Як виявити дітей з ООП у навчальному закладі
У психолого – педагогічній літературі виділяються групи учнів, під час роботи з якими в педагогів найчастіше виникають труднощі.
Слід зазначити, що діти бувають різні і тому потребують особливої уваги до них. Є такі категорії особливих дітей:
У будь – якому класі знайдеться хоча б одна із таких категорій дітей з ООП. Для виявлення цих осіб учителі ведуть спостереження над учнями класу, залучається практичний психолог ліцею.
Безпосередньо вчителі нашого ліцею користуються «Опитувальником для визначення І рівня підтримки здобувача освіти. (Додаток 1)
Якщо учень отримав при опитуванні від 45 до 90, то це вказує на необхідність І рівня підтримки, який надається на рівні закладу освіти; якщо ж одержано менше , ніж 45 балів, то це вказує на необхідність звернутися до ІРЦ.
Зокрема завдяки цьому опитувальнику ми виявили учнів , які потребують І рівня підтримки. Асистент учителя працює з такими учнями. Було з’ясовано, що дитина на початку 3 – го класу не читала та не писала (прибув учень до нашого ліцею з міської школи). Почали вчити абетку, навчилися з’єднувати літери при читанні, удосконалювали каліграфію. Учень навчився читати, писати. Використовували зошити - тренажери з друкованою основою та багаторазовий тренажер з канавками, які допомогли оволодіти навичками каліграфічного письма.
Крім вище перелічених категорій є ще діти з нозологіями, які потребують втручання фахівців ІРЦ.
Додаток 1
Опитувальник для визначення І рівня підтримки здобувача освіти (здобуття освіти І ступеня)
(Актуальний стан розвитку здобувача освіти назначається протягом 10 робочих днів згідно з навчальною програмою)
Дата: ______________
Назва закладу освіти : __________________________________________
Клас : ______________
Прізвище , ім’я, по батькові здобувача освіти: ________________________________
0 — не володіє
1 — володіє на низькому рівні
2 — володіє на середньому рівні
3 — володіє на достатньому рівні
Сфера |
0 |
1 |
2 |
3 |
Примітки |
Уважний при виконанні певного завдання |
|
|
|
|
|
Відображає послідовність подій |
|
|
|
|
|
Робить висновки |
|
|
|
|
|
Узагальнює |
|
|
|
|
|
Порівнює |
|
|
|
|
|
Аналізує ситуацію що йому допомагає, а що заважає при виконанні завдань (мотивація до навчання) |
|
|
|
|
|
Використовує допомогу у навчальній діяльності |
|
|
|
|
|
Користується різноманітними джерелами інформації (словником, Інтернетом тощо) |
|
|
|
|
|
Виконує завдання в межах відведеного часу |
|
|
|
|
|
Функціональні (сенсорні, моторні, мовленнєві) труднощі |
|
|
|
|
|
Володіє мовленнєвими навичками (здатність підтримувати розмову, розповісти про свої враження, переказати оповідання тощо) |
|
|
|
|
|
Вимовляє всі звуки |
|
|
|
|
|
Мовлення плавне, темп середній з паузами відповідно до інтонації речення, ритм природний |
|
|
|
|
|
Реагує на зовнішні стимули (звернення на ім’я, звук, шум) |
|
|
|
|
|
Розуміє звернене мовлення з далекої відстані |
|
|
|
|
|
Списує з дошки, не пропускає слів та літер |
|
|
|
|
|
Тримає книгу далеко/близько при читанні |
|
|
|
|
|
Розрізняє і співвідносить кольори |
|
|
|
|
|
Розуміє інструкцію після декількох повторів |
|
|
|
|
|
Вчить вірш напам’ять |
|
|
|
|
|
Фізичні труднощі |
|
|
|
|
|
Функціонування ведучої руки |
|
|
|
|
|
Тимчасові незначні порушення ОРА |
|
|
|
|
|
Навчальні труднощі |
|
|
|
|
|
Читає текст на рівні складності класу |
|
|
|
|
|
Розуміє прочитане (відповідає на запитання по тексту) |
|
|
|
|
|
Розуміє прихований зміст прочитаного тексту |
|
|
|
|
|
Пише з дотриманням правопису |
|
|
|
|
|
Висловлює свої думки письмово |
|
|
|
|
|
Переписує текст з дошки, підручника |
|
|
|
|
|
Пише під диктування |
|
|
|
|
|
Перевіряє написане на помилки |
|
|
|
|
|
Співвідносить кількість/число/цифру |
|
|
|
|
|
Додає та віднімає відповідно до навчальної програми |
|
|
|
|
|
Виконує вправи на додавання і віднімання без переходу через розряд |
|
|
|
|
|
Виконує вправи на додавання і віднімання з переходом через розряд |
|
|
|
|
|
Розв’язує приклади з невідомим числом відповідно до навчальної програми |
|
|
|
|
|
Розв’язує задачі відповідно до навчальної програми |
|
|
|
|
|
Застосовує практичні знання з математики (рахує гроші. Може здійснювати покупки тощо) |
|
|
|
|
|
Вміє користуватися калькулятором |
|
|
|
|
|
Соціоадаптаційні труднощі |
|
|
|
|
|
Дотримується загальних правил закладу освіти (приходить вчасно, виконує домашні завдання тощо) |
|
|
|
|
|
Орієнтується у просторі закладу освіти |
|
|
|
|
|
Орієнтується в часі |
|
|
|
|
|
Легко встановлює контакт з іншими людьми (звертається до однолітків, ставить запитання, просить допомоги тощо) |
|
|
|
|
|
Дотримується шкільних і соціальних норм |
|
|
|
|
|
Працює в команді, групі |
|
|
|
|
|
Врівноважений, доброзичливий |
|
|
|
|
|
Розуміє ситуацію, в якій перебуває, і поводиться відповідно до неї |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Рівень компетенцій у межах вікової норми.
Загальна кількість балів: ________________
Отримання від 45 до 90 вказує на необхідність І рівня підтримки, який надається на рівні закладу освіти;
Отримання менше ніж 45 балів вказує на необхідність звернутися до ІРЦ.