Зарубіжна література 7клас
Тема: Уславлення подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками в героїчній баладі «Вересовий трунок» Р.Л.Стівенсона. Фольклорні елементи у творі
Людину можна знищити,
але здолати її неможливо…
Е.Хемінгуей
Мета: поглибити знання учнів про життєвий та творчий шлях Р.Л.Стівенсона, ознайомити їх з історичним тлом балади, проаналізувати її текст, визначити в ньому характерні ознаки літературної балади та вплив фольклорної балади, проаналізувати поведінку персонажів твору; формувати навички виразного читання та аналізу поетичного тексту за технологією критичного мислення; виховувати почуття гордості за незалежну батьківщину, любов до свободи, рідного краю.
Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, виставка книг митця, текст балади «Вересовий трунок» у перекладі Євгена Крижевича,ілюстрації до балади А.Харшака.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.
Хід уроку
І.Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з вами вирушаємо до Англії XIX століття, а звідти, завдяки уяві і творчому натхненню англійського письменника Роберта Льюїса Стівенсона (презентація портрета письменника) – у сиву давнину англійської історії.
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо один із яскравих зразків літературної балади – твір Р.Л.Стівенсона «Вересовий трунок».
На сьогоднішньому уроці ми повинні дати відповіді на такі запитання:
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань.
Ім’я Роберта Льюїса Стівенсона вам уже знайоме. Зверніть, будь ласка, увагу на виставку книг письменника і знайдіть знайомі («Острів скарбів»).
Літературознавець
Р.Л.Стівенсон почав складати вірші ще за дитячих років. Завжди цікавився фольклором, збирав народні легенди. Захоплювався шотландськими баладами. Своїм учителем вважав Роберта Бернса. Стівенсона підкорила простота й виразність його віршів. Перебуваючи у Франції, він ознайомився із творчістю Франсуа Війона, переклав кілька його балад англійською мовою. У 1890 році вийшла його збірка «Балади».
Взявши за основу старовинну легенду, обробивши її в дусі свого часу, Р.Л.Стівенсон створив баладу «Вересовий трунок», тема якої актуальна і тепер.
Історик
Колись давно на території Шотландії жив народ – пікти. За переказами, вони були малі на зріст, але дуже войовничі. Вони здійснювали набіги на римську Британію, в 60-х роках ІV століття дійшли до Лондона.
В VII столітті прийняли християнство. В середині IX століття були завойовані скоттами і змішалися з ними.
Легенда про вересовий напій проголошує право кожного народу на свободу землі, свої традиції. Ідеї волі, патріотизму, честі ніколи не відійдуть на другий план, поки існуватиме людство.
Спогадаймо давню давнину,
Спогадаймо повість незабутню
Про далеку вільную країну,
Про стару Шотландію славутню.
Леся Українка
Пікти – народ, що жив на території Шотландії і чинив запеклий опір завойовникам .
Верес – вічнозелений низенький кущик із дуже дрібним і численним листям та лілово-рожевими або червоними квітками.
Трунок – напій.
Броварі – пивовари.
Можновладець – володар.
Васал – підлеглий короля.
Пучина, нурти – вир.
Буруни – навальні пінисті хвилі.
Верес, вересовий трунок – символ національної незалежності, пролитої за неї крові. Духовної єдності піктів, вільнолюбивого духу народу, символ любові до батьківщини.
І група. Визначити наявність ознак літературної балади у творі «Вересовий трунок». (заповніть другу колонку таблиці).
Характерні ознаки літературної балади |
Наявність ознак літературної балади у творі «Вересовий трунок» |
1.Невеликий за обсягом ліро-епічний твір.
|
|
2.Має конкретного автора.
|
|
3.Проблематика філософська, морально-етична. |
|
4.Відзначається напруженістю сюжету, що часто зумовлений переживаннями героя. |
|
5.Висловлення авторської оцінки подій. |
|
6.Наявність прихованих діалогів. |
|
7.Використання антитези, анафори, рефрену. |
|
ІІ група. Визначити наявність ознак фольклорної балади у творі «Вересовий трунок».
Характерні ознаки фольклорної балади |
Наявність їх у творі |
1.Повязана з історією країни, певними історичними подіями. |
|
2.В основі сюжету балади надзвичайний випадок, драматична, іноді трагічна подія. |
|
3.Увага зосереджена не на самих діях, а на моральних якостях героїв. |
|
4.Часто перемагає зло, герой гине, утверджуючи моральну перемогу над силами зла. |
|
5.Обов’язково наявний діалог. |
|
6.Виражена узагальнена народна мораль. |
|
ІІІ група. Визначте елементи сюжету у баладі «Вересовий трунок».
Експозиція |
Розповідь про піктів, про вересовий трунок, який вони «варили і випивали і … долі раділи своїй» |
Зав’язка |
Знищення піктів шотландським королем |
Розвиток дії |
Прагнення короля дізнатися про секрет вересового напою; захоплення в полон двох останніх піктів – батька й сина; пропозиція батька; убивство хлопчика. |
Кульмінація |
Загибель батька, який не видав таємниці. |
Розв’язка |
|
Твір закінчується не смертю героя, а моральною поразкою короля, який так і не дізнався, як готувати «чарівний напій», навіть знищивши останніх піктів. Як король, він може наказати скарати своїх ворогів, але неспроможний скорити волелюбний народ, навіть винищивши його до останньої людини. Такий кінець є трагічним, але й оптимістичним водночас.
Стояв на скелі батько –
І в ньому жив народ.
Як ви їх розумієте? Які думки вони у вас викликають?
Тема: загибель нескорених піктів та їхнє презирство до короля – вбивці.
Основна думка: боротьба за незалежність і свободу проти вбивць - поневолювачів.
Король Пікти
Жорстокий, пихатий Сміливі, непереможні
Їде, знаходить, вимагає Стоять, вмирають, перемагають
Хоче підкорити непримиренний народ. Не видають своєї таємниці.
Вбивця Патріоти
Хто вийшов переможцем із протистояння піктів і шотландського короля?
Вважаємо, що хоч пікти й загинули, вони не стали рабами, не підкорилися шотландському королю. Адже вересовий трунок – це символ національної незалежності, духовної єдності піктів, духу народу, символ любові до батьківщини. |
Пікти не видали таємниці вересового трунку, але загинули. Ще один мужній народ перестав існувати. Це не можна вважати перемогою. |
Висновок
Піктів не можна вважати переможеними, тому що король – вбивця не заволодів секретом вересового напою, тобто не зламав духу народу.
V.Рефлексія.
Польський поет Адам Міцкевич у баладі «Світязянка» писав:
Вбиймо себе, бо загибель вже, близько.
Смерть від загибелі урятує!
1.У баладі «Вересовий трунок» Р.Л. Стівенсон проголошує… .
2.Мені близька ця балада тим, що… .
3.З головною думкою балади «Вересовий трунок» перегукуються такі твори, вивчені на уроках української літератури, як… .
У баладі «Вересовий трунок» Р.Л.Стівенсон проголошує право кожного на свою свободу. Тому балада виходить за межі шотландської тематики, набуваючи узагальненого, уселюдського значення.
До героїчної боротьби піктів за незалежність звертався й Редьярд Кіплінг.
Його вірш «Заповіт піктів» звучить як гімн маленького народу і заклик до усіх народів боротися за волю і справедливість. (Підготовлений учень читає вірш напам’ять).
Римлянин вбік не зверта –
Марно нещасний вола,
Чавить залізна п’ята
Піктів маленькі тіла.
Та легіони підуть –
Ми встаємо, як трава,
Тільки жалка наша лють,
Здатна лише на слова.
Що ж, хай негідно людьми
Зватися піктам малим,
Ще підкопаємо ми
Ваш набундючений Рим!
Ми непомітні, ми всі,
Як хробаки лісові
Ми – неначе скалка в нозі,
Ми – як трутизна в крові!
Корінь гноїтиме цвіль,
Висушить дуб омела,
Гризтиме дірочки міль –
Впертих ніщо не здола.
Хай нас не видно, та час
Камені точить тверді.
Ви ще помітите нас,
Пізно лиш буде тоді!
Хай ми занадто слабкі
Вибороть волю свою –
Прийдуть народи, які
Подолають в бою.
Пікти, одвічні раби,
Скрізь проведуть вражу рать,
Стануть на римські гроби
Й будуть на них танцювать!
(Переклад М.Стріхи)
Учень:
VI. Домашнє завдання (на вибір учнів).
1. Скласти кросворд за вивченою темою.
2.Написати твір-роздум: «Як події балади «Вересовий трунок» перегукуються із нашим сьогоденням та заради яких ідеалів варто жертвувати життям».