Урок "Дотримання рухливості наголосу"

Про матеріал
Урок з розвитку мовлення, пов'язаний із вивченням наголосу. Завдання містясть практичний матеріал.
Перегляд файлу

Урок 22-23        Дата_______

Тема: Дотримання  рухливості наголосу.

Мета: навчити правильного використання наголосу в словах, правила зміни наголосу,збагачувати  словниковий запас, логічність мислення; виховувати поважне ставлення до художнього слова, бажання домагатися результатів у своїй практичній роботі, закріплювати набуті навички вимови та артикуляції.

Обладнання:  зошити, підручники.

Вступна частина          

Привітання.

Етап 1. Формування вимови

Артикуляційна гімнастика

  • Артикуляційна вправа «Проколи кульку». Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатись «проткнути» ним то ліву, то праву щоки. Рахунок: 1-2.
  • Артикуляційна вправа «Чистимо зубки». Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторони в сторону та зверху вниз. Рахунок: 1-2.
  • Артикуляційна вправа «Маляр». Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад. Рахунок: 1-2.
  • Артикуляційна вправа «Коник». Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.

 

 

  Основна частина

 

Пояснення вчителя

— Наголос — це виділення одного зі складів за допомогою посилення голосу.

У слові один склад вимовляється з більшою силою голосу. Цей склад називається наголошеним. решта складів у слові — ненаголошені.

На письмі наголос позначається так: на    голос.

 

Що  ти робиш, коли під час написання ціле слово не поміщається в рядку?

Ми намагаємося перенести його частину в інший рядок. Пригадай, що в таких випадках треба зробити? (поділити слово на склади)

Поділивши слово на склади, його легко перенести з рядка в рядок.

2.  Відгадайте загадки. Слова-відгадки запиши і поділи  на склади. Які слова  не можна поділити?

1). Срібний кинджал хвильку в хаті полежав - і зовсім розтав.( Бурулька )

2). Що то за гість, що тепло їсть? (Мороз )

3). Коли  мене нема - чекають, а коли  прийду – тікають. ( Дощ )

4).Одно рядно сім баб тягло.(Хмара)

- Пригадайте, що таке склад?

(частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря).

-  Складання на дошці опорної схеми 1

           

Висновок :Відкритий склад закінчується на голосний.

                  Закритий склад- на приголосний.

                   Слово дощ не можна поділити на склади.

Диктант. Записати слова, позначити в кожному місце наголосу.  Які слова мають подвійний наголос? (Їх підкреслено) Перевірити себе за словником. У яких словах наголос слугує для розрізнення значення слів? (Їх виділено курсивом). Чи можна неправильне наголошення слова вважати офроепічною помилкою?

Барвінок, читання, заголовок, запитання, Батьківщина, апостроф, дефіс, арахіс, атлас, документ,  шофер, заробіток, мабуть, якось, гаряче, далечина, загадка, дарунок, користь,  деревце, помилка, музика, маячити, назавжди,  яровина.

 

Неповторна, чарівна ,різні барви нам дарує і  дивує нас вона

Про яку пору року можна так сказати? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «осінь»? (складання асоціативного куща).

- Яку б погоду ви зараз хотіли побачити за вікном?

- Спробуємо  уявити образ сніжної зими.

Прослухайте віршик про осінню красу. Закрийте очі, уявіть багряну красуню…з дерев повільно опадають жовті листочки… Уявили? Слухайте…

Лісом осінь походила
Все навкруг позолотила.
Залишила лиш ялинку
Їжачкові на хатинку.

  1. Робота над мовним матеріалом. Буквений тест

-  Прочитайте виділені у вірші слова,  запишіть їх у зошити, використовуючи умовні позначки над складом (В-відкритий склад, З-закритий склад)

-Визначіть кількість  складів у кожному слові.

-Від чого залежить кількість складів у слові? (від кількості голосних звуків у слові)

     2.Спостереження і аналіз мовних явищ

https://gorodenok.com/wp-content/uploads/2014/02/m131.jpg

Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку. Поставте наголос. Малина, абрикос, трава, сидить, росте, сонце.

— Зі слів кожного рядка складіть речення і запишіть. Над словами поставте наголос.

1) ліс, у, весна, прийшла;

2) одяглися, у, дерева, вбрання, зелене;

3) над, бджоли, гудуть, квітами.

4 Робота в парах

— Прочитайте акровірш. Запишіть слово-відгадку. Поставте наголос. Запишіть звукову модель слова.

Віє, віє, повіває І всюди він гуляє. то холодний, то колючий,

Енергійний, хоч куди!

Раді йому вітряки.

 

Заключна частина

Рефлексія «Море»

під музичний супровід та слова вчителя діти відпочивають, розслабляються уявляючи як пливуть у сяючому блакитному морі, ніжачись на сонечку.

 

Заключна частина

 

Традиційне прощання  «Подаруй усмішку»

Мета: створення позитивного емоційного настрою.


Тема:__________________________________________

Лісом осінь походила
Все навкруг позолотила.
Залишила лиш ялинку
Їжачкові на хатинку.

Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку. Поставте наголос.

Малина, абрикос, морозиво, заєць, осінь, трава, сидить, росте, зима, їжак, сонце, цукерка.

Робота зі словником-довідником «Складні випадки наголошення»

1. Прочитати подані слова. За словником-довідником знайти правильний варіант наголошення.

Аерометр, альвеола, анізащо, баржевий, баский, бензопровід, удобрити, визвольний, гнійний, гранити, либонь, листопад, мабуть, мазкий, майновий, надкус, нагідка, плотовий, подружка, тигровий.

2. Вибрати із запропонованих слів ті, в яких можливе подвійне наголошення.

З’ясувати значення незрозумілих слів, увести їх у прості речення з однорідними членами.

Господарка, гомілковий, пляшковий, зблизька, зачерствілий, повітряний, правік, скучненький, сланцевий, сливовий, теплопровідний, тикнути, ядерний, щербатенький, юрбище, шеляг.

 

Пошукове редагування

Знайти недоліки й пояснити правильність написання за допомогою правила.

Навряд чи знайдеться в Нижніх Сірогозах людина, яка б не знала Валентина Івановича Грищенка. За його плечима більш як півсотні років трудового стажу, з них на ниві народної освіти — 42 роки. А в юні роки був він солдатом, брав участь у ВВВ. Ратні звитяги Валентина Івановича відзначені орденами Червоної Зірки, Вітчизняної війни ІІ-го ступеня, «За мужність», медалями «За бойові заслуги», «За перемогу над Німеччиною» та багатьма ювілейними.

 

Творчі вправи

1. Поставити наголос у поданих словах, перевіряючи себе за орфоепічним словником.

Коромисло, кропива, просіка, ускочити, стрічковий, стремено, підстрибцем, підсліпий, замкнутий, деревце, дерзкий, виселенець.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 січня 2019
Переглядів
1788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку