Які назви у моєму місті (селі) нагадують про минуле?

Про матеріал
формування загальнокультурної ключової компетентності: оволодіння усним і письмовим спілкуванням, збереження соціальних, громадських та культурних відносин; на основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого; через вивчення історії назв вулиць, міст, сіл та селиш залучити учнів до глибшого вивчення історії України; формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково - дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації),
Перегляд файлу

Практичне заняття

Які назви у моєму місті (селі) нагадують про минуле?

Мета:

формування загальнокультурної ключової компетентності: оволодіння усним і письмовим спілкуванням, збереження соціальних, громадських та культурних відносин;

 на основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого; через вивчення  історії назв вулиць, міст, сіл та селиш залучити учнів до глибшого вивчення історії України;

формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково - дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), естетичні смаки,  спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати;

розвивати    аналітичне мислення;

сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту; виховувати почуття любові до історії свого міста і всієї України.

Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь.

Обладнання: О.І. Пометун, І.А. Костюк, Ю.Б. Малієнко. Історія України (Вступ до історії). — К.: Видавничій дім «Освіта»; ілюстрації.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • розказати, які назви оточують їх у рідному краї;
  • пояснити походження назви вулиці, селища, міста, де вони живуть.

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учні розповідають історію дослідженої вулиці.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Коли  вам  запропонували  би  дати нову назву місту чи селу, де ви живете, як ви його назвали б? Чому?

ІV. Вивчення нового матеріалу 

1. Як працювати з історико-географічною назвою — історичним джерелом

Вчитель пропонує ознайомитись з «Пам’яткою»

  •        Знайдіть на карті України ваше місто, село чи селище.
  •        Дослідіть  з  допомогою  дорослих  чи/та  додаткової літератури  походження та історію назви вашого населеного пункту:
  •     дізнайтеся про час його заснування;
  •     установіть,  від якого слова походить назва;
  •     визначте,  з  чим  саме  пов’язана  назва:  способом  життя  і  заняттями людей, певними історичним подіями чи історичними особами.
  •        З’ясуйте, чи змінювалась у минулому назва вашого населеного пункту й у з в’язку із чим.

Історія Стародавні часи

Території Токмацького району були заселені ще з доби неоліту. Про це свідчать розкопки декількох поселень та курганів поблизу міста, де знайдені поховання епохи бронзи (ІІІ—І тисячоріччя до н. е.), скіфів (IV ст. до н. е.), сармат (ІІІ—ІІ ст. до н. е.) і кочівників (Х—ХІІ до н. е.).

 

Заснування

  •        Інтенсивне заселення краю почалося після 1791 року, коли на березі річки Токмак поселилося кілька родин нащадків запорозьких козаків і державних селян з Полтавщини. Токмак швидко зростав, чому сприяв торговельний шлях, який проходив через місто Токмак — Старий Чумацький шлях. Поселення одержало назву Великий Токмак від назви річки (біля неї серед буйного різнотрав'я у свій час татари випасали коней; звідси й татарська назва річки — Токмак — ситий, нагодований).

2. Набуваємо практичних умінь

Варіант І

Напишіть  на дошці  назву  свого  населеного  пункту.  Пригадайте 5 - 6  назв  населених  пунктів  рідного  краю    малої  батьківщини,  і запишіть їх на дошці також.  Об’єднайтеся у групи  відповідно до  кількості  назв  і  опрацюйте  інформацію  щодо  вашої назви, скориставшись  інструкцією.  Якщо  ви  не  можете  розтлумачити  назву,  зробіть припущення, чому вона саме така.

Ознайомте однокласників з результатами вашого дослідження.

Варіант ІІ

 Роздати учням додаток з назвами населених пунктів району. Учні об’єднуються в групи та вибирають по 5 населених пунктів та за пам’яткою розтлумачують назви.

V.  Закріплення знань учнів

Виберіть 2 - 3 вислови і завершіть їх

«Сьогодні мені було цікаво...»

«Сьогодні мені було легко...»

«Сьогодні мені було непросто...»

«Сьогодні мені вдалося...»

VІ. Підсумки уроку

Сьогодні на уроці ми дізнались про походження та історію назви нашого населеного пункту. Дізнались час його заснування, установили, від якого слова походить назва нашого населеного пункту. І з’ясували, які назви в нашому селі нагадують про минуле.

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 9

 

 

docx
Додано
28 серпня 2019
Переглядів
486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку