УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА
1 КЛАС
ТЕМА:
"ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РОСЛИНИ?
ПРАКТИЧНА РОБОТА: ВИВЧЕННЯ БУДОВИ РОСЛИН."
Мета: ознайомити учнів з будовою рослин, формувати вміння розрізняти органи рослин, називати їх, з'ясувати значущість кожної частини рослин; розвивати увагу, мислення, мовлення; виховувати естетичне сприймання рослин, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: презентації "Будова рослин", "Дивовижний світ рослин", предметні малюнки (водяна лілія, лопух, ряска, хлібне дерево), таблиця "Будова рослин", свіжі яблука.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Чи були опади зранку?
- Чи є вітер?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота над загадками.
* У сукні зеленій стою цілий рік:
Сонечко світить чи падає сніг.
Голок багато в господарстві тримаю,
Тільки не шию і не вишиваю. (Ялина)
* На кущах росте низенько оця ягідка кисленька.
Рвеш, та не подряпай ручки, бо на тих кущах колючки. (Аґрус)
* На городі нога стоїть,
На нозі голова висить.
Куди сонечко повернеться,
Туди голова хилиться. (Соняшник)
- Як називаються всі ці предмети одним словом? (Рослини)
2. Робота за малюнками.
-У вас на партах лежать малюнки. Роздивіться їх та назвіть зображені рослини.
- Що спільного у всіх цих рослин?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми вивчатимемо будову рослин, називатимемо всі органи, з'ясуємо значущість кожної частини.
2. Перегляд презентації "Будова рослин."
(Діти переглядають презентацію, повторюють назву кожного органа рослини в процесі перегляду.)
3. Робота за таблицею "Будова рослин".
4. Складання взаємозв'язку всіх частин рослин.
* Для чого рослині коріння? (Корінням рослина закріплюється у ґрунті, дістає воду і поживні речовини.)
* Для чого рослині стебло? (Тримає листя і квітку, по ньому надходять поживні речовини.)
* Для чого потрібне листя? (Ловить сонячне проміння листям рослина дихає.)
* Для чого потрібна квітка? (У ній утворюються плоди і насіння.)
- Як ви вважаєте, чи зможе рослина жити без якої-небудь частини? (Ні, всі органи рослини тісно пов'язані, це єдине ціле.)
Фізкультхвилинка
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.
Беру, беру папку,
Саджу на лопатку.
Шусть у піч, шусть у піч!
- З якої рослини починає свій шлях хліб?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота за підручником. (ст.58 -59)
а) Бесіда за фотографіями, на яких зображені квіткові рослини.
б) Дослідницька лабораторія. (Які частини є в помідора? Де заховалося насіння у кавуна, кульбаби, суниці та черешні?)
2. Творча робота.
- Подивіться на малюнок. Яка рослина на ньому зображена? (Суниця.) Якої частини їй бракує? (Кореня.) Домалюйте.
3. Гра "Хто швидше?
(У грі беруть участь 2 учні. По команді вчителя вони збирають паперові листочки, які розкладені на підлозі перед дошкою. Хто швидше це зробить, той перемагає. Гра проводиться кілька разів.)
( Листочки зелені, жовті, червоні.)
- Скажіть, будь ласка, як називається орган рослин, який ви збирали? (Листочок.)
4. Робота в групах "Склади пазли."
(Кожна група отримує розрізаний на шість частин малюнок рослини, який потрібно скласти. Група учнів, яка виконає завдання, піднімає руки.)
- Яка рослина у вас вийшла? (Кульбаба.)
5. Хвилинка- цікавинка з демонстрацією малюнків.
* Найкоротші стебла - у водяних плаваючих рослин.
* Найбільші листочки - у лопуха.
* Найменша квітка - у ряски, - не більша за головку голки.
* Найбільші плоди - у хлібного дерева (Азія) - сягають 1м довжиною і важать близько 20кг. Їх можна смажити, варити. На смак нагадують дещо середнє між картоплею і хлібом.
6. Перегляд презентації "Дивовижний світ рослин."
- Ви побачили, який дивовижний і прекрасний рослинний світ! Яка краса нас оточує! Ми з вами повинні оберігати і примножувати цю красу!
VI. Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам урок?
- Що цікавого ви дізналися?
- Які органи має рослина?
- Як називаються рослини, які мають квітку? (Квіткові.)
- Ви добре працювали і зараз отримаєте приз - плоди рослини, а якої дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Народжується з квітки, його всі люблять дітки.
Заліза в нім багато, рум'яне і смачне.
А ну, скажіть, малята, то що ж воно таке? (Яблуко.)
(Діти отримують яблука. Урок закінчується.)
Список використаної літератури.
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – 392 с.
2. Л.К. Нарочна та ін. Методика викладання природознавства. – К.: Вища школа, 1990. – 302 с.
3. Байбара Т. М. Методика навчання природознавства в початкових класах: Навчальний посібник. – К.: Веселка, 1998. – С. 147-226.
4. Володарська М.О., Ривкіна О.О. Усі уроки природознавства.
1 клас – Х.: Вид. група « Основа», 2012. – 288 с.
5. Природознавство: піручн. для 1 кл./ І.В. Грущинська. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 144 с.:іл.
6. Косоротова Ю. Використання творчих завдань на уроках природознавства // Психолог, 2004. -№21-22.-С.94-100.