Урок" Кров. Її склад та функції"

Про матеріал
Активні методи навчання значно підвищують ступінь участі учнів у навчанні . Урок з підприємницьким тлом розвиває одну з ключових компетентностей: підприємливість та ініціативність
Перегляд файлу

Кров, її склад та функції. Лімфа.                                  

  Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини

                                         Наталія   Канівець,

 учитель біології ОЗ « Каланчацький ЗПЗСО» № 1

Цільова група:

учні 8 класу

Тривалість:

45 хв.

Мета:

  • розширити знання учнів про власний організм; визначити функції та склад крові і лімфи;
  • розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між будовою та функціями формених елементів;
  • формувати здоров'язберігаючі компетентності та компетентності продуктивної творчої діяльності; продовжувати формувати практичні навички роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням;
  • орієнтувати діяльність учнів  на практичне використання знань про кров, розвивати інтерес до біології, формувати активну життєву позицію.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

склад, функції крові;  будову та функції формених елементів ;

розуміє

значення знань про будову та функції крові; відповідальність за власне здоров’я та здоров’я близьких людей; роль інформаційно – комунікативних технологій

вміє

характеризувати взаємозв’язок між будовою та функціями формених елементів крові

може

ефективно працювати в групі; використовувати знання про кров для аналізу власного здоров’я .

 

Методи і техніки

бесіда

робота у групах

інтелектуальна  розминка

метод «дивуй»

дослідницька лабораторія

 

Обладнання

мультимедійна презентація,

 проектор, комп’ютер

мікроскопи, мікропрепарати

підручник,

 картки з теоретичними відомостями

 

Допоміжні матеріали

Додаток 1. Текст до мотивації навчальної діяльності

Додаток 2. Гра «Асоціативний кущ»: Кров

Додаток 3-6. Завдання та допоміжний матеріал для групи

Додаток 7. Текст до методичного прийому « Дивуй»

Додаток 8.  Текст для складання схеми

Додаток 9 . Інструктивна картка для виконання лабораторної роботи

 

Хід уроку

  1. Вступна частина
    1.        Привітайтеся з учнями.  Перевірте їх готовність до уроку.  Мотивуйте учнів до активності, зверніть  увагу на епіграф уроку,  що   написаний на дошці:  «Єдиний шлях, що веде до знання,- це діяльність» (Б. Шоу)
    2.        Для  актуалізації вже набутих знань проведіть з учнями інтелектуальну розминку « Ти – мені, я – тобі»: учні по-ланцюжку  ставлять один одному запитання з вивченої раніше теми.
    3.        Повідомте учням тему і мету уроку

 

  1. Основна частина
    1.        Надайте учням  інформацію про кров з метою мотивації пізнавальної діяльності на уроці  (Додаток 1 )
    2.        Запропонуйте учням скласти «асоціативний кущ» до слова «Кров» (Додаток  2)
    3.        Об’єднайте учнів у 4 групи (для об’єднання використайте картки з назвами « Кров», «Плазма», « Лімфа», « Функція»). Роздайте кожній групі картки із завданнями. (Додатки 3- 6 ). Наголосіть, що після роботи у групах, вони повинні поділитися проаналізованою інформацією з іншими учнями класу.
    4.        Вислухайте представлення групами виконаної роботи.
    5.        Запропонуйте учням  переглянути відеоролик «Лімфа. Лімфообіг».
    6.        Надайте слово групі учнів для озвучення випереджувального завдання, використовуючи метод «Дивуй»     (Додаток 7)
    7.        Запропонуйте учням, працюючи у групах,  заповнити таблицю                   « Формені елементи крові».
    8.        Запропонуйте учням виконати лабораторну роботу «Мікроскопічна будова крові» . Організуйте повторення інструктажу з техніки безпеки під час роботи з мікроскопами (додаток 8)

 

  1. Підсумкова частина.
    1.        Підведіть підсумок уроку. Запропонуйте учням пояснити , чому кров називають «дзеркалом організму»; де у житті  знадобляться знання про кров .
    2.        Запропонуйте учням провести самооцінку набутих знань і оцінити ефективність роботи у групах
    3.        Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф; виконати завдання: « Уявіть , що ви – лікар. До вас звернувся пацієнт,  який скаржиться на запаморочення, нудоту, блідий покрив шкіри. Аналіз крові пацієнта показав: гемоглобін 75г/л, еритроцити 3 млн., лейкоцити 7 тис., тромбоцити 400 тис. Встановіть діагноз»
    4.        Подякуйте учням за урок, називаючи конкретно їхні якості , за які ви вдячні(наприклад: активність, самостійність,уміння аналізувати, співпрацювати, толерантність тощо)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Додаток 1

Вступний текст учителя

В давнину люди приписували крові багато магічних та цілющих властивостей. Гіппократ радив психічно хворим людям пити кров здорових людей. На початку ХVІІ століття французька королева Марія Медичі наважилася пити людську кров від нездужання і старості. З давніх давен вважалося, що кров містить частину божественної енергії. Наприклад, кров, пролита в землю, зробить її родючішою. Кров’ю змащували лоби тяжкохворих, породіль і новонароджених, щоб додати їм життєвих сил. На крові клялися, нею скріплювали союзи та угоди. У римсько – католицькій і православній традиціях для причащання використовується вино, яке символізує кров Христа. Сьогодні вчені детально вивчили склад та функції крові, а значить і ми, завдяки їм,  розширимо знання про власний організм і визначимо, чому ж все таки кров вважається «носієм життя». 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               Додаток 2

Можливі варіанти « Асоціативного куща»

 

                                                                  червона

                                  рідина                                                 тіло

                         гемоглобін               КРОВ                      життя

 

                                                   солона            укол

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                         Додаток 3

Завдання для І групи

Обговоріть текст та  складіть опорну схему «Функції крові». Презентуйте її

« Носій життя» . Так з давніх часів називали цю непрозору, солонувату на смак рідину червоного кольору, що постійно рухається  кровоносними судинами. Кров забезпечує всі тканини  та клітини киснем, поживними речовинами, водою, солями і вітамінами. Переносить до легенів вуглекислий газ. Рухаючись судинами кров підтримує постійний зв'язок між всіма органами і тканинами. А хімічні речовини, головним чином - гормони, що знаходяться у крові, регулюють їхню роботу. З кров’ю пов’язана підтримка постійної температури тіла. Вона – захисник організму, знезаражує мікроби, отруйні речовини, чужорідні клітини та тканини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          Додаток 4

Завдання для групи ІІ

Проаналізуйте  схему « Склад крові».  Презентуйте результати аналізу учням класу

 

 

 

 

 

 

 

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                              Додаток 5

Завдання для групи ІІІ

Опрацюйте та обговоріть текст. Дайте відповідь на запитання.

Плазма крові – це розчин жовтуватого кольору, що складається з води і розчинених у ній органічних (білки, ліпіди, вітаміни, гормони) та неорганічних (мінеральні солі, гази) речовин. Серед мінеральних солей, що входять до складу плазми, найбільша частка припадає на солі Na, K,  Ca,   Mg,  CI. Концентрація усіх катіонів та аніонів СІ у плазмі становить 0,9%  і  підтримується на постійному рівні, що дуже важливо для життєдіяльності організму. Значні відхилення від середніх величин на тривалий період призводять до важких наслідків для організму, часто несумісних з життям. У медичній практиці водний розчин солей, концентрація яких дорівнює 0,9% називають фізіологічним  розчином. Його використовують у медицині для поповнення об’єму крові при крововтратах, зневодненні організму

Запитання. Чому для  приготування ін’єкцій ліки розчиняють не дистильованою водою, а фізіологічним розчином?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                          Додаток 6

Завдання для ІV групи

Визначте кількість крові у  тілі людини , якщо її маса 70 кг, а кров становить 7, 7 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 Додаток 7

Текст до методичного прийому «Дивуй»

  • Усього кров дорослої людини(5-6 літрів) має так багато еритроцитів, що якби їх розмістити  в один ряд , вони б утворили б такий довгий ланцюжок, який би огорнув земну кулю по екватору 5 разів
  • У 5 літрах крові дорослої людини - 25 млн. еритроцитів, їх загальна поверхня досягає 30 тисяч квадратних метрів(приблизно в 1600 разів більше поверхні людського тіла, тобто більше третини гектара)
  • У донора можна брати кров у середньому раз на місяць- 450 мл у чоловіків та 350 мл у жінок, але не більше ніж 8 разів на рік
  • У дорослої людини щогодини відмирають1 мільярд еритроцитів, 5 мільярдів лейкоцитів, 2 млрд. тромбоцитів, одночасно йде заміна  відмерлих на нові лейкоцити і тромбоцити
  • Через кожну ділянку тіла в середньому за добу  проходить 200 тис. л. крові
  • Втрата організмом 1/3 частини крові часто є несумісною з життям

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                         Додаток 8

Заповнити таблицю

 

Ознаки

Клітини крові

Розміри

Кількість в 1 мм3

Тривалість життя

Особливості будови

Місце утворення

Місце руйнуван-ня

Функції

Еритроцити

 

 

 

 

 

 

 

 

Лейкоцити

 

 

 

 

 

 

 

 

Тромбоцити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст для роботи

Формені елементи крові – це еритроцити, лейкоцити, тромбоцити,Загальний об’єм яких становить 40-45% об’єму крові людини. В 1мм 3крові дорослої людини в нормі міститься 4,1- 5,9 млн еритроцитів ,4,4-11,3 тис. лейкоцитів і 150-400 тис. тромбоцитів. кількість формених елементів залежить від віку, статі, стану здоров’я людини. Під час захворювання кількісні показники   клітин крові в людини змінюються. Отримати ці показники , встановити причини їх відхилень, діагноз, можна. Зробивши аналіз крові. Збільшення формених елементів називають еритро-, лейко-, тромбоцитозом, а зменшення –еритроцито-,тромбоцито- та лейкопенією.                                                                                                           Еритроцити – червоні ,без’ядерні клітини двовгнутої форми, утворюються у червоному кістковому мозку, живуть 100-120 діб; транспортують кисень і частково вуглекислий газ. Лейкоцити – мають ядро, здатні до амебоїдного руху, утворюються у червоному кістковому мозку, селезінці, лімфатичних вузлах; захищають організм від хвороботворних мікроорганізмів, забезпечують імунітет. Живуть 6-10 годин, 3-5 діб ячи декілька років (залежно від виду). Тромбоцити – безбарвні, без’ядерні клітини округлої форми, утворюються  у червоному кістковому мозку, живуть 8-12 діб. Беруть участь у зсіданні крові. Всі клітини руйнуються у печінці та селезінці.

 

 

 

 

                                                                                         Додаток 9

Інструктивна картка до виконання лабораторної роботи

Тема. Мікроскопічна будова крові(вивчення на мікропрепаратах крові людини і жаби)

Мета. Ознайомитися з будовою формених елементів крові людини, провести порівняння будови еритроцитів жаби і людини.

Обладнання. Мікроскопи, мікропрепарати , зошит, підручник.

Хід роботи

  1. Підготуйте мікроскоп до роботи
  2. Розгляньте  мікропрепарат крові людини. Зверніть увагу на кількість і форму різних клітин крові
  3. Розгляньте під мікроскопом мікропрепарат крові жаби. Порівняйте форму, розміри і наявність ядер в еритроцитах людини і жаби.
  4. Зробіть висновок , у якому укажіть характерні відмінності еритроцитів крові людини і жаби; визначте, чия кров здатна переносити більше кисню.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 вересня 2019
Переглядів
4239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку