КЗ «Гутянський ліцей» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області
Екологічна грамотність як складова ціннісних орієнтирів сучасної людини
Підготував: вчитель ЗЗСО
Євгенія ШУТКА
2024
Життєдіяльність людини в повній мірі залежить від благополуччя навколишнього природного середовища. Небезпека самознищення людини в результаті необдуманого природокористування потребує негайного перегляду основних поглядів на відношення людини до природи.
Провідна роль у формуванні екологічно вихованої особистості належить навчальним закладам, які на основі базових знань, умінь і навиків, логічно продовжують гуманітарний напрям екологічної культури як складової національної культури.
Шлях до формування високої екологічної грамотності лежить через ефективну екологічну освіту та виховання, які здійснюються в процесі навчання, виховання, самоосвіти, а також на власному життєвому досвіді.
При цьому екологічна грамотність виступає адаптаційним чинником людини до змін умов навколишнього середовища, яка ґрунтується на історичній взаємодії із світом природи, забезпечуючи гармонійне співіснування з довкіллям і виражається у наукових знаннях, способах практичного засвоєння моральних норм, ціннісних орієнтацій та культурних традицій.
Наша епоха – час великої дисгармонії між зовнішньою культурою, що проявляється в здатності людини створювати видатні твори мистецтва, та внутрішньою культурою, дефіцит якої викликав глобальну екологічну кризу.
Екологічна грамотність є складовою сучасної культури. Вона характеризується глибоким і узагальнюючим осмисленням важливості екологічних проблем для майбутнього розвитку людства. Екологічна грамотність спрямована, з одного боку, на звільнення людини від жорсткої природної детермінації, а з іншого – на гармонізацію відносин між суспільством і навколишнім середовищем
Стрижневими елементами формування екологічної грамотності є:
Школа - один із інститутів розвитку екологічної грамотності дитини. Я – шкільний вчитель біології і класний керівник, одним із завдань якого є розвиток екологічної культури, нормам і зразкам поведінки у навколишньому середовищі.
Уроки біології, екології, робота екологічного гуртка «Пролісок» , виховні заходи - це шляхи, через які я намагаюся формувати потребу в самопізнанні, ствердженні як особистості, самореалізації, що зумовлю поведінку школяра на певному віковому етапі. Свої уроки я спрямовую на послідовне формування й розвиток усіх складових процесу самовдосконалення: від умінь навчання й культури розумової праці в середній ланці до активної самостійної пізнавальної діяльності, потреби в самоосвіті в старших класах.
Нині школа є відкритою соціальною системою, яка передбачає проведення уроків, позаурочних заходів за межами школи, у майстернях, на свіжому повітрі, у будинку культури, музеях. Я під час викладання біології та екології практикую уроки в живій природі, які проводяться на загальних педагогічних принципах: вільного вибору, відкритості, діяльності, зворотнього зв'язку, підтвердження реальності життя його красу, неповторність, безцінність (фото 1). Під час таких уроків поглиблюються, урізноманітнюються знання про життя, взаємозв'язки, роль людини в системі живої природи. Учні не тільки спостерігають кольорову гаму живого, але й сприймають осмислено його колір, розміри, запах, звуки. Спілкування з природою викликає в дітей не тільки старання більше дізнатись, але й охороняти, збагачувати.
Фото 1. Уроки біології в живій природі
К.Д. Ушинський підкреслював, що чудовий краєвид має такий великий виховний вплив на розвиток молодої душі, з яким важко змагатися впливові педагога, що день, проведений веред гаїв, полів, вартий багатьох тижнів, проведених на навчальних лавах.
З'явилась унікальна можливість за допомогою комп'ютерів інтенсифікувати, активізувати, оптимізувати багатоскладовий процес засвоєння знань, вмінь, навичок, способів творчої діяльності. Для мене комп'ютер – це інструмент, за допомогою якого я намагаюся зробити навчання більш цікавим, швидким, простим, а отримані знання більш глибокими й узагальненими.
Робота в групах, творчих об’єднаннях, участь у різноманітних конкурсах, акціях, участь у корисних справах є початковими ланками соціалізації особистості, в процесі якої здобувається практичний досвід екологічної культуризації. Проведення уроків-міні-проектів показало, що пошук потрібної інформації, систематизація, презентація роботи для учнів є набагато цікавішою та результативнішою, ніж стандартне використання підручника й зошита (дод. 1). Завдяки інтернету мої учні беруть участь у різноманітних конкурсах («Екологічна
грамотність» від «ВСЕ ОСВІТА»), тестуваннях, олімпіадах, підготовці до ЗНО тощо (фото 2).
Нині використання інтерактивних, мультиме дійних технологій - невід'ємна умова сучас ного соціуму. Уміння грамотно користуватися інформа ційними технологіями дозволяють учневі в майбутньому не тільки виробляти будь-яку продукцію, але й досліджу вати кожну клітинку нашого організму.
Фото 2. Участь учнів 9 класу у онлайн конкурсі
«Екологічна грамотність» від «Всеосвіта»
Розвиваючи екологічно грамотну особистість, я намагаюся охопии всі етапи життєвого шляху людини, протягом якого вона засвоює та використовує цінності екологічної культури.
Кількісне накопичення засвоєних екологічних цінностей у певний період переходить у нову якість. Ціннісне ставлення до природи – одне із завдань сучасного вчителя біології.
Учні добре знають, як поводитись, щоб не нанести збитку природі, багато говоримо на уроках біології та екології про її захист. Проблема сміття – одна із глобальних проблем людства, яка не оминула і наше селище. Скляні та пластикові пляшки, упаковки від сухариків, чипсів, поліетиленові пакети – все це мешканці Гут часто кидають собі під ноги і не задумуються про наслідки. Але треба кожному почати із себе, душею відчути єдність з природою. Формуючи екологічно-компетентну особистість, учні школи залучаються до щорічної Всеукраїнської інформаційно-профілактичної акції «Відповідальність починається з мене», яка розпочиналася з екологічної акції «За чисте довкілля». В рамках акції проводяться різні активності:
Рис. 1. Акція «За чисте довкілля. Відповідальність починається з тебе»
Метою заходу є формування екологічної грамотності учнів та односельців, поширення знань про стан, значення та захист зелених насаджень.
Починати треба з себе! Тому шкільна толока стала стартом нашої діяльності (Фото 1).
Проблема сміття – одна із глобальних проблем людства, яка не оминула і наше селище. Скляні та пластикові пляшки, упаковки від сухариків, чипсів, поліетиленові пакети – все це мешканці Гут часто кидають собі під ноги і не задумуються про наслідки. Учні школи провели рейд «Чистими стежинами селища».
Фото 3. Шкільна толока
\
Взяли сміттєві пакети, пройшлися вулицями і зібрали весь непотріб під ногами (Фото 4).
Дуже часто молодь збирається на дитячих майданчиках для спілкуваннях і залишають після себе купу сміття, битих скляних пляшок, які є небезпечними для малечі. Учнями було прибрано дитячий майданчик на площі Миру (Фото5). Закінчуючи рейд «Чистими стежинами селища», учні прибрали місце зупинки шкільного автобуса на віддаленій селищній вулиці Сосновій: обпиляли, винесли гілки старих дерев, вигребли листя та підмели саму зупинк, закидали ями, що були поряд з зупинкою.
Учнів вразило величезне сміттєзвалище біля річки Мерла, яке створили жителі прилеглих двоповерхівок. Навіть те, що їх вікна виходять на цей смітник, не зупинило мешканців тут викидати весь непотріб. ділянку берегу річки зібравши й прикопавши пляшки, поліетиленові пакети, різні упаковки (Фото 6).
Фото 5. Прибирання дитячих майданчиків
Наближення змісту освіти до реального життя, включення знань, що допомагають вирішити широке коло життєвих проблем або показують можливі засоби їх вирішення.
Тому, на мою думку, залучення молодого покоління до такої діяльності спонукає усвідомити, що саме від людини залежить чистота нашої планети. А від екологічного стану
Фото 6. Ліквідація сміттєзвалища біля річки Мерла
планети – здоров'я людини, позитивно вплине на культурний розвиток і становлення майбутнього члена нашого суспільства.