Загальна характеристика класу Земноводні

Про матеріал
Розробка уроку у 8 класі на тему "Загальна характеристика класу Земноводні"
Перегляд файлу

Тема: Загальна характеристика класу Земноводні.

Мета уроку: почати формувати знання учнів про наступний клас типу Хордові – Земноводні; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності цих тварин у зв’язку з двома середовищами існування – водою та грунтом; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до земноводних тварин, проводити просвітницьку роботу з приводу корисного значення жаб на відміну від негативного ставлення людини до них. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Зібратись разом, це початок,

Триматись разом-це прогрес,

працювати разом це успіх

Генрі Форд

Дві перші установи уже виконано, сподіваюсь що ви прийшли з настроєм працювати разом і нас чекає успіх!

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

«Так-ні»

  1. У хрящових риб скелет із хрящів.
  2. У всіх риб виявлена турбота про потомство.
  3. Кета, горбуша – прохідні риби.
  4. Органи дихання кісткових риб – зябра.
  5. Кровоносна система кісткових риб замкнена, одне коло кровообігу.
  6. Парні плавці: грудні й черевні.
  7. Непарні плавці: хвостовий, грудні, спинні.
  8. Видільна система риб – парні нирки.
  9. Плавальний міхур виконує функцію гідростатичного апарату.
  10. Усі риби – хижаки.
  11. Усі риби розмножуються завжди в одному місці.
  12. Нерест – сезонне явище в житті риб.

Відповіді: 1. +; 2. -; 3. +; 4. +; 5. +; 6. +; 7. -; 8. +; 9. +; 10. -; 11. -; 12. +.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Я отримала листа, лист без підпису, але він настільки щирий, що я вирішила його прочитати.

Допоможете мені знайти автора листа.

Рятуйте! Шукаємо у Вас захисту!

Нас вражає невігластво людини, яка вважає себе вінцем творіння! Яких тільки небувальщин не вигадала вона про нас!

Французи і німці впевнені, що ми, висмоктуємо молоко в корів, усі вважають, що нас не можна брати в руки - з’являються бородавки.

« Якщо побачиш жерлянку й вона перевернеться на спину - чекай в домі нещастя». А нещастя від всього цього тільки нам!

Хто ж може захистити нас? По справедливості перед тим ,як звинувачувати, треба хоча б знати, кого звинувачувати!

- Здогадалися від кого лист?

 Я також думаю що це земноводні .

  «Мікрофон»

- А як ви ставитесь до цих тварин ?…Які емоції вони у вас викликають?

- А є в класі учні, яким би подобались ці істоти?

Люди по різному ставляться до цих тварин, одні позитивно, у інших вони викликають відразу а деякі їх безжально знищують.

Я хочу взяти на себе обов’язок захистити земноводних, виправдати їх в очах людей. Ви побачите що ці тварини варті того щоб їх захищали і можливо уже в кінці уроку ви  зміните своє ставлення до них.

Тож сьогодні ми з вами починаємо вивчати тему Земноводні, або амфібії.

- Чого ми сьогодні повинні навчитися?

ІV. Сприймання та засвоювання нового матеріалу

1. Загальна характеристика земноводних

- Що означають слова «земноводні»?

Амфібії,  в перекладі з грецької мови означає двоякодихаючі, або ті що ведуть подвійне життя.

Земноводні - це перші хребетні тварини, які пристосувалися до життя на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер.

Предками амфібій були давні кистепері риби, які залишили водне середовище існування. Саме вони дали початок сучасному різноманіттю видів наземних хребетних тварин. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує понад 3600 сучасних видів (в Україні- 17). Сюди належать жаби, ропухи, квакші, тритони, саламандри тощо.

Походження амфібій пов’язане з низкою таких ароморфозів:

  • Поява п’ятипалих кінцівок;
  • Розвиток легень;
  • Поява трикамерного серця;
  • Поява двох кіл кровообігу;
  • Прогресивний розвиток центральної нервової системи й органів чуття.

2. Спосіб життя та сезонні явища земноводних

Розглянемо спосіб життя на прикладі жаби озерної. – найпоширенішого представника прісних водойм України.

Жаба озерна – типовий представник класу Амфібії. Вона живе в річках, озерах і великих ставках, уникаючи місць, порослих густою водяною рослинністю.

Удень жаба веде активний спосіб життя. Значну частину доби вона перебуває у воді, на берег виходить лише полювати і погрітися на сонечку.

Жаби озерні зимують на дні водойми: закопуються в мул і впадають у стан заціпеніння – не живляться, майже не рухаються і втрачають до половини своєї маси.

Жаби кліматичної зони України спроможні витримувати навіть нетривале заморожування, перетворюючись на крижинку, яка при кімнатній температурі повітря розтає, оживає і починає стрибати.

Запис схеми  «Сезонні явища в житті земноводних»

Загалом, річний цикл життя земноводних за умов сезонного клімату поділяється на такі періоди:

  • весняне пробудження;
  • розмноження (нерест);
  • період літньої активності;
  • зимівля (заціпеніння).

Зелені жаби зимують на дні водойм; кумки, тритони і ропухи – на суходолі.

3.  Зовнішня будова та покриви тіла.

Робота в парах

 3 пари: щкіра, кінцівки, голова.

- Охарактеризуйте особливості  будови земноводних ( ст. 162-163)

1. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста (мал.1). Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.

2. Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), під нижньою повікою є мигальна перетинка, яка закриває око. За очима розташовані барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).

3. Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.

4. Опорно-рухова система

Робота з малюнком, заповнення таблиці

Опорно-рухова система

№п/п

Частина тіла

Назви кісток

Особливості будови

1

Скелет голови (череп)

2

Тулуб

 

 

3

Пояс передніх кінцівок

 

 

4

Передні кінцівки

 

 

5

Пояс задніх кінцівок

 

 

6

Задні кінцівки

 

 

Скелет земноводних складніший, ніж у риб

Хребет поділений

на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Череп переважно хрящовий.

Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.

Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Кінцівки закінчуються пальцями (переважно п'ятьма).

5. Мускулатура

У земноводних мязова система розвинена краще ніж у риб.  Найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).

V.Систематизація та засвоєння знань

 Вставте пропущені слова

Земноводні – це жителі…… . Розвиток їх пов язаний з …. .

Личинки земноводних живуть у … . Личинки дихають … , а дорослі тварини …. . Земноводні мають … температуру тіла. Зустрічаються тільки у … водоймах.

VІ.  Підсумки

Ми багато разів чули про користь птахів в боротьбі з різними шкідниками полів садів і городів, але про значення земноводних знаємо дуже небагато.

Всюдисущі амфібії день у день ловлять шкідників: жуків, слимаків, метеликів, гусениць ...Підраховано, що 100 трав'яних жаб знищує за літо їх близько 130 тисяч, а ставкові і озерні жаби винищують шкідливих для риб жуків-плавунців, водяних клопів, личинок бабок, п'явок.

Дуже давно людт зрозуміли користь від дружби з земноводними і спеціально випускають їх на поля, створюють ферми з вирощування земноводних. Використання земноводних дозволяє виростити екологічно чисту продукцію.

Ми завдячуємо жабам  за їх великий  вклад в науку.  Жаб іноді називають мучениками науки. І це вірно! Невибаглива, живуча жаба служить не одне десятиліття вірою і правдою лікарям, біологам. Багато таємниць про устрій, про роботу різних органів: серця, судин, м'язів, нервів, мозку було розкрито завдяки дослідам, проведеним на жабах. Сотні лікарських препаратів вперше випробовувалися на цих істотах.

      Але якщо б у жаб і не було стількох заслуг перед людством, ставитися до них все одно потрібно дбайливо.   Амфібії - стали першими чотириногими, які наважилися вийти на сушу (п'ятипалі кінцівки), вдихнути повітря легкими, а це дуже важливо для еволюції і самої людини. Нехай же тварини, які, незважаючи на всі негаразди, зуміли прожити мільйони років, процвітають і в наші дні. За ці заслуги жабам у різних країнах світу створюють памятники. Не винятком стала і наша країна.

Перегляд презентації  « Пам’ятники Земноводним»

VІ.  Рефлексія

Продовжи речення

На уроці я дізнався...

Для мене було цікавим...

У мене викликало проблеми...

VII. Домашнє завдання §    38

 

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
6202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку