Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності

Про матеріал
Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності
Перегляд файлу

                                           Зарубіжна література 7 клас

Тема:   Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка».  Випробування головного героя  балади. Образ справжнього лицаря, оспівування мужності, відваги, людської гідності   

                                                Неможливо збезчестити те, що не боїться смерті                                                               

                                                                                                                     Ж. Ж. Руссо

Мета: розширити знання учнів про літературну баладу; ознайомити з життям та творчістю німецького поета Фрідріха Шиллера; розвивати навички виразного читання, аналізу балади ; виховувати почуття гідності, повагу до людського життя.

Обладнання: портрет Фрідріха Шиллера, текст балади у перекладі  Михайла Ореста, репродукції картин Жана Клуе «Король Франциск l», Вітторе Карпачччо «Портрет лицаря XVIст.», Пізанелло «Портрет принцеси з дому д’Есте».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                              Хід уроку

I. Оголошення теми,  мети, епіграфа уроку.

  • Слово вчителя.

Діти, виходячи з теми нашого уроку та його мети, напишіть, будь ласка, на стікерах,  що ви  очікуєте від сьогоднішнього уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Слово вчителя.

     Зараз ми з вами проведемо «Аукціон знань», перевіримо,чи знаєте ви ознаки літературної та фольклорної балади. На аукціоні ви будете заробляти собі бали. Якщо ви отримаєте жовтий кружечок, то ваша відповідь повністю правильна. А якщо синій – то ви припустили помилку.

1. Що таке балада?

2. Які види балад вам відомі?

3.Чим фольклорна балада відрізняється від літературної?

4.Наведіть приклади балад, де особливе місце займає історичне тло.

5.Чи існував Робін Гуд насправді?

 

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

-Що таке людське життя? ( Дати відповідь методом «Коло ідей».)

  • Слова вчителя.

      Цінність людського життя не може залежати від суб’єктивності судження людей. Бо якби не було так, то людину, яка чимось не подобається іншим, можна було б і знищити. Не можна зводити цінність людського життя до проблеми особистого вибору і смаку. Людське життя завжди і скрізь має бути однаково цінним. Цінність людського життя не можна ставити в залежність від природних якостей і обдарованості індивідуума.

Поетична пауза.

Підготовлений учень читає вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?» 

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

 Очі твої – одні.

 Більше тебе не буде.

 Завтра на цій землі

 Інші ходитимуть люди,

 Інші ходитимуть люди –

 Добрі, ласкаві й злі.

 Сьогодні усе для тебе –

  Озера, гаї, степи.

  І жити спішити треба,

  Кохати спішити треба –

  Гляди ж не проспи!

  Бо ти на землі – людина,

  І хочеш того чи ні –

  Усмішка твоя – єдина,

  Мука твоя – єдина,

  Очі твої – одні.

 

Слово вчителя.

Між тим люди продовжують знищувати одне одного. А оскільки мистецтво відбиває реалії життя, то, на жаль, і в його творах ця тема дуже поширена.

 

 

IV. Сприйняття та засвоєння нових знань.

  • Слово вчителя.

       Тема зіткнення особистості з жорстоким світом знайшла своє відображення в баладі «Рукавичка» Йоганна  Крістофа Фрідріха Шиллера.

Презентація портрета письменника.

«Рольова гра». (Один учень від першої особи розповідає про Шиллера).

Я народився у місті Марбах 10 листопада 1759 року і прожив лише 46 років. Мій батько був полковим лікарем. Навчався я спочатку в латинській школі, а з 14 років у військовому закладі «Академія Карла», тут я провів 8 років. Під час навчання вивчав медицину, юриспруденцію, а також почав писати літературні твори. Вийшовши з військової школи, довгі роки поневірявся Німеччиною в пошуках роботи. Нарешті я оселився у Веймарі, де познайомився з Гете, який став моїм близьким другом. З 1797 року я надсилав Гете не тільки свої листи, а і поетичні твори. А він, в свою чергу, надсилав мені з листами свої твори.

На жаль, на протязі свого життя я хворів на сухоти, терпів матеріальну скруту, але працював до останніх днів свого життя.

  • Слово вчителя.

В основу балади «Рукавичка» покладені реальні історичні події.

Давайте послухаємо повідомлення істориків.

   Сюжет для балади «Рукавичка» Шиллер знайшов у французькій середньовічній хроніці,  де розповідалося про події при дворі французького короля Франциска I (XVI ст.). Прототип героя – славетний лицар Делорж, про хоробрість якого складали легенди. Одна і з них і стала основою для балади.

«Якось, коли Франциск I збирався дивитися на борню левів, одна дама впустила свою рукавичку і сказала закоханому в неї лицарю Делоржу: «Якщо хочете справді переконати мене, що так щиро мене кохаєте, як щоденно в цім присягаєтеся, то підніміть рукавичку». Делорж спустився вниз, взяв рукавичку, що лежала посередині між  жахливими звірами, повернувся на трибуну і кинув дамі в обличчя. Відтоді він уже не хотів ніколи її бачити, незважаючи на неодноразові запрошення та натяки з боку колишньої дами серця.

 

  • Робота з текстом балади.

Виразне читання вчителем балади «Рукавичка».

  •      Яке враження справила на вас ця балада?
  •      Хто з героїв балади  привернув вашу увагу? Чому?

Виразне читання учнями балади.

  •      В чому полягає своєрідність композиційної  побудови  твору? (Композиція балади схожа на монтаж: низка подій зображується почергово).

 

  • Творче  завдання. Усне словесне малювання.
  •      Яким ви уявляєте Делоржа? (Зіставте своє уявлення з картиною В. Карпаччо «Портрет  лицаря XVI ст.»).
  •      Знайти художні описи у творі. ( Це докладний опис хижих звірів).
  •      Яке значення має використання цього прийому у творі? (Це дає уяву читачеві про ту небезпеку, яка загрожувала героєві).

 

  • Творче  завдання. Усне словесне малювання.
  •      Яким ви уявляєте короля?( Зіставте своє уявлення з картиною Ж. Клуе «Король Франциск І»).
  •      Які звірі зображені у баладі? (Лев,тигр,два леопарди).
  •      Подумайте чи є такий вибір випадковим?(Ні, це не випадковість. Лев – цар звірів, а тигри й леопарди сприймаються як його придворні).
  •      Що являють собою придворні? (У баладі відсутні їх описи, лише після вчинку Кунігунди читач бачить «нажахане й здивоване до краю панство», що мовчки позирало на лицаря).
  •      Чи можна говорити про те, які закони моралі панують при дворі? (Жорстокі, адже кинута рукавичка просто примха).

 

  • Творче  завдання. Усне словесне малювання.
  •      Якою ви уявляєте Кунігунду? (Зіставте своє уявлення з картиною Пізанелло «Портрет принцеси з дому д’Есте»).
  •      Подумайте, чи змінюється ставлення Кунігунди до Делоржа протягом твору?(Так. Спочатку вона із презирством ставилася до Делоржа, а потім обіцяла йому близьке щастя).
  •      Подумайте, чи кохала Кунігунда лицаря по-справжньому? (Ні. Адже кохання покликане захищати, оберігати, а не кривдити і посилати на смерть).

 

  • Слово вчителя.

Прийомом «Асоціативний кущ» визначте риси характеру Кунігунди (дівчата) та Делоржа (хлопці).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Евристична бесіда.
  •      Як ви гадаєте, що могло б статися, коли б Делорж не пішов піднімати рукавичку?
  •      Чи мав право герой «кинути рукавичку» Кунігунді?
  •      Як ви розумієте вислів «кинути рукавичку»?

                  Проблемне запитання ( дати відповідь методом «Прес»)

Чи порушив Делорж своїм вчинком закони лицарської честі? (За законами честі лицар повинен служити своїй дамі серця. Делорж виконав її примху, але зрозумів, як його мало цінують).

  • Творча робота в групах «Карусель»

Представники груп записують думки щодо наявності в «Рукавичці» ознак балади, потім обмінюються своїми записами, аналізують роботу однокласників. (Поєднання епічного (оповідь про подію) та ліричного начала (лінія кохання, непряма авторська оцінка подій),наявна соціально-побутова тема із драматичним сюжетом).

  • Робота з епіграфом.
  •      Подумайте, як слова, що є епіграфом до уроку, співвідносяться із вчинками героїв балади. (Кунігунда хотіла посміятися, принизити вірного лицаря, але сміливець не злякався. І посоромленою у своїй ницості виявилася саме горда красуня. А Делорж довів, що він мужня людина з почуттям власної гідності).

V. Рефлексія.

  • Підсумкова бесіда.
  •      Чи можливі описані Шиллером події в сучасному житті?
  •      Як протистояти таким, як Кунігунда, придворним, та жорстокому світу?
  • Аналіз карток очікування.
  •      Діти, чи справдились ваші очікування від уроку?
  • Очікувані результати.

Учень:

  •      характеризує поведінку Кунігунди і Делоржа;
  •      висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у баладі, аргументує свою думку прикладами і цитатами з тексту;
  •      виразно читає і аналізує баладу «Рукавичка».
  • Оцінювання учнів і мотивація оцінок.

VI. Домашнє завдання.

  • Виконати на вибір одне із завдань.

1.Написати твір-роздум на тему «Які загальнолюдські цінності відображено у баладі Фрідріха Шиллера «Рукавичка».

2.Придумати кросворд до вивченої теми.

3.Скласти цитатний план до балади Фрідріха Шиллера «Рукавичка».

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

                                                             

  1 

 

docx
Додано
9 січня
Переглядів
6
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку