Загальна характеристика клімату України.

Про матеріал
Загальна характеристика клімату України. Основні кліматичні чинники. Показ теоретичного і практичного значення матеріалу, що вивчається.
Перегляд файлу

Тема уроку.  Загальна характеристика клімату України. Основні

                     кліматичні   чинники.

Мета уроку: Засвоєння знань про основні кліматичні чинники та особливості прояву їх дії на території України; формування понять «сонячна радіація», «альбедо», «радіаційний баланс».Розвиток навичок роботи з кліматичними картами та картосхемами, групової роботи, публічних виступів. Виховання толерантності, культури спілкування.

Обладнання:  Карта «Клімат», атласи, картосхеми підручника, листки із   

                          завданнями для груп.

Тип уроку:   Урок засвоєння нових знань.

Форми навчальної діяльності учнів: Групова.

Мотивація навчальної діяльності: Показ теоретичного і практичного значення матеріалу, що вивчається.

 

                                                            Хід уроку.

 

1. Організація класу.

 

2. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів.

    Бесіда

--- Що таке погода? Клімат?

--- Які типи клімату вам відомі?

--- В якому кліматичному поясі розташована Україна? В чому його особливості?

--- Які ви знаєте кліматотвірні чинники?

--- Що таке циклони? Антициклони? Яку погоду вони зумовлюють?

--- Як впливають на клімат: близькість моря, характер рельєфу?

--- Що таке бризи?

 

3. Мотивація навчальної діяльності учнів.

    Кліматичні умови впливають на такі компоненти природи, як рельєф, поверхневі і підземні води, характер рослинності та тваринного світу. Від них значною мірою залежать  умови проживання та характер господарської  діяльності людини.

У зв’язку з цим є необхідність  вивчати особливості клімату, погодних умов,

орієнтуватися в питаннях  передбачення їх зміни та оцінювати роль у формуванні стану довкілля.

Особливості клімату будь – якої території  зумовлюються дією ряду природних факторів і, щоб зрозуміти дані  кліматичні особливості, необхідно розглянути  дію цих факторів, яка є специфічною для кожної окремої території.

 

4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

5. Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

 

 

 

    1.Складання опорної схеми

                                                   Кліматичні чинники

                  ?                                          ?                                                          ?

   Сонячна радіація          циркуляція повітряних мас     характер підстильної поверхні

         

  2.  Прийом інтерактивної технології навчання  -  рольова імітаційна гра «З’їзд кліматологів.» Формуються три  групи учнів за варіантом « з розподілом ролей всередині групи»: керівник(спікер), секретар, посередник, доповідач.

Керівник здійснює розподіл роботи між членами групи, визначає доповідача;

секретар веде протокол роботи, слідкує за часом; посередник організовує співробітництво, улагоджує конфлікти; доповідач(і) роблять виступи. Групам дається завдання, написане на картках.

Тема зїзду – «Прояв дії основних кліматичних чинників на території України».

 

                                                          Картка №1

Питання для вивчення: Закономірності розподілу сонячної радіації на території України.

Завдання:

1. Підготувати схеми

                                                А.   Види сонячної радіації

                       ?___________       ?____________         ?____________

 

 

                                                Б.   Основні радіологічні поняття

 

                      ?____________       ?____________        ?____________

 

2. За картою (картосхемами в підручнику) визначити закономірності розподілу сонячної радіації по території України.

3. Розкрити суть основних радіологічних понять.

                                                          Картка №2

Питання для вивчення: Особливості атмосферної циркуляції на території

                                         України.

Завдання.

1. На магнітній дошці з допомогою магнітних умовних знаків скласти презентацію 

    «Україна на перехресті шляхів руху повітряних мас».

2. Завершити схему і підготувати до неї  пояснення( підготувати окремий шаблон на листку формату А-4)

 

Холодна повітряна                  Перехідна смуга                       Тепла повітряна

              маса                                     ?                                               маса

                                            _________________

                                         ?                                            ?

                               _____________                       _____________         

       погода                                                                                                     погода

?_____________                                                                              ?_________________   

3. Дати характеристику дії циклонів, антициклонів на території України. Проаналізувати карту – врізку на настінній карті «Клімат».

4. Відповісти на запитання: Чим зумовлене пом’якшення кліматичних умов на прибережних територіях України?

 

                                                          Картка №3

Питання для вивчення: Вплив підстильної поверхні на клімат України.

1. Закінчити схему:

                ?______       ?______   ?_______     ?_______     ?_______

                                           Кліматичні показники

 

                                      Види підстильної поверхні

               ?_______       ?______   ?_______    ?________   ?______

2.   Провести міні – аукціон географічних задач з учнями класу (попередньо задачі розв’язуються в групі):

    а) Ялта і Севастополь розташовані майже на одній географічній широті, але в Ялті ростуть вічнозелені магнолії, а в Севастополі – лише пірамідальні тополі. Чим це можна пояснити?

   б) Чому на території, де ми проживаємо, бувають різкі похолодання?

   в) Як змінився б клімат України, якби Карпати розташовувались на півночі країни?

    г) Яку роль у формуванні клімату відіграє насадження лісосмуг, великі площі лісових масивів?

 

Учні виконують завдання в групах, представляють всьому класові, учитель робить свій коментар, рецензію та оцінку роботи учнів.

 

6. Осмислення об’єктивних взаємозв’язків і взаємовідношень в матеріалі, що вивчається.

Прийом інтерактивної технології навчання «Географічний крос»

(закінчити речення)

  • Кількість сонячної радіації  5200 мДж/м. кв. характерна для…
  • Кількість сонячної радіації  4190 мДж/м. кв.  характерна для…
  • На території України сніг тане порівняно швидко і прогрівається ґрунт тому, що…
  • Посушливе літо в Україні зумовлюється дією …
  • Заморозки восени та навесні зумовлюються дією…
  • Зменшення опадів із заходу на схід зумовлене …
  • Взимку - потепління, відлига, снігопад, влітку – дощ, це прояв дії …
  • Взимку - різкі похолодання, влітку – посушлива жарка погода, це прояв дії …
  • На клімат здійснюють вплив такі елементи підстильної поверхні…

7. Узагальнення та систематизація знань.

     Учням пропонується сформулювати основні висновки по темі уроку

8. Підсумок уроку.

9. Домашнє завдання. Вивчити параграф, підготувати 5тестів для взаємоопитування.

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
29 січня 2020
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку