Йоганн Вольфганг Гете "Вільшаний Король", "Травнева пісня"

Про матеріал

Урок присвячений поетичному спадку Йоганна Вольфганга Гете, який є одним із найвизначніших представників німецької літератури. Учні ознайомлюються з його ліричними творами, що охоплюють різноманітні теми, від любові до природи, філософії та роздумів про сенс життя.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Йоганн Вольфганг Гете(1749—1832)Життя і поезія не розпадаються в нього на два окремі світи: його життя було його поезією, його поезія була його життя. І. ТУРГЕНЄВ

Номер слайду 2

німецький поет, прозаїк, драматург,філософ і державний діяч. Найвідоміші твори: драма «Гец фон Берліхінген» (1773), трагедія «Іфігенія в Тавриді» (1787), роман «Страждання молодого Вертера» (1774), поема «Герман і Доротея» (1797), балади «Вільшаний король» (1782), «Коринфська наречена» (1797), поема «Фауст» (1808—1831).

Номер слайду 3

Народився в м. Франкфурті-на-Майні у знатній родині, отримав ґрунтовну домашню освіту. Згодом вивчав право, медицину, філософію і літературу в Лейпцизькому і Страсбурзькому університетах. Володів французькою, італійською, давньогрецькою, латинською мовами, чудово їздив верхи. Досконало знався на каменях і металах. З 1775 р. поет живе у Веймарі. Герцог Карл Август запрошує молодого талановитого письменника на посаду радника Веймарського двору. Ґете погоджується, і незабаром Веймар стає осередком німецької культури. З часом письменника призначають першим міністром, у його руках зосередились влада, фінанси, промисловість. За 10 років служби Ґете майже нічого не пише, присвятивши себе державній службі. Згодом переконується, що досягти прогресивних змін неможливо. Розчарований, він покидає Веймар. Подорожує Італією, яка надихає поета на творчість своєю давньою культурою.

Номер слайду 4

Ґете повертається до Веймара, але для того, щоб зайнятися літературною працею. Цей період творчості Ґете (кінець 80-х — початок 90-х років) дослідники називають «веймарським класицизмом». Для його творів характерні бунтарські мотиви, але водночас він проявляє і врівноваженість, стриманість. Ґете-гуманіст глибоко переконаний, що обов’язок кожної людини — вдосконалювати в міру своїх можливостей навколишній світ, прикрашати землю, не допускати насильства й несправедливості. Талант Ґете універсальний: він писав у різних жанрах, вільно відтворював історію різних історичних епох, майстерно розкривав внутрішній світ людини. Творчість Ґете — вершина німецької культури епохи Просвітництва

Номер слайду 5

У 1770 — 1775 рр. Гете боровся за національну самобутність німецької літератури. Лірика цього періоду життєрадісна, близька до народної поезії, сповнена пантеїстичних настроїв ("Побачення і розлука", "Дика троянда", "Травнева пісня"). В уривку "Прометей" (1773) виражений протест проти тиранії. Революціонери у мистецтві прокладали шлях новому літературному напряму — романтизму.

Номер слайду 6

Той, хто не сподівається мати мільйон читачів, не повинен писати ані рядка Й. В. Гете«ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ»

Номер слайду 7

В основі балади Гете – старонорвезька народна балада “Танець ельфів” та датська народна пісня «Дочка короля ельфів». Гете у своїй баладі «Вільшаний король» використовує фольклорні мотиви, переосмислює згадані легенди, вкладаючи у неї моральний і філософський зміст. Сюжет ліричного твору. Батько з сином повертаються лісом додому вночі, бо затрималися. Хлопчик чує, як до нього звертається Вільшаний король, кличе його до себе, але батько не зважає на переживання сина, мотивуючи це багатою дитячою фантазією. Кульмінацією та одночасно розв’язкою твору є загибель хлопчика, який все-таки потрапляє до Вільшаного короля.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Хто пізно так мчить у час нічний?То їде батько, з ним син малий. Чогось боїться і мерзне син —Малого тулить і гріє він.— Чому тремтиш ти, мій сину, щомить?— Король вільшаний он там стоїть!Він у короні, хвостатий пан!— То, сину, вранішній туман!"Любе дитя, до мене мерщій!Будемо гратись в оселі моїй,Квіти прекрасні знайду тобі я,У злото матуся одягне моя".— Мій тату, мій тату, яке страшне!Як надить вільшаний король мене!— Годі, маля, заспокойся, маля!То вітер колише в гаю гілля!"Хлопчику любий, іди ж до нас!Дочки мої у танку в цей час,Дочки мої тебе прийдуть стрічать,Вітати, співати, тебе колихать!"— Мій тату, мій тату, туди подивись!Он королівни вільшані зійшлись!— Не бійся, мій синку! Повір мені: То верби сивіють в далині!"Мені, хлопче, люба краса твоя!З неволі чи з волі візьму тебе я!"— Мій тату, мій тату, він нас догнав!Ой, як болюче мене він обняв!Батькові страшно, батько спішить,В руках його хлопчик бідний кричить;Насилу додому доїхав він,В руках уже мертвий лежав його син. Переклад М. Рильського

Номер слайду 10

Рік написання – 1782 Жанр – балада. Тема: Страх людини перед таємничими силами природиІдея: Небезпечно втручатися у світ природи, це загрожує життю. Світ природи — таємничий. Він приваблює і лякає людину одночасно. До кінця пізнати природу неможливо. Настрій балади – тривожний, трагічний, напружений, знервований

Номер слайду 11

Образи-символи баладивільшаний король — природаніч — стихія непізнаного, нерозвинених можливостей; стихія злих сил.вітер — символ руйнації й оновлення; дух (подих) Всесвіту; символ свободи, швидкості.туман — символ блукання і невизначеності шляху;верба — символ печалі, туги, долі;хлопчик — людствовільха — (низинне дерево) — символ поєднання в одне ціле води і землі.батько й син — втілення різних поглядів на світ, природутупіт коня — рух природи й людства вперед

Номер слайду 12

КОНФЛІКТИ ТВОРУдорослий – дитинабатько – синжиття – смертьнадія – відчайреальне – фантастичне. Реальне — вночі батько з сином повертається додому через ліс; нічні страхи дитини; хвороба і смерть хлопчика. Фантастичне — вільшаний король, його доньки, олюднення природи.

Номер слайду 13

Характеристика героїв{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Вільшаний король. Син. Батько. Таємничий Вразливий. Впевнений. Принадливий. Має сумніви Сміливий. Чарівний. Довіряє батькові Боїться за сина Могутній Вразливий Люблячий. Лякаючий Ніжний Поспішливий

Номер слайду 14

Художні засоби. Епітети: вільшаний король, хвостатий пан, вранішній туман, любе дитя, квіти прекрасні. Порівняння: Хвостатий пан – вранішній туман;Повторення: Мій тату, мій тату…Метафори: Верби сивіють. Поезія «Вільшаний король» була створена Гете у рамках мистецького змагання 1797 року з Фрідріхом Шиллером у Веймарі

Номер слайду 15

«Травнева пісня»«природа захотіла дізнатися, якою вона є, і... створила Гете»

Номер слайду 16

Історія створення. Вірш «Травнева пісня» був написаний Гете на початку 80-х років XVIII століття у страсбурзький період навчання молодого поета (вірогідно, у травні 1771 року). Перша публікація - 1774 рік. У цьому вірші знайшло поетичне втілення кохання Гете до Фредеріки Бріон, доньки священника із селища Зезенгейм неподалік від Страсбурга. Фредеріка була у цей час музою молодого Гете, їй він присвятив цикл віршів про кохання, які надсилав дівчині як любовні листи. З від’їздом Гете із Страсбурга їхні стосунки припинилися, але Фредеріка так і залишилася вірною своєму юнацькому коханню до останніх днів. Вона ніколи не виходила заміж і жила спогадами про дивовижне романтичне кохання до Гете. Фредеріка Бріон увійшла в історію німецької культури під іменем Фредеріки із Зезенгейма й стала символом романтичної вірності першому коханню.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Тема: возвеличення любові, що освітлює життя й дарує щастя людині.Ідея: Зображення кохання через образи природи. Основна думка: автор хоче нам сказати, що потрібно бачити прекрасне через прості речі. Вірш “Травнева пісня” Гете написав у віці 22 років.

Номер слайду 20

ХУДОЖНІ ЗАСОБИЕпітети: “зимнім сні”, “барвисті квіти”, “пташині хори”, “любов ясна”, “свіжим лугам”, “ранніх нагірних хмар”, “дівчатко любе”, “дівча ясне”, “гарячим чуттям”. Метафора: сміється природа. Порівняння: сміється природа, як сяє сонце. Риторичні оклики: Любов моя, ти світлий чар! Дівчатко любе, дівча ясне! Як зір твій сяє: ти любиш мене! О земле, сонце, любов ясна!Анафора: Як жайворонок – повітря й спів, Як чиста квітка – росу полі

Номер слайду 21

Літературний диктант1. У поезії “Травнева пісня” показано закоханість у… (життя, дівчину).2. Які два мотиви звучать у поезії “Травнева пісня”? (Замилування весняною природою і щасливі любовні переживання.)3. Балада – це… (невеликий ліро-епічний твір із драматично напруженим сюжетом).4. Тема балади “Вільшаний король” (Страх людини перед таємничими силами природи.)5. Які два плани має балада “Вільшаний король”? (Реальний і фантастично – міфологічний.)6. Лірика Гете пов’‎язана з традиціями… (народної поезії).7. Задум балади “Вільшаний король” пов’‎язаний із.. (данськими народними баладами).8. У якій формі побудована балада “Вільшаний король”? (У формі діалогу батько – син, вільшаний король – маленький хлопчик.)9. Яким розміром написана поезія “Травнева пісня”? (Ямбом.)

Номер слайду 22

ЦЕ ЦІКАВО…

pptx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Міляновська Н.Р.)
Додано
21 березня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку