«Забезпечення формування креативної особистості учня на уроках української мови та літератури», практичні рекомендації Ключові слова: креативна особистість, особистісно орієнтована модель навчання, сталий розвиток. Розвиваємо творчий потенціал учнів, формуємо креативну особистість, що підтверджується перемогами в творчих мовно-літературних конкурсах, предметних олімпіадах. Здійснюємо педагогічний експеримент на Всеукраїнському рівні «Випереджуюча освіта для сталого розвитку». Широко використовуємо в навчальному процесі дидактичний та виховний потенціал електронних медіа. Застосовуємо інноваційні технології навчання.
«Українська мова та література»
Село Чумаки, Томаківський район
Мисюра Людмила Григорівна, вчитель української мови та
літератури
«Забезпечення формування креативної особистості учня на уроках української мови та літератури», практичні рекомендації
Ключові слова: креативна особистість, особистісно орієнтована модель
навчання, сталий розвиток.
Розвиваємо творчий потенціал учнів, формуємо креативну особистість, що підтверджується перемогами в творчих мовно-літературних конкурсах, предметних олімпіадах. Здійснюємо педагогічний експеримент на Всеукраїнському рівні «Випереджуюча освіта для сталого розвитку». Широко використовуємо в навчальному процесі дидактичний та виховний потенціал електронних медіа. Застосовуємо інноваційні технології навчання.
Навчальний заклад: Чумаківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Адреса: вул. Гагаріна, 7, село Чумаки, Томаківського району,
Дніпропетровської області, Україна, 53510
Тел./факс:05668-38-2-19
E-mail: zosh-chumakivska.yandex.ua
Тема досвіду: Забезпечення формування креативної особистості учня на уроках української мови та літератури.
Мета досвіду:Створити оптимальні умови для розвитку творчих здібностей учня на уроках словесності; розвивати соціальні та громадянські компетентності школяра; дбати про атмосферу співробітництва вчителя та учня.
Провідна ідея досвіду: вироблення методичних порад та рекомендацій, що сприяють формуванню креативної особистості школяра.
Актуальність та перспективність досвіду:
Результативність досвіду:
Реалії сьогодення спонукають учителя творчо підходити до навчального процесу, шукати такі форми роботи, які б захопили учнів, сприяли кращому засвоєнню матеріалу, викликали бажання самовдосконалення.
Життя доводить, що в умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується й працює людина творча, гнучка, здатна до використання нових ідей та задумів; людина, що володіє рішучістю, сміливістю мислення, вмінням не зупинятися на досягнутому, тобто креативна. Нині спостерігається зростання інтересу до процесу творчості. Якщо в деяких процесах життєдіяльності людині допомагають складні механізми (комп’ютери, сканери), то творчість не може бути механічною. Отож, одне з головних завдань, що бачу перед собою - розвивати творчі здібності особистості, її креативність.
Теоретичну основу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психологічній теорії групової навчальної діяльності В.Окуня, концепції спільного кооперативного навчання Маслоу. Частковими теоретичними аспектами є посібник «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання», автори: О.Пометун, Л.Пироженко, рекомендації А.Сергієнко «Організація групової навчальної діяльності», досвід К.Лопатюк «Застосування інтерактивних форм та методів на уроках рідної мови з метою підвищення ефективності навчального процесу».
У своїй педагогічній діяльності керуюся предметними програмами Міністерства освіти і науки України, методичним рекомендаціями обласного управління освіти, районного відділу освіту. Проходжу курсову перепідготовку в ДОІППО, що сприяє удосконаленню вмінь працювати з інноваційними технологіями та інтерактивними методами навчання.
Своє педагогічне завдання визначила для себе так: я повинна зробити все для того, щоб кожен з моїх вихованців виріс особистістю, здатною до повноцінної життєтворчості.
Найоптимальнішими методами, що дають можливість формувати риси креативної особистості в ході навчальної діяльності учнів, є методи інтерактивного навчання, що базуються на взаємодії та у взаємодії реалізуються. Такі методи дають змогу через спілкування впливати одне на одного і вдосконалювати одне одного.
З власного досвіду можу відзначити, що найефективнішими формами кооперативної діяльності є робота в малих групах, поетапна групова робота та робота в парах. Найвагомішою перевагою інтерактивного навчання вважаю те, що в учнів виникає глибока внутрішня мотивація до навчання, а також створюється особлива атмосфера у класі, яка сприяє співпраці, порозумінню, дає змогу реалізувати особистісно орієнтоване навчання. На жаль, використання інтерактивних технологій має і деякі перешкоди на своєму шляху. У першу чергу, це чималий обсяг часу, необхідний і при підготовці занять, і безпосередньо на самому уроці.
Без мотивації навчальної діяльності не може бути ефективного пізнання. З цією метою використовую прийоми, що викликають у дітей здивування, інтерес до змісту знань. Часто використовую картки, у яких учні висловлюють власні очікування від даного уроку. Таким чином, кожен учень має зовнішню (викладену вчителем) і внутрішню (визначену особисто) мотивацію. Ці картки є необхідними і під час рефлексії та підбиття підсумків уроку. На них діти записують свої враження, аналізують свою роботу й оцінюють її.
Велику увагу приділяю розвитку мислення школярів, їх умінню систематизувати та узагальнювати. Для цього використовую «графічні організатори»: схеми, таблиці, діаграми, карти, презентації, у створенні яких, як правило, беруть участь самі учні. Це допомагає швидко та ефективно здійснити актуалізацію опорних знань, презентувати результати проведених досліджень.
Часто в своїй діяльності використовую творчі завдання, що мають універсальний характер, тобто їх можна використати на уроках за будь-якою темою. Вони легкі в підготовці та проведенні, спираються на інтерактивні форми навчання, реалізують діяльнісний принцип навчання: «Заговори, щоб я тебе побачив», «Німий диктант», «Пограємось у слова», «Запитання в подарунок», «За вікном», «Я знаю, що я знаю».
На своїх уроках української мови та літератури також намагаюся широко застосовувати ідеї сталого розвитку. При цьому маю на меті: допомогти школярам розібратися в проблемах навколишнього середовища, викликати в них бажання шукати шляхи вирішення нагальних питань, спонукаю задуматися над тим, що потрібно змінити і як можна допомогти.
Систематичними у нас є складання діалогів по проблемам довкілля, літературні вітальні, творчі диктанти, вивчальне читання мовчки тематичних текстів (з метою дослідження та обґрунтування), написання листів-звернень. Наприклад, у восьмому класі ми провели контрольне аудіювання тексту публіцистичного стилю «Забруднення водойм». Учні мали змогу не лише перевірити власний рівень мовного розвитку, а й збагатити свої знання про властивості води та її нормативні якості, що обов’язково знадобиться їм у подальшому житті.
Подобаються моїм вихованцям поетичні п’ятихвилинки, які бувають індивідуальними та груповими. На дошці записується ключове речення, яке потрібно ввести в чотирирядковий вірш. Для прикладу, на дошці маємо запис: «Природа-матінка благає…». Згодом учні зачитують:
Природа-матінка благає,
І слізно нас застерігає:
- Людино! Прошу, зупинись!
Мені у вічі подивись!
У старших класах часто практикуємо написання переказів на екологічну тематику із творчим завданням. Така робота потребує подачі власного ставлення до висвітленої проблеми, засудження чи схвалення описаних подій. Приємно читати учнівські роботи, в яких вони закликають вставати у нерозривне коло з природою, підтримувати її, а вона, відкривши свої дивовижні таємниці, озветься в наших душах радістю життя.
Працюючи в режимі постійних шукань та новизни, учні розвивають мислення й уяву, набувають комунікативних навичок монологічного мовлення, виявляють творчі можливості. Урок словесності стає бажаним, адже на ньому:
Тобто, сформувати креативну особистість учня можна лише за умови вдалого поєднання сучасних педагогічних технологій інтерактивного навчання, постійного розвитку критичного мислення учнів, вдосконалення їх пізнавальної діяльності, сприяння їх творчому росту. Така робота потребує плідної співпраці вчителя та учня, в результаті якої відбувається становлення креативної особистості.
Щоб розкрити динаміку особистісного розвитку учня та відстежити результативність його діяльності як у кількісному, так і в якісному складниках, застосовую технологію «Портфоліо». У портфоліо «Сходинки моєї творчості» учні збирають свої найкращі творчі роботи, відзнаки, подяки, дипломи, грамоти.
У своїй педагогічній діяльності риси креативності формую не лише на уроках мови та літератури, а й у позакласній роботі.
Результативною є участь школярів у роботі літературної студії «Роксолана». Гурткова робота учнів збагачує їх творчий потенціал, розвиває мову та мислення, розширює світобачення. Члени нашої літературної студії неодноразово були призерами районних та обласних творчих конкурсів «Собори наших душ», «Об’єднаймося ж, брати мої», «Для тебе, Україно». Пропоную кращі роботи гуртківців. Вірші Мисюри Антоніни, Ісакової Любові, Мисюри Ольги, Рябовол Світлани неодноразово друкувалися в районній газеті «Наш край».
Разом з юними поетами-початківцями випустили збірочку під назвою «Станьмо на захист природи». Її ми презентували під час флеш-мобу, який провели на центральній площі села. Діти роздавали збірочки односельцям, школярам, своїм батькам. Вона стала своєрідною рекламою, що лунає з дитячих вуст із благанням бережного ставлення до матінки-природи.
Розвиток творчих здібностей учнів потребує злагодженої та цілісної роботи зі школярами, працювати необхідно послідовно й систематично – тільки за таких умов буде відчутним результат. А наші досягнення такі:
Мені імпонує бути креативною, тому й учнів привчаю до цього. Свої методичні рекомендації та напрацювання неодноразово представляла на засіданнях методичної ради школи, постійно беру активну участь в роботі методичного об’єднання вчителів гуманітарного циклу району, стала переможцем районного конкурсу «Учитель року» та увійшла в десятку кращих вчителів області, неодноразово була членом журі районних творчих конкурсів, входила до складу журі на обласній олімпіаді з української мови та літератури, розробила індивідуальні картки для учнів 5 класу по сталому розвитку (додаток 8), друкувалася у збірнику матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Філософсько-теоретичні та практико-зорієнтовані аспекти випереджуючої освіти для сталого розвитку»
Та все ж, основною організаційною формою навчання, де реалізуються цілі всебічного розвитку особистості, залишається урок.
Щоб оцінити ефективність своїх уроків, я час від часу аналізую проведені мною заняття. Це необхідна умова підвищення власного фахового рівня .
Пропоную тези, осмислюючи які, я прагну суттєво підвищити якість викладання предмета:
На своїх уроках й надалі звертатиму увагу на розвиток логічного мислення школярів, спонукатиму їх до ініціативи; розвиватиму бажання осягати мовні тонкощі й глибини; створюватиму для юних такі умови, в яких вони змогли б проявляти нестандартність мислення, котрі б сприяли гармонійному розвитку таланта учня; забезпечуватиму формування креативної особистості школяра.