Японія в другій половині 19 - початку 20 ст.

Про матеріал
Мета: хронологічна - з’ясувати особливості розвитку Японії в період Епохи Мейдзі, розкрити суть реформ 70-80х рр. ХІХ ст., визначити їх наслідки, продовжити формування навичок роботи з хронологією; просторова - продовжити формування навичок роботи з картою; інформаційна - пояснити особливості суспільно-політичного життя країни, з’ясувати причини агресивної зовнішньої політики Японії, продовжити формування навичок роботи з історичними термінами та поняттями; логічна – формувати вміння учнів аналізувати суть історичних процесів, виділяти їх особливості та закономірності; аксіологічна - розширювати світогляд учнів, зацікавити історією провідних країн світу. Цільові завдання: • Охарактеризувати розвиток Японії наприкінці 19-початку 20 ст.; • Визначити основні зміни в суспільно-економічному житті крани; • Висвітлити зовнішньополітичний розвиток Японії; • Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки. Очікуваний результати Після уроку учні зможуть: • висвітлювати характерні риси розвитку Японії наприкінці 19-початку 20 ст.; • визначити основні структурні зміни в суспільно-економічному житті крани; • відстежувати зовнішньополітичний розвиток Японії; • самостійно аналізувати і робити висновки.
Перегляд файлу

Тема: Японія в другій половині 19 - початку 20 ст.

Мета: хронологічна - з’ясувати  особливості розвитку Японії в період Епохи Мейдзі, розкрити суть реформ 70-80х рр. ХІХ ст., визначити їх наслідки, продовжити формування навичок роботи з хронологією; просторова - продовжити формування навичок роботи з картою; інформаційна - пояснити особливості суспільно-політичного життя країни, з’ясувати причини агресивної зовнішньої політики Японії, продовжити формування навичок роботи з історичними термінами та поняттями; логічна – формувати вміння учнів аналізувати суть історичних процесів, виділяти їх особливості та закономірності; аксіологічна - розширювати світогляд учнів, зацікавити історією провідних країн світу.

Цільові завдання:

  •                 Охарактеризувати розвиток Японії наприкінці 19-початку 20 ст.;
  •                 Визначити основні зміни в суспільно-економічному житті крани;
  •                 Висвітлити зовнішньополітичний розвиток Японії;
  •                 Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки.

Очікуваний результати

Після уроку учні зможуть:

  •                 висвітлювати характерні риси розвитку Японії наприкінці 19-початку 20 ст.;
  •                 визначити основні структурні зміни в суспільно-економічному житті крани;
  •                 відстежувати зовнішньополітичний розвиток Японії;
  •                 самостійно аналізувати і робити висновки.

Тип уроку: комбінований

Основні поняття «сьогунат»,«самурай», «революція Мейдзі».

Історичні діячі: Токуґава, Муцухіто.

Основні події:

• 1867–1868 рр. — революція Мейдзі та громадянська війна;

• 1889 р. — прийняття Конституції Японії;

• 1894–1895 рр. — японо-китайська війна.

Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал, презентація.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Емоційне налаштування.

Добрий день! Я рада вітати вас на уроці історії.  Але, спочатку, мені дуже цікаво дізнатися з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок. Оберіть обличчя-смайл,  яке покаже як ви себе відчуваєте. (На дошці зразок: три обличчя-смайли, які відображають радість, страх, сум.)

http://3.bp.blogspot.com/-gTGJAz4giKk/UQUZzbisN8I/AAAAAAAAAAM/V-yDPHz13pk/s1600/Smiley.svg.pnghttp://4.bp.blogspot.com/--gMGK_Vd5_k/UQUamynoNcI/AAAAAAAAAAk/-74XVpIGfI4/s1600/0_495a0_385db982_orig-300x300.jpghttp://3.bp.blogspot.com/-zFrqvKh65cM/UQUaNufY0WI/AAAAAAAAAAU/YE1k1R3UYYI/s1600/smile-guestion.png

А тепер давайте націлимося на позитив і посміхнемося один одному.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 «Гра кахут» Темою нашого уроку є «Японія в кінці 19-на початку 20 ст.» Але для того, щоб якісно опрацювати дану тему нам потрібно пригадати матеріал за минулий рік. Я пропоную це зробити у формі гри «Кахут» (разом з тим ми з вами одночасно повторимо базові поняття медіа грамотності, такі як: факт, фейк, судження та історичний міф) Отже, заходимо на сайт Кахут іт та вводимо пароль. Починаємо.                                                                                                                                                                                      «Хмаринка слів»  Наступне наше завдання розглянути хмаринку слів та пригадати їх значення (Сьогун, самурай, сакура, самоізоляція, ікебана, країна Вранішнього Сонця)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 До середини XIX ст. Японія була закритою для іноземців, жила і розвивалася за своїми традиціями. Наприкінці XIX ст. завершився розподіл світу між провідними державами, склалася світова колоніальна система. Величезні території Азії та Африки були перетворені на колонії та напівколонії. Тільки Японія зберегла свою незалежність, причому не тільки зберегла незалежність, але й сама незабаром перетворилася на велику колоніальну державу. Яким чином це стало можливим?

ІV. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

1. Крах політики самоізоляції. Революція Мейдзі.

2. Реформи 70-80-х рр. ХІХ ст. Особливості економічного розвитку

3. Політичний устрій Японії

4. Японо-китайська війна. Російсько-японська війна.

 

1. Крах політики самоізоляції. Революція Мейдзі.      Робота з картою. Пригадайте географічне розташування Японії, країни-сусіди Сходу.                                                                                                                                                                          Розповідь вчителя. Щоб зрозуміти в якому стані була Японія у середині 19 ст. нам треба повернутися на 2 століття назад.                                                                                                                 1603 рік коли влада імператора була відібрана у нього сьогуном (полководець) і з тих під до 1867 р. відбувалося правління так званого сьогунату. Першим сьогуном був Токугава, який відібрав повноту влади у імператора і відправив його сидіти у себе у резиденції, який практично немав доступу в втручання у владу. Вся влада опиняється у руках сьогунату. Вже його онук 1641 р. вирішив остаточно закрити і самоізолювати Японію від інших держав.                                                                                     Це відбулося з декількох причин. 1. Токугава боявся, що відбудеться втрата традиційних японських устоїв, в тому числі і феодальних. Також він боявся колонізації Японії європейськими державами, тому що в цей момент великі європейські держави, якраз колонізували недалекі від Японії землі. І також його лякало поширення християнства, яке набувало все більшого поширення на території Японії. Тому у 1641 р. було прийнято рішення про закриття кордонів і з цього моменту починається період сакоку (який перекладається як країна в ланцюгах)               1753 р. ситуація починає змінюватися. Пов`язано було з тим, що ряд потужних держав, таких як США, Великобританія, Франція та Росія починають зацікавлюватися Японією і хотіли відкрити її для себе з різною метою. По перше це міг бути плацдарм, де можна було робити зупинку і пересадку для кораблів які плавають у Тихому океані, а по друге це досить непоганий ринок збуту, який був не  зайнятий жодною державою. Тому у 1753 році американська експедиція на чолі з М. Перрі підходить до берегів Японії. Він зі своїми кораблями, які називали чорними суднами підходить до берегів Японії та проголошує наступну ідею «Що ви відкриваєте свої порти для торгівлі, ми завозимо свої товари, війни не буде». При цьому сьогунат просить у американців рік, щоб прийняти певне рішення. Проте через 6 місяців М. Перрі і його кораблі повертаються до берегів Японії і під загрозою війни Японія все-таки відкриває свої порти.                                                                       Робота з візуальним джерелом. Ви можете бачити гравюру на якій зображено власне цю зустріч. Можете бачити потужні американські кораблі і японців, які не дуже радужно зустрічали нових гостей. Ви можете бачити у них зброю і агресивне налаштування до загарбників. Проте шансів у них було не багато.              31 березня 1854 р. Японія все ж таки підписала торгівельний договір з США. Слідом за тим, той самий досвід повторили інші держави. Вона уклала такий самий договір з Британією, Голандією, Росією та ін. З цього моменту Японія відкриває свої порти для торгівлі та іноземних суден.                                                                                                                 Це все не влаштовує населення самої Японії на фоні загального низького економічного рівня, не розвинутої промисловості. На ринок з Японії заходить величезна кількість товарів з Європи з яким відповідно японська промисловість не може конкурувати і в результаті відбувається загострення кризи, як соціальної так і економічної.                                                                                                                                                                          Це все не вдовольняє населення, яке починає різними шляхами і з різною силою вибухати  у повстання. В результаті у 1863-1868 рр. триває громадянська війна. У результаті цієї громадянської війни до влади приходить молодий імператор (14 р.) Муцухіто. Добу в яку він правив називають «Доба Мейдзи», яка тривала аж до 1912 р, тобто освічене правління.

2. Реформи 70-80-х рр. ХІХ ст. Особливості економічного розвитку                 І зараз ми з вами розберемось чому це освіченне правління можна називати освіченим.  Імператор Муцухіто проводить ряд реформ. …..                                                        Робота в міні-групах. Я пропоную вам у  групах опрацювати певні реформи та розповісти коротку суть для спільного заповнення таблиці (ст. 190 підручника+роздатковий матеріал) 1-ша група опрацьовує адміністративну та станову реформи; 2-га група – військову та аграрну; 3-тя група – фінансову, освітню; 4-та група – релігійну та судову. 

 В ході розповіді вчитель використовує схему-перелік:

 

 

 \

Реформи значно прискорили економічний розвиток країни, сприяли її швидкій індустріалізації. Лише за перші двадцять років доби Мейдзі в Японії заснували 1300 нових промислових підприємств. Провідна роль у їх створенні належала державі, але чимало нових заводів і фабрик заснували дзайбацу - багаті купецькі родини, які мали тісні зв’язки з владою. Саме їм продали або передали в оренду утворені державою так звані зразкові підприємства. Приватизація дозволила скоротити управлінський чиновницький апарат і значно підвищити ефективність виробництва. За рахунок держави було створено систему транспорту і зв'язку.  Наприкінці XIX - на початку XX ст. на базі власності дзайбацу: сімей Міцуї, Міцубісі, Фурукава і Ясуда - в Японії виникають могутні монополістичні об’єднання - концерни. Конкурентоспроможність японських товарів на світовому ринку в цей час забезпечувалась їхньою низькою собівартістю за рахунок використання дешевої робочої сили й нещадної експлуатації робітників.

Вправа «Займи позицію»

 

3. Політичний устрій Японії

Також досить важливий етап правління імператора Муцухіто було прийняття Конституції Японії 1899 р., яка була написана за зразком пруської держави. Чільною вона залишалася аж до  1946 р.

Робота з документом «Уривок з Конституції Японії (11 лютого 1889 р.)», розкладаючи документ на кожну парту і на основі тексту складіть схему у парах «державного правління Японії» (пригадайте, що таке форма правління з уроків правознавства!!!! Ф.П. - це організація верховної державної влади, порядок утворення її органів та їх взаємовідносин з населенням)))

Подумайте! Чому Японія взяла за зразок саме конституцію Пруссії? Що схожого було в цих двох країнах? Конституція Японії була однією з найконсервативніших у світі, проте вона знаменувала поступове перетворення держави з феодальної на буржуазну монархію.

Гра «Правда чи ні» 

4. Японо-китайська війна. Російсько-японська війна.

Наступне питання це зовнішня політика Японії. Як ви могли зрозуміти завдяки реформам які проводив імператор, армія Японії починає дуже швидко розвиватися. Вони отримують все більше і більше європейської зброї, вони навчають своїх солдатів європейським тактикам бою. В результаті їх армія надзвичайно розвивається. Що робити державі, якщо у неї потужна армія і не дуже багато територій. Завойовувати нові колонії! Такі були реалії 19 ст. Звісно Японію цікавили такі країни, які були поруч. І в їх око впало на Корею. Проте Корея була під певним протекторатом Китаю, і вторження в Корею означало відкриття конфлікту з Великим Китаєм. В результаті почнеться японо-китайська війна, яка триватиме з 1894-1895 рр.                                                                                                                                             Росія не хотіла мати під боком потужну державу у цьому регіоні і тому конфлікт вийшов на новий рівень. 1904 р. починається японо-російська війна.                             Робота в групах. Написати журналістське повідомлення в газету про причини, хід, наслідки японо-китайської та російсько-японської війни

Наслідки

-закінчилася поразкою Китаю та підписанням мирного договору;

-Китай визнав незалежність Кореї, передав Японії острів Тайвань, острови Пенху та Ляодунський півострів;

-Китай відкрив для Японії торговельні порти;

-Японії надано право будівництва підприємств на території Китаю;

-виплатити Китаєм Японії великої контрибуції.

Захист інтересів Японії напротивагу США та Російській імперії.

- Обидві сторони зазнали значних втрат;

-поразка Російської імперії;

-Японія встановлювала протекторат над Кореєю;

- Порт-Артур, залізниця в Південній Маньчжурії, а також південна частина острова Сахалін відходили до Японії;

-посилення ролі Японії в світі, як великої держави.

 

V. Узагальнення

Повторення термінів і дат

Хочу показати вам що цей момент відбувалося у світі, щоб події у Японії не були для вас відірвані від всієї світової історії.

Виконайте онлайн-вправу «Японія у другій половині XIX - на початку XX ст.»

VІ. Підбиття підсумків уроку. Самооцінювання. Оцінювання

  1. Вправа «Займи позицію».На столі учителя лежить три групи смайликів. (позитив, байдужість та негатив). На дошці таблиця з  трьома подіями Японії кінця ХІХ – початку ХХ століття. Завдання учнів – прикріпити смайлик, який на його думку відповідає певній події та пояснити свій вибір.

«Відкриття» Японії

Японсько-китайська війна

Російсько-японська війна

 

 

 

Завдяки відкриттю Японії США призвело до спроб більш сильних держав підкорити її за прикладом Китаю та Індії. Проте реформи Мєйдзі дали змогу країні зміцнити своє становище й здійснити в країні модернізацію. У розвитку Японії було вдало поєднано досвід, традиції та досягнення Сходу й Заходу. Разом із тим мілітаризація економіки перетворила Японію на небезпечне джерело агресії. Завдяки перемозі у війнах із Китаєм та Росією Японія на початку XX ст. стала провідною державою в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.

VІІ. Домашнє завдання

 

 

 


 

docx
Додано
25 вересня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку