Загадковий світ планет

Про матеріал
Яка інформація мене тут чекає? • Які таємниці космосу нас цікавлять? • Хто був першим українським космонавтом? Що відомо про українську космонавтику? • Навіщо людям досліджувати Всесвіт? • Які фундаментальні і практичні знання космонавтів мені знадобляться? • Яка тривалість доби і року на різних планетах? • Чому космічне сміття може завдати шкоди і як уникнути екологічних проблем, пов’язаних з космосом? 4 розгортки з предметів, явищ та практик: Я досліджую світ – українська мова – математика – дизайн і технології Обладнання до уроку: комп’ютер, мультимедійна дошка, відео за посиланнями, 5 комплектів Lego по 6 цеглинок; розтяжка «Цей загадковий Всесвіт», назви розгорток, листи з завданнями.
Перегляд файлу

Тема: Цей загадковий Всесвіт

Мета:

формування компетентності в галузі природничих наук: закріплювати елементарні знання про Всесвіт, галактики, небесні тіла: планети Сонячної системи, астероїди, метеороїди, сузір’я, комети, космічне сміття тощо; про першого світового космонавта та космонавтів з українським походженням; значення дослідження космосу для людей;

 розвивати допитливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї самостійно та в групі,  спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі побаченого і почутого на уроці та спираючись на раніше отримані знання;

розвивати вільне володіння державною мовою: вміння усно й письмово висловлювати свої думки, чітко та аргументовано пояснювати факти, розвивати  вміння слухати і чути, вміння презентувати свої ідеї, вміння аргументовано відстоювати свою точку зору, вміння фільтрувати інформацію, збагачувати словниковий запас словами космічної  тематики;

розвивати математичну компетентність: розвивати вміння виявляти прості математичні залежності у навколишньому світі, закріплювати вміння порівнювати, додавати і віднімати багатозначні числа;

формувати в учнів креативне ставлення до досліджуваного матеріалу і навички міркування від часткового до загального та від загального до конкретного;

усвідомлення основи екологічного природокористування: розвивати бажання спостерігати за зоряним небом, бачити в ньому незвичайне, дивовижне; виховувати любов до природи і бажання зберегти його якомога чистим.

формування культурної компетентності: розвивати природні здібності учнів, творче вираження особистості

Яка інформація мене тут чекає?

  • Які таємниці космосу нас цікавлять?
  • Хто був першим українським космонавтом? Що відомо про  українську космонавтику?
  • Навіщо людям досліджувати Всесвіт?
  • Які фундаментальні і практичні знання космонавтів мені знадобляться?
  • Яка тривалість доби і року на різних планетах?
  • Чому космічне сміття може завдати шкоди і як уникнути екологічних проблем, пов’язаних з космосом?

 

4 розгортки з предметів, явищ та практик:

Я досліджую світ – українська мова – математика – дизайн і технології

Обладнання до уроку: комп’ютер, мультимедійна дошка, відео за посиланнями, 5 комплектів Lego по 6 цеглинок; розтяжка «Цей загадковий Всесвіт», назви розгорток, листи з завданнями.


Хід кейс-уроку:

І. Організаційний момент уроку. Ранкове коло.

1. Привітання.( під космічну музику SPACE MUSIC FOR RELAXATION)

https://www.youtube.com/watch?v=a5yjs7eQ2m8

– Добрий день, мої любі друзі! Ця чудова космічна мелодія кличе нас до цікавого уроку!

– Привітайтеся один з одним, додаючи до імені однокласника чи однокласниці пестливу назву «Зіронько…», «Сонечко…».

Наприклад : « Доброго ранку, вранішня зіронько Ярославо!», « Доброго ранку, сонечко Софійко»

2. Вправа «Мій настрій»

(Діти у куточкові настрою позначили свій настрій на початку дня.)

3. Мотиваційний початок уроку. (Декламування вірша під музику )


Планети великі, планети малі

Пливуть своїм курсом,

немов кораблі.

А ми станьмо разом,

А ми станьмо в колі

І гарно навчатися будем у школі. 

ІІ. Визначення теми уроку та форми його проведення.

1. Вправа «Передбачення»

(на дошці  зображення Всесвіту, перегорнуті тема уроку і назви розгорток уроку)

– Озирніться навколо. Ви здогадалися, про що буде сьогоднішній урок?

– Так, сьогодні на уроці ми з вами  будемо говорити про космос, про його загадковість і силу, про його красу, про дослідження космосу і його вплив на стан здоров’я людей і дізнаємося багато цікавого і корисного. Як ви вже здогадалися, наш урок пройде у формі уроку-кейсу.

2. Фасилітована бесіда:

– Яку тему досліджували протягом тижня?

– Які таємниці космосу нас зацікавили?

– Навіщо людям досліджувати Всесвіт?

– Яка тривалість доби і року на різних планетах?

– Які фундаментальні і практичні знання космонавтів нпм знадобляться?

– Чому космічне сміття може завдати шкоди і як уникнути екологічних проблем, пов’язаних з космосом?

3. Об’єднання учнів у групи

– Отже, вирушаймо у подорож до загадкового світу Всесвіту. Але де ж наші космічні кораблі? Зазирніть під парти. Що там побачили з Lego? (під партами у дітей по одній цеглинці Lego, які допоможуть об’єднатися у 6 команд по 5 учнів; всього розкладено 5 комплектів Lego по 6 цеглинок)

– Одна цеглинка для зореліта занадто мало… Утворіть екіпажи для польоту за кольорами і з цеглинок зробіть ваш зореліт. Кожен екіпаж сяде за парти згідно з кольором вашого космічного корабля та обере свого капітана.

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

Розгортка1. Що таке Всесвіт?( Додаток1)

– Шановні космонавти! Ми відкриваємо першу розгортку нашого кейс-уроку, яка називається «Що таке Всесвіт?» І ми дивимося відео:

https://www.youtube.com/watch?v=jXsHpp5NvO0

4. Робота з діловою кореспонденцією

– Шановні капітани! Перевірте свою пошту! Вас чекають завдання в листівках!

Лист 1. Скласти асоціативний кущ до поняття КОСМОС  

(запишіть всі слова, що вам спали на думку, коли ви почули слово «Космос»)

Наприклад: планети, сузір’я, зорі, галактики, ракети, космонавти, супутники, чорні діри, Місяць, Сонце, комета, телескоп тощо.)

Лист 2. Поєднайте стрілочкою назву і поняття.

Небесне тіло, розжарена куля, яка випромінює світло   Сузір’я

 

Небесне тіло, яке обертається навколо планети, або зірки  супутник

 

Кулясті небесні тіла, які обертаються навколо зірки    Сонце

 

Скупчення зірок, взаємне розташування яких     планети

складає якусь фігуру чи контур

 

Об’єкт космічного походження, який впав на поверхню  метеор

Землі або іншого небесного тіла

 

Явище в нічному небі, яке виникає внаслідок згоряння  метеорит

в атмосфері дрібних небесних тіл

 

Лист 3. Розташуйте планети Сонячної системи у певній послідовності

156802 (1).jpg

Лист 4. Серед наданих понять виберіть лише ті, які відносяться до небесних тіл.

Планетарій, сузір’я,  автодром, метеорити, астронавти, зорі, галактики,  Юпітер, ракетки, акваланг, космонавти, супутники, січень, астероїди,  чорні діри, Місяць, суниця, птах, Сонце, килим, комета, метеори, телескоп

Лист 5. Розташуйте надані абзаци так, щоб утворився текст-розповідь. Прочитайте його і повідомте про прочитане однокласникам.

Так і з'явилась найпопулярніша в Україні назва нашої галактики  – Чумацький Шлях.

Господь переніс соляну дорогу на небеса. Із тих пір чумаки їздили до Криму по сіль, орієнтуючись вночі на світлу смугу на небі.  А люди  назвали цю дорогу Чумацький Шлях.

Колись чумаки їздили по сіль в Крим. Щоб не заблукати вони позначали дорогу сіллю, яка сипалася з дір у мішках.

 

А які ще легенди про назву нашої галактики вам відомі?

Щоночі по небі у золотій колісниці їздить пророк Ілля і гримить, метаючи золоті стріли блискавиць у демонів. Шлях, яким він їздить, назвали Божа дорога.

Одного разу богиня Гера годувала малюка Геракла та розлила молоко. Цей молочний слід назвали Галактика, що в перекладі із грецької означає «Молочний».

Однієї дуже холодної зими вірменський бог викрав у тодішнього короля Ассирії сіно, щоб допомогти своєму народові. Поспішаючи, він губив сіно дорогою додому, залишивши довгу смугу, яку назвали Шлях сіна.

 

Лист 6. Розташуйте небесні тіла від найбільшого до найменшого

Планета, метеорит, зоря, галактика,  супутник, астероїд,  комета, метеор.

Висновок: Всесвіт – це весь світ за межами нашої планети разом з усіма галактиками, зорями, планетами, кометами, астероїдами та іншими небесними тілами.

Розгортка 2. Дослідження космосу (Додаток 2)

 

5. Виступ кореспондентів шкільного телебачення

12 квітня -- перший політ людини в космос

https://www.youtube.com/watch?v=sV1l07hrXRM

Перший космонавт незалежної України | Пишемо історію(до 0:56)

https://www.youtube.com/watch?v=sabI3Dyex7E

https://www.youtube.com/watch?v=ejn6hN7Kr3Y

Космонавтика України | Пишемо історію (до 1:16 і після 12:25)

https://www.youtube.com/watch?v=RYmy4JeXe_M

 

Висновок:

Дослідження космосу потрібно, щоб дізнатися більше про нашу планету та Всесвіт і   спрогнозувати можливі небажані наслідки людської діяльності в Космосі.

ІѴ. Фізкультхвилинка

Дитяча руханка, "Alien Dance"

https://www.youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s

https://www.youtube.com/watch?v=myT-DCtHcuM

 

Ѵ. Узагальнення і систематизація знань учнів

Розгортка 3. Космічна математика (Додаток 3)

6. Робота з матеріалом підручника та презентацією

  • Розгдяньте таблицю в підручнику ст. 21 і дайте відповіді на запитання:
  • На яких планетах однакова тривалість доби?(у Юпітера і Сатурна)
  • На якій планеті найдовша доба?( у Меркурія 176 з.д.)
  • На яких планетах тривалість року більша ніж на Землі?( на Марсі 687 з.д.)
  • На скільки земних діб тривалість доби Меркурія більще, ніж Венери?( 176-117=59(з.д.))
  • На скільки земних діб тривалість року Юпітера менша за тривалість року Марса?(687-12= 675 з.д.)

Висновок: велич Всесвіту, бажання порахувати зорі, сузір’я, порівняти тривалості років та діб на різних планетах закликає нас краще володіти математичними здібностями.

Розгортка 4 Чи впливає космічне сміття на подальше дослідження космосу (Додаток 4)

 

7. Вправа «Підзорна труба»

– Роздивіться уважно малюнок (Додаток5). Що на вашу думку на ньому зображено?

– Переглянемо відео за посиланням:

Космічне сміття ставить під загрозу подальше освоєння космосу(3:23)

https://www.youtube.com/watch?v=B4_1eHBNISc

8. Розповідь вчителя

– Людство навчилося сяк-так опановувати космос, запускаючи супутники і ракетоносії - але не подумало про проблеми засмічення космосу і навколоземної орбіти. З початку космічної ери, з 1957 року, відбулося понад 4900 запусків - більше 6600 супутників, які припаркувалися на земній орбіті. З них 3600 залишаються в космосі, з котрих лише одна тисяча функціонує нормально. Близько 8 тисяч тонн космічного сміття – це космічні уламки, сміття з більш високих орбіт все це знаходиться на низькій навколоземній орбіті, поряд з тисячами працюючих супутників.

За даними Європейського космічного агентства, в небі над нами

понад 30 000 уламків сміття більше 10 сантиметрів,

750 000 - від 1 до 10 сантиметри,

і 166 мільйонів - від 1 міліметра до 1 сантиметра.

А більш дрібних речей ще більше. Але найбільшу небезпеку представляє швидкість, з якою рухається сміття – 28,2 км/годину.

В недалекому майбутньому це може не тільки завадити подальшому дослідженню космосу, але і стати небезпечним для Землі.

Саме тому, людям треба дізнатися як спрогнозувати можливі небажані наслідки людської діяльності в Космосі, як зробити так, щоб перетворити негативні явища в позитивні, щоб ця діяльність не погіршувала екологічного стану, а покращувала. На цих питаннях зосереджена увага дослідників Космосу.

Висновок:
перш ніж щось запустити у космічний простір варто подумати, а які будуть наслідки. Краще передбачати, аніж займатися ліквідацією наслідків.

 

Розгортка 5 Планета моєї мрії (Додаток 6)

 

9. Презентація малюнків до теми «Планета моєї мрії»

– Вдома ви малювали для наступної розгортки. Ця розгортка називається Планета моєї мрії. А зараз я запрошую екіпажі презентувати ваші роботи.

Висновок: незвичайне, дивовижне поруч; тільки побач і почуй його і  втілюй свої мрії у життя.

Рефлексія

Вправа «Відкритий мікрофон»

– Ви повернулись з космічної мандрівки і земляни бажають дізнатися про те, що в космічній подорожі для вас стало сюрпризом.

– Уявіть, що у вас в руках мікрофон і вам потрібно висловити свою думку.  

Говорить тільки той, у кого «уявний» мікрофон;

– Отже, доповніть речення:

«В космічній подорожі я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...»

«Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...»

«Мені особливо сподобалося ...»

«Знання із сьогоднішньої подорожі мені знадобляться ...»

– А тепер ми з вами підійдемо до куточку настрою та скористаємось нашими метеликами настрою і подивимось чи змінився ваш настрій у кінці уроку.

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 4

Додаток 5

Додаток 6

 

1

 

docx
Додано
26 грудня 2021
Переглядів
1489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку