Тема. Задачі і рівняння на додавання і віднімання дробів. Порівняння дробів. Основна властивість дробу.
Мета: підготовити учнів до виконання тематичної контрольної роботи.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Урок є підсумковим з теми «Порівняння, додавання і віднімання дробових чисел», тому вчитель, враховуючи особливості кожного класу, звертає увагу лише на ті завдання, що можуть бути складними для учнів цього класу.
II. Повторення і систематизація знань
Бліцтест
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Яка з наведених рівностей є неправильною? 1) ; 2) ; 3) ; 4) . 2. Який із дробів після скорочення дорівнює ? 1) ; 2) ; 3) ; 4) . 3. Знайдіть неправильну нерівність: 1) ; 2) ; 3) ; 4) . 4. Яке з поданих чисел є коренем рівняння ? 1) ; 2) ; 3) ; 4) . |
1. Яка з наведених рівностей є неправильною? 1) ; 2) ; 3) ; 4) . 2. Знайдіть нескоротні дроби. 1) ; 2) ; 3) ; 4) . 3. Яка з поданих нерівностей неправильна? 1) ; 2) ; 3) ; 4) . 4. Знайдіть корені рівняння: : 1) ; 2) ; 3) ; 4) . |
Після виконання завдань класом результати обговорюються, що дає змогу, по-перше, повторити основні поняття, алгоритми і способи дій, що використовуються під час розв'язування найтиповіших завдань теми; по-друге —під керівництвом учителя учні самі виділяють основні питання теми, які будуть відбиті у завданнях тематичної контрольної роботи:
— основна властивість дробу, скорочення дробів;
— зведення дробів до нового знаменника, скорочення дробів;
— додавання і віднімання дробових чисел з різним знаменниками.
III. Відтворення, вдосконалення і корекція вмінь
1. Для того, щоб урок підготовки до контрольної роботи був більш ефективним, слід роботу організувати так, щоб якомога більше учнів продемонстрували свої знання і вміння з основних питань теми: тоді вчитель матиме змогу скоригувати там, де потрібно, знання і вміння учнів.
Бажано також, щоб усі учні були залучені до самостійного виконання завдань уроку. Тому роботу учнів можна організувати так: кожне з запропонованих завдань обговорюється, потім два учні (приблизно одного рівня знань) одночасно виконують це завдання на відкидних дошках. Після виконання роботи звіряються, перевіряються на наявність помилок; коментуються (під час підготовки до уроку вчителю слід намітити приблизні «пари учнів»; можна організувати змагання між рядами учнів тощо).
Завдання 1. Обчисліть. Якщо можна, використайте відповідні властивості додавання і віднімання:
1) ; 2) ; 3) ; 4) ; 5) ; 6) ;
7) ; 8) ; 9) ; 10) .
Додаткові запитання (до відповідей) такі:
а) з таким самим знаменником;
б) з таким самим чисельником;
в) зі знаменником, що на 1 більше здобутого дробу.
Завдання 2
Усні вправи
Розв'яжіть рівняння: 1) ; 2) ; 3) ; 4) ;
5) ; 6) .
Письмові вправи
Розв'яжіть рівняння: 1) ; 2) ;
3) ; 4) .
Можна як додаток до цього завдання дати завдання на спрощення виразів.
Спростіть вираз і знайдіть його значення:
1) при х = ;; 0; 2) при х = ; ;
3) при х = ; ; 4) при х = ; .
Завдання 3. Розв'яжіть задачу.
IV. Підсумки уроку
Головним підсумком уроку є виконання (або невиконання) учнями завдань (для наочності можна під час уроку не оцінювати, а просто відмічати на дошці (або заготовити на додатковій дошці) прізвища учнів, що були біля дошки й відмітити (впорався «+» чи не впорався «—» із завданням на: 1) додавання і віднімання; 2) порівняння; 3) скорочення дробів)).
V. Домашнє завдання