Юридичний потяг
(правова експрес-гра,
9 кл.)
Мета: закріпити знання учнями Конституції України; формувати вміння швидко орієнтуватись у правознавчому матеріалі, поглибити та зміцнити правові знання учнів, розширити їхній правознавчий світогляд; навчати дітей практично використовувати теоретичні знання; розвивати вміння використовувати правові джерела для аналізу правових ситуацій, уміння формувати власну позицію та доводити її; викликати інтерес до школи та навчання, виробляти навички володіння правовою термінологією, працювати з додатковою літературою у сфері права, зіставляти факти та робити висновки; виховувати в учнів повагу до законів, почуття гідності, обов'язку та відповідальності за власні справи, уміння аналізувати свої вчинки та коригувати дії.
Методичне забезпечення: вислови видатних людей, прислів'я, картки з юридичними завданнями, картки з правовими ситуаціями, «Дерево пізнання», кросворд, таблиця «Права й обов'язки».
ХІД ПРОВЕДЕННЯ
“Правова предметна компетентність передбачає формування в учневі системи правових знань, умінь, навичок, ставлення, цінностей для забезпечення можливості задовольняти індивідуальні та соціальні потреби.”
Л. Т. Рябовол
1-й ведучий. Шкільні роки:— особливий час людського життя. У підлітковому віці настає період, коли немовби вперше дивишся на себе збоку, очима інших: який я, яка я? Починаєш вимогливіше ставитись до себе: «Мені вже чотирнадцять», «п'ятнадцять з половиною»... Замислюєшся над тим, як стати таким (такою), щоб не було соромно за свої вчинки.
2-й ведучий. Як стати справжньою людиною? Народна мудрість каже: «Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю». Отже, і від тебе, насамперед, залежить твоя доля, доля громадянина України.
1-й ведучий. У нашому складному світі кожен перебуває у сфері дії певних юридичних установок, які регулюють щоденні права, обов'язки та притягають до відповідальності за аморальні вчинки.
Виходить богиня правосуддя Феміда, говорить під тиху музику.
Феміда. Сьогодні ми з вами зібрались у вагоні-ресторані юридичного поїзда на засідання «Обов'язок. Відповідальність. Совість», щоб отримати солідний багаж знань із правознавства. На нас чекають цікаві зупинки, нелегкі випробування та свіжість відкриттів. А щоб приємнішим був початок шляху, для вас прозвучить пісня. Вокальна група виконує пісню «Школа».
“Порушувати закони — це все одно, що рубати гілку, на якій сидимо.”
В. Сухомлинський
ЗУПИНКА «ШКІЛЬНА»
2-й ведучий. Наш поїзд прибуває до зупинки під назвою «Шкільна».
Лунає дзвоник. На фоні веселої музики діти імітують розваги. Один учень віддаляється від групи.
Учениця. Знову з уроків тікаєш, Петров?
Петров. Я захворів.
Учениця. Знаємо, як ти хворієш. А цікаво, який у тебе діагноз?
Петров. Та відчепіться ви! Я поспішаю. У мене, між іншим, крім вашої школи, чимало інших справ.
Учениця. Ти знову за своє? Так нічого і не зрозумів. Я тобі більше нічого не скажу, окрім того, що запропоную тобі вирушити з нами в подорож. Повір, ти не пожалкуєш.
1-й ведучий. Сьогодні в статті 53 Конституції України записано, що загальна середня освіта обов'язкова для кожного громадянина України. Кожен користується правом на здобуття освіти, але крім права, ви маєте обов'язок навчатися так, щоб на майбутнє принести користь державі.
2-й ведучий. Сучасний світ — це перехід від суспільства індустріального до інформаційного. Вчені встановили, що людина з освітою в 2-3 рази швидше опановує професію, а 16-18-річний юнак за рік здатний засвоїти стільки інформації, скільки 30-річна особа за три роки. Отже, сам час вимагає: «Не хочеш відставати від життя — навчайся», — і навчатись потрібно саме в молодому віці.
1-й ведучий. Ось послухайте рядки великого просвітителя-гуманіста Г. С. Сковороди, який писав до свого друга: «О, мій найдорожчий Михайле, стережися ці деньки витрачати на пусте. Пам'ятай, що вони скарб. Пам'ятай, що ніщо так швидко не минає, як юність. Загублений той час, який ти не витратив на навчання».
2-й ведучий. Давайте залучимось до скарбниці знань завдяки гілочці з «Дерева пізнання».
Учні по черзі витягують листя із прислів'ями.
Прислів'я
1. Без науки — як без очей.
2. Вік живи — вік учись.
3. Згаяного часу — конем не здоженеш.
4. Вчений іде — а неук спотикається.
5. Без муки — немає науки.
6. Коріння навчання важке, зате -плоди його легкі.
7. Не кажи не вмію — а кажи навчуся.
8. Здобудеш освіту — побачиш більше світу.
1-й ведучий. Великий педагог Василь Сухомлинський писав: «Постав над собою 100 вчителів, і вони виявляться безсилими, якщо ти не зможеш примусити себе та вимагати від себе».
Феміда. Ми всі маємо розуміти нерозривну єдність прав і обов'язків у демократичному суспільстві. Дякую за співпрацю, можна вважати, що ми вдало провели час-на першій-зупинці та зараз вирушаємо далі.
ЗУПИНКА «ОБОВ'ЯЗКИ»
Феміда. Дорога привела нас на зупинку «Обов'язки». Тут на нас чекає допитливий представник мас-медіа, який вже підготувався взяти інтерв'ю в юних правознавців, які їдуть у нашому поїзді. Як ви вже здогадалися, журналіста цікавитимуть знання Основного Закону України. Відповідайте змістовно, бо це дуже важливо для преси.
Люди, будьте людяними! Це ваш перший обов'язок.
Ж.-Ж. Руссо
Блок запитань
1. За допомогою Конституції України перелічіть головні обов'язки громадян України. (Захищати Батьківщину, незалежність і територіальну цілісність України; поважати її державні символи; дотримувати Конституції та законів України; спланувати податки та збори, встановлені законом.)
2. Яка освіта згідно зі статтею 53 Конституції України є обов'язковою? (Повна загальна освіта.)
3. Що є головним обов'язком держави? (Утвердження та забезпечення прав і свобод людини.)
4. Які види податків вам відомі? (Податок на прибуток підприємств, податок з доходів фізичних осіб.)
Феміда. Юні правознавці правильно відповіли на поставлені запитання, а отже, зможуть розв'язати кросворд за темою «Конституційні обов'язки громадян України».
ЗУПИНКА «ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ»
Феміда. Дякую за напружену працю. Ось так блискавично ви довели, що наш Основний Закон ви вивчили скрупульозно та зацікавлено. Ми в'їжджаємо до реструктурованого міста, яке має вагому назву, — «Відповідальність».
Евристична бесіда
Учитель. Шановні учні, поясніть своє розуміння поняття «відповідальність». (Відповідальність — етична категорія, яка означає усвідомлення індивідом свого обов'язку перед суспільством, людством. Якою мірою людина виконує свій обов'язок чи якою мірою вона винна в його невиконанні — це і є питання моральної відповідальності. Категорію відповідальності тісно пов'язано з уявленням про свободу людини. Очевидно, що без свободи людська особистість не була б у змозі відповідати за свої вчинки.)
Юридичний семафор
Учитель. Установіть юридичну відповідальність.
1. Пошкодження парти в школі. (Матеріальна.)
2. Запізнення на урок. (Дисциплінарна.)
3. Безквитковий проїзд у транспорті. (Адміністративна.)
4. Продаж наркотичних засобів. (Кримінальна.)
5. Пошкодження бібліотечної книги. (Матеріальна.)
6. Поява на роботі в нетверезому стані. (Дисциплінарна.)
7. Несплата комунальних послуг. (Адміністративна.)
8. Невчасне постачання до магазину товару. (Цивільно-правова.)
9. Крадіжка державного майна. (Кримінальна.)
10. Керування автомобілем у нетверезому стані. (Дисциплінарна.)
ЗУПИНКА «СОВІСТЬ»
Феміда. Ми рушаємо далі, і на нас чекають нові пригоди та випробування. Перед нами попереджувальний знак: «Увага! Дискусія!». Тут же бачимо пам'ятку «Як проводити дискусію?».
Пам'ятка
1. Чітко визначте основну суть і мету свого повідомлення.
2. Говоріть чітко, доводьте сказане фактами.
3. Слідкуйте за правильністю мови.
4. Поважайте думку опонентів.
5. Не зловживайте часом.
Феміда. Отже, на нас чекає словесний поєдинок на тему «Совість — очі людської душі».
Учасники висловлюються на запропоновану тему. (Совість — це почуття й усвідомлення людиною відповідальності за свою поведінку, вчинки перед собою, людьми, суспільством. Ця риса допомагає людині контролювати виконання своїх обов'язків перед суспільством і собою, що суспільство визначає як показник досконалості. Самооцінний характер совісті е почуттям морального задоволення або незадоволення своїми вчинками. Здатність перейматися думками та почуттями інших людей засвідчує духовність, інтелектуальну досконалість особи. Кожна історична епоха створила своїх героїв честі, совісті та гідності, образи яких відбито в народній культурі.)
Феміда. Результат дискусії — істина, що совість — це очі людської душі.
ЗУПИНКА «СТУДЕНТСЬКА»
Феміда. Ось ми вже мандруємо до кінцевої зупинки під назвою «Студентська». Тут студент Невстигайко просить допомогти йому відповісти на запитання, адже в закладі володарює суворий консультант із питань термінології. Відповіді слід давати одразу, без роздумів.
Блок термінів
1. Люди, які перебувають на території певної держави. (Громадяни.)
2. Суспільно-небезпечний вчинок. (Злочин.)
3. Дії, вчинені з метою захисту інтересів чи прав особи, яка захищається. (Необхідна оборона.)
4. Психічне ставлення особи до протиправної поведінки. (Провина.)
5. Одна із форм оскарження судових рішень, що має право переглядати справу. (Амністія.)
6. Об'єднані та систематизовані за певними сферами норми права. (Кодекс.)
7. Нормативний акт вищої юридичної чинності. (Закон.)
8. Повноважний представник народу в органах державної влади. (Депутат.)
9. Сукупність матеріальних цінностей, які належать власникові. (Майно.)
Феміда. Дякую всім учасникам подорожі за співпрацю. А тепер запитання
до учня Петрова: що корисного ти взяв для себе з цієї юридичної експрес-гри?
Петров. Хочу відповідально ставитись до обов'язків учня, щоб добре навчатися та на майбутнє вступити до юридичної академії.