Тема: Яка чудова українська мова!
Мета: розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння працювати в колективі розширювати уявлення дітей про історію становлення української мови; формувати почуття національної гідності, виховувати почуття патріотизму, бажання спілкуватися рідною мовою, ознайомити учнів з розвитком слов’янської писемності та постатями, які відіграли важливу роль у становленні української мови;
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, малюнок дерева із завданням, виставка дитячих книжок та малюнків,.
Форма проведення: урок - гра.
Хід бесіди
I. Організаційна частина
1. Привітання
Українські діти люблять рідну мову.
Наша рідна мова – диво калинове.
Сонячне проміння, хвильки по ріці…
Доля мови, діти, у вашій руці.
2. Оголошення теми та мети
– Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з колискової, яку наспівувала вам матуся, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з міста, де ви народилися. Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності, яке щороку ми відзначаємо в Україні. Воно було започатковане 9 листопада 1997 року.
День української мови та писемності – свято на честь літописця Нестора. Дослідники вважають, що саме з Нестора Літописця і починається писемна українська мова. В цей день у давні часи в Україні батьки віддавали дітей в школу, потім йшли до церкви, ставили свічку перед образом Нестора Літописця (а в цей день православна церква вшановує пам’ять святого преподобного Нестора) і молилися, щоб він допоміг дитині в навчанні. Чому Нестора? Бо він стояв біля витоків української писемності, сенсом його життя була книжкова справа, його вважають "батьком української словесності".
II. Основна частина
- Чи любите ви грати в ігри? Сьогодні я вам пропоную урок на якому ми будемо з вами грати, співати, рухатися. І почнемо ми з вами з розгадування казкових загадок.
– Які українські народні казки ви знаєте?
Зараз це ми з вами перевіримо.
1.По садочку бігла мишка
І несла в торбинці книжку
Про Діда і про Бабу
І про
Маленьке, кругленьке,
Зі столу впало.
Нема таких ковалів,
Щоб його скували.(Курочка Ряба)
2. Любили веселитись, танцювати,
Не любили працювати.
Але півник їх поповчив,
Без пиріжків залишив.
В казці цій – він роботящий,
Все ранесенько вставав,
Підмітав весь двір гарненько,
Пісенькою всіх вітав.
З ним жили ледачі миші,
Тільки в іграх знали толк.
От за це і поплатились!
Зветься казка (Колосок)
3. В ліс по дрова хто ходив,
Рукавичку там згубив?
А знайшли її звірятка,
Ось така була в них хатка.
В хатці любенько жили
Всі звірята. Тут були:
Сіра мишка й жабеня,
Полохливе зайченя,
Вовк, лисиця і кабан.
Все це правда, не обман.
Ще й ведмідь туди тісниться,
Бо була то не світличка,
А дідова (Рукавичка)
4. Величезний і кудлатий
Прийшов смоли попрохати.
Зуби лиш в смолу встромив,
Тут дідусь його зловив.
Із соломи цей дружок,
В нього смоляний бочок.
Зловив зайця, лиску й вовка,
Ще й ведмедя – буде толк.
Від ножа щоб врятуватись,
Постаралися вони:
Для дідуся і бабусі
Подарунки принесли. (Солом’яний бичок)
5. Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабенят
Для своїх малят.
Йшов собі раз Журавель
І зустрів лисицю,
Стали друзями вони,
Все як і годиться.
Та нечемною була
Лисичка – сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка.
Та мораль там велика
Для усіх дається.
Як же казочка про них,
Любі друзі зветься? (Лисичка та Журавель)
6. Виросла собі та й годі,
Прямо в казці, на городі.
Дід тягав її за чуба,
Баб, кицька, внучка люба.
Не бур’ян це, не суріпка,
А смачненька диво (Ріпка)
7. Вигнав дід козу із хати –
Та й пішла вона блукати.
В зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув –
Зайцю хатку повернув.
2. Ігра-руханка
– Ви вже стомилися сидіти за партами? Давайте з вами відпочинемо, згадавши українські народні пісні та нашу улюблену гру-рухавку. Заспіваємо та затанцюємо «Подоляночку».
Десь тут була Подоляночка,
Десь тут була молодесенька.
Тут вона впала,
До землі припала,
Личка не вмивала,
Бо води не мала.
Ой устань, устань, Подоляночко,
Ой устань, устань, молодесенька,
Вмий своє личко,
Личко біленьке,
Та візьмися в бочки,
Поскачи навскочки,
Біжи до Дунаю,
Бери ту, що скраю.
- Перед вами осіннє дерево з опалим листям. Вам потрібно взяти кольоровий листочок та виконати на ньому завдання. Потім прикріпити листочки на гілочки.(Діти виконують завдання)
– На уроках української мови ми вивчили букви , вчилися складати слова. Зараз я пропоную гру «Склади слово в парі». На окремих аркушах надруковані склади. Вам потрібно знайти собі пару та скласти разом слово з тими складами, які ми з вами вивчили. Розгадування загадок .
III. Заключна частина
– Мова в кожного народу неповторна. Це безмежний океан слів, багатство думок. Українська мова – це дар, який потрібно берегти. Саме від нас залежить, чи буде мова розвиватися і збагачуватися . Шануймо нашу мову і нашу Україну!