер»

  1. Здатність активно впливати на іншу особистість ( динамізм)
  2. Аналіз власного внутрішнього світу, своєї діяльності ( самоаналіз)
  3. Звичайна рольова позиція педагога, що свідчить про налаштування на ділову взаємодію ( за класифікацією Е.Берна) ( дорослий)
  4. Спонукальний прийом педагогічного  впливу ( авансування)
  5. Виражальні рухи всього тіла або окремої його частини, пластика тіла ( пантоміма)
  6. Професійно-особистісна якість, здатність педагога, що характеризується потребою в спілкуванні, готовністю легко вступати в контакт, викликати позитивні емоції у співрозмовника. ( комунікабельність)
  7. Стиль керівництва, що грунтується на глибокій повазі до особистості кожного. ( демократичний)

 

Вікторина  « Педагог»

  1. Прийом педагогічного впливу ( прохання)
  2. Здатність до творчості, спроможність генерувати ідеї. ( Креативність)
  3. Техніка мовлення, що полягає в чіткій вимові звуків, слів, фраз (Дикція)
  4. Розуміння відносин, почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання. ( Емпатія)
  5. Психічний вплив однієї особи на іншу, розрахований на некритичне сприйняття і прийняття слів, висловлених у них думок і волі. (Сугестія)
  6. Доброзичливо-глузливе ставлення до чого-небуть, спрямоване на викриття вад ( Гумор)
  7. Специфічна форма спілкування, що здійснюється у вигляді словесного обміну репліками між співрозмовниками. ( Діалог)

Обговорення:

-         Який він педагог-майстер?

-         Досвідчений учитель і педагог –майстер це одне й те саме?

ЯК бачите, кожен із вас володіє грунтовними знаннями, має сили, а головне - бажання розвивати себе й стати майстерним педагогом.

Релаксація ( аутотренінг)

Автотренінг – активний метод саморегуляції стану функціональних  систем організму.

Психолог просить учасників:

     Порадіти як ….( королева, лисиця, балерина…)

     Посидіти як …( бджола на квітці, наїздник на коні, пасажир у Мерседесі)

     Пострибати як …( кенгуру, кінь)

     Здивуватися як …( немовля, професор..)

     Насупитись як …( осіння хмара, розсерджений вчитель)

     Посміхнутися як… ( весняне сонце, радісна дитина, кіт на сонці)

Міні лекція « Як ми можемо керувати своїм емоційним станом» 

 Сильне занепокоєння зазвичай заважає сконцентруватися, знижує увагу. Проте цей стан цілком піддається регулюванню. Існують різні психологічні способи, які стануть вам у пригоді в різних ситуаціях:

     Не згадуйте провалів!

     Пригадуйте саме успіх!

     Пригадуйте відчуття впевненості у своїх силах!

     Відчуття свободи, розкутості ( незалежно від того, із чим це було пов’язано)!

     Важливо проникнутися почуттям власного везіння!

     Не може бути, що вам немає, що згадати!

Простий , але дуже ефективний спосіб – аутотренінг. Аутотренінг дозволяє людині створити потрібний настрій, досягти спокою. Формули автотренінгу спрямовані на підсвідомість. Також ми можемо використовувати психологічні прийоми для саморегуляції емоційного стану, використовуючи власну уяву:

  1. Самонавіювання для саморегуляції емоційного станув стресових ситуаціях передбачає використання для усунення та подолання стресових ситуацій, які найбільш часто трапляються:

Формула 1 -  у разі виникнення тривоги перед уроком  тощо: « Спокійно, покійно, все буде гаразд», « Я спокійна, впевнена»

Формула 2 – для мобілізації резервних можливостей організму в період спаду настрою, зниження активності, тоді, коли все валиться з рук: « Вперед! Не зупинятися і не здаватися!»

  1. Моделювання майбутнього ( мрійництво) – багаторазове програвання моделі бажаної поведінки у стресовій ситуації, репетиція в думках, адаптація до майбутніх подій, що знижує актуальність психотравмувального фактору. Наприклад, у разі побоювання виступу перед великою аудиторією, краще провести психологічне тренування : кілька разів вголос прочитати доповідь перед дзеркалом або перед членом родини, поводячи себе спокійно та впевнено.
  2. « Вживання» в позитивний образ людини, що володіє якостями, котрі бажано бачити в собі.

Вправа « Модель успішного вчителя»

Мета: створити модель успішного учителя, готового до впровадження інновацій.

Обладнання: фліпчат, маркер.

 Модель сучасного педагога передбачає готовність до застосування нових освітніх ідей, здатність постійно навчатися, бути в постійному творчому пошуку. Тому зараз спробуємо зрозуміти, що характеризує успішного вчителя.

Обговорення:

-         Які якості ви вважаєте найважливішими для себе?

-         Чому саме ці якості?

-         Що заважає професійному зростанню педагога?

У кожного є різні погляди на нашу професію, але спрямовано їх на те, що педагогу мають бути притаманні певні риси та якості, що забезпечать високий рівень педагогічної майстерності. Учителю необхідно постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру. А це можливо завдяки процесу самоосвіти, бо особистість дитини формується через особистість самого педагога.

Таблиця 1

Якості успішного педагога

Що заважає стати успішним

Урівноваженість

Пасивність

Доброта

Безвідповідальність

Ініціатива

Аморальність

Справедливість

Піддавання хвилям настрою

Новаторство

Інертність

Ерудиція

Недовіра

Почуття гумору, толерантність…

Лінь, неуважність….

 

Вправа « Сінквейн»

Мета: підведення підсумків заняття, саморефлексія.

Обладнання: бланки до вправи, ручки.

 Висловіть своє враження про події, які відбувалися на занятті  за такою схемою:

1-й рядок – один іменник або займенник( який позначає предмет, об’єкт або подію)

2-й рядок – два прикметники ( які описують предмет, об’єкт або подію)

3-й рядок – три дієслова  ( які описують дії предмета, об’єкта)

4-й рядок – фраза з чотирьох слів або крилатий вислів вашого ставлення до того, що відбувалося)

5-й рядок – одне слово, що характеризує суть предмета або дії.

Підведення підсумків.  Вправа « Подаруй усмішку. Я це зможу»

Мета: отримати зворотній зв’язок.

 Шановні колеги, гадаю, що заняття для вас було корисним і знання, які отримали сьогодні, ви втілюватимете у своїй професійній діяльності. Ось і закінчується наша зустріч. Дайте відповідь на кілька питань:

-         Що мені вдалось?

-         Чого я навчився?

-         Що я візьму для себе?

Психолог і учасники дякують один одному за спільну роботу, підтримку, розуміння, співпрацю і дарують один одному усмішку.

Використані джерела:

  1. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. Харків: Вид. група « Основа», 2011.
  1.         Гайова Т. Емоційне виснаження педагогів // Психолог 2021 № 1-2.. С. 38-62
  2.         Головня Н. Рівні і критерії готовності майбутнього педагога до професійної діяльності. Педагогіка вищої та середньої школи. 2014. Вип.41. С. 31-36
  3.         Семенів Г. Педагог інноваційних змін ( фокус на особистість)// Психолог 2019. № 4. С. 30-39

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Запитання до вікторини « Майстер»

  1. Здатність активно впливати на іншу особистість
  2. Аналіз власного внутрішнього світу, своєї діяльності
  3. Звичайна рольова позиція педагога, що свідчить про налаштування на ділову взаємодію ( за класифікацією Е.Берна)
  4. Спонукальний прийом педагогічного  впливу
  5. Виражальні рухи всього тіла або окремої його частини, пластика тіла
  6. Професійно-особистісна якість, здатність педагога, що характеризується потребою в спілкуванні, готовністю легко вступати в контакт, викликати позитивні емоції у співрозмовника.
  7. Стиль керівництва, що грунтується на глибокій повазі до особистості кожного.

Запитання до вікторини  « Педагог»

  1. Прийом педагогічного впливу
  2. Здатність до творчості, спроможність генерувати ідеї.
  3. Техніка мовлення, що полягає в чіткій вимові звуків, слів, фраз
  4. Розуміння відносин, почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання.
  5. Психічний вплив однієї особи на іншу, розрахований на некритичне сприйняття і прийняття слів, висловлених у них думок і волі.
  6. Доброзичливо-глузливе ставлення до чого-небуть, спрямоване на викриття вад
  7. Специфічна форма спілкування, що здійснюється у вигляді словесного обміну репліками між співрозмовниками.

 

Додаток 2

Бланк до вправи « Сінквейн»

 

 

 

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Вовнянко Таня
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку