Як провести (не)педагогічну раду?
В умовах реформування освіти все більше зростає роль колективних форм управління, значних повноважень на сьогоднішній день отримала педагогічна рада. Вона є постійно діючим органом закладу загальної середньої освіти для розгляду основних питань навчання та виховання підростаючого покоління. Педагогічна рада покликана займатися багатьма питаннями шкільного життя, проте головним її завданням є об’єднання зусиль колективу з метою удосконалення рівня навчально-виховної роботи та упровадження в практику ефективного педагогічного досвіду.
Як заступник директора з навчально-виховної роботи глибоко переконаний, що педагогічна рада закладу є основною формою методичної роботи з колективом. Вона дозволяє найбільш ґрунтовно вирішувати питання ефективності освітнього процесу. Проте успіх педагогічної ради значною мірою залежить від підготовки та участі в обговоренні зазначених питань всіма учасниками та учасницями.
Часто готуючись та проводячи засідання педагогічних рад, доводиться зіткнутися з проблемою пасивності левової частки педагогічного колективу. Впровадження нетрадиційних форм роботи при проведенні тематичних рад, таких як педагогічна рада з елементами тренінгу, педагогічна рада – «круглий стіл», педагогічний аукціон, методична панорама, педагогічна рада – ділова гра, педагогічна дискусія, педагогічно-методичний фестиваль тощо, не завжди є дієвим. Однією із альтернативних форм вирішення даного питання у нашому закладі є проведення (не)педагогічних рад (план одного із засідань додається), які дозволяють залучити до активної співпраці всіх педагогів, задовольнити потреби всіх учасників та учасниць у підвищенні фахової майстерності, і як результат, покращити якість надання освітніх послуг.
Як і кожне засідання педагогічної ради, (не)педагогічна рада потребує тривалої та якісної підготовки. Перш за все, необхідно обрати дату проведення та видати наказ по школі «Про підготовку та проведення педагогічної ради»; зібрати команду та обговорити графік зустрічей. До команди необхідно також залучити волонтерський корпус: залюбки на допомогу прийдуть старшокласники/-ці закладу. При складанні плану (не)педагогічної ради слід звернути увагу на необхідність запрошення експертів та експерток: це можуть бути працівники/-ці школи, методичної служби чи відділу освіти, освітяни Вашого краю, які досягли значних результатів у певній галузі освіти та готові ділитися власним досвідом; педагоги з інших куточків України або навіть з закордону, які готові подолати десятки і сотні кілометрів, щоб змінювати освіту (або наразі є чудова можливість проводити сесії по Scype).
Важливо заздалегідь ознайомити учасників/-ць заходу з форматом проведення (не)педагогічної ради (особливо вперше!), адже частина її програми формується саме у день проведення. Кожен і кожна можуть стати спікерами та поділитися своїми напрацюваннями. До того ж, це не означає, що треба мати готову презентацію чи доповідь, це не обов’язково для формату. Можна провести сесію одного із трьох типів: хочу поділитися власним досвідом; мені цікава думка інших; я нічого не знаю, але цікаво було б дізнатися. Головне для педагога – бути готовим вести діалог з колегами/колежанками. Крім того, залучайте до участі, організації та проведення заходу освітян з інших закладів, батьків, представників органів влади та бізнесу, щоб вчителі мали змогу відчути підтримку та бути почутими. Для потенційних партнерів можна створити документ з описом Вашої події.
Найголовніший принцип (не)педагогічної ради – це свобода. Кожен та кожна вирішують самостійно, як використати час на події: обрати участь в одній із сесій чи індивідуальну консультацію з кимось із експертного кола, відвідати майстер-клас чи замість якоїсь сесії просто випити кави із колегами та обговорити важливі теми.
За декілька днів до засідання:
У день проведення слід створити позитивну атмосферу та налаштувати команду на злагоджену співпрацю. Саме від цього значною мірою залежить успіх заходу.
Слід пам'ятати, що педагогічна рада – це не спектакль. Ефективність її проведення не означає, що спікерами/-ками повинні бути тільки ті, кого обрали заздалегідь. Це знизило б рівень наукової значимості педагогічної ради і звело б нанівець будь-які дискусії. Перш за все, рада – це зібрання однодумців. Потрібно вислухати різні точки зору, всебічно висвітлити питання, означити та обговорити те, що турбує всіх вчителів. А формат (не)педагогічної ради якнайкраще виконує вищезазначені функції, а також приносить впевненість в тому, що зміни починаються з кожного вчителя та вчительки.
Додаток 1
Затверджую
Директор
__________________________
(навчальний заклад)
_________________________
(ПІП)
План проведення
засідання (не)педагогічної ради
(колективна форма роботи)
Тема: «Шляхи реалізації Закону України «Про освіту» в контексті забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору»
Мета:
Завдання:
1. продемонструвати важливість та необхідність змін, нових підходів до викладання та навчання в освітньому процесі в контексті забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору;
2. активізувати знання вчителів про Закон України «Про освіту», концепцію Нової української школи;
3. показати шляхи використання інноваційних форм, методів, прийомів під час проведення уроків та позаурочних заходів,
4. виробити практичні стратегії взаємодії учителя та учнів шляхом реалізації Закону України «Про освіту» в контексті забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Дата проведення: 31 серпня 2018 року
Час проведення: 10.00
Відповідальний: директор, заступник директора школи з навчально-виховної роботи
Категорія учасників: педагогічний колектив
№ з/п |
Зміст |
Форми/ методи реалізації |
Час |
Відповідаль-ний |
1 |
Організаційний момент |
|
2 хв. |
Директор |
2 |
Урочисте відкриття (не)педагогічної ради |
|
15 хв. |
ЗДНВР |
3 |
Про організований початок навчального року |
Виступи (виступи-презентації) |
40 хв. |
Директор
|
4
|
Як провести міні-едкемп для своєї громади? |
Майстер-клас |
30 хв. |
Експерт/-ка
|
5 |
Формуємо програму (не)педагогічної ради разом. Швидке знайомство з експертами та експертками. |
Фасилітація
Speed Geeking |
20 хв. |
ЗДНВР |
6 |
Виступи в локаціях 1-3 1. Упроваджуємо Держстандарт початкової освіти. Інклюзивна освіта: стартуємо! Працюємо на розвиток! 2. Сучасні підходи до організації діяльності вчителя 3. Педагогічна майстерність вчителя як основа успішного формування в учнів предметних компетенцій |
Дискусія
Воркшоп
Виступ-презентація
|
40 хв. |
Експерт/-ка
Експерт/-ка
Експерт/-ка
|
КАВА-БРЕЙК |
15 хв. |
|
||
7 |
Виступи в локаціях 1-4 1. Створюємо спільноту креативного вчительства (про модель методичної роботи) 2. Психологічний пресинг, булінг, мобінг: впізнати та попередити 3. Формування активно-життєвої позиції учнів в умовах особистісно-орієнтованого виховання 4. Науково-методичний супровід професійного та творчого зростання вчителя, вмотивованого до участі у професійних конкурсах |
Тематичний івент
Ворк-шоп
Дискусійне коло
Презента-ційний меседж
|
40 хв. |
Експерт/-ка
Експерт/-ка
Експерт/-ка
Експерт/-ка
|
8 |
Індивідуальна картка педагога – траєкторія професійного зростання |
Майстер-клас |
30 хв. |
Експерт/-ка
|
9 |
ВЧИТЕЛЬСЬКА ПАРАЛЕЛЬ Виступи в локаціях 1-4 1. Вчительська сесія 1 2. Вчительська сесія 2 3. Вчительська сесія 3 4. Вчительська сесія 4 |
|
30 хв. |
Вчителі (теми обираються в день проведення) |
10 |
Спеціальна сесія-сюрприз |
|
30 хв. |
Експерт/-ка |
11 |
Рефлексія |
|
5 хв. |
ЗДНВР |
12 |
Заключне слово |
Виступ |
3 хв. |
ЗДНВР |
13 |
Прийняття рішень педради |
Відкрите голосування |
5 хв. |
Директор |
14 |
Підсумок педради |
Виступ |
5 хв. |
Директор |