Рекомендації для батьків
Як правильно говорити з дитиною?
Спілкування з дитиною, що не розмовляє або тільки починає говорити має ряд особливостей. Батьки повинні мати уявлення про ці особливості, щоб правильно вибудовувати відносини з дитиною і допомагати, а не заважати розвитку його мови.
• ЗАОХОЧУЙТЕ бажання дитини говорити всіма доступними засобами. Перший засіб - це побудова правильної розмови з малюком. Розмовляйте з дитиною повільно і чітко, виділяючи голосом те слово, яке ви хочете, щоб він запам'ятав. Повільна мова дорослого дає можливість дитині «переробити» почуте.
• Говоріть з дитиною про конкретні речі - поки тільки про те, що він бачить і чує в даний момент, що відбувається «тут і зараз». Говоріть досить голосно, щоб дитина без зусилля чула вашу мову і їй не доводилося спеціально прислухатися.
• Слідкуйте за правильністю своєї вимови - дитина повинна отримувати тільки зразки правильного мовлення.
• Грайте в «розмову по черзі» - встановіть з дитиною контакт очима, посміхайтеся їй і намагайтеся повторити сказане їю, а якщо її висловлювання здається вам складним для відтворення, можна використовувати реакцію подиву ( «Правда? Невже?»), Як ніби звуки, які вимовляє дитина, мають для вас велике значення.
• Слідкуйте за напрямком погляду дитини і говоріть про предмет, на який він дивиться. Як можна раніше навчіть малюка показувати пальчиком предмет, який його зацікавив, а самі називайте цей предмет. Називати намагайтеся не тільки предмети, а й дії, які здійснює дитина, наприклад: «Сашко їсть кашу! Ам! Смачна каша! »,« Як Мишко голосно тупотить! Топ-топ! »тощо. Таким чином ви сприяєте зростанню словникового запасу дитини.
• Використовуйте прийом доповнення та розвитку думки - коли дитина починає говорити окремими словами, обов'язково доповнюйте сказане. «Бака! »- скаже дитина, вказуючи на собаку, а ви домовляйте за нього, перетворюючи сказане в пропозицію:« Так, це собака. Собака говорить: Гав! »
• Також підкріплюйте сказане дитиною слово діями. «Кі», - скаже дитина, вказуючи на кубики, а ви тут же запропонуйте побудувати разом вежу з кубиків, озвучуючи те, що відбувається: «Так, це кубики. Давай побудуємо вежу з кубиків! Яка висока вежа вийшла! Ба-бах! Зламалася вежа ».
• Вживайте в мові питання «Що це?» ( «Хто це?») - спочатку самі питайте «Що це?» Або «Хто це?», Спонукаючи дитину відповісти на питання, вживши знайоме для нього слово. В майбутньому спонукайте дитину ставити це питання.
• Не перевантажуйте дитину надто складними словами і фразами. У гонитві за збагаченням його мови не забувайте про те, що говорити з дітьми потрібно на доступному для них рівні. Батькам необхідно враховувати рівень розвитку мови своєї дитини і звертатися до нього з адекватними проханнями: що-небудь повторити або сказати. Наприклад, якщо дитина тільки почала опановувати словник і прості граматичні категорії, батьки, звертаючись до нього з питанням, не повинні вимагати від нього розгорнутої відповіді з хорошим граматичним оформленням.
• Звертаючись до дитини, завжди говорите йому «ти»; якщо ви говорите про себе, то говорите «я». Наприклад: «Я принесла тобі м'яч. Ти будеш грати в м'яч? », Замість« Мама принесла Сашкові м'яч. Сашко буде грати в м'яч? ».
• Під час гри в ході словесного коментаря говорите з задоволенням, як би смакуючи слова. Дитина обов'язково відчує ваше позитивне ставлення до мови і «заразиться» позитивними емоціями.