«Які існують організаційно – правові
форми підприємств»
ТЕМА УРОКУ: «Які існують організаційно – правові форми підприємств».
МЕТА: повторити поняття та терміни - «підприємство», «підприємництво» та їх ознаки, «підприємець». Ознайомитись із основними організаційно-правовими формами підприємств та дати їх зрівняльну характеристику. Закріпити знання із вирахування підприємницького доходу.
ОБЛАДНАННЯ: підручник « Eкономіка» за редакцією Л.П.Крупської, додаткова література, мультимедійний центр, таблиці, графічні схеми, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ :
І. Організаційний момент, мотивація (до 5 хв.).
Оголошується тема, мета та основні задачі уроку, та його місце у загальній темі «Як запобігти банкрутству».
ПЛАН УРОКУ:
ІІ. Повторення матеріалу минулого уроку та перевірка домашнього завдання(10-15 хв.).
Учні розкривають та пояснюють слідуючи терміни та поняття:
Будь – яке підприємство як юридична особа визначається за такими ознаками:
а) організаційна єдність;
б) відокремлення майна;
в) майнова відповідальність;
г) право захищати свої інтереси;
«Підприємництво» - це самостійна, ініціативна, систематична ризикована діяльність підприємця,спрямована на створення найбільш сприятливих умов господарської діяльності з метою одержання прибутку.
Види підприємницької діяльності – виробнича, комерційна, посередницька, фінансова, страхова.
На минулому уроці учні отримали завдання знайти в альтернативних джерелах слідуючи визначення:
Учні отримують картки із завданням визначити, хто є ким в наступних ситуаціях:
Далі учасникам уроку пропонується пройти тестування на здатність займатися бізнесом (кожен учень відповідає на запитання, які з’являються на мультимедійному екрані).
ТЕСТ
НА ЗДАТНІСТЬ ЗАЙМАТИСЯ БІЗНЕСОМ
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 10 балів, повністю негативна – 0 балів. Проміжні відповіді оцінюються «на око» між 0 і 10 балами. Наприклад, якщо Ви з 10 своїх вчителів пам’ятаєте дату народження лише одного, відповідь – 1 бал. Якщо відповідь на яке – небудь питання для Вас є складною – 5 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.
КЛЮЧ ДО ТЕСТУ
75 – 100 балів – Ви вроджений бізнесмен.
50 – 74 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
30 – 49 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.
Кожен учень підраховує бали, отримані ним, під час тестування і виявляються групи учнів по кожній градації здатності до занять бізнесом.
Далі вчитель підводить невеликий підсумок.
Основні поняття та терміни учні записують у зошит.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (10 – 15 хв.) (Організаційно-правові форми підприємств).
Вчитель пояснює найбільш поширені у світовій практиці організаційні види підприємств:
Кожен вид підприємства має свої переваги та недоліки.
Вчитель пропонує зробити порівняльну таблицю:
Види фірми |
Переваги |
Недоліки |
Одноосібне володіння |
- легко створити; - легко контролювати; - свобода дій; - менше регулювання з боку держави; |
- важко знайти кошти для розширення фірми; - менша стабільність фірми; - власник має здійснювати управління фірмою:
|
Партнерство |
- легко створити; - можна розподілити діяльність з управління; - легше зібрати значні суми грошей; - регулювання з боку держави не таке жорстке; |
- можливі конфлікти між партнерами; - смерть або вихід одного із партнерів потребують переоформлення документів фірми; - повні засновники відповідають майном; Для великих проектів зібрати кошти вкрай важко; |
Корпорація |
|
|
Вчитель та учні роблять висновок, що в кожному виді є як переваги, так і недоліки.
ІV. Розв’зування задач(10 хв.).
Вчитель роздає заготовки, умови задачі – на екрані.
Як зміняться підприємницький дохід і прибуток, якщо спершу вироблялось 200 одиниць продукції за ціною 50 грн. за штуку, а знизивши ціни до 40 грн., виробник зможе збільшити продаж до 250 штук. При цьому його постійні витрати складають 1000 грн., а перемінні – 20 грн. за одиницю продукції.
РОЗВ`ЯЗАННЯ
TR = P*Q = 50*200 = 10000 грн. При цьому загальні витрати TC = FC+VC*Q = 1000+20*200 = 5000 грн.
Отже, прибуток дорівнює TR – TC = 5000 грн.
6000 грн.
Новий прибуток дорівнюватиме – 4000 грн.
Відповідь: при зниженні ціни та збільшенні обсягу виробленої продукції доход залишився таким самим, але прибуток скоротився на 1000 грн. Отже, в даному випадку виробнику невигідне зниження ціни.
Q – кількість;
TC – загальні витрати;
FC – постійні витрати;
VC – змінні витрати;
AFC – середні постійні витрати;
AVC- середні змінні витрати;
ATC – середні загальні витрати;
MC - граничні витрати;
Площа земельних угідь становить 240 га. Попит на землю задається рівнянням Qd=120+4R, де R – ставка ренти у гривнях за один гектар, а Qd – площа використовуваної землі. Ставка банківського відсотка (i) – 20%. Визначте рівноважну ставку ренти і ціну одного гектара землі.
РОЗВ`ЯЗАННЯ
Qs=240 га, Qd=120+4R
Умова рівноваги Qd=Qs
240=120+4R
120=4R
R=30
Ціна землі = R/i *100% = 30/20*100%=150 грн.
Відповідь: ставка ренти - 30 грн., ціна одного гектара землі – 150 грн.
V. Підведення підсумків уроку (5 хв.).
Виставлення оцінок. Домашнє завдання (підручник п.15.1 – 15.2).