Розробка уроку допоможе вчителеві опрацювати ідейно-художній зміст поеми, розкрити тему жіночої долі; розвивати культуру зв'язного мовлення, увагу, спостережливість, вміння порівнювати, узагальнювати, доводити власні думки; виховувати шанобливе ставлення до жінки-матері як уособлення краси на землі.
Голик О.В.
учитель української мови і літератури, вчитель-методист
комунального закладу «Навчально-виховне об’єднання
«Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів №20 – ДЮЦ «Сузір’я»
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»,
відмінник освіти України
«ЗА СИНОМ СВЯТАЯ МАТИ ВСЮДИ ЙШЛА…»
Тема. Гуманістичний пафос поеми Т.Шевченка «Марія».
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст поеми, розкрити тему жіночої долі; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, вміння порівнювати, узагальнювати, доводити власні думки; виховувати шанобливе ставлення до жінки-матері як уособлення краси на землі.
Тип уроку: позакласного читання.
Наочність, обладнання: портрет Т.Шевченка, ілюстрації до твору М.Стороженка, тлумачні та літературознавчі словники, епіграф.
Форми, методи та прийоми роботи: словникова робота, проблемні запитання, «Цитата для роздумів», «Хвилинка ономастики», робота з епіграфом, робота з таблицею, «Хвилинка Біблії», «Мовознавча хвилинка», «Життєвість ситуації», «Синонімічна хвилинка», «Це цікаво!».
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво (М.Стороженко, ілюстрації до твору, (історія України (становище жінки в кріпацькій Україні часів Т.Шевченка), музичне мистецтво («Ave Maria»), українська мова (біблеїзми).
Теорія літератури: епітет, есхатологія, ідеал, пейзаж, гуманізм.
Епіграф:
Неначе цвяшок, в серце вбитий,
Оту Марію я ношу.
Т.Шевченко
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ
(У супроводі мелодії «Ave Maria»).
Тема матері, що пронизує світлим променем усю творчість Шевченка, найвищої своєї межі досягає в «Марії», одному з останніх великих творів поета.
М.Рильський
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Робота з епіграфом до поеми.
Словникова робота.
Інтерпретація – дослідницька діяльність, пов'язана з тлумаченням змістової, смислової сторони літературного твору на різних його структурних рівнях через співвіднесення з цілістю вищого порядку.
Проблемне запитання.
«Цитата для роздумів».
Немає нічого більш художнього, ніж любити людей.
В.Ван Гог
Марія |
Гарна, молода, працьовита, не вміє сидіти, склавши руки, має добре серце, чутлива, збентежена почуттям до гостя, болісно переживає своє становище, усвідомлює його, у душі вирують непрості почуття, «небога», довірлива, для неї дитина – сенс життя, турботлива, сильна духом, творить духовне добро для людей, проста жінка, що народила і виховала Христа, а після розп’яття сина зберегла і передала людям його вчення, стражденна матір, покритка, слабка, змучена, не втрачає віри, сприяє порятунку людства, взірець материнської любові. |
«Хвилинка Біблії».
Марія (Маріам, Маріамна) – ім’я матері Ісуса Христа – «висока, знаменита, прегарна, славетна».
Теорія літератури.
Епітет – (грец. ἐπίθετον — «прикладений, заданий») — це слово чи словосполучення, завдяки особливій функції в тексті, допомагає слову набути нового значення або смислового відтінку, підкреслює характерну рису, визначальну якість певного предмету або явища, збагачує мову новим емоційним сенсом, додає до тексту певної мальовничості, насиченості.
Теорія літератури.
Ідеал – (лат. idealis від грец. ίδέα — образ, ідея, пор. також ейдос) — вища цінність, досконалий стан того або іншого явища; зразок особистих якостей, здібностей; вища норма етичної особи; вищий ступінь етичного уявлення про благо і належність; досконалість у відносинах між людьми.
Образ матері |
|
Широке філософське узагальнення |
|
Марія як Матір Божа |
Матір людська |
«Це цікаво!»
«Хвилинка ономастики».
Марія – жіноче ім’я давньоєврейського походження. Згідно з однією з версій, Марія походить від кореня слова, що означає «відкинута». За іншою версією походження імені Марія пов’язане зі словом, яке перекладається як «сумна». У російській православній традиції це ім’я означає «пані».
«Синонімічна хвилинка».
Марія – Матір Божа, Мати, Богородиця, Пречиста, Діва, Мадонна, Свята.
Робота з епіграфом до уроку.
Колективна робота з таблицею.
Варіації художніх підходів |
||
Романтичний |
Реалістично-побутовий |
Символічно-узагальнений, алегоричний |
«Катерина» |
«Наймичка» «На панщині пшеницю жала…» |
«Марія» |
Словникова робота.
Пієтет - глибока пошана до когось, до чогось.
Теорія літератури.
Пейзаж – (фр. paysage від pays — країна, місцевість) — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу.
Алегорія – (дав.-гр. ἀλληγορία — іносказання) — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
Козеня |
Тиверіадське озеро |
Бере на руки козеня – і воно здається йому милим, «неначе теє кошеня», «сердешнеє козеняточко!» |
Іде до озера – Шевченко захоплюється озером: «тихий Божий став», «широкий Божий став». |
Теорія літератури.
Біблеїзми – (англ. biblical expression, пол. biblizm, рос. библеизм) — словосполучення, цитата (речення) або слово достеменно встановленого біблійного походження, що входить до лексичного складу мови й зафіксоване в текстах цієї мови.
Теорія літератури.
Гуманізм - це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність, створення умов для її повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку.
Словникова робота.
Месія - в іудейській і християнській релігіях — посланець божий, який ніби має з'явитися для врятування людства від зла.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда.
«Незакінчене речення».
Поема «Марія» - … (вершина гуманістичного ставлення поета до жінки).
Жанр |
соціально-філософська поема |
Тема |
страдницьке життя жінки-матері |
Ідея |
возвеличення земної жінки |
Проблеми:
«Життєвість ситуації».
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.
(Звучить мелодія «Ave Maria»).
V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
Титанічна енергія поетового серця.
«За Сином Святая мати всюди йшла» (Т.Шевченко).
Новозавітний переказ про Богородицю Марію.
Свята мати як джерело добра, що змінює світ.
Возвеличення жертовності матері.
Вершина поетичного духу.
Змістова й ідейна спорідненість поезії Тараса Шевченка «У нашім раї на землі…» та поеми «Марія».
Гуманістичний пафос поеми «Марія» Т.Шевченка.
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА