Я пізнаю світ
2 клас
За програмою “Інтелект України”
Тема: Які гриби збирають восени. Їстівні гриби. Отруйні гриби.
Мета: Познайомити учнів з найбільш відомими їстівними та неїстівними (отруйними) грибами, довести їхнє значення для природи і людини; розвивати сприйняття, увагу, спостережливість, розумові операції аналізу, співвідношення; познайомити з будовою гриба; виховувати дбайливе, шанобливе ставлення до природи.
Обладнання: картинки грибів, дитячі малюнки, грамзапис Чайковського «Мелодія осені».
Хід уроку
Самовизначення до діяльності
1. Привітання
2. Хвилинка спостереження за довкіллям.
- Яке сьогодні число за календарем?
- Який місяць?
- Який день тижня?
- Яка погода сьогодні надворі?
- Яка температура повітря?
- Яке сьогодні небо? Чи є сонечко?
- Погляньте у вікно, чи є сьогодні вітер?
- Чи були сьогодні опади?
- Яке ще явище можна помітити вранці?
- Уявіть собі, що ви художники і вам треба зобразити на картині сьогоднішній день.
Які б фарби ви використали? (Жовту, червону, коричневу, сіру…) - А чому? Актуалізація знань і постановка навчальної задачі.
– Яка зараз пора року? (ОСІНЬ) 1. – Назвіть її ознаки. «Мозковий штурм». *Дні коротші, а ночі довші. *Сонце світить, а не гріє. *Листя жовкне та опадає. *Сохне трава. *Стає прохолодніше. *Ідуть дощі. * Птахи відлітають у теплі краї. * Звірі запасаються на зиму. * Люди збирають щедрий та багатий врожай на городах і в садах.
2. А що ще збирають восени? Спробуйте відгадати. Загадка про гриби.
І великі, і малі Повдягалися в брилі, І дощу ці одноніжки Не бояться анітрішки. Ліс – улюблений їх край. А як звуть – відгадай. (ГРИБИ)
- Тож сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про гриби. Які гриби збирають восени, де ростуть гриби, гриби – це що, рослини чи тварини? Чи потрібні вони лісу? Людям?
- Діти, як ви вважаєте, гриби – це рослини чи тварини, або взагалі щось інше? (Відповіді дітей)
( Це не рослини, і не тварини).
Побудова проекту виходу з утруднення («відкриття» нових знань).
1. Розповідь вчителя.
- Гриби – це доволі чисельна група живих організмів, у якій налічується близько 100 тисяч видів. Раніше їх відносили до рослин. Але тепер їх розглядають як окреме – третє – царство живих організмів (перші два – це рослини і тварини). Гриби мають ознаки як рослин, так і тварин. Вони дихають, живляться, розмножуються і відмирають. Вони ростуть усюди – у полі та в лісі, у пустелях і в горах, у ґрунті та в воді. В природі дуже багато різних видів грибів. В лісах України росте близько 100 видів. Ми з вами познайомимося із шапинковими грибами.
2. Будова гриба.
- Ось на дощі грибочок. З чого він складається?
(З шапинки, ніжки,грибниці або міцелію)
- Усі гриби, які мають шапку називаються шапинковими.
Тож вирушаймо в мандрівку і познайомимося із жителями
грибного царства.
3. Розгляд малюнків грибів. (див. додаток 1)
- Діти, а навіщо нам знати які є гриби? (відповіді дітей)
- А чи всі гриби можна збирати?
4. Робота творчої групи.
П’єса О. Підсухи «Сперечалися гриби»
Я гриб боровик,
Маскуватись звик.
Мусиш ліс обійти,
Щоб мене знайти.
А кому знайти удасться,
Знай, тому всміхнулось щастя.
Бо смачнішого нема
Між грибами усіма.
Хто не вміє нас шукати,
Тим адресу можна дати.
Ми і в лісі, й на галявині,
Корінь білий, верх смаглявий.
Ми опеньки,
Ніжки тоненькі,
Шиї мов цівки,
Круглі голівки,
А як більші підростаєм,
Парасольки розкриваєм.
Я рижик,сурмлю в ріжок,
Корінець дірчастий.
На мені капелюшок
Червоно-смугастий.
Не боюся я дощу,
Кожну крапелиночку
Через себе пропущу,
Ніби через лієчку.
Обійдіть все царство грибне,
Хто ще здатний на подібне?
Я сироїжка біла ніжка.
У різний колір чепурюсь
Така тендітна, така я ніжна
Хоча кришусь, хоча тендітна,
А кажуть дуже апетитна
Хто куштував хоч раз мене,
Забачить в лісі й не мине.
По-нашому я печериця,
А по-французьки - шампіньйон.
Хоч куцохвоста, блідолиця,
Але витримую фасон.
Засмажте мене в сметані,
Й куди тому боровику.
Мене шукайте на світанні
У лісі, в полі, у садку.
Я - мухомор , я – людомор,
Червоний, наче помідор
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий
Серед урочища грибного
Не знайдеш красеня такого
Та я отруйний ,пам’ятай,
Мене побачиш – обминай!
- Тож на які дві групи можна розділити гриби?
ГРИБИ
↙ ↘
ЇСТІВНІ НЕЇСТІВНІ(ОТРУЙНІ)
- Тож вирушаємо в ліс по гриби.
Фізхвилинка (рухлива)
Ми йдемо до лісу(Крокують). У руках о-о-такий кошик (Розводять руки в сторони). Над головою шумлять високі дерева (Піднімають руки вгору , потягуються). Вітер дерева вправо, вліво нахиляє (Нахили тулуба). Між деревами стрибає сірий зайчик, ось так (Стрибають як зайчик). Ось побачили грибочок (Присідають). Нагнулися, підняли і поклали у кошик (Нагинаються). І йдемо далі (Крокують). А ось іще грибочок. Кладемо і його у кошик. У нас повен кошик грибів (Розводять руки в сторони). Погуляли, відпочили, час повертатися на урок.
Первісне закріплення матеріалу.
- Діти, а які ви клали до свого кошика, коли були в лісі? (ЇСТІВНІ)
1. Робота з підручником. (ст. 52)
Завдання: допоможи їжачкові зібрати гриби.
Хвилинка - цікавинка про їжачка.
- А які тварини ще запасають собі на зиму гриби?
2. Пізнавальна гра (Рими).
*Там де сосни і дубочки, білі виросли…(грибочки)
*Дуже дружні ми сестрички. А зовуть нас всі…(лисички)
*Я крихка і тендітна, у мене біленька ніжка. Всяк мене знає я…(сироїжка).
*Гриби у лісі рвали вчора, лише не чіпали …( мухомора)
*Я хоч статна і струнка, звуть мене бліда …(поганка)
Творча самостійна робота
Робота в парах
Завдання: розфарбувати тільки їстівні гриби.
- Ліс чудовий в різні пори року, а особливо восени. Спробуємо відчути його красу.
- Послухаємо твір Чайковського «Мелодія осені».
Фізхвилинка (релаксація)
Слухаємо, як вітер шумить і грається вітами дерев, листячко злітає і мов у танку кружляє в повітрі. Чути стукіт дятла, десь шурхотить у листячку їжачок, відчуваємо як пахне грибочок.
Включення в систему знань і повторення.
- Чи були ви з батьками нещодавно в лісі?
- Які гриби ви збирали? У яких місцях ви їх знаходили?
- Чи правду кажуть, що кожен гриб товаришує з деревом?
- А які гриби товаришують? Назвіть їх.
(Підберезник,підосичник,маслюк,білий гриб)
Висновок: Їстівні гриби ми вживаємо в їжу, їх сушать,смажать, маринують. З них виготовляють дріжджі,ліки.
- Чи може людина обійтися без грибів? (Може)
- А ліс? (Ні). Вони йому просто необхідні.
- А чому? (Розповідь вчителя легенди)
Значення: переробляють рештки відмерлих рослин і тварин, підвищують родючість ґрунту, є санітарами довкілля. Вбирають отруйні гази, якщо ростуть поблизу доріг, збагачують дерева мінеральними речовинами.
- А які отруйні гриби ви запам’ятали?
- Чи можна їх збирати? (Ні)
- Але і топтати теж неможна, тому, що для тварин це ліки. Наприклад,
лосі, олені, сороки використовують їх як ліки. Білки сушать мухомори і лікуються ними.
Висновок : збираємо тільки їстівні,а отруйні не топчемо, оминаємо.
-А як правильно збирати гриби?
* З дорослими
* Класти до кошика які знаєш
* Викручувати або зрізати ножем
(Показ малюнків)
Рефлексія
- В якому царстві ми побували?
- З чого складається гриб?
- Які є гриби?
- Назвіть їстівні гриби. Яке значення грибів?
- Що сподобалося на уроці?
- Виберіть настрій.
Додаток
Правила збору