Тема: загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (5 клас)
Очікувані результати:
предметні компетентності: учні розрізняють види загадок, відгадують їх, пояснюють логіку їх відгадування; розглядають і пояснює особливості будови загадки, роль у ній метафори; самостійно складає загадки;
ключові компетентності: учні використовують українську мову для духовного, культурного й національного самовияву; шукають загадки, написані іншими народами; порівнює їхні спільні та відмінні риси; створює і розгадує ребуси, кросворди, цифрограми та шифрограми;
емоційно-ціннісне ставлення: вироблення в учнів шанобливого ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу; усвідомлення потреби розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: словник наголосів, таблиці, різнокольорові картки, «будиночки», картки із загадками.
План уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. Розгадування кросворду.
1.2. Робота зі словником.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
2.2. Робота в зошитах.
2.3. Робота з таблицею.
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
IV. Підсумок уроку.
4.1. Бесіда з учнями.
V. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.1. Розгадування кросворду.
1. Ніде не купиш,
На вагах не зважиш,
Сам здобуваєш,
У комору складаєш. (Знання)
2. Це не літера, а знак –
Не поставиш абияк!
З ким у нього дружба є?
Тільки з Ю, Я, Ї, та Є! (Апостроф)
3. Я ніколи не сиджу,
А ходжу, ходжу, ходжу.
І хоч з місця не зійду –
Все про час вам докладу. (Годинник)
4. Коли хочеш ти читати,
То повинен мене знати,
А коли мене не знаєш,
То нічого не вчитаєш. (Абетка)
5. Коли падаю я з неба,
Люди кажуть: «Так і треба.
Восени тоді вважай,
Буде добрий урожай!» (Дощ)
З |
н |
а |
н |
н |
я |
||
А |
п |
о |
с |
т |
р |
о |
ф |
Г |
о |
д |
и |
н |
н |
и |
к |
А |
б |
е |
т |
к |
а |
||
Д |
о |
щ |
|||||
К |
н |
и |
г |
а |
|||
А |
к |
в |
а |
р |
і |
у |
м |
6. Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
7. Що за хатка – дивина?
З скла прозорого вона.
Табунцями, як у річці,
Рибки плещуться в водичці. (Акваріум)
1.2. Робота зі словником.
- Отже, як бачимо, з перших літер вийшло слово «загадка». А який правильний наголос у цьому слові? (діти за словником наголосів визначають, що наголос падає на І склад)
- Чи помітили ви, в якій формі були написані запитання до нашого кросворду? (у формі загадок)
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2.1. Слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося із загадками як видом усної творчості, розглянемо зміст і форму загадок, з’ясуємо роль метафори в них, а також навчимося визначати види загадок та відгадувати їх.
2.2. Робота в зошитах.
Учні записують тему уроку до зошитів.
2.3. Робота з таблицею.
- Заповніть перші дві колонки таблиці «Знаю», «Хочу дізнатися».
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
Учні опрацьовують матеріал на с. 113, визначають, що таке загадка.
Учні записують в зошити визначення загадки.
- Як ви гадаєте, чому цей жанр фольклору має таку назву? Від якого слова вона походить? (Від слова «гадати» — думати, здогадуватися)
- Загадка є свідченням гостроти розуму людей, яскравого, образного сприйняття й розуміння ними світу. Саме слово загадка вказує на те, що цей вид фольклору апелює до людської думки — гадки. Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Воно були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини.
- Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки. («Мудра дівчина», «Котигорошко»)
- У сиву давнину відгадування загадок було частиною весільного обряду — своєрідним екзаменом на розумову зрілість молодої чи молодого. У ліричних піснях, широко відомих і нині, живуть спогади про цю давню традицію:
Дівчинко моя, Галю,
Щось я тобі загадаю.
Як вгадаєш — моя будеш,
Не вгадаєш — чужа будеш.
- Яке запитання лежить у основі загадки: пряме чи завуальоване? Таке запитання називається метафоричним. А що таке метафора ми зараз з’ясуємо.
Учні вголос читають теоретичний матеріал зі с. 117.
Учні записують у зошити визначення метафори.
- Отже, предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.
Учні опрацьовують матеріал з підручника «Види загадок» (с.113-114). І група – про людей і про природу, ІІ група – про рослини і тварин. Після опрацювання матеріалу спікер від кожної групи розповідає про види загадок.
За кожну правильну відповідь група отримує кольорову картку.
Загадки для І групи про природу.
1. Крутиться, вертиться, нікого не боїться, ходить весь вік, а не чоловік.
2. Місяць бачив - не добачив, а Сонце вкрало - і не сказало.
3. 365 чайок, 52 орли, 12 голубів одне яйце знесли.
4. Ой за лісом, за пралісом золота діжа горить.
5. Червоне коромисло через річку повисло.
6. Що уводі родиться, а води боїться?
7. Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.
8. Надворі - горою, а в хаті - водою.
9. Яке каміння на дні моря?
10. Що сходить без насіння?
Загадки для ІІ групи про тварин
5. Чи може страус назвати себе птицею?
6. Куди ходить - за собою хату носить.
7. Ніс, як у свинки, та колючі щетинки.
8. По дорозі стрибає, а у воді плаває.
9. Від чого в качки червоні ноги?
10. Двічі родиться, а раз умирає.
Загадки для І групи про рослини
2. Стоять коні на припоні, не їдять і не п'ють, а все товщі стають.
3. Біла-біла в лісі стояла: «Моє тіло рубають, мою кров п'ють».
4. Стоїть Ганна, гарно вбрана; хто розбере, той плакати буде.
5. Сидить красна дівиця в темній темниці, а коси на вулиці.
6. Стоїть стріла серед двора, а в тій стрілі - сімсот і дві.
7. Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках.
8. Наліто вбирається, а на зиму одежі цурається.
9. Стоїть стріла, а кругнеї - волоса.
10. Без рук, без ніг, а на тин лізе.
Загадки для ІІ групи про людей.
1. Живе п'ять братів, один від одного більший.
2. Не їсть, не п'є, а ходить і молоточком б'є.
3. Не гавкає, не кусає, а до хати не пускає.
4. Два брати - куди один, туди й другий.
5. Весь світ одягає, а сама одягу не має.
6. Мовчить, а багатьох людей навчить.
7. Ні вуж, ні гадюка, а смачна штука.
8. Маленький погрібець повен овець.
9. Мамина дочка, а мені не сестра.
10. Що стоїть посеред Києва?
На дошці висять паперові «будиночки» з назвами груп загадок. Учні витягують з кошика папірці із загадками і, якщо правильно відгадують її та визначають її вид, «вселяють» її в «будиночок».
IV. Підсумок уроку.
4.1. Бесіда з учнями.
- Який твір називається загадкою?
- Назвіть групи загадок.
- Порівняйте загадки на одну й ту ж тему у фольклорі різних народів:
Українське: Два брати під одним дахом, один другого не бачить.
Російське: Два братца через грядку смотрят, да не сойдутся.
Грецьке: Два брати посварилися, одна гора їх розвела (у перекладі).
- То як звучать загадки на одну тему у фольклорі різних народів?
Тож можемо із впевненістю сказати, що українські загадки мають яскравий національний колорит, віддзеркалюють особливості побуту українського народу, його світобачення.
Знаю |
Хочу дізнатися |
Дізнався |
|
|
|
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити напам’ять п’ять загадок.
2. Придумати власні загадки до будь-якого виду.
3. Порівняти українські загадки із загадками інших народів світу, вивченими на уроках зарубіжної літератури.
4. Пригадати твори української та зарубіжної літератури, де вживалися б загадки.
навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р.