«Застосування коміксів у початковій школі»
(з досвіду роботи вчителя початкових класів)
Обґрунтування вибору проблеми
Сьогодні людство є активним споживачем інформації, обсяг якої постійно збільшується. Численні телевізійні канали, відео- та аудіо- продукція, газети, журнали, сайти в Інтернеті — усе це невід’ємна складова сучасного суспільства. Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій на телебаченні, поширення електронних іграшок і комп’ютерів вносять певні корективи.
Сучасна освіта неможлива без засобів масової комунікації й інформаційних технологій, які виконують безліч функцій: інформаційну, виховну, просвітницьку, розважальну тощо. Тобто сучасні ЗМК стали системою неформальної освіти й просвіти різних прошарків населення. Медіаосвіта надає значних можливостей для розвитку дитини, її інтелектуального й творчого потенціалу, здібностей, самостійного мислення. Саме в межах медіаосвіти можна ефективно орієнтуватися в сучасних інформаційних потоках, підвищити рівень медіаграмотності школярів, змінити їхню позицію щодо сприйняття різних медіатекстів — з пасивного «поглинання» до критичного аналізу інформації.
Інформаційна насиченість сучасного світу вимагає ефективних форм візуалізації для полегшення сприйняття матеріалу школярами. До таких форм можна віднести комікси, які завдяки синтезу вербального та візуального становлять інтерес для дослідження.
Комікс — це переплетення візуального та словесного. Його сутність полягає в оповіданні історій через послідовні малюнки. Майстер коміксів Айснер В. використовує для позначення сутності графічної літератури терміносполучення «послідовне мистецтво». Комікс забезпечує легкість сприйняття інформації читачами завдяки наочності. Повторюваність персонажів, синтез образотворчого та вербального, можливість передання думок, почуттів та міміки персонажів у кожному епізоді створюють переваги цього жанру.
Форма коміксу також ефективна для навчання. Дослідники наголошують на ефективності використання коміксів як дидактичного матеріалу. Даниленко Є. пояснює необхідність наочних засобів у навчанні тим, що збільшується кількість учнів із образним мисленням. «Кадри коміксу — це, по суті, кадри фільму, який зупинився. Людина сьогодні прагне не читати й слухати, а дивитися й вдивлятися». Дослідник акцентує увагу на впливі коміксу на розвиток учнів: діти, які розуміють сенс коміксів, прагнуть зрозуміти матеріал, а не «зазубрити», вчаться мислити та самостійно здобувати знання. Комікс поєднує вербальне та візуальне сприйняття, він емоційно забарвлений, тому навчальний матеріал у такій формі буде краще запам’ятовуватися. Комікси роблять навчання цікавішим, що поліпшує мотивацію та бажання отримувати знання.
Запровадження коміксів в освітньому процесі сприяє не лише кращому засвоєнню матеріалу учнями, але й формуванню коміксної культури. Форма коміксу не обмежує авторів у виборі тем, стилів, жанрів. Це може бути фентезі, детектив, наукова фантастика, казка, поезія, біографія, пригоди, історична белетристика тощо.
З метою кращої мотивації учнів до навчання на уроках літературного читання я використала комікси. Спочатку ознайомила дітей з коміксами, іх видами та особливостями. Так, на уроці позакласного читання разом з учнями розглянули журнал «Джміль», у якому є не тільки історії в коміксах, а й різні пізнавальні статті відповідного віку (https://jmil.com.ua/2019-2/movie).
Перш, ніж приступити до створення коміксів, познайомилися з інструкцією. Комікс — це звичайна історія, викладена у вигляді послідовних картинок. А значить, комікс не сильно відрізняється від інших форм написання історій, які повинні відповідати певним умовам.
Перший комікс було створено на тему «Пригоди Їжачка та Мишки». Учні самостійно, працюючи в групах, малювали героїв пригоди, придумували сюжет та діалог.
Вдруге створення коміксів я використала на виховному заході з літературного читання «Подорож у країну казок». Дітям було запропоновано створити комікси уже відомих їм казок «Червона Шапочка», «Три поросятка» та «Мийдодір». Учні залюбки включилися в роботу та створили чудові історії в коміксах.
Таким чином, комікс – особливе соціокультурне явище, пов’язане з особливостями сучасних інформаційних процесів. Форма коміксу ефективна в освітньому процесі, поліпшує мотивацію навчатися та сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Графічна література не обмежує авторів та художників у виборі стилів та жанрів, тому комікси можуть зацікавити читачів різних вікових груп.
Інформаційні джерела: