Активні методи взаємодії
з учнями початкових класів в умовах викликів війни
(З досвіду роботи)
Дати дітям якісні знання, навчитися ними користуватися у житті та самостійно їх здобувати, працювати у команді, приймати рішення – одне із головних завдань, над якими я працюю.
Реалізації цих завдань залежить від зацікавленості учнів предметом, їхнього бажання вивчити і знати рідну мову.
Тому, готуючись до уроків, я ставлю перед собою такі актуальні питання:
Як зробити кожен урок цікавим?
Які педагогічні технології доцільно обрати?
Як сформувати креативну особистість?
Як розвивати творчі здібності учнів?
Як досягти творчої співпраці вчителя і учня?
Щоб зацікавити учнів, використовую різноманітні форми і методи навчання. Переконана, що лише тоді в учнів виникне бажання вчитися, коли вони будуть активними учасником навчального процесу.
Практика показує, що неможливо навчити учнів, коли вони не усвідомлюють, для чого вони йому потрібні. Тому щоразу, готуючись до уроків, велику увагу я приділяю мотивації пізнавальної діяльності учнів, продумую завдання, які були б для учнів зрозумілі та значущі. Адже тільки тоді, коли є мотив, буде бажання працювати. Інтелектуальні ігри дають змогу розвивати уважність, кмітливість, логічнемислення, ерудицію, активізувати знання та розшшрювати світогляд. Кожний учитель має орієнтуватися на те, як сприймають інформацію саме його учні, що їм цікаво, чим вони захоплюються, що їм вдається краще, а що гірше тощо.
Цілі уроку мають бути об’єктивними, сформульованими з позиції очікуваних результатів, доступними та досяжними, мати чіткі терміни виконання. Чим конкретніше будуть представлені цілі, тим краще учень розумітиме, що йому потрібно зробити для їх успішного виконання. Пропоную деякі методи і прийоми, які я використовую при актуалізації опорних знань учнів: обо’язково три рази на тиждень провожу ранкове коло; квести, лепбуки, фізкультхвилинки, робота в парах, групова робота (в сесійних залах), «Інтелектуальна розминка», «Взаємоопитування», «Запитання відповідь», «Чомучки», «Пінгпонг», «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Вірю – невірю», «Світофор», «Знайди помилку», «Сніжна грудка», «Літературна вікторина», метод «Чиста дошка», «Оживи світлину», «Відлуння», «Дешифрувальник», метод «Мозаїка», метод «Одного речення», «Випереджувальні завдання», розвитку акторських здібностей сприяє метод «Рольової гри».
З метою підвищенння активності учнів, створння позитивного настрою використовую елементи технології «Створення ситуації успіху». Перевірити рівень засвоєних знань учнів допомагають мені методи: «Знайди спільне», «Знайди пару», «Ти – мені, я – тобі», «Місткий кошик», «Загадкова скринька», «Фіштбоун», «Прес», гра «Перегони».
Дуже важливий зворотній зв’язок. Він триває впродовж усього уроку за допомогою різноманітних прийомів оцінювання, які обов’язково пердбачають саме оцінювання та взаємоцінювання, Прийоми руфлексії емоційного стану учнів: «Сонечко», «Чарівний пензлик настрою», «Долоньки», «Лінійка», «Злови рибку», «Вихідний квиток», «Згоден /не згоден».
Техніки формувального оцінювання: «Індекс картки», «Однохвилинне есе», «Тижневий звіт», «Валіза, м’ясорубка, кошик», «Градус успіху», «Дві зірки», «Похзд вражень», «Сенкан», «Рюкзак вражень», «Який у тебе заряд» і т. д.
Для комунікації з учнями найчастіше використовую інструменти миттєвого обміну текстовими повідомленнями (Vider. WhatsApp. Telegram.Faccbook. телефонний зв’язок, залом відеоконференції Zoom.
Сайти, які я використовую для уроків онлайн: самоучка, онлайн-тести «Наурок» та «Всеосвіта». Електронний помічник вчителя, всеукраїнська школа онлайн, Wordwall. LearningApps.Rebus1.com. EDUC.com.u. Canva, «Розвиток дитини».
Урок провожу в Zoom. Презентації, матеріали, відео відкриті в Classroom (аби діти бачили, де матеріал та як працювати), У дітей відкритий тільки Zoom, решта матеріалів відкрита тільки на моєму екрані, який проектується на їхній. Хто з дітей буде відповідати – обирається через колесо фортуни, або діти піднімають руку (у Zoom є така функція), або так, щоб принаймні один раз спитати кожного.
Під час дистанційного навчання вчителю потрібно більше, ніж будь-коли «запасатися» мотиваційними фразами для учнів. Оскільки відзначення сильних, кращих сторін кожної виконаної роботи дитини додає їй ентузіазму і бажання працювати далі ще краще.
Не менш важливою є подяка батькам. Такий підхід до роботи дасть хороші результати.
Виконавець: вчитель початкових класів
КЗ «Безруківський ліцей»
Лінькова Тамара Миколаївна