Урок з трудового навчання у 5 класі за темою «Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м'якої іграшки. Виготовлення шаблонів». Під час уроку були використані інтерактивні методи - фронтальне опитування: вправа «Коло ідей», робота учнів в групах, бесіда. Технології розвивального навчання, розкриття творчого потенціалу учнів, розвиток критичного мислення як засобу саморозвитку, пошуку і застосування знань на практиці.
Комунальний заклад Сумської обласної ради
Шосткинський ліцей – інтернат спортивного провілю
Конспект уроку
з трудового навчання в 5 класі по темі:
«Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів»
Підготувала вчитель
трудового навчання
вищої кваліфікаційної категорії
Автюхова З.В.
Шостка - 2021
Тема: Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів.
Мета.
формування ключових компетентностей:
формування предметної компетентності:
Очікувані результати
Учень:
Обладнання: зразки шаблонів, зразки м’яких іграшок, зразки конструкційних матеріалів, мультимедійна презентація до теми, мультимедійний комплект, ПК, олівці, лінійки, ножиці, дидактичні картки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I.Організаційна частина
Перевірка присутності учнів
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
Фронтальне опитування:
Вправа «Коло ідей»
Перевірка домашнього завдання: (робота в групах)
Учитель нагадує яке було домашнє завдання (розробка і зображення ескізу «Пласкої м’якої іграшки» з дотриманням розроблених вчителем критерій до виконання роботи).
Учні об’єднуються в творчі групи за «ескізами – близнюками» і обирають лідера.
Завдання для творчої групи:
№п/п |
Завдання
|
1. |
Переглянути розроблені і зображені ескізи членів групи.
|
2. |
Обговорити і оцінити кожний ескіз відповідно до розроблених критерій.
|
3. |
Обрати дві найкращі роботи, обґрунтувати свій вибір відповідно до критерій (думку групи висвітлює лідер).
|
Критерії оцінювання «Ескіз М’якої іграшки» (додаток 4 )
III. Мотивація навчальної діяльності
Хочу нагадати вам прислів’я «Як роботу розпочнеш, так її і закінчиш» та «Чим більше науки, тим розумніші руки». Ці прислів’я говорять, що перш ніж щось розпочати робити, потрібно ретельно з’ясувати, обдумати, спланувати послідовність своєї роботи, тому сьогодні ми ознайомимся з різновидами конструкційних матеріалів та навчимось виготовляти шаблони майбутніх виробів. Завдяки їм, ви будете швидко розмічати заготовки. Перевага шаблонів полягає в тому, що використовуючи їх, можна зробити велику кількість однакових деталей чи виробів.
IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення м’якої іграшки. Виготовлення шаблонів.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вдома ви намалювали ескізи м’якої іграшки, які ви обговорили і оцінили в групах. Для подальшої роботи над проектом вам необхідно підібрати матеріал з якого ви будете виготовляти іграшку. Якщо ви обрали м’яку іграшку яка буде точно відтворювати зовнішність тваринки чи людини, то матеріал обирається відповідно до кольору і фактури майбутньої іграшки. В сучасних мультиках та на прилавках магазинів безліч іграшок фантазійних кольорів – зелені, рожеві, жовті та сині коти, песики, ведмедики …Тож, колір тваринки залежить від наявних матеріалів та вашої фантазії.
Матеріали для виготовлення м’якої іграшки та їх властивості.
Основні матеріали для деталей іграшки.
Оздоблювальні матеріали.
З’єднувальні матеріали.
Наповнювач.
( Під час пояснення вчитель демонструє зразки матеріалів).
Обираючи матеріали для конкретної іграшки, потрібно визначити вимоги до виробу та обрати матеріали з відповідними властивостями.
Іграшки для маленьких дітей повинні, в першу чергу, бути безпечними – міцними, екологічно чистими, легко пратися; також вони повинні бути естетичними та недорогими. Таким вимогам відповідають натуральні тканини – бавовняні та лляні; наповнювач – холлофайбер; очі, носик та ротик іграшки краще вищити нитками (ґудзики та намистинки маля може відірвати); дротяний каркас краще не використовувати взагалі.
Інша ситуація з декоративними та колекційними іграшками – тут головною вимогою є естетичність, далі екологічність та міцність, а вже потім економічність. Для таких іграшок можна використовувати різноманітні матеріали – як натуральні, так і хімічні, доцільне оздоблення та фурнітуру, клейові з’єднання, каркаси.
Інструменти для шиття м’якої іграшки.
Перш ніж взятися до діла, поговоримо про те, які інструменти потрібні вам під час роботи над м'якою іграшкою. Їх небагато, і всі вони вам добре відомі.
Це ножиці, нитки, голки і шпильки, клей, бажано ПВА чи силіконовий— він добре клеїть і тканину, і хутро, і шкіру, а висихаючи, не лишає плям. До того ж його легко змити з рук та зі столу. Не обійтися вам і без пінцета, за допомогою якого ви будете вивертати готову форму і наповнювати її синтепоном. Замість пінцета можна взяти і звичайний кілочок, металевий або дерев'яний (чудово можна використовувати палички для суші). Знадобиться вам також гостро заструганий олівець і, нарешті, наперсток. Він вам буде конче потрібний, коли ви шитимете цупку тканину або хутро.
Фізкультхвилинка
ІV. Засвоєння нових знань, формування вмінь
V. Практична робота (робота в групах)
Вступний інструктаж:
Для того, щоб зробити шаблон, потрібно накреслити окремі деталі виробу, використовуючи розміри які задумали на міліметровому папері, або на цупкому картоні. Та вказати, скільки таких деталей вам потрібно. Після чого, усі деталі вирізати.
Презентація: Процес виготовлення шаблона, повторення ПТБ
Майстер-клас «Послідовність виконання практичної роботи» (додаток 1). Скринька підказок (додаток 2)
Критерії оцінювання «Виготовлення шаблону М’якої іграшки» (додаток 5 )
Завдання для творчої групи:
№п/п |
Завдання |
Виконавець |
1. |
Зробити шаблон - використовуючи картки Майстер-класу та скриньки підказок. |
самостійно |
2. |
Оцінити свою роботи відповідно критерій |
самостійно |
3. |
Взаємооцінювання в групі відповідно критерій. |
В групі |
4. |
Обрати кращий зразок шаблона і перенести його на картон чи цупкий папір. |
В групі |
5. |
Підібрати і запропонувати конструкційні матеріали та оздоблення для виготовлення м’якої іграшки (учням надається папка із зразками конструкційних матеріалів та елементами оздоблення). |
В групі |
6. |
Презентувати розроблений шаблон м’якої іграшки та конструкційних матеріалів.
|
Лідер групи |
За цю роботу ви можете отримати 12 балів, лише в тому випадку, якщо деталі будуть симетричними та охайними. 9 та нижче отримають ті, які виконали роботу, але деякі деталі асиметричні.
VI. Формувальне оцінювання. (робота з картками (додаток 3))
VІІ. Підбиття підсумків уроку
7.1 Оцінювання робіт учнів
7.2 Прибирання робочих місць
VІІІ. Домашнє завдання.
Добрати матеріали для виготовлення плоскої іграшки – ведмедика, зайчика, котика . Підготувати тканину для використання. Підготувати голку, шпильки та нитки в колір тканини.
Додаток № 1
Скринька підказок
Додаток № 2
Майстер – клас
«Послідовність виготовлення шаблону для м’якої іграшки»
Додаток № 3
Додаток № 4
Критерії оцінювання практичної роботи
«Ескіз М’якої іграшки»
Критерії оцінювання практичної роботи «Ескіз М’якої іграшки»
1. Дотримання пропорцій – 3 бали 2. Поєднання кольорової гами – 3 бали 3. Оригінальність ескізу – 3 бали 4. Симетричність деталей – 3 бали
|
Критерії оцінювання практичної роботи «Ескіз М’якої іграшки»
1. Дотримання пропорцій– 3 бали 2. Поєднання кольорової гами – 3 бали 3. Оригінальність ескізу – 3 бали 4. Симетричність деталей – 3 бали |
Критерії оцінювання практичної роботи «Ескіз м’якої іграшки»
1. Дотримання пропорцій – 3 бали 2. Поєднання кольорової гами – 3 бали 3. Оригінальність ескізу – 3 бали 4. Симетричність деталей – 3 бали
|
Критерії оцінювання практичної роботи «Ескіз м’якої іграшки»
1. Дотримання пропорцій– 3 бали 2. Поєднання кольорової гами – 3 бали 3. Оригінальність ескізу – 3 бали 4. Симетричність деталей – 3 бали |
Додаток № 5
Критерії оцінювання практичної роботи
«Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»
Критерії оцінювання практичної роботи «Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»
|
Критерії оцінювання практичної роботи «Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»
|
Критерії оцінювання практичної роботи «Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»
|
Критерії оцінювання практичної роботи «Виготовлення шаблону м’якої іграшки, підбір конструкційних матеріалів»
|