Забезпечення якісної підготовки учнів до ЗНО з української літератури (методичні рекомендації)

Про матеріал
Рекомендації вчителям-практикам щодо забезпечення якісної підготовки учнів до ЗНО з української літератури
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Метою зовнішнього незалежного оцінювання є підвищення рівня освіти населення України та забезпечення реалізації конституційних прав громадян на рівний доступ до якісної освіти.

Проблема складання учнями ЗНО полягає в тому, що завдання з української мови та літератури подані в різному форматі й спрямовуються не тільки на виявлення мовних і літературних знань, а й на вміння учнів застосовувати їх практично в написанні власного висловлювання, зіставлення різноманітних фактів й відомостей, оцінювання життєвих явищ, вільного, доцільного користування мовними засобами.

Для успішної підготовки учнів до складання ЗНО першочерговим завданням учителя є з’ясування організаційних та змістових вимог ЗНО.

Зміст сертифікаційної роботи з української мови та літератури визначено Програмою зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури, затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ МОН від  26.06.2018 р. № 696). Програму розроблено на основі чинних навчальних програм з української мови і літератури для загальноосвітніх навчальних закладів.

Сертифікаційна робота з української мови і літератури налічує 58 завдань різних форм і складається з 3 частин: «Українська мова» (33 завдання), «Українська література» (24 завдання) і «Власне висловлювання» (одне завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю).

Особливості підготовки учнів до ЗНО

                                    з української літератури

                                          Етапи підготовки

На першому етапі підготовки необхідним є опрацювання Програми ЗНО з української літератури (наказ МОН № 696 від 26.06.2018), що подана у вигляді таблиці (назви розділів, тем; знання змісту літературного матеріалу, термінів, мовних явищ і закономірностей; предметні вміння, якими повинні володіти випускники).

Другий етап педагогічної діяльності полягає в аналізі змісту тестових завдань попередніх років для з’ясування того, як розподіляються вони відповідно до розділів програми. Це є важливим для виявлення тем, які потребують більш глибокого вивчення.

Орієнтовний розподіл завдань тесту за темами наведено в таблиці

 

Назва теми

Розподіл завдань у тесті за темами, %

Кількість завдань

Усна народна творчість

5

1

Давня українська література

10

1-2

Література кінця XVIII-XX ст.

35

9-11

Література XX ст.

30

9-11

Творчість українських письменників-емігрантів

10

1-2

Сучасний літературний процес

5

1

Теорія літератури

5

1

 

Третій етап – це підготовка вчителем тестових завдань з урахуванням вимог ЗНО.

Типи тестових завдань

  • Завдання з вибором однієї правильної відповіді із чотирьох або п’яти запропонованих варіантів (оцінюється в 1 бал);
  • Завдання на встановлення відповідності інформації, позначеної цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч) -  (оцінюється від 1 до 4 балів).

Тактичні дії вчителя спрямовані на розроблення технології послідовності роботи з тестовими завданнями та навчальним матеріалом. Для кожного вчителя ця технологія може бути різною. Ми пропонуємо наступні складники роботи.

Базові складники роботи під час підготовки до ЗНО

  1.               Ознайомлення учнів з програмою ЗНО – збірка переліків текстів, за якими буде складено тести ЗНО (рекомендуємо кожному учню мати в роздрукованому вигляді з місцем для приміток).
  2.               Робота над змістом літературного матеріалу:

сюжет твору; композиційні особливості теми, ідея, проблематика літературного твору;

характеристика літературних героїв;

художні образи і їхня роль у літературному творі;

провідні мотиви літературних творів;

аналіз мови літературного твору;

художні засоби у творах; літературні роди, види й жанри.

  1. Робота над теоретико-літературними поняттями:

літературні роди, напрями, стилі, течії;

ліричний герой, персонаж, прототип, художній образ;

тема, ідея, мотив, проблематика художнього твору;

види комічного;

художні засоби.

  1. Виконання тестових завдань різного рівня складності.

 

Стратегії педагогічної діяльності щодо підготовки учнів до ЗНО

  1.               На кожному уроці планувати роботу, спрямовану на формування в учнів певного виду умінь і навичок, які відповідають вимогам ЗНО
  2.               Конкретизувати й пояснювати учням уміння, які формуються, і те, у який спосіб вони представлені
  3.               Проводити зрізи знань (на цілому уроці або його частині) у вигляді тестових завдань, наближених до формату ЗНО
  4.               Виконання тестових завдань в обмежений час із заповненням бланків відповідей
  5.               Участь в онлайн-тестуванні (як вид домашнього завдання)

Особливості підготовки учнів до ЗНО

Для підвищення результатів проходження ЗНО під час роботи над змістом літературного матеріалу з учнями ми рекомендуємо застосовувати наступне:

  1. Складання узагальнюючої таблиці (додаток 4)

Для кращого запам’ятовування, починаючи з 9-го класу, спільно з учнями складаємо таблицю (бажано в окремому зошиті), до якої заносимо художні твори письменників із зазначенням головних героїв, ключових слів, жанру, місця подій, стилю тощо.

  1. Складання паспорту твору (додаток 1)

Складається після читання тексту в повному обсязі. Рекомендуємо складати на окремих картках. Це дає можливість зручно зберігати обсяг інформації. І під час підготовки до ЗНО використовувати для повторення матеріалу.

  1. Складання блок-схем прочитаного тексту (додаток 3)

Для ще більшого узагальнення й систематизації матеріалу можна практикувати складання блок-схем. Протягом вивчення конкретного твору на аркушах (А-4) записується вся необхідна інформація про твір та автора. При цьому використовується графічні позначки, символи, стрілки тощо. Окремі підтеми зображуються у вигляді блоків різної форми.

  1. Складання тематичних таблиць (додаток 2)

Надзвичайно корисним є складання таблиць, де вміщено інформацію з конкретного завдання. Наприклад, подано назву твору, автора і посвяту; псевдоніми і прізвища письменника; назва твору і рік події, зображеної у творі і т.д.

                                  Робота  над тестовими завданнями

Радимо протягом усього періоду підготовки виконувати тести, різні за рівнем складності, обов’язково аналізувати помилки й заповнювати сторінку самоконтролю з метою визначення динаміки навчальних досягнень з літератури.

Особливу увагу звертаємо на тести на встановлення відповідності. Вони потребують більше часу для розв’язання, але й оцінюються більшою кількістю балів.

              

 

 

 

Тематика тестів на відповідність:

1. Назва твору – жанр твору.

1 «Мойсей»                                         А  поема

2 «Чари ночі»                                      Б  сонет

3 «Я (Романтика)                                В  новела

4 «У теплі дні збирання                      Г  повість

винограду»                                     Д  романс          

2. Герой твору –героїня.

1 Марфа Яркова                                  А  Тугар Вовк

2 Марися Боруля                                 Б  дядько Левко

3 Максим Беркут                                 В  Іван Палійчук

4 Грицько Бобренко                            Г  Галя Вишняківна

                                                          Д  Микола Гуляницький

3. Персонаж твору – літературний напрям.

1 Грицько Чупруненко                        А  експресіонізм

2 Іван Брюховецький                           Б  імпресіонізм

3 Три білі вівчарки                               В  класицизм

4 Іван Дідух                                           Г  романтизм

                                                           Д  реалізм

4. Назва твору – автор.

1 «Місто»                                                 А  Олесь Гончар

2 «Модри Камень»                                  Б  Микола Куліш

3 «Майстер корабля»                              В  Юрій Яновський

4 «Камінний хрест»                                Г  Василь Стефаник

                                                                   Д  Валер’ян Підмогильний

5. Назва твору – характеристика твору.

1 «Енеїда»                                               А  З погляду на високе артистичне

2 «Чорна рада»                                            змалювання селянського життя й     

3 «Кайдашева сім’я»                                   добру композицію належить до   

4 «Наталка Полтавка»                                   найкращих оздоб українського 

                                                                    письменства

                                                                Б  Це була досить на той час смілива      

                                                                     думка – дати українською мовою  

                                                                     історичний роман, а надто після  

                                                                     гоголівського «Тараса Бульби»

                                                                В  Педанти здивувались і замовкли.                       

                                                                    Жовчні люди схопили цю книжку з 

                                                                    наміром потішитися, вилаяти її, 

                                                                    знищити зухвалого письменника, 

                                                                    але з перших сторінок їхній гнів  

                                                                    минув – вони почали сміятися.

                                                                Г  З цієї народної першоп’єси кожне 

                                                                    нове покоління черпає науку 

                                                                    почуттів, моральні взірці кохання, 

                                                                    людської краси, благородства

                                                                Д  Будинок з багатьма прибудовами,   

                                                                     зробленими неодночасно й не за 

                                                                     строгим планом.

6. Назва твору – місце події.

1 «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»           А  Піски

2 «Кайдашева сім’я»                                      Б  Умань

3 «Чорна рада»                                                В  Ніжин

4 «Intermezzo»                                                 Г  Семигори

                                                                           Д  Кононівка

7. Цитата з твору – назва твору.

1 Діло з грушею скінчилося несподівано.        А  «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

    Груша всохла, і дві сім’ї помирилися.           Б  «Тіні забутих предків»

   В обох садибах настала мирнота й              В  «Кайдашева сім’я»

    тиша                                                                Г  «Мартин Боруля»

      

2  І росло лихо в його серці – і виростало        Д  «Чорна рада»

    до гарячої відплати, котра не знає                

     ні впину, ні заборони… Не було

     тоді нічого, перед чим би він

     оступився… .

3 Чую, як мені легко робиться, наче

    нова душа сюди ввійшла, а стара,

    дворянська, попелом стала.

4 На грудях тихо бряжчали мідяні

    гроші, скинуті добрими душами

    на перевіз. Під вікнами сумно

    ридали трембіти.

8. Псевдонім – справжнє прізвище.

1 Іван Білик                                                          А  Тобілевич

2 Олександр Олесь                                              Б  Рудченко

3 Микола Хвильовий                                          В  Фітільов

4 Іван Карпенко-Карий                                       Г  Кандиба

                                                                               Д  Косач

9. Художній образ – назва твору.

1 камеї, блавати                                               А  «У теплі дні збирання винограду…»

2 мули, лампада                                               Б  «Ви знаєте, як липа шелестить…»

3  солов’ї, верби п’яні                                     В  «Лебеді материнства»

4 зорі сургучеві, тополі                                   Г  «Блакитна Панна»

                                                                           Д  «Чари ночі»

10. Назва частини – назва твору.

1 «На кішку»                                                  А «Чорна рада»

2 «Польова царівна»                                      Б «Тигролови»

3 «Гінець до гетьмана»                                  В «Маруся Чурай»

4 «Останній лист від тата»                                Г  «Три зозулі з поклоном»

                                                                             Д  «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

11. Герой (героїня) твору - жанр.

1 Марічка                                                            А  роман

2 Тереза                                                               Б  поема

3 Тайах                                                                В  новела

4 Уля                                                                    Г  повість

                                                                             Д  комедія

12. Рік події – назва твору.

1 1185                                                                  А  «Чорна рада»

2 1663                                                                  Б  «Модри Камень»

3 1918                                                                  В  «Пам’яті тридцяти»

4 1945                                                                  Г  «Повість минулих літ»

                                                                             Д  «Слово про похід Ігорів»

13. Характеристика автора (пара фраз) – прізвище письменника.

1 Сонцепоклонник                                              А  Михайло Коцюбинський

2 «імператор залізних строф»                            Б  Іван Нечуй-Левицький

3 усеобіймаюче око України                              В  Євген Маланюк

4 король українського тиражу                            Г  Остап Вишня

                                                                               Д  Іван Драч

14. Персонаж твору – літературний напрям, стиль, течія.

1 Мартин Боруля, Красовський, Омелько           А  неоромантизм

2 Ниви в червні, Сонце, Моя утома                      Б  експресіонізм

3 Яким Сомко, Кирило Тур, Леся                         В  імпресіонізм

4 Іван Дідух, Катерина, Михайло                          Г  романтизм

                                                                                  Д  реалізм

15. Характеристика персонажу твору – літературний персонаж.

1 Це був прекрасний екземпляр мужчини.              А  Богдан

   Обличчя обвітрене й мужнє, а тіло раду-           Б  дід Семен

   вало очі чистими лініями.                                          В  Перелесник

2 Він був письменний по-церковному й                        Г  мольфар Юра

   у неділю любив урочисто читати Псалтир…        Д  Омелько Кайдаш

   Він був наш добрий дух лугу й риби.                        

3 …дуже богомільний; він вірив, що той, хто

   буде постить у ту п’ятницю, той не буде у

   воді потопати.

4 Про нього люди казали, що він богує. У

   своїх дужих руках тримав сили небесні й

   землі, смерть і життя, здоров’я маржини

   й людини…

16. Висловлювання про письменника – ім’я письменника.

1 Світ дитячої чистоти та святості, що з такою                  А  Іван Франко

силою вибухнув у «Зачарованій Десні», він                       Б  Павло Тичини

носив його, виявляється, у собі ціле життя,                        В  Андрій Малишко

від батьківської Сосниці починалась його                          Г  Микола Хвильовий

дорога до планети, до людства, про яке він                        Д  Олександр Довженко

так напружено думав, для якого так самовіддано

й натхненно творив…  

2 …Від кларнета твого – пофарбована дудка зосталась.

…в окривавлений Жовтень – ясна обернулась Весна… .

3 Влада гнобителів не пустила його викладати у вищій

школі, а він став учителем усього народу. Напрацювався

за десятьох, а життя йому було дано лиш одне, та й те

недовге. Робітник пера, Каменяр, чарівник слова.

4 Поет змушує кожного згадати своє дитинство, молоді

літа, прощання з отчим порогом і матір’ю, він відтворює

і щем розлуки, і передчуття майбутніх незвіданих доріг,

і материнську тривогу за долю дитини…

17. Епізод твору – назва твору.

1 чоловік бере уроки в учительки                                       А  «Valse melancolique»

2 піаністка помирає від обірваної струни                          Б  «Зачарована Десна»

3 герой рятує дівчину від чорного ведмедя                       В  «Мина Мазайло»

4 радянський солдат закохується в словацьку дівчину    Г  «Модри Камень»

                                                                                               Д  «Тигролови»

18. Укажіть твори одного жанру.

1 «Модри Камінь»                                                              А  «Три зозулі з поклоном»

2 «Кайдашева сім’я»                                                           Б  «Тіні забутих предків»

3 «Майстер корабля»                                                          В  «Зачарована Десна»

4 «Мина Мазайло»                                                              Г  «Мартин Боруля»

                                                                                              Д  «Тигролови»

19. Автор або назва твору - присвята

1 Любові Всевишній                                                        А  М. Хвильовий

2 «Цвітові яблуні»                                                            Б  М. Коцюбинський

3 Кононівським полям                                                     В  В. Стефаник

4 В. А. Жуковському                                                        Г  Г. Тютюнник

                                                                                            Д  Т. Шевченко

20. Уривок з твору - автор.

1 Я Ваші очі пам’ятаю,                                                    А  Іван Франко

  Як музику, як спів.                                                         Б  Ліна Костенко

  Зимовий вечір. Тиша. Ми.                                             В  Павло Тичина

  Я Вам чужий – я знаю.                                                   Г  Максим Рильський

2 Який докір, яке страждання,                                         Д  Василь Голобородько

   Яке несповнене бажання

   На них, мов зарево червоне,

   Займається і знову тоне…

3 кожне слово

   нашої мови

   проспіване в Пісні…

4 Хтось ними плакав, мучився, болів,

   із них почав і ними ж і завершив.

   Людей мільярди, і мільярди слів,

   а ти їх маєш вимовити вперше!

Оскільки існують чітко визначені часові обмеження щодо виконання сертифікаційної роботи, слід під час підготовки до ЗНО визначати, скільки хвилин потрібно на виконання того чи іншого завдання, щоб учні вчилися раціонально використовувати час (наприклад, за десять хвилин виконати 5 або 10 текстових завдань залежно від рівня складності).

Складником успішної підготовки до ЗНО є індивідуальна робота. Учитель під час виконання учнем різнорівневих завдань з тем виявляє навчальний матеріал, що не засвоєний на належному рівні й потребує додаткового опрацювання.

Щодо послідовності виконання завдань сертифікаційної роботи існують різні поради фахівців: починати з першого завдання або почати зі складніших. Тут, на нашу думку, підхід повинен бути індивідуальним. Кожен учень обирає для себе оптимальний варіант послідовності виконання завдань, щоб не відчувати дискомфорту, паніки в напруженій екзаменаційній обстановці.

Якщо вчитель організовує свою педагогічну діяльність, дотримуючись зазначених стратегій і тактики роботи із завданнями ЗНО, то підготовка до іспитів не матиме характеру «натаскування», при цьому зменшується навантаження організаційного характеру, а результативність стає ефективнішою.

Сподіваємося, що дані методичні рекомендації допоможуть учителям-практикам в успішній підготовці учнів до зовнішнього незалежного оцінювання з української літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Паспорт твору

Рід: епос

Жанр: новела

Підзаголовок: «студія»

(художнє дослідження внутрішнього світу селянина)

Тема: еміграція за океан галицького селянства на межі ХІХ і ХХ століть (прощання хлібороба Івана Дідуха з односельцями у зв’язку з виїздом до Канади)

Ідея: єдність селян з рідною землею

Композиція: 7 частин

Експозиція: перший розділ, розповідь про долю Івана Дідуха (Важка праця на землі, яка зігнула його в дугу. За е прозвали його Переламаним)

Кульмінація: епізод танцю, який зображено особливо виразно

Образи-символи: камінний хрест – символ страдницької долі селянина, який усе життя гірко працює на землі, але змушений її залишати; кам’яний горб – символ важкої праці селянина; п’яний танець Івана й Катерини – символ прощання – смерті з рідною землею

Напрям: експресіонізм

Додаток 2

Автор / назва твору

Прототипи

1.

П. Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Чіпка Варениченко – Василь Гнидка (розбійник)

2.

І. Багряний «Тигролови»

Григорій Многогрішний – Іван Багряний (автор)

3.

І. Карпенко-Карий «Мартин Боруля»

Мартин Боруля – Карпо Тобілевич (батько драматурга)

4.

В. Стефаник «Камінний хрест»

Іван Дідух – Штефан Дідух (односелець автора)

5.

І. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»

Сім’я Кайдашів – сім’я Мазурів

 

Автор / назва твору

Присвята

1.

Т. Шевченко «Катерина»

В. А. Жуковському

2.

Т. Шевченко «Кавказ»

Якову де Бальмену

3.

М. Коцюбинський «Intermezzo»

Кононівським полям

4.

М. Хвильовий «Я (Романтика)»

«Цвітові яблуні»

5.

Остап Вишня «Солі»

Максиму Рильському

6.

Г. Тютюнник «Три зозулі з поклоном»

«Любові Всевишній»

 

Автор / назва твору

Міфологеми

1.

І. Котляревський «Енеїда»

Зевс, Юнона, Венера, Меркурій, Плутон

2.

Т. Шевченко

Прометей

3.

І. Франко

Азазель (демон пустелі)

4.

Леся Українка «Лісова пісня»

Лісовик, Русалка, Мавки, Водяник; Той, що греблі рве, потерчата

5.

М. Коцюбинський  «Тіні забутих предків»

Нявка, Чугайстир, Арідник

 

Псевдонім

Прізвище письменника

1.

Панас Мирний

Рудченко Панас Якович

2.

Олександр Олесь

Кандиба Олександр Іванович

3.

Іван Карпенко-Карий

Тобілевич Іван Карпович

4.

Іван Нечуй-Левицький

Левицький Іван Семенович

5.

Микола Хвильовий

Фітільов Микола Григорович

6.

Остап Вишня

Губенко Павло Михайлович

7.

Іван Багряний

Лозов’ягін Іван Павлович

8.

Леся Українка

Косач (Квітка) Лариса Петрівна

 

Назва  твору

Історичні події

1.

«Чорна рада»

Доба Руїни

2.

«Хіба ревуть воли…»

До і після реформи 1861 р.

3.

«Кайдашева сім’я»

Після реформи 1861 р.

4.

«Мана Мазайло»

20-ті роки ХХ ст.

5.

«Тигролови»

Доба тоталітаризму, культу особи Сталіна

 

Автор / назва твору

Місце розгортання подій

1.

«Ой Морозе Морозенку»

Савур – могила

2.

«Чи не той то Хміль»

Жовті Води (Золотий брід)

3.

«Дума про Марусю Богуславку»

Туреччина

4.

«Ой летіла стріла»

Вдивине поле

5.

«Повість минулих літ» (Помста Ольги)

Іскоростень, Київ, Вишгород

6.

«Слово про похід Ігорів»

Половеца земля, р.Каяла, Путивль

7.

І. Котляревський «Наталка Полтавка»

Село під Полтавою

8.

І. Котляревський «Енеїда»

Карфаген

9.

Т. Шевченко «Сон»

Україна, Сибір, Петербург

10.

П. Куліш

Київ, Ніжин, хутір Хмарище, Романівський Кут

11.

П. Мирний «Хіба ревуть воли…»

с. Піски

12.

І. Нечуй Левицький «Кайдашева сім’я»

с. Семигори, с.Біївці, Київ

13.

І. Франко «Мойсей»

Близький Схід, пустеля

14.

І. Франко «Захар Беркут»

Карпати, Тухольщина

15.

М. Коцюбинський «Тіні забутих предків»

Гуцульщина, Карпати, р. Черемош

16.

М. Коцюбинський «Intermezzo»

с. Кононівка

17.

Леся Українка «Лісова пісня»

Полісся (ляси на Волині)

18.

О. Кобилянська «Valse melancoligue»

Рим, Італія, Відень

19.

В. Стефаник «Камінний хрест»

Галицьке село с. Русів

20.

М. Хвильовий «Я (Романтика)»

Палац шляхтича, хата матері, узлісся

21.

О. Гончар «Модре камень»

словацьке містечко Модри Камень

22.

П. Тичина «Пам’яті тридцяти»

Аскольдова могила

23.

Є. Маланюк «Уривки з поеми»

Січ, Москва, Київ, Буг, Синюха

24.

О. Довженко «Зачарована Десна»

с. Сосниці, р. Десна

25.

Б. – І. Андонич

Лемківське містечко Дуклі

26.

І. Багряний «Тигролови»

Зелений Клин, Сибір, тайга, Хабаровськ, Уссурійський край

27.

Л. Костенко «Маруся Чурай»

Київ, Полтава

28.

Остап Вишня «Солі»

Річка Оскіл

29.

В. Підмогильний «Місто»

Київ

30.

М. Куліш «Мина Мазайло»

Харків

31.

Ю. Яновський «Майстер корабля»

Італія, Берлін, озеро Комо, Мілан, острів Ява, Владивосток, острів Пао, Філіппінський півострів, Варшава

 

 


 Додаток 3

Додаток 4

Стилі

  Письменники

                                         Твори

Головні герої. Ключові слова

   Жанри

Усна народна творчість

 

Календарно-обрядові пісні

Суспільно-побутові пісні

 

Родинно-побутові пісні

Колядки, щедрівки, веснянки, купальські, жниварські.

Кріпацькі, чумацькі

(«Ой у полі та криниченька»), наймитські, бурлацькі.

Козацькі

(«Ой на горі та й женці жнуть»,

«Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві»)

Новий рік, Щедрий вечір,

Весна-красна, Івана Купала,

Урожай, снопи.

Загибель чумака в дорозі

Сагайдачний, Дорошенко,

військо Запорозьке;

Козак, самотність, туга.

Діалог матері та сина

Пісні про кохання та родинне життя

Пісні

Історичні пісні

«Чи не той то хміль...»

 «Ой Морозе, Морозенку»

Богдан Хмельницький

Жовті Води (Золотий Брід)

Боротьба з поляками

Козак Морозенко

Боротьба з татарами

Пісня

Народні балади

«Ой летіла стріла»

 Загибель удовиного сина; мати, сестра, наречена як три зозулі

Балада

Думи

«Маруся Богуславка»

Місто Стамбул, Маруся Богуславка,

Великдень, 700 козаків,

30 р. полон

Дума

Пісні Марусі Чурай

«Віють вітри, віють буйні»,

«Засвіт встали козаченьки»

Сум самотньої дівчини

Діалог матері з козаком перед походом на війну

Пісня

Орнаменталізм

«Слово про похід Ігорів»

Ігор, Святослав, Всеволод, Ярославна, Овлур, Кончак

1185 р. (боротьба з половцями)

Поема, героїчна пісня

Монументалізм

Нестор Літописець

«Повість минулих літ»

Андрій Первозванний, Олег,

Святослав, Ігор, Ольга.

Вбивство Бориса і Гліба.

Минуле Київської Русі

Літопис

Бароко

Г. Сковорода

«De libertate» (Про свободу)

 

«Всякому місту звичай і права»

 

«Бджола та Шершень»

Богдан Хмельницький, воля.

 

Викриття недоліків суспільства

 

Ідея «сродної праці». Бджола, Шершень

Лірика громадська

Лірика громадська

Байка епічна

Стилі

Письменники

Твори

Головні герої. Ключові слова

Жанри

 

Класицизм

І. Котляревський

«Наталка Полтавка»

 

«Енеїда»

Горпина Терпилиха, Наталка, Микола, Петро, возний Тетерваковський, вибор­ний Макогоненко

Еней, батько Анхіз, мати Венера, друзі Низ та Евріал, Зевс, Юнона, Дідона, Сивілла, Цирцея, Латин, Амата, Лавінія, Турн

Драма (опера)

 

Бурлескно-травестійна поема

 

Романтизм

П. Куліш

«Чорна рада»

Руїна, Ніжин 1663 p.; Хмарище.

Яким Сомко, Іван Брюховецький, Павло Тетеря, Васюта Золотаренко, Кирило Тур, Шрам, Петро Шраменко, Михайло Черевань, Меланін, Леся, Божий Чоловік

Роман істо­ричний Роман-хроніка

 

Реалізм

Т. Шевченко

«Кавказ», «Сон» (комедія)

 

«І мертвим, і живим...»

 

«Заповіт»

«Катерина»

Цикл «В казематі» Російське самодержавство.Україна, Сибір, Петербург.

Критика української еліти

 

Заклик до повалення тогочасного ладу

Катерина-покритка, батьки Катерини, син Івась, москаль Іван

Поема сатирична

 

 

Поема-послання

Лірика

Соціально-побутова поема

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стилі

Письменники

Твори

Головні герої. Ключові слова

Жанри

 

І. Нечуй-

Левицький,

«Кайдашева сім'я»

Маруся й Омелько Кайдаші, сини

Карпо, Лаврін; невістки Мотря.

Мелашка, баба Палажка.

Село Семигори                                              .

Повість суспільно-побутова

 

П. Мирний (Рудченко)

«Хіба ревуть воли як ясла повні? (Перша назва повісті «Пропаща сила»)

 

«Пропаща сила» Чіпка Варениченко, мати Мотря, батько Іван Вареник

(Притика, Остап Хрущ, Хрущов), баба Оришка, Грицько Чупруненко, Христя;

Матня, Лушня, Пацюк; Максим Ґудзь, Явдоха, Галя; Кряжов, Чижик, Порох, пани Польські.

Село Піски

Роман соціально-психологічний

 

І. Карпенко-Карий (Тобілевич)

«Мартин Боруля»

Міф про дворянство

Мартин Боруля, дружина Палажка, син Степан, дочка Марися; Гервасій Гуляницький, син Микола, реєстратор Націєвський, повірений Трандалєв, наймити Омелько, Трохим

Трагікомедія

Модернізм

М. Куліш

«Мина Мазайло»

Українізація. Харків 20-ті роки.

Мина Мазайло, діти: Рина, Мокій, дружина Килина, дядько Тарас, тьотя Мотя, У ля

Трагікомедія

 

І. Драч

«Балада про соняшник»

Талант бачити красу в повсякденні Соняшник-хлопець-поет; Сонце-дядько-поезія

Верлібр

Балада (модерна)

Неоромантизм

Леся Українка

(Л. П. Косач)

«Contra spem spero!» «Лісова пісня»

Без надії сподіваюсь! (латин.)

Волинський ліс.

Лукаш, його мати, дядько Лев, Кили­на, діти, Мавка, Лісовик, Перелесник, Водяник, Русалка Польова, «Той, що греблі рве», «Той, що в скелі сидить»

Лірика громадська

 

Драма-феєрія

 

І. Франко

«Чого являєшся мені у сні»

«Мойсей»

З6. «Зів'яле листя»

Мойсей, князь конюхів Єгошуа, Єгова, єврейський народ, лжепророки Датан і Авірон, демон пустелі Азазель

Лірика інтимна

Поема-притча

 

О.Кобилянська

 «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс»)

Марта, Ганнуся, Софія

Новела

 

Стилі

Письменники

Твори

Головні герої. Ключові слова

Жанри

 

Імпресіонізм

М. Коцюбинський

«Тіні забутих предків»

 

 

 

«Intermezzo»

Гуцулыцина. Карпати

Іван Палійчук, Марічка Гутенюк (кар­патські Ромео і Джульетта), Палагна, мольфар Юра, щезник, нявка, чугайстр

Моя утома, Ниви у червні, Сонце, Три білі вівчарки, Людське горе, Жайворонки, Зозуля, Залізна рука города

Повість

 

 

 

Новела

 

О. Довженко

«Зачарована Десна»

Два ліричні герої: Сашко-дитина, Олександр — досвідчений митець, мати Одарка, батько Петро, баба Марусина, дід Семен

Кіноповість (автобіогра­фічне оповідання)

 

Г. Тютюнник

«Три зозулі з поклоном»

Оповідач, батьки Михайло й Софія, Марфа Яркова, дядько Лев

Новела (нове­ла в новелі)

 

Л. Костенко

«Маруся Чурай»

 

 

«Страшні слова, коли вони мовчать»

 

 

 

Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Іван Іскра, полковник Мартин Пушкар, ко­зак Лесько Черкес, Галя Вишняківна, Семен Горбань.

Значення слова в житті людини, суть мистецтва. Розрив зв'язку між поколіннями, між селом і містом.

 

Роман у віршах історичний

 

 

Лірика філософська

 

 

 

 

І. Багряний (Лозов'ягін)

«Тигролови»

Григорій Многогрішний, родина Сірків: Наталка, Гриць, їхні батьки Денис Сірко, Сірчиха-мати, майор НКВС Медвин.

Місцевість Сіхоте Аліне. Тоталітарний режим

Роман пригод­ницький

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стилі

Письменники

 

Твори

Головні герої. Ключові слова

Жанри

 

М. Вороний

«Блакитна Панна»

Возвеличення краси природи і єдність з мистецтвом

Лірика

Символізм

П. Тичина

«О панно Інно»

«Пам’яті тридцяти»

 

«Ви знаєте як липа шелестить»

Туга за втраченим коханням

Аскольдова могила, тридцять мучнів українців

 

З6. «Сонячні кларнети». Світле і радісне почуття кохання весняної ночі

Лірика інтимна

Ліричний вірш-реквієм

 

Лірика інтимна

 

Богдан-Ігор Антонич

«Різдво»

Лемківщина, м. Дукля

Таїнство різдвяного вечора.

Збірка «Три перстені»   

Лірика філософська

Неоромантизм

Ю. Яновський

«Майстер Корабля»

Оповідач, художник Сев, балерина, Тайях, матрос Богдан, кіномайстер ТО-МА-КИ, письменник Генри, професор

Роман (автобіографічний)

Неокласицизм

М. Рильський

«У теплі дні збирання винограду»

Гімн коханню та молодості

Сонет (інтимно-філософська лірика)

Необароко

Є. Маланюк

«Уривок з поеми»

Возвеличення історичної пам’яті українського народу. Спогади про козацтво.

Спогад (громадянська, філософська лірика)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стилі

Письменники

Твори

Головні герої. Ключові слова

Жанри

Експресіонізм

В. Стефаник

«Камінний хрест»

Галичина (горб, хрест, еміграція до Канади).

Іван Дідух, дружина Катерина, діти, кум Михайло                                            

Новела

Імпресіонізм

М. Хвильовий (Фітільов)

«Я (Романтика)»

«Я» (чекіст і людина), доктор Тагабат, дегенерат, Андрюша, мати Марія

Новела

Екзистенціалізм

В. Підмогильний

«Місто»

Киі'в.

Степан Радченко, Надійка, «мусінька» Тамара Василівна, син Максим, чоловік Гнідий, Зоська, Рита, Левко, Вигорський, Світозаров

Роман психологічний

Символізм

Олександр Олесь (Кандиба)

«Чари ночі»

«О слово рідне! Орле скутий!»

Захоплення красою життя і красою кохання.

Любов до мови, заклик до її збереження

Романс (інтимна лірика)

Лірика патріотична

Сюрреалізм

В. Стус

«Господи, гніву пречистого»

 

 

 Гнів пречистий, мале людське життя, думою тугу розвіюю.

Лірика філософська, медитація

 

А. Малишко

«Пісня про рушник»

Материнська любов і відданість дітям

Пісня

 

В. Симоненко

«Лебеді материнства»

 

«Задивляюсь у твої зіниці»

 

«Ти знаєш, що ти – людина?»

Любов до матері і Батьківщини, лебеді, як мрії, лебеді рожеві

Образ України, червоні блискавиці, хмари бурякові, священне знамено

Усмішка твоя - єдина, мука твоя – єдина, очі твої – одні

Збірка «Земне тяжіння»

Лірика (колискова)

 

Патріотичне виховання

Ліричний вірш (філософська лірика)

Модернізм, реалізм

О. Вишня (Губенко)

«Моя автобіографія» «Сом»

Розповідь про батьків, навчання та формування характеру Сашка. Цикл «Мисливські усмішки» Річка Оскіл. Дід Панько

Гумореска Усмішка

 

 

 

 

 


Література

  1. Авраменко О.М. ЗНО 2016. Українська мова та література. Власні висловлювання. – К.: Грамота, 2016
  2. Авраменко О.М. Українська мова та література. Збірник завдань у тестовій формі. Частина 2. – К.: Грамота, 2019
  3. Петренко Т. Готуємось до ЗНО з української мови і літератури без репетитора // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2016. - № 3. – С. 2-13.

 

1

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
2210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку