Мова музики (продовження)

Про матеріал
Мета: Навчальна:допомогти учням усвідомити багатство та розмаїття народного мистецтва; - Розглянути можливість вокального виконання музики за відсутності слів; - Ознайомити учнів із поняттям «вокаліз», «тембр голосу»; Розвиваюча: формувати в учнів уміння виражати власну точку зору, інтерпретувати зміст музичних та художніх творів, використовуючи спеціальну термінологію; Виховна: виховувати культуру слухання музики, зацікавленість музичним мистецтвом.
Перегляд файлу

Урок  4

Тема: Мова музики (продовження)

Мета:

Навчальна:допомогти учням усвідомити багатство та розмаїття народного мистецтва;

-       Розглянути можливість вокального виконання музики за відсутності  слів;

-       Ознайомити учнів із поняттям «вокаліз», «тембр голосу»;

Розвиваюча: формувати в учнів уміння виражати власну точку зору, інтерпретувати  зміст музичних та художніх творів, використовуючи спеціальну термінологію;

Виховна: виховувати культуру слухання музики, зацікавленість музичним мистецтвом.

Музичний матеріал: С.Рахманінов «Вокаліз», О.Янушкевич «Веселкова».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет С.Рахманінова; схема засобів музичної виразності.

Обладнання: дзвіночки; ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

         Учні входять до класу під музичний супровід О.Янушкевич «Веселкова»

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

   Пригадайте засоби музичної виразності та складіть схему.

ЗАСОБИ МУЗИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ

 

Мелодія

 

Ритм

 

Темп

 

Лад

 

Динаміка

 

?

    У нас залишилась одна незаповнена  клітинка. Пригадайте, як називають у музиці особливе забарвлення звука.

3. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Робота з поняттями

         Особливе забарвлення звука, властиве певному інструмента чи голосу, називають тембром (у перекладі з французької – «мітка», «ознака»). Кожен музичний інструмент має власний неповторний  тембр.

         Учитель проводить гру «Упізнай дзвіночок»

Учитель. Отже, навіть прості дзвіночки можуть мати власні голоси.

         Учитель розповідає про різні тембри голосу, притаманні людям.

За тембром людські голоси розрізняють таким чином:

 

ДИТЯЧІ

СОПРАНО

  АЛЬТ

 

ЖІНОЧІ

СОПРАНО

 МЕЦО-СОПРАНО

    КОНТРАЛЬТО

 

ЧОЛОВІЧІ

ТЕНОР

                БАРИТОН

                                        БАС

 

Слухання музики

Учитель. У прадавні часи поезія і музика були поєднані в єдиному мистецтві – пісні. Із плином віків музика й література стали  окремими видами мистецтва, проте спорідненість між ними  збереглася й досі. Зокрема вокальна музика – це співзвуччя музики й поезії. Їх поєднує ритм як поетичної, так і музичної мови.

    Чи можна співати без слів? Звісно, можна. Кожен із вас, мабуть, наспівував мелодію пісні на якийсь склад.

    Проспівайте мелодію улюбленої пісні на голосну «А».

Це означає, що ми співали вокалізом. Вокальна  музика – це не тільки пісня чи романс, а й твори для вокальних ансамблів та хорів. А ще до вокальної  музики належать твори, у яких є вокально-мелодійний розвиток, але не має віршованого  тексту. Прикладом такої музики є вокаліз.

 

Робота з поняттями

 

         Вокаліз – це музичний твір для виконання голосом (солістом або хором) без слів у супроводі музичного інструменту або оркестру.

 

         Учитель розповідає про історію створення «Вокалізу» С.Рахманіновим. Біографія композитора (стор.24)

 

         Свій  твір «Вокаліз» він присвятив видатній співачці Антоніні Неждановій. Вслухаймося у цю виразну  мелодію, яку задумливими  ніжними акордами  огортає фортепіанний супровід.

   Прослухайте «Вокаліз» С.Рахманінова і скажіть: чи має ця музика інтонаційний розвиток, чи, може, звучить одноманітно?

   Слухання «Вокалізу» Сергія Рахманінова

 

   Яким є характер музики цього «Вокалізу»? Допоможе вам  у відповіді на це запитання словничок.

 

ХАРАКТЕР  МУЗИКИ

Бадьорий

Вольовий

Спокійний

Радісний

Героїчний

Схвильований

Ліричний

Граційний

Енергійний

Таємничий

Ніжний

Трагічний

Революційний

Грізний

Поетичний

Сумний

Пристрасний

Важкий

Ласкавий

Жартівливий

Величний

 

 

 

 

   Чи весь час головна мелодія  належить голосу? (Спочатку головну мелодію виконує голос, а далі акомпанемент набуває більшої самостійності, щоби потім знову відступити перед мелодійною лінією.)

 

 

Вокально-хорова робота

Розспівування

Продовження розучування пісні «Веселкова» О.Янушкевич

 

4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ  УРОКУ

Бесіда

   Про який засіб музичної виразності ми дізналися сьогодні докладніше?

   Що таке тембр та якими бувають тембри?

   Від чого залежать тембр голосу людини та тембр музичних інструментів?

 

5.ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

         Прислухайтеся  до тембрів голосів членів своєї родини та поміркувати, що можна розповісти про ці тембри.

         Учні виходять із класу під музичний супровід О.Янушкевича «Веселкова».

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку