Як виникла музика (продовження)

Про матеріал
Мета: Навчальна: поглиблювати знання учнів про виникнення духових музичних інструментів; - Ознайомити учнів із поняттям «інтонація»; - Навчати виражати та обґрунтовувати власне емоційно – естетичне ставлення до музичних та літературних образів; Розвиваюча:розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори; Виховна:прищеплювати зацікавленість історією музичного мистецтва.
Перегляд файлу

Урок 2.

Тема: Як виникла музика (продовження)

Мета:

Навчальна: поглиблювати знання учнів про виникнення    духових музичних інструментів;

-         Ознайомити учнів із поняттям «інтонація»;

-       Навчати виражати та обґрунтовувати власне емоційно – естетичне ставлення до музичних та літературних образів;

Розвиваюча:розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори;

Виховна:прищеплювати зацікавленість історією музичного мистецтва.

Музичний матеріал: Д.Кабалевський «Труба і барабан»; Л.К. Дакен «Зозуля»; Г.Струве «Музика»

Наочні посібники: нотна хрестоматія; репродукція картини М.Врубеля «Пан»; зображення музичних інструментів.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку:

(Учні входять до класу під музичний супровід Д.Кабалевський «Труба і барабан»)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель.

    Пригадайте назву твору, під музику якого ви входили  до класу.

    Які музичні інструменти наслідує фортепіано?

    До яких груп належать ці  інструменти?

 

Попереднього уроку ми ознайомилися з первісними ударними інструментами. А як виникли духові інструменти?

Про це ми дізнаємося сьогодні на уроці.

 

3.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

-                     Невідомо, навіщо давня людина подула у шматок бамбука, очеретяну тростинку, ріг або порожнисту кістку тварини, але всі ці речі згодом перетворилися на музичні інструменти. Найдавнішим інструментом уважають флейту, яку було знайдено на південному заході Німеччини. Точніше. Це частина інструмента, що нагадує флейту, зроблену з кістки лебедя, вік якої перевищує 35 тисяч років! Наскальний живопис також містить зображення перших духових інструментів.

Саме в ті далекі часи первісна людина, за припущеннями вчених, почала розуміти, що чим довшою є трубка, тим нижчою буде звук, і навпаки, чим трубка коротша, тим звук вище.  Згодом людина згрупувала кількість трубочок, різних заввишки, і таким чином на світ з’явився один  з  найдавніших інструментів.

Флейта Пана – назва давнього  духового музичного інструмента, що являє собою паралельно розташованих, скріплених  між собою поздовжних  одиночних флейт різного розміру. Флейта Пана зустрічається під різними назвами у багатьох  народів світу: грецька – сирина, російська – кувікли, грузинська – ларчемі, литовська – скудучай, англійська – panpipesта ін..

Про флейту Пана йдеться  у старовинній легенді. Послухайте її.

У  Гермеса, бога скотарства, і німфи  Дріопи народився син – волохатий, із цапиними ногами і ріжками на голові. Хлопчик був дуже смішний і сподобався богам. До того ж він виявися  веселим і йому дали  ім’я  Пан – «уподобаний усіма».

Пан став,  як  і  його  батько, покровителем пастухів. Однак він був легковажним богом: не стільки стежив  за своїми підопічними, скільки  розважався з німфами. Беручи участь у нічному  хороводі німф, Пан побачив  юну чарівну  Сирингу  і  закохався  в  неї, але німфа злякалася  його вигляду та втекла. На її шляху трапилася річка. «Як урятуватися?» - заридала юна красуня. І бог річки відгукнувся на її благання, урятував її, перетворивши на очерет. Невтішний  Пан не міг  забути  Сирингу і, сидячи на березі, зрізав кілька  тростинок  очерету. Потім він скріпив їх воском – і  утворилася флейта, що збереглася до наших днів та отримала назву флейта Пана.

 

Споглядання репродукції творів мистецтва

Учитель. На картині М. Врубеля (учитель демонструє репродукцію картини М.Врубеля «Пан») Пан зображений ніби тієї миті, коли він  щойно  пограв на сопілці та замислився  про життя. Навіщо Сиринга перетворилася на очерет? Жили б у мирі та злагоді – удвох та веселилися. То й що з того, що він потворний зовні, проте серце у нього  добре. Німфо, німфо, нічого ти не зрозуміла!

         Михайло Олександрович зобразив Пана по – своєму. Міфічний Пан у нього  більше походить на російського лісовика з круглим обличчям і волошковими безтурботними очима: хитрун і лукавець. Древній, як природа, химерний… Добродушні очі Пана запитливо дивляться  на світ. І  ліс навколо  таємничий, передвечірній, коли народжуються найрізноманітніші  образи – то світлі, то сумно-ніжні, то такі, що лякають або насторожують.

         Сьогодні для виготовлення флейти Пана в різних країнах використовуються очерет, гілки бузини, деревина клена, витриманий бамбук, іноді червоне дерево або звичайна пластмаса.

         Мабуть, подібні музичні інструменти існували в усіх первісних людей.

Слухання музики

Учитель. Враження, настрій та свої відчуття наші пращури передавали, наслідуючи звуки навколишнього світу, звуки природи: шум вітру, хвиль, спів пташок.

         Послухайте твір  Луї Клода Дакена.

Які саме звуки природи ми чуємо у цій п’єсі?

Слухання твору Луї  Клода  Дакена «Зозуля»

Учитель. Так, цей  твір  має  назву  «Зозуля».

   Порівняйте  музику  природи  з  музичним  твором. Якими  музичними засобами можна імітувати  звуки дозвілля?

Вокально-хорова робота

Розспівування

Продовження роботи над піснею «Музика» Г.Струве

4.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

Чим відрізняються давні духові музичні інструменти від сучасних?

Чому духові інструменти мають саме таку  назву?

 

5.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти цікаву казку про музичні інструменти.

(Учні виходять із класу під музичний супровід Г.Струве «Музика»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку