Тема: Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки. Хрящі. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової та хрящової тканини
Цілі уроку:
- ознайомити учнів з основними функціями опорно-рухової системи, розкрити особливості будови кісткової і хрящової тканин, які забезпечують виконання основних функцій скелета, який здатний рости й змінюватися;
- розвивати пізнавальні інтереси, уміння логічно мислити, порівнювати й узагальнювати;
- виховувати прагнення вести здоровий спосіб життя та займатися фізичною культурою та спортом
Тип уроку: комбінований
Обладнання: таблиця «Скелет людини». Мікропрепарати «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини», мікроскопи, мультимедійна презентація «Еволюційний розвиток опорно-рухової системи»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
А.Толстой сказав такі слова: «Якщо учень не навчився сам нічого творити, то в житті він буде тільки наслідувати, копіювати» Я переконана, що саме у вашому випадку в класі є учні – творці, які вміють працювати, мислити й творити.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за запитаннями:
- Яку назву має один з напрямків кібернетики, що вивчає особливості будови й життєдіяльності живих організмів для створення нових приборів. Механізмів систем? (Біоніка)
- Пригадайте з курсу біології та зоології, які особливості живих організмів використала людина для створення будівель, техніки… (За основу створення свого стометрового будинку архітектор Даллінгер взяв ялину, каркас для ажурного палацу архітектор Паксто запозичив у тропічної водяної лілії, сонячні антени нагадують квітку, що розквітла, принцип реактивного двигуна ракети запозичений у кальмара, великі зерносховища за своєю структурою нагадують шкарлупу яйця…)
- Яку будову мають залізобетонні конструкції? (металевий каркас. Залитий бетоном)
- Які організми нагадують вам таку конструкцію? (Тіло будь яких тварин. Що мають внутрішній скелет. У людини також)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Механічні характеристики різних матеріалів
Матеріал |
Міцність на стискування н/мм2 |
Міцність на розтягування н/мм2 |
Сталь Кістка Граніт Фарфор Дуб Бетон |
552 170 145 552 59 21 |
827 120 4,8 55 117 2,1 |
Завдання. Розгляньте таблицю «Механічні характеристики різних матеріалів». Проаналізуйте, які матеріали є міцнішими за кістку? Як людина використовує сталеві конструкції?
ІV. Оголошення теми та завдань уроку
Сьогодні ми вивчатимемо тему «Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки. Хрящі»
Завдання уроку:
1) з’ясувати значення опорно-рухової системи в життєдіяльності людини;
2) ознайомитися з будовою та функціями опорно-рухової системи;
3) вивчити особливості будови кісткової та хрящової тканини;
4) виховувати бережливе ставлення до власного організму.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з мультимедійною презентацією «еволюційний розвиток опорно-рухової системи»
2. Вправа «Заповни схему»
(учні заповнюють схему)
3.Розповідь вчителя з елементами бесіди за запитаннями та завданнями для учнів
Опорна функція
З часом все більше й більше роботи виконують машини, людина більше часу проводить за монітором комп’ютера, відповідно, рухливість людини зменшується. Американські геронтологи спрогнозували, які зміни відбудуться в організмі людини, якщо вона буде більше часу проводити, управляючи машинами, не рухаючись. Зріст такої людини стане меншим, хребет вигнеться, тулуб нахилиться вперед.
- Чому людина виглядатиме потворно?
- Яку функцію у цьому випадку виконуватиме опорно-рухова система?
Захисна функція
- Де розташований головний та спинний мозок?
- Які ще органи захищає опорно-рухова система?
- Яку функцію в цьому випадку виконує опорно-рухова система? Що забезпечує виконання цієї функції?
Рухова функція
Самоспостереження. Учні виконують невеликий комплекс фізичних вправ
- Яка функція опорно-рухової системи реалізувалася під час виконання вправ?
- Що забезпечує виконання цієї функції?
Кровотворна функція
Існує такий факт – у кістках є червоний кістковий мозок, де постійно утворюються клітини крові.
- Яку функцію в цьому випадку виконує опорно-рухова система?
- Що забезпечує виконання цієї функції?
Запасаюча (депонуючи) функція
Ще один факт: у разі гіперфункції при щитоподібної залози виникає руйнування кісток.
- Чому це відбувається?
У разі тривалого голодування гормон підшлункової залози глюкагон перетворює глікоген, що міститься в м’язах на глюкозу.
- Яка функція опорно-рухової системи реалізується?
- Що забезпечує виконання цієї функції?
Мовленнєва функція
Хрящі гортані, голосові зв’язки, м’язи язика, підязикова й нижньощелепна кістки приймають участь у формуванні мови.
- Яка функція опорно-рухової системи реалізовується?
- Що забезпечує виконання цієї функції?
4. Робота в групах Завдання для 1 групи: опрацюйте текст підручника на с. 127, §28 «Кісткова тканина». Поміркуйте, що входить до складу кісткової тканини, які властивості ці складові забезпечують . Висновки виразіть у вигляді у схеми.
Завдання для 2 групи: опрацюйте текст підручника на с. 127, §28 «Хрящова тканина». Поміркуйте, що входить до складу хрящової тканини, які властивості ці складові забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми
Завдання для 3 групи: опрацюйте текст підручника на с. 127, §28 «Хрящова тканина». Поміркуйте, які хрящі властиві організму людини, які функції вони забезпечують. Висновки виразіть у вигляді схеми
VІ. Лабораторне дослідження «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини»
Інструктаж з БЖД
Мета роботи: розвивати уміння спостерігати, виділяти істотні ознаки. Описувати будову у взаємозв’язку з властивостями, виконувати малюнки
Обладнання та матеріали: мікропрепарати, мікроскопи, ілюстрації
Хід роботи
1. Розгляньте мікропрепарат гіалінового хряща. Зверніть увагу на особливості хондроцитів та міжклітинної речовини.
2. Замалюйте мікроб удову гіалінового хряща і підпишіть структурні компоненти: хондроцити, міжклітинна речовина, охрястя з кровоносними судинами.
3. Розгляньте мікропрепарат компактної кісткової тканини. Зверніть увагу на особливості будови.
4. Замалюйте мікроб удову кісткової тканини та підпишіть структурні компоненти: остеон, канал остеону, остеоцити, відростки остеоцитів, міжклітинна речовина.
5. Підсумок роботи.
VІІ. Завдання для узагальнення та систематизації знань
Прийом «Відкритий мікрофон»
Чи погоджуєтеся ви з думкою, що гіподинамія, знижена рухова активність – це найвірніший шлях до набуття хронічних хвороб людини? Відповідь обґрунтуйте
Прийом «Мозковий штурм»
Відомо, що закостеніння хрящів скелета закінчується до 20 – 24 років. Проте кісткова тканина оновлюється упродовж усього життя. За рахунок чого утворюються нові кісткові клітини?
VІІІ. Підсумок уроку
1. Оцінювання роботи учнів на уроці
2. Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання: опрацювати §28 , с. 125 – 128, дати відповіді на запитання на с. 128, * підготувати повідомлення (мультимедійну презентацію) на тему «Будова скелета» або «З’єднання кісток»