Зарубіжна література 7 клас
Тема: Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності
Неможливо збезчестити те, що не боїться смерті
Ж. Ж. Руссо
Мета: розширити знання учнів про літературну баладу; ознайомити з життям та творчістю німецького поета Фрідріха Шиллера; розвивати навички виразного читання, аналізу балади ; виховувати почуття гідності, повагу до людського життя.
Обладнання: портрет Фрідріха Шиллера, текст балади у перекладі Михайла Ореста, репродукції картин Жана Клуе «Король Франциск l», Вітторе Карпачччо «Портрет лицаря XVIст.», Пізанелло «Портрет принцеси з дому д’Есте».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
Діти, виходячи з теми нашого уроку та його мети, напишіть, будь ласка, на стікерах, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Зараз ми з вами проведемо «Аукціон знань», перевіримо,чи знаєте ви ознаки літературної та фольклорної балади. На аукціоні ви будете заробляти собі бали. Якщо ви отримаєте жовтий кружечок, то ваша відповідь повністю правильна. А якщо синій – то ви припустили помилку.
1. Що таке балада?
2. Які види балад вам відомі?
3.Чим фольклорна балада відрізняється від літературної?
4.Наведіть приклади балад, де особливе місце займає історичне тло.
5.Чи існував Робін Гуд насправді?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
-Що таке людське життя? ( Дати відповідь методом «Коло ідей».)
Цінність людського життя не може залежати від суб’єктивності судження людей. Бо якби не було так, то людину, яка чимось не подобається іншим, можна було б і знищити. Не можна зводити цінність людського життя до проблеми особистого вибору і смаку. Людське життя завжди і скрізь має бути однаково цінним. Цінність людського життя не можна ставити в залежність від природних якостей і обдарованості індивідуума.
Поетична пауза.
Підготовлений учень читає вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші ходитимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Слово вчителя.
Між тим люди продовжують знищувати одне одного. А оскільки мистецтво відбиває реалії життя, то, на жаль, і в його творах ця тема дуже поширена.
IV. Сприйняття та засвоєння нових знань.
Тема зіткнення особистості з жорстоким світом знайшла своє відображення в баладі «Рукавичка» Йоганна Крістофа Фрідріха Шиллера.
Презентація портрета письменника.
«Рольова гра». (Один учень від першої особи розповідає про Шиллера).
Я народився у місті Марбах 10 листопада 1759 року і прожив лише 46 років. Мій батько був полковим лікарем. Навчався я спочатку в латинській школі, а з 14 років у військовому закладі «Академія Карла», тут я провів 8 років. Під час навчання вивчав медицину, юриспруденцію, а також почав писати літературні твори. Вийшовши з військової школи, довгі роки поневірявся Німеччиною в пошуках роботи. Нарешті я оселився у Веймарі, де познайомився з Гете, який став моїм близьким другом. З 1797 року я надсилав Гете не тільки свої листи, а і поетичні твори. А він, в свою чергу, надсилав мені з листами свої твори.
На жаль, на протязі свого життя я хворів на сухоти, терпів матеріальну скруту, але працював до останніх днів свого життя.
В основу балади «Рукавичка» покладені реальні історичні події.
Давайте послухаємо повідомлення істориків.
Сюжет для балади «Рукавичка» Шиллер знайшов у французькій середньовічній хроніці, де розповідалося про події при дворі французького короля Франциска I (XVI ст.). Прототип героя – славетний лицар Делорж, про хоробрість якого складали легенди. Одна і з них і стала основою для балади.
«Якось, коли Франциск I збирався дивитися на борню левів, одна дама впустила свою рукавичку і сказала закоханому в неї лицарю Делоржу: «Якщо хочете справді переконати мене, що так щиро мене кохаєте, як щоденно в цім присягаєтеся, то підніміть рукавичку». Делорж спустився вниз, взяв рукавичку, що лежала посередині між жахливими звірами, повернувся на трибуну і кинув дамі в обличчя. Відтоді він уже не хотів ніколи її бачити, незважаючи на неодноразові запрошення та натяки з боку колишньої дами серця.
Виразне читання вчителем балади «Рукавичка».
Виразне читання учнями балади.
Прийомом «Асоціативний кущ» визначте риси характеру Кунігунди (дівчата) та Делоржа (хлопці).
Проблемне запитання ( дати відповідь методом «Прес»)
Чи порушив Делорж своїм вчинком закони лицарської честі? (За законами честі лицар повинен служити своїй дамі серця. Делорж виконав її примху, але зрозумів, як його мало цінують).
Представники груп записують думки щодо наявності в «Рукавичці» ознак балади, потім обмінюються своїми записами, аналізують роботу однокласників. (Поєднання епічного (оповідь про подію) та ліричного начала (лінія кохання, непряма авторська оцінка подій),наявна соціально-побутова тема із драматичним сюжетом).
V. Рефлексія.
Учень:
VI. Домашнє завдання.
1.Написати твір-роздум на тему «Які загальнолюдські цінності відображено у баладі Фрідріха Шиллера «Рукавичка».
2.Придумати кросворд до вивченої теми.
3.Скласти цитатний план до балади Фрідріха Шиллера «Рукавичка».
1