Югославія в міжвоєнний період (1918 – 1939 рр.)

Про матеріал
Автор пропонує конспект для самопідготовки учня (студента) з елементами додаткових матеріалів для ефективного засвоєння навчального матеріалу. Матеріал адаптовано до підручника "Всесвітня історія" для 10 класу за редакцією Гісема О.В. та Мартинюка О.О. (рівень стандарту). Вид.-"Ранок", 2018р.
Перегляд файлу

Конспект самопідготовки

ТЕМА ЗАНЯТТЯ: «Югославія в міжвоєнний період (1918 – 1939 рр.)»

 

План заняття:

1. Утворення Королівства сербів, хорватів, словенців.

2. Видовданська конституція.

З. Національне питання.

4. Державні перевороти 1929 р. та 1941 р.

 

1.     Восени 1918 р. південнослов’янські землі Австро-Угорщини були охоплені селянськими виступами, а в армії та на фронті відбувались революційні виступи. Італійська армія намагалась захопити слов’янські землі на узбережжі Адриатичного моря. За такої ситуації 5 – 6 жовтня 1918 р. у Загребі (Хорватія) на нараді представників різних партій з усіх південнослов’янських земель Австро-Угорщини було утворено Народне віче словенців, хорватів і сербів, яке проголосило Державу словенців, хорватів і сербів. Але новостворена держава проіснувала недовго: селянський рух не вщухав, Італія не відмовилась від своїх експансіоністських намірів, країна не здобула офіційного міжнародного визнання. В таких умовах молода держава була змушена піти на союз із Сербією.

 

Запам’ятай:  1 грудня 1918 р. –Держава СХС об’єдналась із Сербією, що привело до утворення єдиної південнослов’янської держави – Королівства сербів, хорватів, словенців (Королівства СХС). До його складу згодом увійшла Чорногорія.

 

 Нова держава була конституційною монархією на чолі з сербською королівською династією Карагеоргієвичів.

 

2.       28 червня 1921 р., в день святого Вида (сербською видов дан, у річницю битви на Косовому полі 1389 р.), Установчі збори прийняли конституцію, що дістала назву Видовданської. Королю надавались значні права щодо здійснення як законодавчої, так і виконавчої влади: він був головнокомандуючим збройних сил, призначав прем’єр-міністра, міг ввести в країні надзвичайний стан, зупинити дію конституції. Парламент країни – Народна скупщина, був обмежений в своїх правах.

 Таким чином, було закріплено унітарний устрій Королівства СХС. Домінуюче становище в країні здобула сербська еліта.                      

 

              Поміркуй: Чому Видовданська конституція була побудована не на принципах демократизму, а тоталітаризму?  Обгрунтуй свою відповідь.

3. Найбільш гострим питанням для Королівства СХС стала національна великосербська політика, яку проводили король і уряд. Крім цього, в країні були дуже гострими релігійні суперечності, що пояснювалися належністю народів королівства до різних віросповідань: православного (серби і чорногорці), католицького (хорвати і словенці), мусульманського (боснійські серби). В економічному аспекті найбільш розвинутими регіонами були Словенія і Хорватія, яких не влаштовувала відсутність реальної влади у новій державі. Гострі протиріччя проявилися і в зовнішньополітичній діяльності: Хорватія традиційно орієнтувалась на Німеччину, Словенія – на Австрію,Сербія – на Росію, а Боснія – на Туреччину.

 Таким чином, все це призвело до розгортання сепаратистських рухів хорватів, словенців і мусульман, які вимагали зрівняння в правах всіх народів і надання автономії.

 

Запам’ятай: -    6 січня 1929 р. – король Александр опублікував маніфест, згідно з яким скасовувалася Видовданська конституція,розпускались Народна скупщина і всі партії та організації, що проводили антидержавну політику. Король перебрав на себе всю повноту влади. В країні було встановлено монархічну диктатуру;

-          восени 1929 р. – Королівство СХС було 

     перейменовано в Королівство Югославія.

 

 В країні було проведено адміністративну реформу, що повинна була сприяти посиленню централізації країни.

 Встановлення монархічної диктатури збіглося із світовою економічною кризою. Промислове виробництво скоротилося на ½,  зросли ціни на продовольство. Паралельно відбувається посилення сепаратистських настроїв в суспільстві. В Хорватії виникає фашистська партія усташів на чолі з                  А. Павеличем, яка почала вдаватись до терористичних актів. Монархічна влада була змушена маневрувати, і в жовтні 1931 р. в Югославії була прийнята нова конституція. Вона відновила деякі демократичні права і свободи, але не розв’язала існуючих проблем, особливо національну.

 Югославія традиційно продовжувала поширювати зв’язки із Францією. Це не подобалось Німеччині та Італії. В жовтні 1934 р. у Марселі короля Александра та міністра іноземних справ Франції було вбито хорватськими усташами за таємної участі Німеччини (операція„Тевтонський меч”). Після смерті Александра королем став його син Петар ІІ (11 років), а регентом – принц Павел. Югославія у зовнішніх зносинах почала орієнтуватись на Німеччину та Італію. В 1937 році країна уклала договори з Італією та Болгарією, в 1938 році визнала аншлюс Австрії, цього ж року Югославія вийшла з Малої Антанти. В 1939 р. під тиском Німеччини Хорватії було надано автономію. Врешті-решт 25 березня 1941 р. уряд Д. Цвєтковича підписав протокол про приєднання Югославії до Троїстого пакту (Антикомінтернівського пакту), - країна стала союзницею Німеччини, Італії,Японії. Це викликало вибух невдоволення серед населення.

 

Запам’ятай: 27 березня 1941 р. – відбувся державний переворот, внаслідок якого було усунуто від влади регента принца Павела та уряд Д. Цвєтковича, а Петара ІІ короновано.

  

 Новий уряд очолив Д. Симович, який розірвав стосунки з країнами фашистського блоку, і орієнтувався у своїй              політиці на Великобританію та СРСР. Такий перебіг подій не влаштовував Німеччину. 6 квітня 1941 р.  німецькі війська вдерлися в Югославію і за два тижні окупували її територію. Хорватія оголосила свою незалежність і стала союзницею країн Троїстого пакту, решта території Югославії була поділена між Болгарією, Угорщиною, Німеччиною та Італією.

   

   Поміркуй:  Чому південнослов’янським народам так і не вдалося

                                         створити міцну, дійсно єдину потужну державу?

 

 

Домашнє завдання: [1]  - § 20; дай відповіді на поставлені запитання.

 

docx
До підручника
Всесвітня історія (профільний рівень) 10 клас (Ладиченко Т.В., Осмоловський С.О.)
Додано
26 січня
Переглядів
932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку