Система підготовки учнів до олімпіади та конкурсів
(з досвіду роботи вчителя біології та хімії філії Дружелюбівський НВК Добровеличківський ліцей «Інтелект», спеціаліста вищої категорії Борщевської Л.В.)
Участь школярів в олімпіадах та написанні конкурсних науково-дослідних робіт посідає особливе місце серед усіх видів і форм роботи учнів. Вони сприяють активації пізнавальної діяльності школярів, реалізації їхнього творчого потенціалу.
Головне завдання олімпіад та конкурсів полягає у підвищенні інтересу учнів до вивчення предмету, виявлення талановитих і обдарованих дітей та тих, хто просто цікавиться предметом.
Олімпіада і різноманітні конкурси дозволяють учням перевірити і критично оцінити свої знання і можливості, визначитися у виборі подальших шляхів своєї освіти.
Щоб участь у олімпіаді була успішною потрібно дотриматися ряд умов.
По перше, потрібно перевірити рівень знань учнів, після діагностики провести корекційну роботу. Для цього необхідно скласти план такої роботи та обрати найкращий варіант побудови навчального процесу. Щоб підготовка була не формальною, а справжньою, потрібна співпраця вчителя та учня.
По друге, підбір учнів. Головними критеріями є:
По третє, готувати учнів до олімпіад краще індивідуально або невеликими групами. Потрібен інтенсивний курс занять, повне проходження програмного матеріалу (бажано кожного дня), коли весь шкільний матеріал не тільки “проходиться”, але й засвоюється, контролюється, поки дитина не буде “утримувати в голові” 90% базового шкільного курсу.
По четверте, засвоєння матеріалу відбувається за різними формами і джерелами( підручники, додаткові матеріали, завдання олімпіад попередніх років, он-лайн – тести тощо…) .
По п’яте, не можна не приділяти значення організації самостійної роботи. Це є одним із способів економії часу і підвищення процесу ефективності в підготовці.
І останнє, це поради для учасника:
- Налаштуйся позитивно на виконання роботи, ти все знаєш, завдання легкі, ти з ними успішно впораєшся.
- Раціонально розрахуй час на виконання завдань.
- Якщо чогось не знаєш, пропусти: виконуй те, що знаєш. Згодом можна повернутись і виконати завдання (а деколи, покладаючись на інтуїцію, і вгадати).
- Не відмовляйся писати відкриту відповідь чи розв’язувати задачу (адже то можливість отримати бали, які за певною шкалою переведуть у ще більші).
- Не гарячкуй, не поспішай, але й довго не засиджуйся над виконанням одного чи двох завдань.
- Використовуй спеціальні слова й вирази у відкритій відповіді, або при захисті роботи: «Я так вважаю, тому що … «, «Чому я так думаю? Тому що …» , « Аргументом на користь моєї думки може бути те, що … « , «До того ж … «, «Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше, …, а по-друге, … « , «На користь моєї думки можу навести такі аргументи: … « , « Моє переконання ґрунтується на тому, що, по-перше, …, а по-друге, …».
Отже, предметна олімпіада потребує чимало сил, адже, окрім звичних занять, дитина має вивчити чималий набір нових методичних посібників, прослухати не одну додаткову лекцію, розвинути творче та інтелектуальне мислення.
Та разом з цим - це вид інтелектуального змагання між учнями , яке допомагає розвинути дух суперництва, урізноманітнити навчальний процес та опанувати більше, ніж дають шкільні підручники.
Успіхів вам!