Як створити безпеку і затишок у класі ?
І. Ранкова зустріч.
Проведіть інтерактивну вправу «Доброго ранку». Супроводжуючи рухами.
Доброго ранку – сонце привітне !
Доброго ранку – небо привітне !
Доброго ранку – в небі пташки !
Доброго ранку – зелені дубки !
Доброго ранку – люди привітні !
Я всім бажаю , щоб посмішки квітли !
1.Обмін інформацією .
- Сьогодні ми одержали листа від невідомого адресата. Щоб дізнатися що в тому листі, давайте разом відгадаємо загадку.
У вересні зустрічає нас
Світлий та просторий….(клас)
ІІ. Гра-повторення з навчальними центрами /.осередками класної кімнати та їх призначенням («зеленим куточком», класною бібліотекою, ігровим осередком тощо)
1.Гра «Поставте питання»
Глянь навкруги, що наповнює клас,
Скільки предметів оточує нас:
Шафи, і парти, і стіл, і стільці,
Дошка. Підручники, зошити ці.
Що? запитання ми ставим до них.
І всі відносимо до неживих.
Живі предмети, їх теж багато:
Вчителька, учні. А вдома тато,
Мама, бабуся, а вдома сестра,
Уся знайома в дворі дітвора.
Ще котик і песик, їжак і синиця.
Питання хто? тут поставить годиться.
- Діти, до всіх неживих предметів ми ставимо питання «ЩО?». А до живих істот – «ХТО?»
А зараз я продемонструю предмети.
А ви питання до них підберете.
(Вчитель демонструє предмети, малюнки, а учні ставлять відповідні питання, говорять живе-неживе).До яких осередків нашої класної кімнати ми можемо віднести дані предмети? Давайте їх(малюнки) покладемо на свої місця, а що зайве – залишимо.
Приклади малюнків: парта, яблуко, стіл,ножиці, подушка, бджола, шафа, дошка, учень, ручка, вчитель,
ІІІ. Встановлення правил поведінки у класі. Гра «Так - Ні»
- Поясніть, що для комфортного перебування у класі нам потрібні правила поводження та їх дотримання. Запропонуйте учням подумати, який вимріяний клас вони б хотіли мати (чистий, охайний, затишний, тихий) і які правила для цього потрібні.
Дайте дітям трохи часу, щоби подумати над баченням ідеального класу (без цього правила виглядатимуть накинутими згори) і над тими діями, які приведуть до такого вимріяного класу. Цю вправу можна двоетапно проводити в малих групах (як ви бачите ваш вимріяний клас – як цього досягти). Можна подати один приклад, щоб дітям було легше зорієнтуватися: Хочемо чистий клас – отож не смітимо!
(Див. додаток 1)
І V. Гра «Шкільні слова». Створення коміксу про « Непосидючку» розподіл дітей на групи( заздалегідь роздані смайлики на раковій зустрічі)
- А зараз я вам роздам кожній групі малюнки із зображенням правил поведінки в школі. Ви маєте розглянути зображене на малюнку, обговорити, чи можна так поводитися в школі, як це зображено на малюнку.
Результати обговорення позначити двома кольорами:
- Коли ви перегорнете свої малюночки, побачите цифри від 1 до 10. Розкладіть малюнки від найменшого до найбільшого. У вас вийде цікава історія про маленького «Непосидючку». (Додаток 2)
Щоб перевірити, чи засвоїли учні правила, можна записати (у групах, парах)
графічний диктант.
V. Перегляд відеоролика про безпеку у школі / класі.
V. Виготовлення композиції «Спільний букет» із фотографіями учнів для ідентифікації тих дітей, які присутні у класі.
- Зараз я пропоную кожному учневі виготовити свою квітку на стеблі (див.: Технологічні картки можливих виробів Додаток 3).
- Діти, прикріпіть до серединки квітки свою фотографію. А тепер, кожна дитина ,поклади квітку у вазу. Це буде символ класної спільноти. Учні, від сьогодні ця квітка символізуватиме присутність учня / учениці на уроках цього дня.
VI. Рефлексія
- Хочу запропонувати вам започаткувати класну традицію – коли дитина зайшла до класу, вона ставить квітку у спільну вазу, після закінчення уроків ви забираєте свої квіточки і кладете на парту.
-
Поясніть, що так Ви, як учителька, глянувши на вазу, краще буде знати, хто присутній у класі.
-
Підсумуйте, що квітка символізує дитину (діти – наші квіти).
-
Запитайте в учнів, а що, на їхню думку, мав би символізувати букет квітів?
ДОДАТОК 1
-
На уроки приходь вчасно, ніколи не спізнюйся. Ви уявіть таку картину, коли ви вже зосередились на роботі, а тут відчиняються двері і заходить запізняйло... (Відповіді учнів). Запам’ятай народну мудрість: «Краще прийти на п’ять хвилин раніше, ніж на секунду пізніше». А щоб не поспішати — вийди завчасно, щоб у тебе був час на непередбачені ситуації. Мало що може трапитись?
-
Веди себе чемно, вітайся з учнями, вчителями, працівниками школи, батьками. Вам цього часом робити не хочеться і ви йдете по коридору шкільному , як буки-бяки, ні собі задоволення, ні людям радості... А хіба так гарно? (Відповіді учнів). І взагалі візьми собі за звичку вітатися першим з усіма, бо коли ти вітаєшся, то бажаєш добра людині, здоров’я, щастя. Запам’ятай просту істину: чим більше людина доброти і тепла віддає іншим, тим більше одержує!
-
На уроці не розмовляй, уважно слухай пояснення вчителя і відповіді учнів. Чому треба бути уважним? (Відповіді учнів). Навчись слухати — це дуже потрібно для людини, адже коли ти неуважний, то запросто можеш пропустити щось дуже важливе. Вміння слухати — це ознака високої культури!
-
Не вигукуй, а підніми руку, коли хочеш про щось сказати чи спитати. Уяви собі, коли всі почнуть вигукувати, що це буде? (Відповіді учнів). Шум, гам, крик, а це негативно впливає на розумові здібності, знижується працездатність, настає втома.
-
На перерві не бігай, не кричи, а грайся з друзями в ігри. Не бийся і не штовхайся. Чому це від вас вимагають порядку і тиші ще й на перервах? (Відповіді учнів). Гра — це завжди цікаво і весело, бо всі діти разом, радісно і приємно відпочивати. А ти добре знаєш, що хаотична біганина коридорами школи може привести до зіткнення і тяжкої травми, а крик негативно впливає на психіку.
-
В роздягальні охайно вішай свої речі і не розкидай одяг дітей. Ви повісили свою нову курточку і дуже нею тішитесь, а після уроку заходите в роздягальню, а вона на підлозі і по ній топчуться діти... Як воно вам? (Відповіді учнів). Це, по-перше, привчає тебе до порядку і охайності, які так потрібні у житті, та й речі коштують недешево, їх потрібно берегти. А ще в роздягальні треба особливо дотримуватись порядку, щоб нікого не вдарити, бо ж місця там не так уже й багато, можна когось ненароком штовхнути
-
Бережи власне і шкільне майно, не псуй парти, стільці, стіни, двері — це твій дім. Коли краще, як чисто й гарно чи, як брудно і все поламане? (Відповіді учнів). А у власному домі треба дотримуватись порядку, бо ж ти тут півдня проводиш, то ж краще у чистоті і в затишку сидіти, ніж у бруді, чи не так?
-
Не псуй книжок — вони тобі дають знання. А в якому порядку у вас книжки? Чому їх треба берегти? (Відповіді учнів). Ну, так ще ж зовсім малесеньку дитину мама навчає берегти книжку, а ти вже великий, сам розумієш, як культурна людина поводить себе з книжкою, правда?
-
Тримай у порядку своє робоче місце. Дотримуйся чистоти в класі, в школі. Ви згідні з цим правилом? Чому? (Відповіді учнів). Порядок — це головне! Бо завжди під рукою потрібна річ, а коли такого порядку нема, людина не може своєчасно приступити до роботи, бо завжди щось шукає, а часу на уроці не так уже й багато, щоб розтринькувати його на пошуки ручки чи олівця. А чистота — це те, без чого не буває здоров’я. Ось так! Хочеш бути здоровим — дотримуйся чистоти скрізь і в усьому!
-
В їдальні дотримуйся порядку і тиші, прибирай за собою посуд. Які правила існують в їдальні? (Відповіді учнів). Кожна мудра людина знає про це і ти також, бо ти теж мудра людина і знаєш, що в їдальні потрібно мовчати, щоб не подавитись кусочком, а посуд прибрати — це святий обов’язок кожного. Ну, коли з тобою в школу ходить няня, то нехай вже вона прибирає.
-
Правильно користуйся туалетом, поважай працю дорослих. Поясніть, які там правила повинні всі виконувати обов’язково і чому? (Відповіді учнів). Ти сам розумієш, що користуєшся туалетом у школі не тільки ти, тому думай про інших і про себе також. Бо якщо ти та інші погано поводять себе в туалетній кімнаті, ну, приблизно так, як собачка біля стовпа, то туди не можна буде зайти із-за антисанітарних умов, які ви там створите. А хіба це тобі потрібно у твоїй школі, де ти навчаєшся?
-
Не сідай на підвіконня і не залазь на вікно. Чому? (Відповіді учнів). Це може трагічно для тебе скінчитись, бо скло крихке, а ти можеш ненароком вдаритись у нього і вилетіти назовні. Ти можеш чогось злякатись, тебе і штовхнути хтось може, а падіння з висоти і розбита шибка довершать свою справу.
-
Не принось у школу сторонніх предметів, які можуть бути засобом травматизму. Чому? І які це сторонні предмети? (Відповіді учнів). Це ті речі, які тобі не потрібні у школі на уроках: цвяхи, скельця, леза, ножі, патрони, гільзи, вибухові, отруйні речовини і всі ті, які можуть принести шкоду здоров’ю дітей і які зовсім не треба, щоб відволікали увагу від навчання.
-
Не бігай по сходах, не влаштовуй на них забав, не з’їжджай з перил. Чому? (Відповіді учнів). Сходи — це велика небезпека. Ти в цьому не раз переконувався, дивлячись фільми, де людина падає зі сходів і стає калікою або й гине. Ти не думай, що це тільки в кіно показують для кращого ефекту картини, ні. Це взято з життя. Бо що таке сходи? Це така собі досить крута кам’яна гора, падаючи з якої, можна все поламати. А любителі покататись з перил можуть дуже легко перегнутись і не втриматись, а падіння з висоти небезпечне. І не треба казати, що ти весь час їздиш на перилах верхом і нічого не сталось. Від біди ніхто не застрахований.
-
Старанно і наполегливо вчись, багато читай. Як розуміють учні це правило? (Відповіді учнів). Бо, хто багато читає, той багато знає. А книжка вчить, як на світі жить. Про все на світі людина може дізнатись, читаючи книжки, наполегливо навчаючись. А ти до цього і прагнеш, правда?
Додаток 2
Додаток 3