Тема: Загальна характеристика птахів: середовище існування, особливості зовнішньої і внутрішньої будови у зв’язку зі здатністю до польоту. Розмноження і розвиток, живлення птахів. Демонстрування опудала птаха.
Мета: ознайомити дітей з новим видом хребетних тварин: птахами. Дати їх загальну характеристику, особливості зовнішньої і внутрішньої будови, уточнити і доповнити знання дітей про живлення, розмноження і розвиток птахів. Розвивати активне мовлення, мислення, пам'ять, увагу.
Виховувати любов до птахів, природи рідного краю. Викликати бажання дітей турботливо ставитися до птахів та піклуватися про них.
Тип уроку: формування знань.
Обладнання: опудало птаха, демонстраційний матеріал «Розповімо дітям про птахів України», розрізні картки для інд. роботи «склади птаха», картки – гра «Що кому до смаку», виставка дитячих малюнків «Птахи наші друзі», роздатковий матеріал: пір’їни голубів (справжні), картки із зображенням силуетів птахів і чорний папір, аудиозапис «Спів птахів», запис музики для фізкультхвилинки, відеоролик «Життя птахів», яйця страуса, курки, перепілки.
Хід уроку:
I Загальнокорекційний етап
1. Організаційний момент, привітання.
Добрий день, діти! Добрий день шановні гості!
А ви знаєте, що прийшла до нас баба з вітрами та з білими снігами.
Ще й привела з собою діда з бородою.
2. Нервово – психологічна підготовка учнів до уроку (активізація уваги, мислення, сприймання)
Діти, давайте пограємо?
Ви вже багато вивчили цікавого про тварин, от ми зараз і перевіримо, хто як навчався.
Гра «Назви одним словом»
Робота в парах
Дощовий черв’як, річковий рак, тарантул – це безхребетні тварини.
Риби, земноводні, плазуни – це хребетні тварини.
Бджола, мураха, хрущ – це комаха.
Окунь, щука, тріска – це риби.
Зелена жаба, тритон, жаба ропуха – це земноводні.
Ящірка, вуж, крокодил – це плазуни.
Гра «Викресли зайве»
Робота в парах
Кімнатна муха, колорадський жук, яблуневе плодожерка, бджола.
Сонечко – семи крапка, мураха, хрущ, бджола.
Карась, окунь, щука, камбала.
Сом, оселедець, тріска, хек.
Тритон, вуж, зелена жаба, жаба ропуха.
Черепаха, ящірка, ворона, гадюка.
II Основний етап
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Діти, а чому ви викреслили ворону?
Так, бо ворона – це птах.
А що ви знаєте про птахів?
Сьогодні ми з вами познайомимося із птахами більш детально: ви дізнаєтеся про особливості будови, життя, і розвитку птахів, розглянемо справжнього птаха та ще багато – багато цікавого.
2. Підготовча частина (підготовка для сприймання нового матеріалу)
А зараз я усім пропоную заплющити очі і прислухатися...
Вмикаю аудиозапис «Спів птахів»
Прислухайтесь. Хто це співає?
А як ви гадаєте, чи відрізняється спів різних видів птахів?
А ви можете впізнати птаха за співом?
Тоді прислухайтесь, може вгадаєте, чий це спів.
3. Формуюча частина
а) ознайомлення з новими знаннями, уміннями та навичками.
Діти, так чим вкрите тіло птаха?
Як ви гадаєте, чому?
Я підготувала для вас пір’їни голубів. Давайте їх розглянемо.
Чи знаєте ви, скільки пір’я у птахів?
Більше, ніж зірок на небі!
Найопериніший птах – лебідь. У нього 25 тис. пір’їн
А в голуба їх усього 2600.
б) уточнення або доповнення матеріалу
Птахи – це вищі хребетні тварини, тіло яких вкрито пір’ям, а передні кінцівки перетворилися на крила. Кістки у птахів порожнисті, тому вага їх тіла, порівняно з ссавцями, невелика. Центральна нервова система складніша, ніж у земноводних, більш розвинений головний мозок. Зубів у птахів немає, їх роботу виконує ротовий дзьоб. Нюх у птахів розвинутий гірше.
А хто знає, де живуть птахи ?
А як розмножуються?
Птахи будують гнізда, відкладають яйця і насиджують їх. Пташенятам приносять корм у дзьобах і годують їх. Розгляд яйця курки, страуса, перепілки.
Птахи поширені на всій землі. Нині їх налічується понад 8 тис. видів.
І серед птахів є такі рекордсмени:
(читаю стенд «Цікавинки» (найбільші, найменші птахи, тривалість життя, морозостійкість).
Перегляд відеофільму «Життя птахів».
Робота з підручниками і зошитами.
Завдання: знайти у підручниках (ст. 55 «Птахи») описання особливостей будови тіла птахів і розмноження та виписати у зошит.
Фізкультхвилинка
в) систематизація і узагальнення знань.
А зараз мені потрібно 3 дітей для виконання інд. завдань.
Вам потрібно розрізану картинку скласти, впізнати птаха і коротко розповісти, що ви про нього знаєте.
«Склади картинку» інд. завдання.
А ми з вами будемо переглядати ілюстрації птахів і називати особливості їх будови, де живе, чим живиться.
«Назви птаха» дид. гра.
Ну що ж, молодці, а тепер перевіримо ваших товаришів, що ж в них там склалось.
Ну що ж, ви всі – молодці! Скажіть, а ви – дружні діти? Давайте перевіримо! Мені потрібна команда із 6 дітей.
«Що кому до смаку» групова робота.
III Заключний етап
1. Підведення підсумків і оцінювання.
Діти, тож як можна одним словом назвати цих тварин? До якої групи тварин належать? Хто такі птахи? Дайте визначення (записано у зошитах).
Завдяки яким особливостям будова тіла птахи можуть літати?
Чим живляться птахи?
Де живуть?
Як виводять потомство?
Яке значення мають птахи?
2. Д/з
Вивчити особливості будови, способу життя птахів, живлення і розмноження.
3. Приведення організму у спокійний стан.
Звучить аудиозапис «Спів птахів».
Діти, вам сподобався урок?
А чи вибрали ви птаха, що найбільш вам сподобався?
Зараз я пропоную нашим дітям і гостям зробити силуети птахів і розмістити їх на «дереві дружби».
4. Приведення у порядок робочих місць.
Дякую вам за активну участь роботу на уроці. Думаю, ви назавжди запам’ятаєте, - що птахи – наші друзі. І треба їх не тільки любити, а й всіляко допомагати їм – робити шпаківні, годівнички, підгодовувати взимку, а головне – не робити їм шкоди!
5. Створення установки на відпочинок.
Ну що ж, ви добре попрацювали, а тепер можна і відпочити! Урок закінчено!
1