Тема: Як зима з весною зустрічається.
Виконання: О. Вратарьов, О. Злотник «Масляна».
Мета: актуалізувати знання учнів про зміни в природі, коли зима з весною зустрічаються; на основі прослуханого музичного твору визначати настрій музичного твору, розвивати в учнів уміння творчо мислити, діяти, стежити за розвитком музичного образу, розвивати вокально-хорові дані, виховувати інтерес до музики та народних свят виконуючи пісню Вратарьова та О. Злотника «Масляна».
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, презентація, музичні інструменти.
Хід уроку
Музичне вітання «Любі хлопчики й дівчатка »
Розспівування « ДО-РЕ-МІ »
- Загадайте бажання на урок та запишіть його на бурульці,або листочку, а в кінці уроку ми поглянемо, чи збулись ваші очікування. Наприклад: вивчити нову пісню, створення гарного настрою, повторити вже вивчене, дізнатись щось нове і так далі.
Для цього ми об’єднаємось в групи:
1 група - співає куплет
2 група – співає приспів
Потім міняємось місцями.
Повторення вивченої пісні.
Сніг на полях,
Лід на річках.
Метелиця гуляє.
Коли це буває? (зима)
А тепер здогадайтеся, хто друга пані:
Тане сніжок,
Оживає лужок.
День прибуває.
Коли це буває?
Очевидно, що друга пані – це Весна.
У кожного зимового і весняного місяця є свої свята.
Грудень – День Збройних сил України, Католицьке різдво.
Січень – Новий рік, Різдво Христове.
Лютий – День закоханих, Стрітення.
Березень – Свято жінок, Масляна.
Квітень – День сміху, Великдень.
Травень - День пам'яті та примирення, День перемоги.
Зима і весна зустрічаються щороку у свій час – саме тоді відзначають свято Стрітення. Вірили, що на Стрітення зима й літо сперечаються, хто з них пануватиме на землі. Існує багато прикмет про це свято, деякі з них ми почуємо сьогодні. У вас на партах лежать листочки з відомими прикметами та звичаями, зачитайте їх.
Між іншим, у давнину новий рік починався не взимку, як зараз, а навесні – з відродженням природи й пробудженням Землі від зимового сну. Спочатку святкували останнє зимове свято – Масляна. І дорослі і молодь катаються на санчатах, печуть смачні млинці і куштують їх просто на вулиці. У народі це свято асоціюється з смачними млинцями, варениками та веселими гуляннями. Мета таких гамірних масових заходів полягала в тому, щоб розбудити весну від сну і прогнати геть зиму. Масляна – це перехід від Зими до Весни. А що нам розповідає автор підручника про це свято? Прочитайте на 85 сторінці.
Композитор Петро Чайковський створив своєрідний музичний календар – цикл для фортепіано "Пори року". Він складається з дванадцятьох п'єс, кожна з яких відповідає одному з місяців.
Ми послухаємо два музичні портрети: місяців лютого та березня. П’єса, присвячена лютому, має заголовок «Маcляна».
Під час слухання спробуйте уявити, як натовпи людей веселяться, співають, танцюють, ласують варениками та млинцями. (Слухання)
П’єсу, присвячену березню, Петро Чайковський назвав «Піснею жайворонка», адже саме ця пташка приносить теплу та радісну звістку про прихід весни. Послухаймо її пісню! (Слухання)
Аналіз прослуханих творів
Порівняйте дві п'єси. Доберіть кольори, які найкраще відповідають настроям прослуханої музики поставивши перед собою цеглинки ЛЕГО. (синій, зелений)
-Діти, а який настрій даних творів?
-Як ви гадаєте, чому саме такі назви дав композитор своїм творам?
Ви трішки втомились, давайте перепочинемо.
Сьогодні на уроці ми вивчимо пісню О. Вратарьова та О. Злотника «Масляна». Давайте її послухаємо. (Слухання)
Діти, слова пісні є у вас в підручнику, та на екрані.
Діти, пригадайте, які ноти існують в музиці. (називають). На світі існують багато слів, де ми зустрічаємо ці ноти. Спробуймо виконати таке завдання. Що за ноти сховались в словах.
Молодці, добре впорались з завданням, а я пропоную на останок створити шумовий оркестр і зіграти вивчену нами пісню. (Шумовий оркестр)
Ви сьогодні всі молодці, гарно попрацювали. А тепер подивіться на свої листочки на яких на початку уроку ви писали очікування. Підніміть їх вгору, якщо ваші очікування справдились. Дякую. А який настрій у вас зараз? Підніміть цеглинки ЛЕГО відповідно до слайду на екрані. Молодці, дякую за роботу на уроці.