Із народної мудрості. Загадки Прислів'я та приказки
Тема. Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок.
Мета:
□ Навчальна: ознайомити учнів зі світом загадок; проаналізувати програмні фольклорні твори; визначити їх зміст та форму.
□ Виховна: прищеплювати любов до фольклору.
□ Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне читання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
▼ Які види усної народної творчості ви знаєте?
▼ Що ви вже знаєте про загадку?
▼ Чи подобаються вам загадки?
▼ Коли ви вперше почули про загадку?
▼ Чи можна стверджувати, що загадка — це скарб народу?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Учитель. Загадка — де схованка народної мудрості, але це також наше з вами відкриття світу. Саме тому тема нашого уроку — «Загадки».
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— Загадка — ще один скарб нашої мови, який дістався нам у спадок від предків, де дотепне метафоричне запитання, поставлене у формі хитромудрого короткого опису будь-якого предмета чи явища. Це своєрідний і дуже давній вид народної творчості. Загадування в Україні завжди було неодмінною умовою не лише розумового розвитку дитини, а й випробовування кмітливості, мудрості та зрілості дорослих. У сиву давнину загадкам надавали магічного значення, вони були пов’язані з культовими обрядами й звичаями. Вміле одгадування загадок вважалося ознакою розуму і щасливої вдачі.
Ми повинні з вами ознайомитися із тематикою загадок, їхніми різновидами, особливостями. Відгадуючи загадки, ви розвиваєте свою кмітливість, фантазію.
Специфіка загадок полягає в тому, що в них зашифровано якийсь предмет чи явище і треба відшукати його первісне значення.
Загадки мають багато спільного з прислів’ями, приказками, образними порівняннями. їх об’єднує насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою і побутом, а також стислість і чіткість викладу.
Загадки виникли дуже давно, коли людина ще не розуміла багатьох явищ природи, боялася й обожнювала їх. Щоб пристосуватися до диких тварин, до небесних явищ (грому, блискавки), до різноманітних духів та дивовижних істот, у яких тоді вірили, їм давали умовні імена, назви, щоб не прогнівити.
Дуже цікаво відображують загадки народний світогляд, наприклад, про день і ніч, які ворогували між собою: «Сестра до брата в гості йде, а брат від сестри втікає», «Двоє стоячих, двоє ходячих, та два роздорники». (Небо і земля, сонце і місяць, день і ніч)
Загадки були і засобом виховання, розвитку розуму, перевірки кмітливості. Вони спонукають до порівняння, зіставлення речей, вчать спостерігати за природою, виділяти головне.
Загадка (від слова «гадати» — думати, вгадувати, загадувати) — жанр усної народної творчості, дотепне запитання, часто у віршованій формі; є у фольклорі всіх народів світу.
▼ Явища природи: «А що сходить без насіння?» (Сонце); «А що біжить без перестанку?» (Час); «А що шумить без буйного вітру?» (Річка)
▼ Людина: «Між білими березами талалай плегце». (Зуби, язик)
▼ Рослинний і тваринний світ: «Чотири чотирники, два закопирники, а третій вертун». (Корова); «Хату на хаті має, жабам рахунок знає». (Лелека); «Вдень мовчить, а вночі кричить». (Сова)
▼ Духовне життя людини: «А що плаче — сліз не має?» (Серце); «А що горить без полум’я?» (Любов)
▼ Трудова діяльність: предмети побуту, знаряддя праці: «Між ногами — тривога, на пузі дорога». (Прядка); «В лісі росте, у коня колихається, у баби теліпається». (Сито)
▼ Загадки можуть мати національні образи: «Прийшли татари, людей забрали, а хата вікном утекла» (Рибалка. Риба, вода, волок); «Під одним козирком чотири козаки стоять» (Ніжки стола).
Конкретність теми, лаконізм, стійкість традиції українського народу.
▼ Предмети зіставляються на основі їхнього загального зовнішнього вигляду, схожості: «За лісом, за пралісом золота діжа горить». (Сонце); «Ой на горі гай, під гаєм мигай, під мигаєм лупай, під лупаєм сапай, під сапаєм хапай». (Волосся, вії, очі, ніс, рот) Зіставлення предметів відбувається на ґрунті їхньої зовнішньої схожості за кольором: «Два ряди білих хуст, а всередині червона запаска». (Зуби і язик); «Красно, ясно в землю вросло». (Буряк)
▼ Предмети зіставляються на основі ознак їхньої внутрішньої організації: «В одній барилі та дві пиві, а барило без дна і без чопа». (Яйце)
▼ Предмети порівнюються за їхніми функціями та роллю в побутовому житті народу: «Біленьке, синеньке, увесь світ одягає». (Голка)
▼ Предмети порівнюються за особливостями їхнього руху, співвідношенню нерухомого і рухомого: «Батько лежить в сповитку, а син пішов по світу». (Вогонь і дим); «Стоїть дід над водою, коливає бородою». (Очерет)
▼ Предмети зіставляються за особливостями їхнього руху та на основі спільних властивостей їхнього переміщення та їхньої поведінки: «Без ніг, без рук, а вилізе на друк». (Горох); «Без рук стука, без вогню горить». (Блискавка і грім)
▼ Загадки-запитання складаються з одного питального речення, яке зазвичай починається з’ясувальними сполучниками: «що то», «хто», «кому». Творення художнього образу в цих текстах відбувається за принципом повідомлення якостей і властивостей предмета загадування. Наприклад: «Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса?» (Ячмінь); «Що то: з гори лисий заглядає, а з долини босий бреше?» (Місяць та собака); «В кого кам’яна сорочка?» (В черепахи); «Кому кланяємося, а він з хвостом?» (Духу святому); «Хто на собі ліс носить». (Олень)
▼ Загадки-розповіді можемо назвати найменшими художніми творами з найрізноманітнішою тематикою. Наприклад, певні загадкові формули становлять маленькі ескізи, замальовки з навколишнього життя, хоч за цими картинками «проглядає» всього одна річ, якесь одне явище: «Гуска плавала, плавала і загубила хвіст». (Голка); «Стоять коні на припоні, не п’ють, не їдять, а щоденно гладшають». (Огірки). Часто такі малюнки забарвлені доброзичливим народним гумором: «Сидить дід за дошками, стріля в бабу галушками. (Ткацький верстат) «Між двома осиками б’ються хлопці язиками». (Дрова і вогонь). Деякі з цих творів нагадують сатиричні каламбури: «Півень каже “Пкудкудак”, курка каже “Птак!”» (Чоловік їсти просить, а жінка каже чортового батька).
▼ Загадки-байки — це короткі, здебільшого ритмізовані, з м’яким полиском гумору сюжетні твори. Вони мають струнку композиційну будову, зазвичай складаються з двох-трьох розповідних речень, часом містять питальне. Вони вимагають не лише образного сприйняття довколишнього світу, але й досконалого його знання. «Прийшла шайда-байда, взяла штрики-брики; як почули м’якиники та сказали житникам: “Сідайте на вівсяники, доганяйте шайду-байду, віднімайте штрики-брики”. (Вовк вхопив козу, почули собаки й почали гавкати, ніби кажучи людям: “Сідайте на коней, доганяйте вовків та відніміть козу”), або загадка: “Прийшла Тота під наші ворота, питається Лепети: “Чи вдома Понура?” (Прийшов вовк і питає собаки, чи вдома свиня). У цій загадці-байці назви тварин сховані під іменами, в яких зашифровано риси, характерні для тварин, про які йдеться.
▼ «Книжні» загадки, міні-твори, що мають сюжет і, очевидно, потрапили до фольклору. Наприклад, «Ко мні, растущу у землі, прийде сівня Адамова; обрубаста мі руці і нозі, возложиша на главу мою вінець і омрачихомся ми світ». (Млинове каміння) «Із землі создан, яко Адам; ввержен в пещ огненную, яко три отроці; на колесницю возведен, яко Іосихв; от чрева єго всі ми питаємся; а умроша п не погребова». (Горщик глиняний)
▼ Наступна група — загадки у формі стислого діалогу. Як відомо, діалог — це тип усного мовлення, який за своєю формою є розмовою двох або кількох осіб. Загадка (за будовою двочленна), також передбачає діалог. Наприклад, «Швидка-прудка, куди йдеш?» — «А тобі, стрижене-мижене, нащо?» (Вода і очерет); «Стукотни, грукотни, куди ви йдете?» — «Смалене, палене, на що вам те?» (Відра й горшки).
7. Робота з картками (за вибором)
Деяким учням учитель роздає картки, на котрих зображені різні тварини, комахи, до яких потрібно скласти загадку і записати на цій картці. У цей час решта учнів разом з учителем відгадують загадки зі збірника. Той, хто склав загадку, читає її, учні відгадують, а потім роздивляються картинку.
8. Літературна гра «Найкмітливіші»
Клас поділяється на дві команди (дівчат та хлопців). Гра минає в два етапи: І етап — «Запитанка»; II етап — «Відгадочка».
За кожну правильну відповідь — 2 бали.
▼ Що таке загадки?
▼ Навіщо люди складали загадки?
▼ 3 яких частин складається загадка? (Із власне загадки і відгадки)
▼ Які є види загадок?
▼ Хто є автором загадок?
За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Відгадайте загадки.
Загадка |
Відгадка |
П’ять братів: віком рівні, зростом різні |
пальці |
Що можна побачити з заплющеними очима? |
сон |
Ношу багато років їх, а полічити не можу |
волосся |
Прозорий, як скло, не вставиш у вікно |
льод |
3 гілки на гілку стриба, як комашка, легка й моторна, та проте не пташка |
білка |
Хто вміє на всіх мовах говорити? |
відгомін, луна |
Сім братів, усі вони однакового віку, а імена в них різні |
дні тижня |
У носатого Івана Одежина дерев’яна. Він у чистім полі ходить І по ньому носом водить. Не стрижений, не чесаний — Гострим ножем затесаний |
олівець |
Кулька крутиться, працює, А з-під кульки — рідина. Швидко літеру малює На папері — ось вона |
ручка |
Дуже я потрібна всім — І дорослим, і малим. Всіх я розуму учу, А сама завжди мовчу |
книга |
Великий будинок у місті стоїть, Та завжди, як вулик бджолиний, шумить. Як чаша, він повний знаннями, Ласкавий будинок цей з нами |
школа |
Хату на хаті має, жабам рахунок знає? |
лелека |
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1. Від якого слова походить слово «загадка»?
А Говорити;
Б відтворювати;
В гадати;
Г сміятись.
2. Яка загадка складається з одного питального речення за допомогою слів «Що то», «Хто»?
А Загадка-розповідь;
Б загадка-байка;
В загадка-діалог;
Г загадка-запитання.
3. Яку загадку можемо назвати найменшим художнім твором?
А Загадка-розповідь;
Б загадка-байка;
В загадка-діалог;
Г загадка-запитання.
4. Які є загадки з гумористичним сюжетом?
А Загадка-розповідь;
Б загадка-байка;
В загадка-діалог;
Г загадка-запитання.
5. Які загадки за своєю формою є розмовою двох або кількох осіб?
А Загадка-розповідь;
Б загадка-байка;
В загадка-діалог;
Г загадка-запитання.
6. Яка тематика загадки «Вдень мовчить, а вночі кричить»?
А Рослинний і тваринний світ;
Б трудова діяльність;
В людина;
Г явище природи.
7. Яка тематика загадки «В лісі росте, у коня колихається, у баби теліпається»?
А Рослинний і тваринний світ;
Б трудова діяльність;
В людина;
Г явище природи.
8. Яка тематика загадки «Між білими берізками телепай плеще»?
А Рослинний і тваринний світ;
Б трудова діяльність;
В людина;
Г явище природи.
9. Яка тематика загадки «А що сходить без насіння?»
А Рослинний і тваринний світ;
Б трудова діяльність;
В людина;
Г явище природи.
10. Яка тематика загадки «А що плаче — сліз не має»?
А Духовне життя людини;
Б трудова діяльність;
В людина;
Г явище природи.
11. Відгадайте загадку «Під одним козирком чотири козаки стоять»:
А ніжки стола;
Б стіни хати;
В ліжко;
Г піч.
12. Відгадайте загадку «А що горить без полум’я?»:
А ненависть;
Б любов;
В зрада;
Г радість.
2. Робота з картками в парах (групах)
Картка № 1
1. Напишіть твір-мініатюру «Загадка — скарб українського народу».
2. Що ви знаєте про загадку-діалог?
3. Поясніть значення слова «загадка».
Картка № 2
1. Напишіть твір-мініатюру «Моє ставлення до загадки».
2. Що ви знаєте про загадку-байку?
3. Поясніть значення виразу «усна народна творчість».
Картка № З
1. Напишіть твір-мініатюру «Загадка-розумниця».
2. Що ви знаєте про загадку-розповідь?
3. Які жанри усної народної творчості ви знаєте?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ