Урок з трудового навчання в 5 класі по темі: «Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів»

Про матеріал

Урок з трудового навчання у 5 класі за темою «Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м'якої іграшки. Виготовлення шаблонів». Під час уроку були використані інтерактивні методи - фронтальне опитування: вправа «Коло ідей», робота учнів в групах, бесіда. Технології розвивального навчання, розкриття творчого потенціалу учнів, розвиток критичного мислення як засобу саморозвитку, пошуку і застосування знань на практиці.

Перегляд файлу

Комунальний заклад Сумської обласної ради

Шосткинський ліцей – інтернат спортивного провілю

 

 

Конспект уроку

з трудового навчання в 5 класі по темі:

«Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів»

 

 

 

 

 

 

                                                             Підготувала вчитель

                                                          трудового навчання

                                                                              вищої кваліфікаційної категорії

                                               Автюхова З.В.

 

 

 

 

 

 

Шостка - 2021

Тема: Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів.

Мета.

формування ключових компетентностей:

  • вміння вчитися – розуміти мету навчальної діяльності, уміння  виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці; 
  • загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлювати свою думку;
  • здоров’язбережувальна – знати правила безпечної роботи при роботі з ножицями, формувати правильний режим роботи;

формування предметної компетентності: 

  • закріпити поняття про види м’яких іграшок їх призначення;
  • засвоїти знання про конструкційні матеріали та інструменти для виготовлення м’якої іграшки;
  • формувати вміння роботи з папером, навчити учнів виготовляти шаблони;
  • закріпити вміння  виконувати графічне зображення виробу, логічне мислення та творчу уяву;
  • розвивати моторику рук, інтерес до рукоділля; сприяти розвитку творчої фантазії, самостійності;
  • виховувати охайність, акуратність при виконанні графічних зображень, та вирізання деталей з тканини, толерантність, вміння спілкуватись, потребу проявити себе в різноманітних видах творчої діяльності дотримання правил безпечної праці, повагу до об’єктів ручної праці;

Очікувані результати

    Учень:

  • Вміє добирати оздоблення, інструменти, конструкційні матеріали;
  • Розуміє яким способом з’єднуються деталі залежно від їх призначення.
  • Вміє виготовляти шаблон м’якої іграшки.
  • Читає та виконує презентації, (схеми).

 

Обладнання: зразки шаблонів, зразки м’яких іграшок, зразки конструкційних матеріалів, мультимедійна презентація до теми, мультимедійний  комплект, ПК, олівці, лінійки, ножиці, дидактичні картки.

Тип уроку: комбінований.

 

 

Хід уроку

I.Організаційна частина

Перевірка присутності учнів

II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Фронтальне опитування:

 Вправа «Коло ідей»           

  1. Які види іграшок в знаєте? (декоративні, розвиваючі, народні, колекційні, іграшки для театральних вистав, іграшки-сувеніри).
  2. Чим відрізняються плоскі іграшки від об’ємних? (кількість деталей)
  3. Які конструкційні матеріали ви знаєте? (тканина, хутро, шкіра, нитки, бусини, мереживо, наповнювач, пластик, деревина, глина, картон).

 

Перевірка домашнього завдання: (робота в групах)

Учитель нагадує яке було домашнє завдання (розробка і зображення ескізу «Пласкої м’якої іграшки» з дотриманням розроблених вчителем критерій до виконання роботи).

Учні об’єднуються в творчі групи за «ескізами – близнюками» і обирають лідера.

Завдання для творчої групи:

 

№п/п

Завдання

 

1.

Переглянути  розроблені і зображені ескізи членів групи.

 

2.

Обговорити і оцінити кожний ескіз відповідно до розроблених критерій.

 

3.

Обрати дві найкращі роботи, обґрунтувати свій вибір відповідно до критерій (думку групи висвітлює лідер).

 

Критерії оцінювання «Ескіз М’якої іграшки» (додаток 4 )

 

III. Мотивація навчальної діяльності

Хочу нагадати вам прислів’я  «Як роботу розпочнеш, так її і закінчиш» та «Чим більше науки, тим розумніші руки». Ці прислів’я говорять, що перш ніж щось розпочати робити, потрібно ретельно з’ясувати, обдумати, спланувати послідовність своєї роботи, тому сьогодні ми ознайомимся з різновидами конструкційних матеріалів та  навчимось  виготовляти шаблони майбутніх виробів. Завдяки їм, ви будете швидко розмічати заготовки. Перевага шаблонів полягає в тому, що використовуючи їх, можна зробити велику кількість однакових деталей чи виробів.

 

IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

            Вдома ви намалювали ескізи м’якої іграшки, які ви обговорили і оцінили в групах. Для подальшої роботи над проектом вам необхідно підібрати  матеріал з якого ви будете виготовляти іграшку. Якщо ви обрали м’яку іграшку яка буде точно відтворювати зовнішність тваринки чи людини, то матеріал обирається відповідно до кольору і фактури майбутньої іграшки. В сучасних мультиках та на прилавках магазинів безліч іграшок фантазійних кольорів – зелені, рожеві, жовті та сині коти, песики, ведмедики …Тож, колір тваринки залежить від наявних матеріалів та вашої фантазії.

 

Матеріали  для виготовлення  м’якої  іграшки  та  їх властивості.

Основні матеріали для деталей іграшки.

  • Штучне хутро з ворсом різної довжини – коротким, середнім, довгим (натуральне хутро можна використовувати в окремих деталях чи для оздоблення).
  • Різноманітна тканина – з натуральних та хімічних волокон, різна за будовою та оздобленням; бажано, щоб зрізи тканини не сильно осипалися. Розмір клаптиків залежить від розміру деталей Шматочки білої, чорної та кольорової шкіри  натуральної або штучної

Оздоблювальні матеріали.

  • Відрізки різноманітних стрічок, мережива, тасьми, резинки, тощо.
  • Фурнітура  різні ґудзики та намистини; непотрібна біжутерія – кліпси, підвіски, ланцюжки, тощо.
  • Нитки вишивальні та для в’язання.

З’єднувальні матеріали.

  • Нитки швейні – міцні, краще армовані, різних кольорів (щоб добирати під колір тканини).
  • Клей – ПВА, ТИТАН, плавкий силіконовий клей.

Наповнювач.

  • Синтепон, поролон, синтепух, холлофайбер (найбільш екологічний матеріал, використовується для наповнення диванних подушок). Можна використати інші об’ємні матеріали – вату, обрізки тканини – але тоді іграшка буде важкою та не такою м’якою на дотик. Перших ведмедиків, взагалі, заповнювали дерев’яними ошурками.
  • М’яка проволока (приблизно 2 мм товщиною) для каркасів – алюмінієва чи мідна, краще в пластиковій ізоляції.

( Під час пояснення вчитель демонструє зразки матеріалів).

Обираючи матеріали для конкретної іграшки, потрібно визначити вимоги до виробу та обрати матеріали з відповідними властивостями.

Іграшки для маленьких дітей повинні, в першу чергу, бути безпечними – міцними, екологічно чистими, легко пратися; також вони повинні бути естетичними та недорогими. Таким вимогам відповідають натуральні тканини – бавовняні та лляні; наповнювач – холлофайбер; очі, носик та ротик іграшки краще вищити нитками (ґудзики та намистинки маля може відірвати); дротяний каркас краще не використовувати взагалі.

Інша ситуація з декоративними  та колекційними іграшками – тут головною вимогою є естетичність, далі екологічність та міцність, а вже потім економічність. Для таких іграшок можна використовувати різноманітні матеріали – як натуральні, так і хімічні, доцільне оздоблення та фурнітуру, клейові з’єднання, каркаси.

Інструменти  для  шиття м’якої іграшки.

Перш ніж взятися до діла, поговоримо про те, які інструменти потрібні вам під час роботи над м'якою іграшкою. Їх не­багато, і всі вони вам добре відомі.

             Це но­жиці, нитки, голки і шпильки, клей, бажано ПВА  чи силіконовий— він добре клеїть і тканину, і хутро, і шкіру, а висихаючи, не лишає плям. До того ж його легко змити з рук та зі столу. Не обійтися вам і без пінцета, за допо­могою якого ви будете вивертати готову форму і наповнювати її синтепоном. Замість пін­цета можна взяти і звичайний кілочок, ме­талевий або дерев'яний (чудово можна використовувати палички для суші). Знадобиться вам також гостро заструганий олівець і, нарешті, наперсток. Він вам буде конче потрібний, коли ви шитимете цупку тканину або хутро.

Фізкультхвилинка

ІV. Засвоєння нових знань, формування вмінь

V. Практична робота (робота в групах)

Вступний інструктаж:

Для того, щоб зробити шаблон, потрібно накреслити окремі деталі виробу, використовуючи розміри які задумали на міліметровому папері, або на цупкому картоні. Та вказати, скільки таких деталей вам потрібно. Після чого, усі деталі вирізати.

Презентація: Процес виготовлення шаблона, повторення ПТБ

                               

  

  

  

  

  

  

Майстер-клас «Послідовність виконання практичної роботи» (додаток 1). Скринька підказок (додаток 2)     

Критерії оцінювання «Виготовлення шаблону М’якої іграшки» (додаток 5 )

Завдання для творчої групи:

№п/п

Завдання

Виконавець

1.

Зробити шаблон - використовуючи картки Майстер-класу  та скриньки підказок.

самостійно

2.

Оцінити свою роботи відповідно критерій

самостійно

3.

Взаємооцінювання в групі відповідно критерій.

В групі

4.

Обрати кращий зразок шаблона і перенести його на картон чи цупкий папір.

В групі

5.

Підібрати і запропонувати конструкційні матеріали та оздоблення для виготовлення м’якої іграшки (учням надається папка із зразками конструкційних матеріалів та елементами оздоблення).

В групі

6.

Презентувати розроблений шаблон м’якої іграшки та конструкційних матеріалів.  

 

Лідер групи

 

За цю роботу ви можете отримати 12 балів, лише в тому випадку, якщо деталі будуть симетричними та охайними. 9 та нижче отримають ті, які виконали роботу, але деякі деталі асиметричні.

VI. Формувальне оцінювання. (робота з картками (додаток 3))

VІІ. Підбиття підсумків уроку

7.1 Оцінювання робіт учнів

7.2 Прибирання робочих місць

VІІІ. Домашнє завдання.

 Добрати матеріали  для виготовлення плоскої іграшки – ведмедика, зайчика, котика . Підготувати тканину для використання. Підготувати голку, шпильки та нитки в колір тканини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  № 1

 

Скринька підказок

 

 

 

C:\Users\Длявсех\Desktop\00a.jpg             C:\Users\Длявсех\Desktop\images.jpg             C:\Users\Длявсех\Desktop\images.jpg

 

 

 

C:\Users\Длявсех\Desktop\easter-bunny-straws-template-bw1.png          C:\Users\Длявсех\Desktop\var-www-user-data-www-naurok-com-ua-web-uploads-files-120570.001.jpg    C:\Users\Длявсех\Desktop\mishka-tilda-3.jpg

 

                       

 

 

 

 

Додаток № 2

 

Майстер – клас

«Послідовність виготовлення шаблону для м’якої іграшки»

 

           

 

 

       

 

 

Додаток № 3

 

 

 

 

Додаток № 4

Критерії оцінювання практичної роботи

«Ескіз М’якої іграшки»

 

 

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Ескіз М’якої іграшки»

 

1. Дотримання пропорцій  – 3 бали

2. Поєднання кольорової гами – 3 бали

3. Оригінальність ескізу – 3 бали

4. Симетричність деталей – 3 бали

 

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Ескіз М’якої іграшки»

 

1. Дотримання пропорцій– 3 бали

2. Поєднання кольорової гами – 3 бали

3. Оригінальність ескізу – 3 бали

4. Симетричність деталей – 3 бали

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Ескіз м’якої іграшки»

 

1. Дотримання пропорцій  – 3 бали

2. Поєднання кольорової гами – 3 бали

3. Оригінальність ескізу – 3 бали

4. Симетричність деталей – 3 бали

 

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Ескіз м’якої іграшки»

 

1. Дотримання пропорцій– 3 бали

2. Поєднання кольорової гами – 3 бали

3. Оригінальність ескізу – 3 бали

4. Симетричність деталей – 3 бали

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 5

Критерії оцінювання практичної роботи

«Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»

  1. Розмір іграшки, семетричність деталей – 3 бали
  2. Дотримання пропорцій – 3 бали
  3. Назва та кількість деталей – 3 бали
  4. Правильно підібрані конструкційні матеріали – 3 бали

Критерії оцінювання практичної роботи

«Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»

  1. Розмір іграшки, семетричність деталей – 3 бали
  2. Дотримання пропорцій – 3 бали
  3. Назва та кількість деталей – 3 бали
  4. Правильно підібрані конструкційні матеріали – 3 бали

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»

  1. Розмір іграшки, семетричність деталей – 3 бали
  2. Дотримання пропорцій – 3 бали
  3. Назва та кількість деталей – 3 бали
  4. Правильно підібрані конструкційні матеріали – 3 бали

 

Критерії оцінювання практичної роботи

«Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»

  1. Розмір іграшки, семетричність деталей – 3 бали
  2. Дотримання пропорцій – 3 бали
  3. Назва та кількість деталей – 3 бали
  4. Правильно підібрані конструкційні матеріали – 3 бали

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Седлецька Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 січня 2022
Переглядів
3761
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку