Тема. Задачі на знаходження відстані за даними швидкістю і часом.
Мета. Ознайомити учнів із способом визначення відстані за відомими швидкістю і часом; формувати вміння розв'язувати задачі на основі творчих видів роботи; розвивати обчислювальні навички, виховувати допитливість, патріотичні почуття.
Обладнання: таблиця «Швидкість. Відстань Час», слайди на пректорі, телевізор, бейджики, геометричний матеріал, картки, ілюстрації з графічними записами задач, іграшки, завдання SMART KIDS
Зміст уроку
І. Оргмомент уроку
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Робота з геометричним матеріалом
- У вас на партах знаходяться ілюстрації з зображенням різних видів транспорту: водного, сухопутного (наземноно) і повітряного у вигляді геометричних фігур.
- Назвіть ці геометричні фігури. .
- Скільки їх? Якого кольору?
- Що ви про них знаєте?
Який вид транспорту зображений?
2. Бліц-опитування
3. Каліграфічна хвилинка
Слухайте уважно і записуйте всі числа, які почули.
- Довжина кордону України 6993км,
- В Україні 63000 річок-20000 озер
- Найвища вершина Кримських гір (Роман-кош) – 1545м,
- Найвища вершина Карпатських гір – (Говерла) – 2061м
- Довжина Дніпра 2201км, з них у межах України -981км;
- Протяжність України з півночі на південь – 893км, з заходу на схід – 1316км.
- Назвіть найменше число – 893км - Назвіть найбільше число -63000
4. Усні обчислення
І ГР- гра за завданням за таблицею
ІІ ГР- за грою «Розумники»
Осадчий – 2-4-8—12
Яценко – 2-3-10---8
5. Завдання для опитування
І ГР-Математичний диктант (телевізор)
ІІ ГР – Картки1.
Перевірка домашнього завдання.
а) Пояснити розв'язання задачі № 498. (320 : 2 : 4 = 40 (км/год).)
б) Зачитати відповідь до задачі № 499. (Вершник їхав зі швидкістю 10 км/год.)
Разом :
І ГР - а) Скласти і розв'язати задачі за таблицею.
|
Швидкість (V) |
Час (t) |
Відстань (S) |
Лайнер |
? |
5 год |
350 км |
Вертоліт |
? |
2 год |
400 км |
Велосипедист |
? |
3 год |
75 км |
Швидкість |
Час |
Відстань |
? |
3 год |
75 км |
Висновок. Швидкість - це відстань, яку об'єкт руху проходить за одиницю часу.
Щоб знайти швидкість, треба відстань поділити на час.
З поняттям швидкості ми зустрічаємося часто: «тролейбус рухався повільно», «літак рухався з надзвуковою швидкістю», «друга космічна швидкість», «швидкість променя світла» тощо.
Швидкість вимірюють в різних одиницях. Наприклад: 3м/с, 10м/хв., 120км/год
(Таблиця, ілюстрація з формулою)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Задача.(щойно виконана)
Велосипедист був у дорозі 3 години і подолав відстань 75 км. З якою швидкістю рухався лижник?
— Складіть обернену задачу до даної, в якій потрібно відшукати число 75.
Швидкість |
Час |
Відстань |
25 км/год |
3 год |
? |
— Як знайти відстань, яку подолав лижник?
25 ∙ 3 = 75 (км).
Висновок. Щоб знайти відстань, треба швидкість помножити на час.
2. Робота зі схемами-підказками
- Покласти перед собою схеми-підказки (трикутнички), пальчиками закрити літеру S, тобто відстань (вона невідома). Зробити висновок, як визначити невідому відстань за відомими швидкістю і часом
3. Робота за таблицею
4. Висновок учителя - слайд
5 . Первинне закріплення.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Задача № 503.
— Прочитайте уважно задачу та уявіть, про що в ній розповідається. (слайд)
(Розв'язання: 4 ∙ 2 + 45 ∙ 3 = 143 (км).)
Розв’язує один учень за закритою дошкою.
ІІ ГР Картка – підказка
Задача 503
Розв’язання
2. Диференційовано- групова робота
Учні, у кого на партах водний транспорт
Турист відстань від Озаричів до Батурина по Сейму за 6 год рухався на човні зі 10 км/год. Яка відстань від Озаричів до Батурина по Сейму?
Розв’язання
10 ∙ 6 =60 (км)
Відповідь: відстань від Озаричів до Батурина по Сейму 60 км.
Учні, у кого на партах сухопутний транспорт
Пасажирський потяг від Сум до Одеси їхав 15 год, а автомобіль – 12 год. Пасажирський потяг рухався зі швидкістю 40 км/год, а автомобіль – 70 км/год. На скільки км більше проїхав автомобіль, ніж потяг?
Розв’язання
Відповідь: на 240 км більше.
Учні, у кого на партах повітряний транспорт
Рухомий об'єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Дикі гуси |
? км/год? |
12 год |
960 км |
Гелікоптер |
? на 120 км/год більше |
6 год |
? км |
Розв’язання
Відповідь: 1200 кілометрів.
3. Робота в групах
- Хто має бейджики з позначенням повітряного транспорту, пересядете за стіл , де приземлиться літак.
- Хто має бейджики з позначенням наземного транспорту, пересядете за стіл , де зупинить автомобіль.
- Хто має бейджики з позначенням водного транспорту, пересядете за стіл , де підійде до пристані парус.
Діти сідають у групи за цими категоріями, вибирають спікера команди.
Завдання.
Скласти графічно прості задачі на визначення відстані відповідно до назв груп.
(час- 4 хв )
Капітани команд біля дошки представляють своє завдання для класу.
Учні інших груп пишуть відповідь на листках і піднімають високо відповідь.
4. Додаткові завдання
1. Виконання завдання № 504.
1- ий стовпчик — колективно:
2- ий — самостійно.
Результати обчислень учні звіряють із записаними на дошці відповідями.
48350 - 9405 + 598 = 39543;
8365 - (2120 + 1080) = 5165.
IV. Домашнє завдання.
І ГР - №№ 508, 501 (с. 82).; ІІ ГР – картки
V. Підсумок уроку.
Гра «Продовж речення»
2. Усні обчислення.
(42 561 ∙ 1 + 25 ∙ 68 ∙ 0) ∙ 0 + 316
2 ∙ 27 + 26 ∙ 2
3600 : 9 + 2000
(2 ∙ 340 - 340) ∙ 9
450 ∙ 9 + 300
(200 - 200) : 9