Тема. Юридична відповідальність: поняття, підстави, види.
Мета: ознайомити учнів з ознаками, принципами і видами юридичної відповідальності; вдосконалити вміння учнів розв`язувати правові ситуації, пояснювати юридичні терміни, аналізувати різні джерела інформації, працювати в групах, парах, загальному колі; виховувати в учнів правову культуру та розуміння невідворотності юридичної відповідальності в разі скоєння правопорушення.
Очікуванні результати:
Тип уроку : урок формування вмінь і навичок.
Форма уроку: урок розвитку критичного мислення.
Методичні прийоми:
Асоціативний кущ, робота в парах і групах, аналіз правової ситуації, робота з юридичними термінами, фішбоун, сінквейн.
Обладнання: підручник – Т.М. Філіпенко, В.Л. Сутковий. Правознавство, 9 клас;
ноутбук, мультимедійна презентація; роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Виклик, або Вступна частина уроку
За допомогою прийому «Асоціативний кущ» учні актуалізують опорні знання.
Вчитель. На попередньому уроці ви дізналися, що таке правопорушення. А зараз давайте складемо схему та згадаємо цей матеріал.
Отже, згадавши тему правопорушення, сьогодні на уроці ми розглянемо тему: «Юридична відповідальність: поняття, підстави, види» та дізнаємося, яка відповідальність наступає за порушення закону.
ІІ. Осмислення.
На даному етапі уроку ми повинні розглянути наступні питання:
1. Поняття та підстави юридичної відповідальноті.
2. Види юридичної відповідальності.
Робота в парах.
Учням пропонується опрацювати І пункт ст. 56-57, юридичні терміни та виділити в тексті слова-маркери і поставити до них закриті або відкриті запитання.
Робота в групах.
Учні отримують схему: «Види юридичної відповідальності», а також конкретну ситуацію, де потрібно визначити вид правопорушення та юридичної відповідальності. Також група має змоделювати свою ситуацію на будь-який вид відповідальності та представити свої результати.
І група.
Викладач без поважних причин не з’явився у навчальному закладі у день, коли за розкладом занять у нього є «пари». Тим самим він порушив Правила внутрішнього трудового розпорядку і поставив під сумнів виконання навчального плану. За таке порушення працівнику може бути оголошена догана.
ІІ група.
Іван, 16 років, та Олексій, 17 років, перебуваючи у стані алкогольного сп’яніння, нецензурно лаялися й образили відвідувачів та охоронця нічного клубу, який намагався їх вивести на вулицю.
ІІІ група.
Громадянин М., працюючи фрезерувальником на підприємстві, внаслідок необережного поводження пошкодив робочий інструмент, який був наданий йому в користування.
ІV група.
Громадянин В. придбав холодильник. Коли його встановили працівники сервісної служби супермаркету електроніки, він пропрацював 2 години й почав замість замороження продуктів нагрівати їх. Чоловік викликав представників сервісної служби та вони забрали холодильник для ремонту. Коли холодильник не повернули з ремонту через 2 місяці і 4 дні, мотивуючи тим, що чекають на запчастину з країни-виробника, громадянин В. подав до суду, вимагаючи надати інший товар та виплатити неустойку.
V група.
Друзі вирішили розглянути, як влаштована рушниця, яку придбали батьки одного із них. Один з них навів рушницю на іншого і натиснув на курок. Раптом, не очікувано для обох, пролунав постріл і один з підлітків помер.
ІІІ. Рефлексія, або підбиття підсумків.
Скласти схему «Фішбоун», де відобразити види юридичної відповідальності.
Висновок
Тема
Скласти сінквейн «Відповідальність»
1 рядок – 1 слово – головна тема/об’єкт обговорень (іменник чи займенник)
2 рядок – 2 слова , що описують властивості/ознаки/характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники).
3 рядок – 3 слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники)
4 рядок – фраза з 4 слів, де автор висловлює особисте ставлення до теми
5 рядок – слово-резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта.
1.Відповідальність
2.Кримінальна, адміністративна
3. Порушувати, зазнати, притягуватися
4. Закон один для всіх.
5. Обов’язок.
ІV. Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання: параграф 8 ст. 55-59 опрацювати, розв’зати ситуацію ст. 59.