збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати інтерес до предмета.
ВОДА
ЯКІ НЕЗВИЧАЙНІ ВЛАСТИВОСТІ МАЄ ЗВИЧАЙНА ВОДА?
Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Наведіть приклади різноманітності рослин, тварин і грибів.
— Назвіть методи пізнання природи.
— Що ви можете дослідити за допомогою мікроскопа та телескопа?
— Чому потрібно вивчати природу?
— Уявіть, що вам із друзями запропонували взяти участь у проекті «Облаштовуємо нашу планету». Обговоріть, які природні умови повинні на ній бути. Чи подобається вам природа на нашій планеті?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 10-12)
— Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.
— Про які незвичайні властивості води розповіли Карасик Золотенко та рибка Немо?
— Що таке речовина?
—назвіть стани води, які ви знаєте. Що впливає на перехід води з одного стану в інший?
— Тіла живої і неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина — це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина — все це речовини. Вода — теж речовина.
Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: «Яка чиста вода!». Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода — морська, річкова, дощова — це розчин.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють з повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.
Морська вода — це розчин значної кількості різних речовин.
Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.
Усі речовини можна розподілити на розчинні і нерозчинні у воді.
— Що доповнив Карасик Золотенко?
Роботах в групах
— Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які — ні.
1) Цукор, сіль, сода — розчинні.
2) Пісок, глина, борошно — нерозчинні.
3) Соняшникова олія, вершкове масло — нерозчинні.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Вставте в текст потрібні слова, користуючись таблицею.
Вода не має ... (запаху, кольору), вона ... і... (прозора і текуча). Вода — рідина. Вода — ... (розчиняє:) багато речовин. Під час нагрівання вода ... (розширюється), а під час охолодження... (стискається).
2. Вікторина «Яка властивість?»
• Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?
• Чому цукор розчиняється в чаї?
• Чому на каструлі, що кипить, «стрибає» кришка?
• Якщо вода має смак, про що це свідчить?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що ви взнали на уроці про воду? Прочитайте висновки на с. 12.
— У яких станах зустрічається вода в природі? Наведіть приклади.
— Розкажіть, як утворюється хмара.
— Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?
— Як довести, що вода кипить при +100 °С?
— Що називають розчином?
— Наведіть приклади розчинних у воді речовин.
— Проведіть дослід і доведіть, що крейда не розчиняється у воді.
— Розкажіть, як властивість води розчиняти деякі речовини люди використовують у житті.
— Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете вдома такий дослід. Налийте води в пластикову пляшку і покладіть у морозильник. Коли вода замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося з пляшкою.
Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося з пляшкою.
Поміркуйте, чому це відбувається?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ